Bedre lyd på HDMI enn på RCA?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bedre lyd på HDMI enn på RCA?

Bytta ganske nylig høyttalere til Tannoy RS6T og ble positivt overrasket over bassen og "skyvet" jeg fikk når jeg så film. Kjørte da alt av signal over HDMI til min HK AVR355. Nå har jeg bytta HKen med en Hegel H1. Kjører lyden over RCA. Bassen og skyvet er borte...? Hvorfor?
    Høres fantastisk ut når jeg hører CD. Er det min elendige Blu-Ray spiller?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det være noe med koding av signalet?
    RCA er jo analogt, men det skulle jo være mulig å få grei stereolyd fra Blu-Ray likevel?
    Er det kanskje DACen i den bedritne spilleren?

Intermediate corleone sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags bd spiller er det? Men det er vel muligens som du sier at det er dekodingen. Har du mulighet til og kjøre lyden inn via coax eller optisk for og sjekke om det blir bedre eller har den ikke slike innganger?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hegelen har ikke digitale innganger.
    Kjørte digitalt til HK AVR355en min, og da var det skikkelig fylde i dypbassen.

Spilleren er en bi-bi-billig Panasonic dmp bd45.

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DAC en i H/K er nok en del bedre en i spillern din og den analoge utgengen kommer nok til kort. Skaff deg en CD spiller av litt bedre kvalitet eller en DAC og bruk BD spilleren som drivverk.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,884
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av YFront
    Bytta ganske nylig høyttalere til Tannoy RS6T og ble positivt overrasket over bassen og "skyvet" jeg fikk når jeg så film. Kjørte da alt av signal over HDMI til min HK AVR355. Nå har jeg bytta HKen med en Hegel H1. Kjører lyden over RCA. Bassen og skyvet er borte...? Hvorfor?
    HDMI=Receiver gir deg digital HD lyd med allt det som det innebærer...
    RCA ut fra BD spilleren gir deg analog lyd som bare er 20 % ?? av den digitale lyden som ligger på en Blu-ray....
    Har ingen ting å gjøre med BD spilleren din, det er bare at du har koblet deg 20 år tilbake i tid når det gjelder lyden.....
    Alt er digitalt i dag når det gjelder lyd.....bortsett fra de som holder på med vinyl og FM radio(hvor alt er digitalt allikevel)
    Hva fikk deg til å bytte fra en HK til en Hegel????????????
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    HDMI=Receiver gir deg digital HD lyd med allt det som det innebærer...
    RCA ut fra BD spilleren gir deg analog lyd som bare er 20 % ?? av den digitale lyden som ligger på en Blu-ray....
    Har ingen ting å gjøre med BD spilleren din, det er bare at du har koblet deg 20 år tilbake i tid når det gjelder lyden.....
    Alt er digitalt i dag når det gjelder lyd.....bortsett fra de som holder på med vinyl og FM radio(hvor alt er digitalt allikevel)
    Hva fikk deg til å bytte fra en HK til en Hegel????????????
    Tips: ikke svar når du ikke aner hva du snakker om :grin:

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,884
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av r0ver2
    Tips: ikke svar når du ikke aner hva du snakker om :grin:
    Så bra at du tror du vet....kanskje du kan forklare hvorfor lyden ble dårlig???

Jeg venter spent :-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så bra at du tror du vet....kanskje du kan forklare hvorfor lyden ble dårlig???

Jeg venter spent :-)
    Nei, det trenger jeg ikke, roeng2 har allerede svart!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hegel er jo kjent for å produsere gode forsterkere så jeg vil også tro at mye kan løses ved en dac. Men hk er jo også kjent for strømforsyning og attack kan det være at det hegelen blir litt mager på disse ht?

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,884
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av r0ver2
    Nei, det trenger jeg ikke, roeng2 har allerede svart!
    Ja, da er vi tilbake til Keiserens Nye Klær som alle kjøper så mye av..En DAC er løsningen....
    Jeg har hatt tre Panasonic BD spillere, og før min Yamaha, 2 st HK AVR 355 og 460...for å få lyd i mitt 7.1 oppsett så måtte jeg la min Panasonic dekode lyden....og innemellom koblet jeg tilbake for å høre om det var noe forskjell når HK'en dekodet signalet fra min BD spiller....Ingen forskjell...
    Og da hjelper det ikke at Hegel lager gode forsterkere, så lenge man går tilbake til 70 tallet og kjører analogt fra et VELDIG digitalt medium...
    PS: en løs DAC er et produkt som hjør at man får bedre lyd ut av dårlig MP 3....mens den gode lyden allerede finnes på en CD ca 5 ganger bedre enn 256 MP3....

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som flere har nevnt så kan det skyldes at DAC'en i BD-spilleren er "dårligere" (annerledes) enn i AVR355. Eller det kan skyldes at du ikke liker lydsignaturen i Hegelen (mer "nøytral" kanskje?). Kjørte du AVR355'en på "pure direct" (eller hva nå H/K kaller det) eller med noen form av (rom/eq)korreksjon? Hva mener du med "skyv" egentlig? Det er et par variabler å vurdere når du i praksis både har byttet DAC og forsterker.

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da er vi tilbake til Keiserens Nye Klær som alle kjøper så mye av..En DAC er løsningen....
    Jeg har hatt tre Panasonic BD spillere, og før min Yamaha, 2 st HK AVR 355 og 460...for å få lyd i mitt 7.1 oppsett så måtte jeg la min Panasonic dekode lyden....og innemellom koblet jeg tilbake for å høre om det var noe forskjell når HK'en dekodet signalet fra min BD spiller....Ingen forskjell...
    Og da hjelper det ikke at Hegel lager gode forsterkere, så lenge man går tilbake til 70 tallet og kjører analogt fra et VELDIG digitalt medium...
    PS: en løs DAC er et produkt som hjør at man får bedre lyd ut av dårlig MP 3....mens den gode lyden allerede finnes på en CD ca 5 ganger bedre enn 256 MP3....
    Antar du kjører digitalt fra BD til reciver. Da er det en DAC i den som gjør signalet om fra digitalt til analogt før det går vidre til forsterker delen i reciveren. SÅ da har du nok selv også keiserens nye klær i ditt anlegg. Og CD er vel ikke på langt nok et godt nok medium til og hamle opp med medier som har høyere oppløsning en det du kan få på sølvskivene.

Ikke stykt ment men les deg litt opp på hva en DAC egentlig er, det sitter i cd/BD-spillere og recivere. uten disse ville det ikke blitt noe lyd ut av dette digitale medium du snakker så varmt om.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..
    Jeg er ikke enig i at dette MÅ være tilfelle av "keiserens nye klær" Han har jo gått fra reciver for surround til 2 kanals forsterker uten muligheter for digital inn. Snakker vi 7,1 matriale som skal fores er det jo klart at hdmi til en flerkanals forsterker er å foretrekke. Men er det snakk om overføring av 2 kanals matriale fra cd eller f.eks høyoppløst flac. KAN det være snakk om at dacen i en dårlig bdspiller gjør en dærlig jobb. Jeg har muligens missforstått masse men å påstå at en dac utelukkende er for dårlig mp3 mener jeg er feil. Man får dacer i mange forskjellige kvalitet og prisgrupper og disse kan gjøre mye for musikk hvor du bruker en "dårlig" spiller som drivverk og forer forterkeren med bedre signaler til en forsterker uten dac. Jeg er ingen expert på dette men det var slik jeg har forstått det

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med "skyv" prøvde jeg på en klønete måte å forklare at lyden ble mere fysisk..! (hjalp det.?) Kjente trykket i kroppen. Det har jeg ikke lengre.
    Er det noe prosessering i receivieren som lager et annet stereosignal hvis man kjører tokanals, enn det som kommer ut av BD-spillerens rca kanskje?
    Hadde "pure direct" på HKén ja.

Dette er så merkbar forskjell at selv bestemor hadde hørt det godt!

Kan nevne at på musikk er Hegel´n klart bedre i hele registeret.
    (Da med min HK cd-spiller)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg missforstått litt...trodde det var snakk om 2kanals matriale her. Er det filmer du har fått dårligere resultater på? fra 7.1 over til 2.0?

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....Kan nevne at på musikk er Hegel´n klart bedre i hele registeret.
    (Da med min HK cd-spiller)
    Kan det kanskje skyldes noen innstillinger for "bass-managment" og/eller høyttaleroppsett i BD-spilleren for analog ut kontra HDMI ut?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne tenkt meg en forklaring på hvorfor analog fra en BD spiller bare er 20% av lyden fra hdmi? Signalet skal jo dekodes et sted, man kan ikke lytte til et digitalt signal.

Ditt problem er kanskje følgende, med hdmi har du sendt all lyd digitalt til en prosessor med bass management (din receiver), der har du kanskje valgt høyttalere som Small og fått LFE kanalen med ut til dine høyttalere, derav skyvet. (kjender ikke til hvilke innstillinger du hadde valgt i menyen)
    Med Stereo Analog Out fra din BD spiller får du sikkert ikke LFE sporet med så der mangler en del bass i forhold til før.
    Det vil IKKE hjelpe med en ekstern dac da den ikke kan gjøre noe med dette problemet, du trenger en BD spiller med 5.1 analoge utgange hvor du da bruker Front L/R utgangene til til hegel. I menyen på BD spiller velger du da 5.1 oppsett med Front Large, Center No, Sub No og Surround No. Noen spillere vil da sende med LFE kanalen ut ved bruk av Dolby Digital, min egen Cambridge 751BD gjør dette faktisk.
    Så problemet ligger i at du nå har andre behov og ikke lengere kan overføre med hdmi, du kan gå igjennom menyen på din Panasonic spiller og se om der er noe du kan endre på der.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Kunne tenkt meg en forklaring på hvorfor analog fra en BD spiller bare er 20% av lyden fra hdmi? Signalet skal jo dekodes et sted, man kan ikke lytte til et digitalt signal.

Ditt problem er kanskje følgende, med hdmi har du sendt all lyd digitalt til en prosessor med bass management (din receiver), der har du kanskje valgt høyttalere som Small og fått LFE kanalen med ut til dine høyttalere, derav skyvet. (kjender ikke til hvilke innstillinger du hadde valgt i menyen)
    Med Stereo Analog Out fra din BD spiller får du sikkert ikke LFE sporet med så der mangler en del bass i forhold til før.
    Det vil IKKE hjelpe med en ekstern dac da den ikke kan gjøre noe med dette problemet, du trenger en BD spiller med 5.1 analoge utgange hvor du da bruker Front L/R utgangene til til hegel. I menyen på BD spiller velger du da 5.1 oppsett med Front Large, Center No, Sub No og Surround No. Noen spillere vil da sende med LFE kanalen ut ved bruk av Dolby Digital, min egen Cambridge 751BD gjør dette faktisk.
    Så problemet ligger i at du nå har andre behov og ikke lengere kan overføre med hdmi, du kan gå igjennom menyen på din Panasonic spiller og se om der er noe du kan endre på der.
    Tror du er inne på noe her! Prøvde meg i menyen til BDspilleren, men så dårlig ut. Den filmen jeg testa på (Avatar) har ikke mulighet for å sette hvilket lydspor man vil ha på film-menyen.. Kan bli en dårlig kombo der kanskje? BDen har bare rød hvit gul rca ut.

For å oppklare litt ellers:

Før:
    HDMI fra BD til AVR355. Kun stereo valgt i receiveren. Høyttalerne blir da automatisk satt til large. Ingen lydjustering /equalizing.

Nå:
    RCA fra BD til H1.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen

Tror du har rett her, jeg missforstod litt og trodde diskusjonen dreide seg om matriale i 2kanaler. Det er nok fort bassmanagment og lfe signalet som mangler her

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •