Ufrivillig utkobling av fronthøyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ufrivillig utkobling av fronthøyttalere

Heisan!

Har et 5.1 oppsett med Yamaha 767 som receiver, der jeg igjen har koblet opp en Rotel 1510 til fronthøyttalerne.

Noeng ganger høyrer jeg et lite "knepp" i høyttalerne og så blir frontene koblet ut slik at lyden kun kommer ut av center. Dette vedvarer kanskje i 10-20 sek, for deretter et nytt "knepp" og frontene er innkoblet igjen.

Dette skjer aldri når jeg lytter på musikk fra pc, men kun når anlegget er koblet opp i forbindelse med bluray-spilleren, eller når vi ser på tv med lyd fra anlegget.

Noen som har innspill til hva dette kan dreie seg om?

Takk.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tombos1
    Heisan!

Har et 5.1 oppsett med Yamaha 767 som receiver, der jeg igjen har koblet opp en Rotel 1510 til fronthøyttalerne.

Noeng ganger høyrer jeg et lite "knepp" i høyttalerne og så blir frontene koblet ut slik at lyden kun kommer ut av center. Dette vedvarer kanskje i 10-20 sek, for deretter et nytt "knepp" og frontene er innkoblet igjen.

Dette skjer aldri når jeg lytter på musikk fra pc, men kun når anlegget er koblet opp i forbindelse med bluray-spilleren, eller når vi ser på tv med lyd fra anlegget.

Noen som har innspill til hva dette kan dreie seg om?

Takk.
    Hei, har du noen mulighet for å se hvilke signaler den detekterer?
    Noen recieveer viser det i displayet, ev. kanskje du har en display/info knapp på recieverens kontroll.

Jeg slet med harman kardon, at den "mistet" tilkoblingen. Firmwareoppdatering fikset det, men om jeg pauset fra tuneren, mistet den lyden.. da måtte jeg av og til bytte input vekk og tilbake

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    Hei, har du noen mulighet for å se hvilke signaler den detekterer?
    Noen recieveer viser det i displayet, ev. kanskje du har en display/info knapp på recieverens kontroll.

Jeg slet med harman kardon, at den "mistet" tilkoblingen. Firmwareoppdatering fikset det, men om jeg pauset fra tuneren, mistet den lyden.. da måtte jeg av og til bytte input vekk og tilbake
    Nei - det tror jeg ikke at jeg har. Eller så forstår jeg ikke helt hva du mener

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God morgen...

Jeg blir liksom ikke kvitt problemet med at frontene kobler seg ut... Noen som kan ha en løsning, eller muligens en forklaring?

Takk.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen? Tar i mot det meste med takk

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min forklaring er den at noe trigger effektforsterkerens sikringskretsløp.
    Er det helt vilkårligt eller skjer det når du betjener noe?
    Du har selvfølgelig sjekket alle kabler osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Det er helt vilkårlig - men som sagt kun når jeg bruker blu-ray spilleren samtidig. Ikke når jeg hører på musikk via pc f.eks. Kabler er sjekket opp og ned i mente... Kan det være "kabelrot" bak benken som får dette til å "klikke"?

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får prøve å feilsøke litt. Koble bort Rotelen, skjer det da? Er 12v triggeren på Rotel aktivert? Har du prøvd å skifte kabler, prøv gjerne med lakris typer. Hvordan er bluray koblet til reciver? Hvilken komponent dekoder lyden? Skjer det både ved film og musikkavspilling fra bluray?

Mvh Peter
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep
    Du får prøve å feilsøke litt. Koble bort Rotelen, skjer det da? Er 12v triggeren på Rotel aktivert? Har du prøvd å skifte kabler, prøv gjerne med lakris typer. Hvordan er bluray koblet til reciver? Hvilken komponent dekoder lyden? Skjer det både ved film og musikkavspilling fra bluray?

Mvh Peter
    Hei Peter!
    Har ikke prøvd å koble bort Rotelen - prøver det når jeg kommer hjem. 12v triggeren er ikke aktivert. Bluray, Pioneer bdp 320, er koblet til receiver med hdmi - er det ikke da receiveren som dekoder lyden automatisk? Skjer kun ved filmavspilling fra bdp-spilleren.

Kan det være at bluray-spilleren dekoder lyden, og ikke receiveren?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, etter hva jeg forstår så er det reciver som dekoder lyden. Er tv koblet på samme måte med hdmi? Og da har du samme feil om jeg forstår deg rett. Hvordan er pc koblet til anlegget? Kjører du den digitalt til reciver, el har du en dac imellom. Om du har en dac, prøv å koble Pio til den. Prøver bare å feilsøke litt her.
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen.
    Tv er koblet med hdmi fra receiver, og pc er koblet med toslink til receiver. I mitt tilfelle står selve rotelen på dekoderen til canal digital, og når jeg ser på film må jeg stenge inne selve dekoderen og rotelen med en skyve-glassdør - dette for å få frem center'n som står i hyllen ved siden av. Leste i bruksanvisningen at rotelen er utstyrt med en slags sikkerhetssikring som slår ut når rotelen blir for varm... Mye som tyder på at dette er tilfelle, men jeg får ikke prøvd før i morgen:-|

Får prøve å flytte rotelen til den samme hyllen som bluray'n. At det skal være så mye fuzz...

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rotel 1510 er en digital forsterker og blir jo ikke varm i det hele tatt, kan ikke skjønne dette skal være et problem da.
    Du kan jo gå igjennom dine innstillinger i BD spiller om du ikke vet om det er spiller eller receiver der dekoder.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Rotel 1510 er en digital forsterker og blir jo ikke varm i det hele tatt, kan ikke skjønne dette skal være et problem da.
    Du kan jo gå igjennom dine innstillinger i BD spiller om du ikke vet om det er spiller eller receiver der dekoder.
    Heisan.
    Riktig det at 1510 er en d-forsterker, men iflg bruksanvisningen krever den visst en god del lufting - muligens ikke så mye som øvrige forsterkertyper - men dog...

Enig med deg at det høres rart ut, men som sagt stod det slik i bruksanvisningen. Har tatt kontakt med selger for å få dette litt mer utdypet...

Spm: har som nevnt Pioneer 320 BD-spiller, og prøvde igår å finne ut om det er BD-spilleren eller receiveren som dekoder - men for å være ærlig; dette skjønte jeg ikke en dritt av. Så dersom noen har en løsning på hvordan jeg kan sjekke dette ut på en enkel måte; hjertelig takk...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ganske sikker på at det er reciver som gjør jobben hos deg. Har dts hd master og DD master hd el hva de heter formatene, står ofte på reciver. lydformat?

Så, rotelen står OPPÅ canal digital dekoderen? Blir ikke dekoderen varm. Min dekoder med opptaks funksjon blir det. Kan vere noe der. Prøv å koble den til ut av skapet.

Regner med alt er koblet inn til reciver og så har du en kabel fra reciver til tv.

Slik som jeg leser ett av innleggene over så kan det misstolkes at du har Canal digital dekoder til effekt. Der blir det tulball.

Hvor holder du til?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep
    Jeg er ganske sikker på at det er reciver som gjør jobben hos deg. Har dts hd master og DD master hd el hva de heter formatene, står ofte på reciver. lydformat?

Så, rotelen står OPPÅ canal digital dekoderen? Blir ikke dekoderen varm. Min dekoder med opptaks funksjon blir det. Kan vere noe der. Prøv å koble den til ut av skapet.

Regner med alt er koblet inn til reciver og så har du en kabel fra reciver til tv.

Slik som jeg leser ett av innleggene over så kan det misstolkes at du har Canal digital dekoder til effekt. Der blir det tulball.

Hvor holder du til?
    Hei!
    Yes, rotelen står oppe på Canal Digital dekoderen m/opptaksfunksjon. Og dekoderen blir jo en del varm. Alt er koblet til receiver og hdmi fra receiver til tv.
    Dekoderen fra Canal digital til effekt? Nei nei.... det er klart det ikke er slik

Holder til i Stokke...

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke at det betyr noe for ditt problem men du bør sette Rotel`en UNDER dekoderen.
    Min Get PVR blir ganske varm selv i stand-by og jeg vet at get alltid spør om den har tilstrekkelig lufting når folk har problemer med den.
    En klasse D krever ingen lufting, det er bare tull fra Rotel å skrive det, men det er sånn standard prosedyre.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Ikke at det betyr noe for ditt problem men du bør sette Rotel`en UNDER dekoderen.
    Min Get PVR blir ganske varm selv i stand-by og jeg vet at get alltid spør om den har tilstrekkelig lufting når folk har problemer med den.
    En klasse D krever ingen lufting, det er bare tull fra Rotel å skrive det, men det er sånn standard prosedyre.
    Hei igjen.
    Nå har jeg flyttet rotelen til hylla ved siden av, og har faktisk ikke hatt en tilsvarende utkobling ennå Mulig lufting bare er "tull" men der ser faktisk ut som om det løste problemet hos meg...

Uansett; takk for alle innspill. Kjekt å ha et sted å komme til med div probl...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og da var vi i gang igjen. Rotelen kobler seg ut ennå - kanskje ikke så ofte som tidligere men dog. Er det ingen andre som har hatt et tilsvarende problem med en effektforsterker, som kanskje har en løsning/svar på problemet? Leste i manualen at det kanskje kunne skyldes brudd på høyttalerledningene eller varme. Varme er i alle fall ikke no problem nå, så da sitter jeg igjen med ledningene. Det som er rart er at problemet ikke finnes dersom jeg kobler vekk Rotelen og kun kjører receiveren.

Kan det rett og slett være feil på selve Rotelen?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var jo min første tanke, at noe i Yamahaen gjør at den sender ut et signal på preout som gjør at sikringskretsløpene på Rotel aktiveres.
    Send en mail til Rotel, eller importør og spør om de har noe erfaring med det.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det være noe så enkelt som at bryteren for power on står på signal sense? Hvis du setter denne til 12V trigger(og bruker triggerkabel fra Yamahaen) eller off burde i såfall problemet løse seg.

Problemet med film er at det ikke nødvendigvis skjer så mye i perioder, og da tror forsterkeren at filmen er ferdig, så regner med at dette skjer utelukkende i rolige partier? Er veldig vanlig problem med subwoofere.

Geir Arne

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •