Anbefaling, stereoforsterker varm lyd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Anbefaling, stereoforsterker varm lyd

Nok en tråd på dette emnet.. Men jeg har søkt ganske mye nå rundtomkring og føler jeg trenger litt mer input.

Altså,

Er igang med å kjøpe ny stereo og trenger noen råd. Har havnet på Tannoy Tannoy Revolution DC6T som høyttalere og trenger en forsterker. Liker varm, luftig, analog lyd. Bor i blokk og spiller ikke høyt (min gamle NAD314 på 35W (hvis jeg husker riktig) driver lett et par Dali 8008 på de volumene jeg opererer med). Forsterkeren bør ha en god innebygd platespillerinngang.

Har maks 6000,- å rutte med.
    Skal jeg kjøpe nytt er Brio Rega-R en god kandidat (og kanskje Rotel RA-06 SE), men jeg har sett litt på bruktmarkedet i det siste og det er her jeg trenger litt input.

Hvilke forsterkere (merker/modeller) har en varm og luftig klangbalanse og som passer budsjettet mitt? Massevis at watt er fint, men kanskje ikke plassen jeg ønsker å legge pengene i denne omgang ettersom behovet for dette er lite.

Takker for alle svar.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rørforsterker:
    Music Angel KT88 mkIII kansje.

ender opp rundt 4000kr og har ca 60w pc.

Transistor:
    Marantz.
    Dynamic presision.
    Parasound HCA.

Newcomer Prat sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Xindak: XINDAK 6950 - FINN Torget
    Test: http://www.audiofoni.no/images/stori...idelity_49.pdf

Edit: Så ikke at du trengte riaa... -Det har ikke denne så vidt jeg husker.
    Emotiva USP-1 Emotiva USP-1 legger lite til, og trekker ingenting ifra. min erfaring er at klangbalansen i effektdelen avgjør hvor "varmt" denne spiller. Den har masse muligheter, og et meget godt mm-riaa trinn

kombinerer du den med: http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/86147

Får du et anlegg som møter kriteriene dine, innenfor prisen du tenker (om du klarer å prute ned 500,-) og masse effekt.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rega Brio-R bør passe godt ihht dine ønsker den. Innebygd RIAA-trinn for MM-pickuper, bare pass på at den er på linjeinngang 1 og er ikke merket. Ikke helt heldig å koble til en CD-spiller på den inngangen for å si det sånn.

Ellers så bør Marantz sine modeller være en god match med Tannoyene, spesielt når du nevner at du ikke spiller spesielt høyt. Da er ikke kraftbehover så prekært og du kommer langt med 2 x 50 watt.

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her vil jeg ikke nøle med å anbefale en god integrert fra Marantz. Knapt noen merker har så deilig varm og analog lydsignatur som Marantz etter min erfaring. Har selv PM15S1, som jeg fikk kjøpt brukt ikke så langt unna den summen du har til rådighet.

Deres søstermerke, Denon, har også mye av den samme varme lyden og kan også absolutt anbefales fra min side.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Primare ?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Primare ?
    Varm analog lydsignatur?Såvidt meg bekjent er vel Primare mer i den kjølige "sterile" retningen, noe ala Hegel?

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Varm analog lydsignatur?Såvidt meg bekjent er vel Primare mer i den kjølige "sterile" retningen, noe ala Hegel?
    Jeg testet hjem en Primare I21 en gang, og den er i alle fall det jeg vil si har en nøytral til varm klang. Kraftfull mid-bass. Det er godt mulig at andre Primaremodeller har en annen klangbalanse... Men som sagt: Min Primare-erfaring er ikke mer enn et tredagers hjemlån.

Ellers så ligger det en Shanling SLM-A40 MKII til på Finn til 4000.- nå. Denne kostet vel 11000 ny, og en deiligere og varmere klang skal du lete lenge etter.

En brukt Thule (f eks IA150B eller IA252B) eller et forsterkersett fra Parasound kan også være tips om du vil ha en varm/mørkere klang.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Hørt Primare på Monitor Audio PL 200 og alt skulle tilsi en varm klang

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller: Du kan kjøpe deg en EQ så kan du juster lyden som du vill.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du kjøpt høyttalerne eller bestemt deg for å kjøpe de? Hvordan er klangen i de? Hvis du liker en spesiell klangsignatur er det vel så viktig at høyttalerne spiller slik du liker, da de gjerne er mer karakteristiske enn forsterkerne.

Sagt på en annen måte, det er dumt å kjøpe en høyttaler med "feil" klangsignatur for så å forsøke å rette det opp med en forsterker. Da er det bedre å kjøpe høyttalere som låter slik du ønsker, og så matche med en nøytral forsterker.

EDIT: Husk også å kjøpe en forsterker som er kraftig nok. En forsterker oppfattes ofte feilaktig som slitsom eller skarp i lyden fordi den presses for hardt.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Har du kjøpt høyttalerne eller bestemt deg for å kjøpe de? Hvordan er klangen i de? Hvis du liker en spesiell klangsignatur er det vel så viktig at høyttalerne spiller slik du liker, da de gjerne er mer karakteristiske enn forsterkerne.

Sagt på en annen måte, det er dumt å kjøpe en høyttaler med "feil" klangsignatur for så å forsøke å rette det opp med en forsterker. Da er det bedre å kjøpe høyttalere som låter slik du ønsker, og så matche med en nøytral forsterker.

EDIT: Husk også å kjøpe en forsterker som er kraftig nok. En forsterker oppfattes ofte feilaktig som slitsom eller skarp i lyden fordi den presses for hardt.
    Veldig enig i det du sier her Hybris, og spesielt ditt siste punkt om at forsterker kan oppleves annerledes fordi den er for svak/pushes for mye. Kudos!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    KJØP HARMAN, KJØP HARMAN !!!!!!!!!!!! Min far har solgt Tannoy i mange år, og etter hannes mening av vanlige integrerte Forsterkere, er Harman aller best og rimelig på Tannoy. Tannoy og Denon er mine valg. Jeg har selv Tannoy Revolution R3 som jeg kjører på en helt vanlig HK-980 og har et par Tannoy Saturn S6 som jeg kjøpte av min far og fikk med Harman/Kardon HK-3470 som er moddet. Jeg har en kompis med en NAD 356BEE og testet den opp mot HK-980. 980, knuste den på ALLE måter. Den har den varme og den fine lyden, samtidlig som den har Bassen som ingen andre har. Til 6.000,- så er jo H/K best, de har den ordentlige strømforsyinga som ingen andre får til å etterligne og slå... Det er Harman og Yamaha som er best på markedet, og de har den beste strømforsyninga i deres klasse. Det er jo egentlig ingen som klarer å hamle opp med HK-980 når det kommer til rå styrke og kontroll. Etter min mening er H/K best på Tannoy, men det beste er jo Electrocompaniet og Mcintosh, men det er jo en heeeelt annen prisklasse. Jeg hadde valgt H/K uansett. Da det passer meg best. Hold deg unna NAD på Tannoy, de har en kald lyd, litt sånn som Metall osv... Ikke for å være ekkel med de som har NAD, jeg hadde jo selv en 326BEE og en eldre Surround-Receiver fra NAD, men det falt IKKE i smak for min del. Jeg hadde valgt H/K og Denon. Bare et vennlig råd fra meg til deg Lykke til.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ntd12tannoy
    KJØP HARMAN, KJØP HARMAN !!!!!!!!!!!! Min far har solgt Tannoy i mange år, og etter hannes mening av vanlige integrerte Forsterkere, er Harman aller best og rimelig på Tannoy. Tannoy og Denon er mine valg. Jeg har selv Tannoy Revolution R3 som jeg kjører på en helt vanlig HK-980 og har et par Tannoy Saturn S6 som jeg kjøpte av min far og fikk med Harman/Kardon HK-3470 som er moddet. Jeg har en kompis med en NAD 356BEE og testet den opp mot HK-980. 980, knuste den på ALLE måter. Den har den varme og den fine lyden, samtidlig som den har Bassen som ingen andre har. Til 6.000,- så er jo H/K best, de har den ordentlige strømforsyinga som ingen andre får til å etterligne og slå... Det er Harman og Yamaha som er best på markedet, og de har den beste strømforsyninga i deres klasse. Det er jo egentlig ingen som klarer å hamle opp med HK-980 når det kommer til rå styrke og kontroll. Etter min mening er H/K best på Tannoy, men det beste er jo Electrocompaniet og Mcintosh, men det er jo en heeeelt annen prisklasse. Jeg hadde valgt H/K uansett. Da det passer meg best. Hold deg unna NAD på Tannoy, de har en kald lyd, litt sånn som Metall osv... Ikke for å være ekkel med de som har NAD, jeg hadde jo selv en 326BEE og en eldre Surround-Receiver fra NAD, men det falt IKKE i smak for min del. Jeg hadde valgt H/K og Denon. Bare et vennlig råd fra meg til deg Lykke til.
    Foresten så er jo Marantz flott på Tannoy. HK-980 koster 3.500,- om jeg ikke tar helt feil, Watten skal du ikke tenke så mye på, bare spør Hifi-klubben og Soundgarden, de svarer deg det akkurat samme, det folk sier om Watt er et salgstriks som tydeligvis virker.... HK-980 har 2x80 ærlige RMS watt i 8ohm, og den har også 100w pr kanal i 4 ohm. Lykke til !

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ntd12tannoy
    Foresten så er jo Marantz flott på Tannoy. HK-980 koster 3.500,- om jeg ikke tar helt feil, Watten skal du ikke tenke så mye på, bare spør Hifi-klubben og Soundgarden, de svarer deg det akkurat samme, det folk sier om Watt er et salgstriks som tydeligvis virker.... HK-980 har 2x80 ærlige RMS watt i 8ohm, og den har også 100w pr kanal i 4 ohm. Lykke til !
    Watt og egenskap til å levere under lav last er nesten de eneste egenskapene som betyr noe på en forsterker. Ikke spør Hifiklubben eller Soundgarden, de blir å prate om masse ting som "klang", "luftighet" "kjapp bass" og andre upresise termologier. Gå inn på Hifiklubben å spør dem om noe teknisk så får du se dem "skinne".

Internett direct og proff audio leverer mest for pengene. (AVshop, Lsound, Surround.no, marius musikk osv).

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Watt og egenskap til å levere under lav last er nesten de eneste egenskapene som betyr noe på en forsterker. Ikke spør Hifiklubben eller Soundgarden, de blir å prate om masse ting som "klang", "luftighet" "kjapp bass" og andre upresise termologier. Gå inn på Hifiklubben å spør dem om noe teknisk så får du se dem "skinne".

Internett direct og proff audio leverer mest for pengene. (AVshop, Lsound, Surround.no, marius musikk osv).

Jeg er helt enig. Krefter og strømforsyning er utvilsomt svært viktig for en forsterker, og noe av det aller mest grunnleggende. Hva klubben eller Soundgarden lirer av seg av "argumenter" i salgsøymed finner jeg svært lite interessant eller troverdig.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt usikker på prisen, men Musical Innovation har en herlig klang. En gammel effektforsterker får du nok til greit under budsjett.
    2 x 150 watt og god strømforsyning.
    En del høyttalere kan låte tynt og bassfattig med små forsterkere og receivere. Forvandlingen kan noen ganger være enorm når de får mye krefter. Selv på lavt volum.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker og bukker for alle svar!
    Jeg er/har vært på forskjellige forum i forbindelse med ulike interesser. Når det gjelder respons på et slikt "jeg trenger hjelp til å finne..." er kvalitet og antall svar som har kommet her på AVforum utvilsomt noe av det beste jeg har sett! Takker igjen til alle som har kommet med forslag.

Skal ta en titt på Shanling'en. Den ser spennende ut. Skal også sjekke ut Marantz litt nærmere. Her det noen "eldre" (som i ikke årets siste utgave) modeller her som peker seg ut?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •