Suround forsterter og behov for effektforsterker.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Suround forsterter og behov for effektforsterker.

Jeg lurer på om det kan være en fordel og bruke effektforsterker og surround reciever ved litt større forsterkere. Det er en stor utvikling hele tiden og det kommer hele tiden forandringer og nye ting som Wifi, hdmi, 3d, antall innganger, osv.... Det jeg tenker er at med en effektforsterker kan jeg ha den i lang tid uten at den går ut på dato?? Så kan jeg heller bruke en liten surround reciever som er rimelig og heller bytte den ut med jevne mellomrom når behovet melder seg..... Jeg må nå bytte ut forsterkeren min. Ikke fordi den ikke gjør jobben sin , men fordi den har ikke nødvendige tilkoblinger til dagens utstyr....

Er lyd prosessor stort sett lik i de forskjellige modellene på en surround reciever? (at det er effekt som skiller priser i hovedsak)

Tenker jeg helt feil da??

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du er åpen for å kjøpe brukt så er det mange kupp mulig. Dersom kan nøye deg med en 2-3 år gammel reciver, så har den HDMI og alt som i grunn kreves. F.eks Denon 3808 eller 4308, 4808 kostet alle langt over 12k når de var i salg. Nå ligger de på brukten til slikk og ingenting.

Eks: Jeg har Denon 2808, og den kostet 10k ny. Det var det jeg kjøpte den for. Her ligger den på finn.no til 2500kr.
    Denon AVR-2808 - FINN Torget

Generelt så er prosessor lite utbredt, og generelt dyrt.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var dette med utviklingen da. 2-3år blir fort gammelt...
    Er det wifi på den? Det så ut som det var begrenset med hdmi i utgangspunktet. 3d?

Får mye for pengene brukt ja, Men da blir det også "utgått på dato" fortere om det ikke allerede har skjedd.... Det er også derfor det blir ekstra kjipt å måtte bytte ut hele forsterkeren når det ikke er lyden som er gale. Differansen mellom bruktprisen og prisen for nytt er ofte stor og når en en må bytte ut etter 2-3 år for å holde følge med det nye så koster det.

Mulig jeg har brukt ordet "prosessor" feil. Det jeg mente var at en serie forsterker/receiver har samme "lyden", men forskellige kraft?? Så i stedet for å bruke en av de største i samme serie så bruker jeg en av de minste og bruke effektforsterker for å få mer effekt.

Men det du sier er kanskje at markedet ikke har så mye utvalg i "små" revievere og at det blir for lite å vinne til at det er noe å tenke på?
    Har de små recieverene ofte samme tilkoblinger eller har de store mer muligheter og tilkoblinger?

Det er mulig jeg over-dramatiserer litt her nå. Jeg er ikke den som kjøper det nyeste av det nyeste hele tiden. Jeg liker i grunn å ha noe som funker og holde meg til det. Er heller ikke noe super hifi mann, men trenger et annlegg med trøkk som jeg kan se Film, musikk, PS3 ++ Men dette er også grunnen til at jeg ikke ønsker å måtte bytte mer enn nødvendig og ikke bruke tid på annlegget annet enn det jeg bruker det.
    Derfor tenkte jeg for meg hadde det vært ideelt med en effekt forsterker som kunne ta seg av effekten og en receiver som lett kunne byttes ut når det var behov for andre tilkoblinger, funksjoner, styring av lyd (wifi) andre lydformater osv....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av snurrebass
    Det var dette med utviklingen da. 2-3år blir fort gammelt...
    Er det wifi på den? Det så ut som det var begrenset med hdmi i utgangspunktet. 3d?

Får mye for pengene brukt ja, Men da blir det også "utgått på dato" fortere om det ikke allerede har skjedd.... Det er også derfor det blir ekstra kjipt å måtte bytte ut hele forsterkeren når det ikke er lyden som er gale. Differansen mellom bruktprisen og prisen for nytt er ofte stor og når en en må bytte ut etter 2-3 år for å holde følge med det nye så koster det.

Mulig jeg har brukt ordet "prosessor" feil. Det jeg mente var at en serie forsterker/receiver har samme "lyden", men forskellige kraft?? Så i stedet for å bruke en av de største i samme serie så bruker jeg en av de minste og bruke effektforsterker for å få mer effekt.

Men det du sier er kanskje at markedet ikke har så mye utvalg i "små" revievere og at det blir for lite å vinne til at det er noe å tenke på?
    Har de små recieverene ofte samme tilkoblinger eller har de store mer muligheter og tilkoblinger?

Det er mulig jeg over-dramatiserer litt her nå. Jeg er ikke den som kjøper det nyeste av det nyeste hele tiden. Jeg liker i grunn å ha noe som funker og holde meg til det. Er heller ikke noe super hifi mann, men trenger et annlegg med trøkk som jeg kan se Film, musikk, PS3 ++ Men dette er også grunnen til at jeg ikke ønsker å måtte bytte mer enn nødvendig og ikke bruke tid på annlegget annet enn det jeg bruker det.
    Derfor tenkte jeg for meg hadde det vært ideelt med en effekt forsterker som kunne ta seg av effekten og en receiver som lett kunne byttes ut når det var behov for andre tilkoblinger, funksjoner, styring av lyd (wifi) andre lydformater osv....
    Det er nok kun de aller dyreste som har wifi innebygget, så du vil nok spare drøssevis av tusenlapper på å kjøpe deg et aksesspunkt for å kunne koble receiveren til det trådløse nettet.

Når det gjelder forforsterker-delen eller "prosessoren" som du sier, så er det også her store forskjeller. Særlig med tanke på kvaliteten på DAC'ene og prosessering av lyden den får inn ut til høyttalerne.

Men å kjøpe en litt rimeligere receiver også ha effektforsterkere man kan ha med seg videre er nok en løsning de fleste vil være fornøyd med

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye penger har du tenkt å legge i dette?
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Active tore_v1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Det er nok kun de aller dyreste som har wifi innebygget, så du vil nok spare drøssevis av tusenlapper på å kjøpe deg et aksesspunkt for å kunne koble receiveren til det trådløse nettet.

Når det gjelder forforsterker-delen eller "prosessoren" som du sier, så er det også her store forskjeller. Særlig med tanke på kvaliteten på DAC'ene og prosessering av lyden den får inn ut til høyttalerne.

Men å kjøpe en litt rimeligere receiver også ha effektforsterkere man kan ha med seg videre er nok en løsning de fleste vil være fornøyd med
    Det finnes en del prosessorer som man får relativt rimelig. Personlig ville jeg valgt reciever ut fra behov av funksjonalitet og lydkvalitet, og satt på effektforsterker til frontene og muligens senter.

Det er stort sett de tre som krever mest effekt.

Når det gjelder kvalitet på signalbehandling er dette noe som "folk flest" ikke bryr seg om. Det merkelige er at tidligere var man veldig opptatt av hvilke da-konvertere som satt i cd-spillere, at forforsterkere gjorde en god jobb, mens nå er det wi-fi og andre ting som står i fokus - ikke lydkvalitet.

Heller en strippet prosessor og en liten HTPC/Boxee eller tilsvarende. Mer fleksibel og bedre løsning.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for hjelp så langt!
    Jeg tenker på å bytte ut en HK avr8500 som ikke har noe av det jeg trenger av innganger til bilde og ikke støtter lyd og bildeformatene.
    Denne er jo haug gammel i tillegg, men etter det jeg har funne så er den ganske kraftig.
    Jeg kan jo bruke denne som en effektforsterker og finne meg en mindre reciever som i hovedsak vil fungere til switche mellom bildekilder og som tar seg av lydbilde?

Er det forskjell på hva som betegnes som kraftig før og nå? Blir generelt nyere modeller kraftigere og billigere eller koster kraftige forsterkere mye det samme som de gjorde før? (ikke mye vits å bruke denne om jeg får en tilsvarende ny for mye det samme som noe jeg kan bruke som forforsterker/reciever)
    Jeg synes det er vanskelig å sammeligne forsterkere i og med de oppgir effekter ulikt osv..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for hjelp så langt!
    Jeg tenker på å bytte ut en HK avr8500 som ikke har noe av det jeg trenger av innganger til bilde og ikke støtter lyd og bildeformatene.
    Denne er jo haug gammel i tillegg, men etter det jeg har funne så er den ganske kraftig.
    Jeg kan jo bruke denne som en effektforsterker og finne meg en mindre reciever som i hovedsak vil fungere til switche mellom bildekilder og som tar seg av lydbilde?

Er det forskjell på hva som betegnes som kraftig før og nå? Blir generelt nyere modeller kraftigere og billigere eller koster kraftige forsterkere mye det samme som de gjorde før? (ikke mye vits å bruke denne om jeg får en tilsvarende ny for mye det samme som noe jeg kan bruke som forforsterker/reciever)
    Jeg synes det er vanskelig å sammeligne forsterkere i og med de oppgir effekter ulikt osv..
    Jeg har gjort akkurat det du tenker på. Jeg har en avr8500 som jeg bruker som effekt på bakkanalene på en ny Onkyo tx-nr709. Dette fungerer utmerket og tror faktisk du vil bli overrasket over resultatet. 8500 har så mye krefter i seg at den uansett slår det fleste store receivere på rå kraft. 80 Ampere sier vel litt... Da har jeg nyeste lydformat, 3d og kjempebra romkorreksjon samt krefter så det holder i lange baner...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva har du på frontene da? Siden du ikke bruker alle utgangene kan den brokobles da?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva har du på frontene da? Siden du ikke bruker alle utgangene kan den brokobles da?
    Jeg har en Vincent effektforsterker på frontene. Da har jeg 7 kanaler med heftige krefter til rådighet...

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg bare må spørre. Wifi på reciever ?
    hvorfor ikke kabel ?

Personlig om det ikke veier mindre en 2 kg og får plass i ei lomme\lett ransel går det på kabel hos meg, og jeg ser ikke for meg at folk trenger og flytte receivern med seg inn på toalettet for eks ?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    jeg bare må spørre. Wifi på reciever ?
    hvorfor ikke kabel ?

Personlig om det ikke veier mindre en 2 kg og får plass i ei lomme\lett ransel går det på kabel hos meg, og jeg ser ikke for meg at folk trenger og flytte receivern med seg inn på toalettet for eks ?
    Du har helt rett. kabel er å foretrekke. Burde egentlig skreve "nettverkstilkobling"

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •