Bedre lyd på HDMI enn på RCA? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 26 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har samme spilleren selv og den er ubrukelig i et stereo oppsett med høykvalitets stereokomponenter. DACen er ikke god nok til slikt bruk.

Bruker man en kringreceiver vil Panasonicen sende lyden digitalt uten noen DAC behandling til receiveren og så er det den som tar seg av den jobben.

For å få bedre lyd må du enten bytte til en spiller som har vesentlig bedre DAC (Vi snakker egentlig om en helt annen prisklasse på spiller) eller en god ekstern DAC.

Du må uansett stille inn spiller på PCM og ikke sp/dif og da velge tokanalsspor på skivene og ikke noe kringspor.

Håper dette var en grei forklaring på hvordan du kan løse dette.

Kjøpte selv en Rega DAC som jeg koblet opp mot Panasonicen og dette fungerte utmerket! HDMI fra Blu-ray til TV, Optisk fra TV til DAC, og RCA fra DAC til integrert forsterker.

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg hadde en hegel p4h mkII på min hegel h2a effekt, en lang stund, det låt meget bra med go dynamikk. men bassen var veldig svak, og på hegel er det heller ingen mulighet til og skru opp bassen, hvertfall ikke på den jeg hadde, men så byttet jeg forforsterker til parasound, da ble det andre boller, mistet kanskje litt dynamikk i mellomtonen men bassen ble 100 ganger bedre!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en DVE Video Essentials BD har du et verktøy for å teste både bilde og lyd, da vet du bestemt hva spilleren gjør med lyden.
    Du kan jo også teste med andre film, Ringenes Herre, Atter En Konge, om du har den da spol frem til slutten, ca. 2t 40min hvor Frodo og Sam er oppe på Dommedagsbjerget, der er noe syk LFE bass og subben min jobber veldig aktivt der.
    Til Sulven, jeg velger alltid surround lydspor, ikke stereo.

Ja, du kan se i Cambridge 751BD tråden under dvd/BD spillere for mere info.
    Du må se deg om etter en BD spiller med analoge multikanal utgange og så bruke de som jeg skrev, men problemet er bass management. Egentlig skal det ikke være muligt å få LFE sporet med ut ved 2 kanals lyd, men noen spillere gjør dette likevel, ved en glipp fra fabrikkens side tror jeg.
    Jeg har testet min 751BD med DVE Video Essentials dvd`en og med de innstillinger jeg har satt i min spiller er der output i høyttalerne ved avspilling av separat LFE lydspor når man velger DD lydspor, men IKKE ved valg av DTS.
    Jeg bruker både digital ut og analog ut fra 751, også med digital ut får jeg LFE sporet med og siden min dac er bedre enn 751BD sin er dette gjerne måten jeg lytter på. Så selvom en dac ikke kan gjøre noe med bass management kan den gjøre lyden bedre likevel.

Igjen, de fleste BD/DVD spillere sender IKKE LFE sporet ut i stereo så du kan være uheldig å kjøpe katten i sekken, du må undersøke litt før du kjøper.
    Kjender ikke din HK receiver men det er muligt den lagde til LFE kanalen med de innstillinger du valgte, derav skyvet, og HK er jo generelt kjent for å være en del basstunge i lyden ellers.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for godt svar Niels. Tror du har helt rett. Kan nok stemme godt at HKen miksa inn LFE i stereosignalet. Fikk helt bakoversveis når jeg så film!
    Kan ikke klage på hva høyttalerne klarte alle fall!

Synd å miste den "gode lyden", for det var veldig morsomt når jeg så film!
    Receiveren er solgt, så jeg får ikke gjort noe med det ellers.
    Får se hva jeg finner på nå. Har jo hovedsakelig bygd stereo for musikk, og der savner jeg ingenting.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Til Sulven, jeg velger alltid surround lydspor, ikke stereo.
    Interessant, hvorfor? (rent bortsett fra smak og behag)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har jeg faktisk alltid gjort, også med min gamle Philips DVD963SA spiller hvor jeg også fik LFE signalet ut på denne måte, og STEREO utgangen på denne spiller blev beskrevet som dårlig, bare beregnet på å koble til en tv f.eks., ikke stereoanlegg.
    Jeg har ikke testet lyden ut fra STEREO utgangene på spilleren med LFE derfor koblet jeg bare opp Front L/R ut som alltid. Men, som sagt bruker jeg mest digital ut fra spiller, kun ved DTSHDMA lyd bruker jeg de analoge utgange.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •