Hvordan bi-wire Onkyo TX-NR807

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Red face Hvordan bi-wire Onkyo TX-NR807

Hei,

Mye muligt dette er et dumt spørsmål, men jeg lurer enkelt og greit på hvordan jeg bi-wirer mine Proson høyttalere opp mot min Onkyo TX-NR807?
    Jeg har per i dag et 5.1 oppsett, tenkte da å kople opp mot de ubrukte utgangene på reciveren. Vil da forsterkeren tro at jeg har et 7.1 system om jeg foretar en ny romkalibrering? Vil jeg i det hele ha behov for en ny romkalibrering? Mye mulig jeg er ute å sykler her, har aldri bi-wiret før, så jeg er ikke sikker på om det er riktig slik jeg tenker en gang. Eller bi-wires det mot samme utgang som det allerede var koplet opp mot?

En annen ting jeg lurer på, er det noe å hente på å gjøre dette?
    Håper dere skjønner hva jeg mener og orker å svare en nyfrelst hjemmekino freak

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg tror du tenker på er å bi-ampe, dvs bruke to utganger på forsterkeren til hver høyttaler, dette er mulig hvis du i receiverens setting f.eks kan sette surround back til å sende samme signal som front. Da kan du trekke ett sett høyttaler kabel fra "vanlig" front ut til høyttaler og ett sett fra "surround back" til høyttaler. Det du må huske da er å fjerne skinna som binder sammen inngangene på høyttaleren. Når det er sagt så vil du merke minimal forskjell, om noen, da en receiver har vanligvis bare en strømforsyning som alle kanalene deler på. Dermed får ikke fronthøttalerne mere strømhvis du bi-amper med receiveren. Får å få utbytte av bi-amping må du ha to sett med effektforsterkere tilkoblet receivers pre-ut (hvis den har det).

Hvis du trekker to sett høyttaler kabel fra samme utrgang på receiveren (front) til hver høyttaler, OG fjerner skinna på høyttaleren er dette å bi-wire. Dette har også med stor sannsnlighet lite for seg.

Hvis høyttalerne dine ikke har to sett innganger med skinne imellom kan du ikke bi-ampe eller bi-wire.

Håper dette var forståelig.

Edit: Det står om bi-wiring i høyttalerenns manual punkt 6 http://www.proson.se/download/proson...manual-swe.pdf

Edit 2: I følge receiverens manual er det mulig å sette surround back utgangene til å gi front signal

Edit 3: Hvis du bi-amper med surround back trenger du ikke kjøre romkalibrering på nytt, men hvis du kobler frontene på effektforsterkeren ville jeg ha gjort det.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for at du tok deg tid til å svare, og ikke minst, svare utfyllende.

Så det det koker ned til at dette har lite for seg, selv om jeg bruker et eget effekttrinn til å bi-ampe med? Har en nad c372 som jeg kan bruke som effekttrin og onkyoen har pre out. Men får vel neppe den helt store gevinsten mtp hvilke høyttalere jeg har.
    Litt av grunnen til at jeg spør er at jeg sitter ute på sjøen og grubler, har derfor ikke mulighet til å kople opp, lytte for så å gjøre opp en egen mening

Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Satyr
    Takk for at du tok deg tid til å svare, og ikke minst, svare utfyllende.

Så det det koker ned til at dette har lite for seg, selv om jeg bruker et eget effekttrinn til å bi-ampe med? Har en nad c372 som jeg kan bruke som effekttrin og onkyoen har pre out. Men får vel neppe den helt store gevinsten mtp hvilke høyttalere jeg har.
    Litt av grunnen til at jeg spør er at jeg sitter ute på sjøen og grubler, har derfor ikke mulighet til å kople opp, lytte for så å gjøre opp en egen mening

Du må ha 2 like effektforsterkere for å bi-ampe (hvis du bruker effektforsterker OG receiver samtidig /bi-amper får du trøbbel med gain).

Det du kan prøve er å koble Naden på front, pre-ut, dvs bruke den som effektforsterker på frontene (koble høyttaler kabler til frontrene bare fra Naden) kanskje du hører forskjell, kanskje ikke... Naden kan kanskje ha en annen lydsignatur enn receiveren. Hvis du gjør dette kan du teoretisk fri opp receiverens strømforsyning slik at den kan gi mere strøm til center og surround høyttalere når du drar på. Men om det utgjør noen forskjell kan ikke jeg gi et klart svar på.

Du må nesten koble opp å prøve

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fantastisk. Trodde jeg hadde mere kontroll på hva begrepene innebar, flaut for meg! Skulle nok å ha tatt meg tid til mere googling før jeg opprettet denne tråden.
    Men ser når jeg leser om specs til reciveren, står det at den har støtte for bi-amping:
    Bi-Amping Capability for High-Impact Movies and Music

The TX-NR807’s surround back speaker channels enhance the ambience and sound effects of movies. They can also be used with the front left and right channels to provide two separate amplification channels for compatible bi-amping speakers (i.e. those with two sets of input terminals). In effect, two separate channels drive the woofer and tweeter of each front speaker. This improves sound quality by maximizing power to the low-/mid- and high-range frequencies, respectively. It also gives you a more powerful, dynamic soundfield for two-channel music and movie sound effects.
    Om jeg tolker det riktig, så kan denne reciveren brukes som en slags bi-amp kombi?

Og ja, du har helt riktig i det siste du skriver, jeg må komme meg hjem, koble opp og lytte

Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fantastisk. Trodde jeg hadde mere kontroll på hva begrepene innebar, flaut for meg! Skulle nok å ha tatt meg tid til mere googling før jeg opprettet denne tråden.
    Men ser når jeg leser om specs til reciveren, står det at den har støtte for bi-amping:

Om jeg tolker det riktig, så kan denne reciveren brukes som en slags bi-amp kombi?

Og ja, du har helt riktig i det siste du skriver, jeg må komme meg hjem, koble opp og lytte
    Ja du kan biampe med receiveren Front + surround back (men ikke bland Naden inn i bi-ampingen). Gjorde det samme selv en gang med en Denon 3806

Å prøve seg fram er halve morroa

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotters. Da skal jeg prøve begge deler. Et oppsett der jeg kjører bi-amp og et der jeg driver frontene med naden, så får vi se. Har ikke helt troen på å høre forskjell, men arti læl
    Ser du skriver du gjorde det samme selv en gang, fikk du noe ut av det?

Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotters. Da skal jeg prøve begge deler. Et oppsett der jeg kjører bi-amp og et der jeg driver frontene med naden, så får vi se. Har ikke helt troen på å høre forskjell, men arti læl
    Ser du skriver du gjorde det samme selv en gang, fikk du noe ut av det?
    Tja si det, jeg trodde nå det i hvertfall da ( det kan like godt være at det dobble trekket med høyttalerkabel var det som utgjorde forskjellen, og at jeg like godt kunne ha bi-wiret i stedet for bi-ampet).

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe

Da anser jeg alle mine spørsmål i denne tråden besvart. Håper den vil være til nytte for flere en meg.

Doc.G: Takk for hjelpen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe

Da anser jeg alle mine spørsmål i denne tråden besvart. Håper den vil være til nytte for flere en meg.

Doc.G: Takk for hjelpen.
    Hei Satyr.
    Da har jeg fulgt litt med på denne tråden, da jeg også har Onkyo 807. Så jeg bare lurer på om du kom deg hjem fra sjøen og fikk testet bi-wire / bi-ampingen og om du hørte noen forskjell?

Jeg får vel nesten kjøre på og teste jeg og!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av boerner
    Hei Satyr.
    Da har jeg fulgt litt med på denne tråden, da jeg også har Onkyo 807. Så jeg bare lurer på om du kom deg hjem fra sjøen og fikk testet bi-wire / bi-ampingen og om du hørte noen forskjell?

Jeg får vel nesten kjøre på og teste jeg og!
    Hei boerner.
    Jeg må ærlig tilstå, det hele rant ut i sanden. Og nå sitter jeg nok en gang ute på sjøen Men kan vi ikke si det slik da, den av oss som får ut fingeren først, poster sin mening i denne tråden?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •