Reparere fjernkontroll

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate Magnus55 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    500
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Reparere fjernkontroll

Har en Onkyo TX-DS494 hjemmekinoreciver med en noe defekt fjernkontroll som jeg gjerne skulle fått fikset.

Feilen er at volumet, både opp og ned, ikke fungerer. Har åpnet fjernkontrollen og sett litt på feilen, og ut ifra hva jeg finner av feil så må det være de små svarte "prikkene" som vist på bildet under. De ser noe slitte ut. For å bevise at dette var feilen, prøvde jeg med noen av de andre knappene (prikkene) på samme felt som volumet. Det virket.

Jeg trenger noen råd om hvordan dette kan fikses?
    En løsning jeg ser er å skjære vekk en av de mindre brukte "prikkene" og bytte ut de på volumet, men dette er en løsning jeg helst vil unngå. Da forblir fjernkontrollen defekt, bare på et annet sted.

Kom med innspill på løsning. Får man tak i slike "prikker" som man kan bytte ut med?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prikkene er nok vulket fast i resten, for å si det slik og neppe særlig lett å fikse. Du kan prøve å rense printplaten med viskelær - kanskje det ligger noen rester det som gir dårlig kontakt.

Hjelper ikke dette så kjøp deg en universal kontroll så kan du bruke den på alle dine apparater i stedet. Logitech Harmony finnes i mange bra modeller.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har samme problem med min onkyo, tenke jeg skulle dokumentere det mens jeg gjorte modifikasjonene men får heller beskrive det i ord.

Jeg la et lag lim på de nedslitte prikkene og la aluminiumsfolie over dem, når limet var tørket så rev jeg bort resten av folien slik at det kun gjensto det som var limt fast.

Alufolien leder strøm så den funker like bra som "prikkene".

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    500
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Har samme problem med min onkyo, tenke jeg skulle dokumentere det mens jeg gjorte modifikasjonene men får heller beskrive det i ord.

Jeg la et lag lim på de nedslitte prikkene og la aluminiumsfolie over dem, når limet var tørket så rev jeg bort resten av folien slik at det kun gjensto det som var limt fast.

Dette skal jeg prøve. Var noe slikt jeg hadde tenkt kunne funke også, men var ikke helt sikker på om det var magnetisk eller strømførende disse prikkene var.

Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Prikkene er nok vulket fast i resten, for å si det slik og neppe særlig lett å fikse. Du kan prøve å rense printplaten med viskelær - kanskje det ligger noen rester det som gir dårlig kontakt.

Hjelper ikke dette så kjøp deg en universal kontroll så kan du bruke den på alle dine apparater i stedet. Logitech Harmony finnes i mange bra modeller.
    Har en god del universale fjernkontroller liggende. Men vil aller helst bruke originalen.

Takker for raske svar!

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    500
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var det fikset. Funket utmerket med aluminiumsfolie.

Brukte Epoxy lim. Mulig det ikke var helt det riktige, for det ble ikke så veldig sterkt feste, men nok til at det holder seg på plass.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plukket like greit fjærnkontrollen min fra hværandre for å gi deg en sammenligning.

Vedlegg 88435

Jeg anbefaler deg å bruke et bra lim og å ikke ha noe løs alufolie i kontrollen, den kan løsne med tiden og gi fjærnkontrollen et liv for seg selv. det kan bli kjedelig hvis den skrur opp volumet av seg selv mens du er på do elns.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    500
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plukket like greit fjærnkontrollen min fra hværandre for å gi deg en sammenligning.

Vedlegg 88435

Jeg anbefaler deg å bruke et bedre lim og å ikke ha noe løs alufolie i kontrollen, den kan løsne med tiden og gi fjærnkontrollen et liv for seg selv. det kan bli kjedelig hvis den skrur opp volumet av seg selv mens du er på do elns.
    Sant det. Noe forslag til lim jeg burde bruke?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Nå lurte jeg meg selv=)

Limet du har brukt er sikkert bra nokk. Sålenge det holder folien påplass. har selv brukt Superlim fra en bensinstasjon. Har holt i over et år nå.
    Skal redigere innlegget mitt over nå.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Godt tips - det hadde jeg ikke tenkt på. Har noe utstyr på jobb som sliter med det samme. Skal jammen prøve det der. Takker !

Når det gjelder lim er kanskje kontaktlim det beste - smør på og la det tørke litt før bitene settes sammen - fleksibelt og raskt.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •