Yamaha RX-V3067: Romkorreksjon

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Yamaha RX-V3067: Romkorreksjon

Heisann, jeg har en kamerat som akkurat har kjøpt denne recieveren fra Surround.no. Jeg har prøvd å hjelpe han med å sette opp denne og det er især romkorreksjonen som skaper problemer.

Greia er at før man tar romkorreksjon så kan man tilsynelatende ikke velge høyttalerstørrelse, delefrekvens eller noe som helst. Dette syntes jeg var utrolig merkelig ettersom jeg på min egen RX-V1800 kan velge dette før jeg tar romkorreksjonen.

Når man har tatt romkorreksjon på RX-V3067 så setter den opp høyttalerne helt feil og dersom man endrer instillingene i ettertid så slutter romkorreksjonen å fungere som den skal. Hvordan setter jeg romkorreksjonen til å ignorere høyttalerstørrelse og delefrekvens (som er forhåndsinstillt)? Vil jo bare dele på 80hz... Er det så vanskelig for recieveren å la brukeren bestemme dette selv før romkorreksjon? :P

Det ender liksom opp med at romkorreksjonen kutter fronter samt senterhøyttaler ved 160-200hz noe som er helt galt!

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte å nevne at frontrekka er XTZ 99.26, 99.26 Center og XTZ W12.16S x 2

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig at sitte pos er i en dip mellom 80 og 160.
    Ellers er det bare å sette fronter til å dele på 80 i ettertid. Du kan ikke sette fronter til det du vil føre,for det er jo det RK skal ta seg av. Om han, i sitte pos. har problemer med frekvenskurven fra fronter, så velger RK å bruke sub i dette området om den gir et rettere resultat. Dette vil ofte bli bedre om han kan flytte sitte pos. noe eller plassere om fronter.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Har samme erfaring med 2067, dvs at receiveren foreslår å sette frontene til small med delefrekvens på 200 Hz. Jeg trodde at det var kurant å endre delefrekvens til f.eks 80 Hz etterpå og at RK likevel blir ivaretatt? Ser iallfall at det ligger inne justeringer på frekvenskurven under 200 Hz, noe som burde tyde på at denne hypotesen stemmer...? Har heller ikke reagert på at lyden blir rævva når jeg endrer delefrekvens til noe mer "fornuftig"

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bUlk
    Mulig at sitte pos er i en dip mellom 80 og 160.
    Ellers er det bare å sette fronter til å dele på 80 i ettertid. Du kan ikke sette fronter til det du vil føre,for det er jo det RK skal ta seg av. Om han, i sitte pos. har problemer med frekvenskurven fra fronter, så velger RK å bruke sub i dette området om den gir et rettere resultat. Dette vil ofte bli bedre om han kan flytte sitte pos. noe eller plassere om fronter.
    Vi har prøvd romkorreksjon med annen sub tidligere og fått bra lyd på samme sitteposisjon med deling på 80hz så det skal egentlig ikke være noe problem sånn sett :/ På min egen Yamaha kan jeg låse delefrekvensen FØR romkorreksjon, noe som gir gode resultater... Merkelig dersom Yamaha har fjernet denne muligheten... Da får man flytte litt rundt på fronter og sitteplass... Eneste problemet med det er at for å få god tre-dimensjonalitet så er den nåværende sitteplassen veldig god...

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir resultatet dårlig om du setter delefrekvens til 80? Om ikke er det bare å velge dette. RK virker jo som normalt selv om du tar det valget, som latentfreak sier. Er bare at yamaha mener det er bedre frekvensmessing slik 3067 forslår. Om det blir dårlig ellers, kan det jo også være noe feil med receiveren. Har du målt grafen i sitte pos?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bUlk
    Blir resultatet dårlig om du setter delefrekvens til 80? Om ikke er det bare å velge dette. RK virker jo som normalt selv om du tar det valget, som latentfreak sier. Er bare at yamaha mener det er bedre frekvensmessing slik 3067 forslår. Om det blir dårlig ellers, kan det jo også være noe feil med receiveren. Har du målt grafen i sitte pos?
    Nei, har ikke det desverre. Skal hjelpe han igjen i morgen, så det kan hende det ordner seg med litt tuning av bassen. Da vet jeg iallefall at romkorreksjonen skal fungere etter at man har byttet delefrekvens

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •