Hjelp til oppsett av nyinnkjøpt Onkyo TX-NR 709

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer joaksle sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hjelp til oppsett av nyinnkjøpt Onkyo TX-NR 709

Hei! Idag fikk jeg mine Klipsch RF-82 samt en Onkyo TX-NR 709 receiver (jada, surround, center og sub skal kjøpes med tiden).
    Fikk koblet det opp og startet med litt musikk. Vet at dette ikke er egnet best for musikk da det er en 7.1 receiver, men jeg tenkte jeg skulle teste litt for å sjekke trøkket i høyttalerene.
    Ble ikke imponert først, men begynte å se litt i menyene og stilte på en del ting. Lyden ble veldig forbedret etter oppsettet med micen og litt innstillinger.
    Men fortsatt føler jeg det ikke er der helt.
    Jeg kjører bi-amp, og har valgt dette i menyen.
    Nå bruker jeg vanlig volumdisplay på receiver (0-100) og for å få normal lyd så må jeg opp i ca. 45-50. Er dette normalt?
    Er det noen andre som har denne receiveren og vet hvordan de stiller det inn?
    Dette er bare foreløpig til jeg kjøper resten av pakken, men kunne tenkt meg litt mer trøkk om dere forstår hva jeg mener
    Setter stor pris på svar!

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joaksle
    Hei! Idag fikk jeg mine Klipsch RF-82 samt en Onkyo TX-NR 709 receiver (jada, surround, center og sub skal kjøpes med tiden).
    Fikk koblet det opp og startet med litt musikk. Vet at dette ikke er egnet best for musikk da det er en 7.1 receiver, men jeg tenkte jeg skulle teste litt for å sjekke trøkket i høyttalerene.
    Ble ikke imponert først, men begynte å se litt i menyene og stilte på en del ting. Lyden ble veldig forbedret etter oppsettet med micen og litt innstillinger.
    Men fortsatt føler jeg det ikke er der helt.
    Jeg kjører bi-amp, og har valgt dette i menyen.
    Nå bruker jeg vanlig volumdisplay på receiver (0-100) og for å få normal lyd så må jeg opp i ca. 45-50. Er dette normalt?
    Er det noen andre som har denne receiveren og vet hvordan de stiller det inn?
    Dette er bare foreløpig til jeg kjøper resten av pakken, men kunne tenkt meg litt mer trøkk om dere forstår hva jeg mener
    Setter stor pris på svar!
    Det er normalt det med lyden Du kan også prøve og sette på Audyssey Dynamic EQ,det pleier og hjelpe på lyden
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runefalk
    Det er normalt det med lyden Du kan også prøve og sette på Audyssey Dynamic EQ,det pleier og hjelpe på lyden
    Okei Ja, merket det ble en del bedre når jeg valgte det, men følte ikke det var den trøkken jeg hadde håpet på. Kanskje det løser seg etterhvert når jeg kjøper en sub og resten av høyttalerene (?).
    Bruker du forforsterker til frontene? Og hvordan er det med å stille dB i innstillingene? Merket god forskjell når jeg gikk fra -10dB til -5dB, men jeg var usikker på om dette var bra for høyttalerene.
    Er helt ny på dette så straff meg om det er dumme spørsmål :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runefalk
    Desibel er bare et tall. Den dobler vel på hvert 3 hvis jeg ikke husker dette feil. Bruker å se film på 15 jeg. Det tilsvarer vel ca 70 hvis du setter den 0-100. Ser nå at jeg siterte svaret. Mente å sitere det første spørsmål

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei Ja, merket det ble en del bedre når jeg valgte det, men følte ikke det var den trøkken jeg hadde håpet på. Kanskje det løser seg etterhvert når jeg kjøper en sub og resten av høyttalerene (?).
    Bruker du forforsterker til frontene? Og hvordan er det med å stille dB i innstillingene? Merket god forskjell når jeg gikk fra -10dB til -5dB, men jeg var usikker på om dette var bra for høyttalerene.
    Viss du kjører kalibreringen på receiveren så stiller den alle høyttalerne til
    75db,viss du begynner og stille db i receiveren uten db måler så er det vanskelig
    og få det nøyaktig.
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalerne trenger noen hundre timer før de løsner

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det spiller jo ingen rolle egentlig hvilket tall det står i master volum på forsterkeren din. Du skrur jo bare opp til det er høyt nok når du bare har 2 fronter. Om det står 50 eller 70 i ditt display er jo egentlig likegyldig. Min erfaring med romkorreksjon da med 5 høyttalere er at Center og bak ofte blir litt lave. Men det er jo smak og behag. Jeg pleier å stille opp bak og Center etter korreksjon. Men når du har bare 2 fronter er det egentlig ikke så nøye. Du stiller til du har ønsket volum og blir fornøyd.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei Ja, merket det ble en del bedre når jeg valgte det, men følte ikke det var den trøkken jeg hadde håpet på.
    Den recieveren din er ikke spesielt kraftig. Så kan være derfor.
    I tillegg har jo rommet mye å si - får du eksperimentert litt med plassering ?
    (Du har "fortalt" recieveren at du ikke har sub, og frontene er satt til large?)

Kanskje det løser seg etterhvert når jeg kjøper en sub og resten av høyttalerene (?).
    En sub vil absolutt hjelpe masse når den kan ta over de "tunge" frekvensene.

Forforsterker, eller effektforsterker ?
    Sålenge det ikke er noe forvrengning i høyttalerene så pleier det ikke være noen fare, samme hva som står i et display. Men med en såpass moderat forsterkerdel, skal du være forsiktig å dra på alt for mye. Men ingen forvrengning, sjelden noe problem. :-)

Og vi har ALLE stilt og stiller fortsatt dumme spørsmål... :-)
    Man må jo begynne et sted...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sørg for å spel musikk på høgtalarane dine MANGE timar, før du avgjer om det er for lite trykk i dei. Eg hadde hatt mine klipsch mange månar før eg vart skikkeleg nøgd med lyden. Var nesten litt skuffa eg og i starten, men det vart betre og betre. Det vil nok dine verta og Seinare kan du eventuelt vurdera effektforsterkar til dei. Onkyoen kan bli litt svak, spesielt når det kjem senter og surround i tillegg. Men du er lur som har valgt 709 i staden for 609 (som ikkje kan ha effektforsterkar).

Når du får sub kan du stilla denna og høgtalarane på feks 80hz. Det vil sei at subben tar seg av bassen som er under 80hz, og høgtalarane tar seg av all lyd som er over 80hz. Detta vil nok gje ein del både fordi sub vil gi meir trykk og fordi forsterkaren din ikkje treng driva høgtalarane duine under 80hz. Noko som igjen vil gi litt meir overskudd over 80hz.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av amunds
    Den recieveren din er ikke spesielt kraftig. Så kan være derfor.
    I tillegg har jo rommet mye å si - får du eksperimentert litt med plassering ?
    (Du har "fortalt" recieveren at du ikke har sub, og frontene er satt til large?)

En sub vil absolutt hjelpe masse når den kan ta over de "tunge" frekvensene.

Forforsterker, eller effektforsterker ?
    Sålenge det ikke er noe forvrengning i høyttalerene så pleier det ikke være noen fare, samme hva som står i et display. Men med en såpass moderat forsterkerdel, skal du være forsiktig å dra på alt for mye. Men ingen forvrengning, sjelden noe problem. :-)

Og vi har ALLE stilt og stiller fortsatt dumme spørsmål... :-)
    Man må jo begynne et sted...
    +1 8)
    Jeg lurer også på om den forsterkeren din kanskje er litt i minste laget. Man får bedre bass kontroll og roligere diskant etterhvert. Men ertrykket helt fraværende kan det nok tenkes at frontene mangler noe. Nå har jeg bare 62II men ut av eska var det bra med trykk. Jeg opplever det samme som deg på min Center (64). Så der kommer det et effekt trinn når lommeboka er blitt tykkere :-D

Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for svar alle sammen Mangen gode forklaringer og tips her ser jeg, får lese litt mer på de imorgen.

Men det skal sies at nå som jeg har fått stilt litt på det har jeg ingenting å si på de. Jeg elsker de Fått sett litt ordentlig film nå og spilt litt musikk og trøkken som jeg ikke fant i begynnelsen er der nå for å si det sånn. Bor fortsatt hjemme hos mor og far så en sub blir vell ikke ett kjøp med det første.
    Fikk noen Hitachi høyttalere av en kollega en dag også. Ikke noe skryte høyttalere, men de gjorde faktisk en helt ok jobb som surround hvertfall nå i starten. Dette var hvertfall ett høyt hopp over det forrige hjemmekino anlegget og de spiller langt over forventningene!
    Nå gjenstår det bare en skikkelig TV benk og deretter noen gode surround høyttalere. Hvis noen har tips til tv benker så hadde jeg satt veldig stor pris på det!

Og enda en gang, takk for svar folkens!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •