Yamaha Rx-a2010

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Yamaha Rx-a2010

Hei, jeg har bestilt meg ny forsterker da min Harman/kardon hk3490 brant opp.
    Jeg bestile meg Yamaha rx-a2010 uten og ha hørt den eller prøvd den, men har lest mye bra om den så jeg gutsa litt på og bestille den.
    Men spørsmålet mitt er, jeg har aldrig hatt receiver før, kun kjørt stereo forsterkere tidligere, er det noen forskjell i lydbildet fra en receiver til en stereo forsterker når jeg alikevel kjører 2ch stereo på receiveren? da tenker jeg spesielt på "kruttet" i lydbildet. eller er det helt likt ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På yamaha så har man noe som heter stright som man kan legge på bass osv men resten kommer direkte fra kilde.
    Dem har også noe som heter pure direct som kobler ut alt og kjører alt direkte i mellom uten noen form for endringer i lyden utenom yamaha's såkalte varme tone.

Med en receiver kan du jo sette den i forskjellige lyd moduser eller hva man skal kalle det, men det er jo valgfritt.

Dette er bare mine 5 cent.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå koblet opp den nye yamaha rxa2010 og er strålende fornøyd, eneste er at den er utrolig "flat" i lyden, det er nesten ikke noe bass, og da har jeg proson r69 med 2x10" som var mye mer trøkk i med harman/kardon forsterkeren :S
    har stilt inn yamahaen på 2ch stereo men alikevel så er det litt "tam" lyd syns jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har det noe med at mine høytalere er 4ohm og forsterkeren kan kun settes på 6 eller 8 ? har den på 6 nå :S

Newcomer Stereo Light sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stereo Light
    ok hvis jeg forstår rett nå, så skal jeg bare la receiveren stå på 8 ohm istede for 6 ohm så lenge den har god ventilasjon? det har den da den står i friluft og ikke inni en stereobenk o.l
    Hva ryker først hvis det skulle skjære seg helt? receiver eller høytalere, er det noe tryggere/utrygt og kjøre 8 ohm kontra 6 ohm på 4ohms høytalere?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frehys
    ok hvis jeg forstår rett nå, så skal jeg bare la receiveren stå på 8 ohm istede for 6 ohm så lenge den har god ventilasjon? det har den da den står i friluft og ikke inni en stereobenk o.l
    Hva ryker først hvis det skulle skjære seg helt? receiver eller høytalere, er det noe tryggere/utrygt og kjøre 8 ohm kontra 6 ohm på 4ohms høytalere?
    Uansett kan du vel teste en kort stund - merker du noe forskjell da - har mel mest å si for hvor høyt du kan spille ?

Har samme forsterker og kan ikke si den er flat, men når har jeg koblet den til Klipsch RF-82 og da 8). Bruker den dog stort sett til film, foretrekker Xindak til musikk og kritisk lytting - forsatt... HK er vel og kjent for en å være en buldrekasse - ikke ?
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Åsane utenfor Bergen
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frehys
    Dette står i brukermanualen til min RXA- 3010: Denne enheten er konfigurert for høyttalere på 8 ohm på fabrikken. Når du kobler til høyttalere på 6 ohm, må du angi høyttalerimpedansen som “6 Ω MIN”. I dette tilfellet kan du også bruke høyttalere på 4-ohm som fronthøyttalere.
    Sånn jeg forstår dette skal reciever stå på 6 Ohm med høyttalerer på 4 Ohm.
    En annen ting er at du må se om innstillingene står til large i speaker setup.
    Prøv også med pure direct, da setter den vel høyttallere til large automatisk.

Jeg lurer på en annen ting: Ved filmtitting kommer det ikke opp DTS HD MASTER i displayet på reciever, det gjorde det på min aldrende Onkyo TX-SR 876
    Noen som vet noe om dette.
    Har sett i bruksanvisning men finner ingenting.
    SA Mantra 60 - Arenda Sound 1723 Center - Canton GLE 416 - Arendal sound 1723 Subwoofer 1- Yamaha RX-A3010 - XTZ Class AP-100 - Sherbourn PA 2-250 - Apple TV - PS4 - Panasonic DMP-BDT500

Intermediate Jan Frode sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ahilmen
    Frehys
    Dette står i brukermanualen til min RXA- 3010: Denne enheten er konfigurert for høyttalere på 8 ohm på fabrikken. Når du kobler til høyttalere på 6 ohm, må du angi høyttalerimpedansen som “6 Ω MIN”. I dette tilfellet kan du også bruke høyttalere på 4-ohm som fronthøyttalere.
    Sånn jeg forstår dette skal reciever stå på 6 Ohm med høyttalerer på 4 Ohm.
    En annen ting er at du må se om innstillingene står til large i speaker setup.
    Prøv også med pure direct, da setter den vel høyttallere til large automatisk.

Jeg lurer på en annen ting: Ved filmtitting kommer det ikke opp DTS HD MASTER i displayet på reciever, det gjorde det på min aldrende Onkyo TX-SR 876
    Noen som vet noe om dette.
    Har sett i bruksanvisning men finner ingenting.
    Prøv og trykk på info knappen på Yamaha kontrollen, der kan du velge hva som skal vises i displayet
    Stue: Primare I32 - Primare DAC30 - Sonus Faber Venere 2.5 - Viablue SC-2 - HTPC - Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

Reserveutstyr/ til salgs: Nakamichi Amplifier 2
    - Arendal Sound 1723 Tower -System Audio Saxo 30 - Onkyo A-9010 - Sennheiser Momentum

Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Åsane utenfor Bergen
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for rask hjelp Jan Frode. Funket. :-D
    SA Mantra 60 - Arenda Sound 1723 Center - Canton GLE 416 - Arendal sound 1723 Subwoofer 1- Yamaha RX-A3010 - XTZ Class AP-100 - Sherbourn PA 2-250 - Apple TV - PS4 - Panasonic DMP-BDT500

Intermediate Jan Frode sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ahilmen
    Tusen takk for rask hjelp Jan Frode. Funket. :-D
    Bare hyggelig 8)
    Stue: Primare I32 - Primare DAC30 - Sonus Faber Venere 2.5 - Viablue SC-2 - HTPC - Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

Reserveutstyr/ til salgs: Nakamichi Amplifier 2
    - Arendal Sound 1723 Tower -System Audio Saxo 30 - Onkyo A-9010 - Sennheiser Momentum

Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Åsane utenfor Bergen
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan gikk dette Frehys? Fått noe trøkk ut i høyttalerne?
    Her hos meg er det alt annet enn flat lyd. Så det er nok en innstilling som er feil.

Newcomer kimhas sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en RX-A1010 og synes heller ikke lyden er flat. Regner med at det er mye av det samme lyd bilde på disse 2.
    Men nå skal det sies at HK er kjent for og farge lyden og har gjerne en feitere lyd en f.eks Yamaha som er mere nøytrale i lyden.
    Jeg opplevde litt av dette selv da jeg byttet fra min eldre HK stereo forsterker til Yamaha.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en 3010, men regner med at det er det samme 2010.

Er det noen som har prøvd begge sub-utgangene?

Jeg har to subber bak og to foran. Har koblet de sammen to og to med y-ledd. Når jeg definerer at jeg har en sub foran og en sub bak så får jeg bare lyd i de foran, når jeg definerer at jeg har en på høyre side og en på venstre side så skjer det samme. Jeg må sette dem som monox2 for å få lyd i begge utgangene. Noen som har vært borti dette?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor

Jeg har to subber bak og to foran. Har koblet de sammen to og to med y-ledd. Når jeg definerer at jeg har en sub foran og en sub bak så får jeg bare lyd i de foran, når jeg definerer at jeg har en på høyre side og en på venstre side så skjer det samme. Jeg må sette dem som monox2 for å få lyd i begge utgangene. Noen som har vært borti dette?
    2 foran og 2 bak - heftig !

Foreøvrig har jeg ikke testet dette. I min lille kino holdt det med en SVS med sprekker i mur som resultat, så 4 har jeg ikke turt å prøve 8).
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja jeg solgte akkurat 4 stk. Svs PB13-Ultra så nå har jeg bare 4 stk. subber igjen8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sliter fortsatt med "flat" lyd, jeg har prøvd pure direct og sette forsterkeren tilbake på 8ohm, alikevel er det nesten null bass, veldig fin og klar lyd men ikke noe trøkk

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Åsane utenfor Bergen
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dobbeltsjekket at du har + på + og - på - ?
    Har du 4 Ohms høyttalere skal nok recieveren stå på 6 Ohm.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sjekket at høytalerkabler er koblet riktig ja.
    en står på 6ohm nå,
    kjipt og kjøpe receiver til 10k også skal det være slik :S

Intermediate Jan B sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor

Slenger meg på denne, har akkurat samme problemet. Tenkte jo teste litt med subbene litt rundt, siden det fantes den mulighet som du nevner her, men opplevde akkurat det samme: det eneste som gir lyd i begge sub-utgangene er Monural.
    Noen som har ideer?
    -Triple Atmos Receivers
    -Atmos 13.1.8/DTS:X 9.1.8/Auro 3D 12.1

Min stuekino

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine