HK 980 og tilkoblingsmuligheter??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HK 980 og tilkoblingsmuligheter??

Bak på HK 980 er det det to uttak til venstre høyttaler og to uttak til høyre Høyttaler. er det mulig å koble på et par høyttalere på disse andre uttakene samtidig som man man har høyttalere på de andre uttakene uten å miste effekt??

jeg har nå koblet til et par Cerwin Vega XLS-12 på uttakene "1". vurderer å kjøpe meg XLS-6 også som ekstra "piff", lurer på om det går for meg å koble disse på forsterkeren på de ledige uttakene, og/eller om jeg mister effekt av å gjøre det? eventuelt om det er noe lurt i det hele tatt..

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan koble 2 sett høyttalere til ja, se manualen.....
    Tenkt på en subwoofer istedet?

Intermediate eriko86 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gir ikke mine gamle XLS12 nok lyd altså, Mats? Nå er du igang vettu.. Ikke lenge før det står et par 215 i frontrekken nå!

Men ja, skal gå helt fint det. For det var vel mer lyd i topp du ønsket? Vurderer meg et par 6`ere til som sidehøyttalere jeg så..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eriko86
    Gir ikke mine gamle XLS12 nok lyd altså, Mats? Nå er du igang vettu.. Ikke lenge før det står et par 215 i frontrekken nå!

Men ja, skal gå helt fint det. For det var vel mer lyd i topp du ønsket? Vurderer meg et par 6`ere til som sidehøyttalere jeg så..

hehehehehe!!! mye vil ha mer vet du! :-D :-D jo de gir masse lyd, og mer enn nok bass! men vil gjerne ha litt mer lyd i toppen enn mer bass for øyeblikket. 2x12" fyller hele rommet og litt til. (har ikke så stort rom)

XLS 6 må nok bli på neste lønning

215 er på plass så fort jeg har plass :-D må nok flytte herfra før det skjer, men at jeg har fått meg en sub i tillegg innen da, er ikke usannsynlig..

Takk for hjelpen!! :-D :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurdert å skru ned bassen litt da? sånn som jeg har forstått det har de fleste med CV vridd litt på det pottmeteret

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ludvig93
    Vurdert å skru ned bassen litt da? sånn som jeg har forstått det har de fleste med CV vridd litt på det pottmeteret

joda! har fått ordnet noen innstillinger på forsterkeren som gjør at jeg nå kan få stilt både bass og diskant, så er ikke veldig nødvendig for øyeblikket. :wink: andre ting som står før på ønskelista

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 par høyttalere vil gi samme effekt som å brokoble forsterkeren, altså en halvering av motstand.
    XLS-12 er oppgitt til 6 Ohm, 3 Ohm er greit, men det vil ikke bli en stabil last på 3 Ohm.
    Veit ikke hvor godt forsterkeren din vil trives, selv om den er rimelig strømsterk.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Limpalot
    2 par høyttalere vil gi samme effekt som å brokoble forsterkeren, altså en halvering av motstand.
    XLS-12 er oppgitt til 6 Ohm, 3 Ohm er greit, men det vil ikke bli en stabil last på 3 Ohm.
    Veit ikke hvor godt forsterkeren din vil trives, selv om den er rimelig strømsterk.

ja er enig i at det kanskje er litt mye å drive for forsterkeren alene. har snakket med en som har hatt akkurat samme forsterker og høyttalere, som sier at han kjørte de på den forsterkeren uten noen problemer.. ?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forklar meg hva vitsen er med to sett høyttalere der spiller samtidigt?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Forklar meg hva vitsen er med to sett høyttalere der spiller samtidigt?
    det ville vert for å få mer lyd i toppen :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nei !!!!!!!!!!!

Ikke gjør det !!. Du kan godt koble til 4 høyttalere på en stereoforsterker, men du vet vel hva Stereo er spilt inn? Altså, stereo, da er det spilt inn i 2 høyttalere, ikke sant?. Det går bra littegranne, kanskje utgangene ikke dør nå, og kanskje ikke imorgen... Men en dag dør de, å det er i bestefall, i værstefall dør hele forsterkeren... Og det dekker garantien ikke, da de ser at du har kjørt 4 høytalere på en Stereo-forsterker. Du kan spørre nede på Soundgarden, Hifi-klubben osv, da får du klar beskjed, IKKE gjør det. Da dør forsterkeren din. Ikke for å ødelegge for deg altså, men du kan kjøpe et effekttrinn så kjører du XLS 12 på den, så kjører du sattelittene på H\K. Det e rjo en grunn til at det heter Stereo, da stereo blir spilt inn med 2 høytalere og en sub. Kanskje litt vanskelig å forstå dette men. IKKE GJØR DET !

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ntd12tannoy
    Ikke gjør det !!. Du kan godt koble til 4 høyttalere på en stereoforsterker, men du vet vel hva Stereo er spilt inn? Altså, stereo, da er det spilt inn i 2 høyttalere, ikke sant?. Det går bra littegranne, kanskje utgangene ikke dør nå, og kanskje ikke imorgen... Men en dag dør de, å det er i bestefall, i værstefall dør hele forsterkeren... Og det dekker garantien ikke, da de ser at du har kjørt 4 høytalere på en Stereo-forsterker. Du kan spørre nede på Soundgarden, Hifi-klubben osv, da får du klar beskjed, IKKE gjør det. Da dør forsterkeren din. Ikke for å ødelegge for deg altså, men du kan kjøpe et effekttrinn så kjører du XLS 12 på den, så kjører du sattelittene på H\K. Det e rjo en grunn til at det heter Stereo, da stereo blir spilt inn med 2 høytalere og en sub. Kanskje litt vanskelig å forstå dette men. IKKE GJØR DET !

høres ut som du har erfaring? har ikke kommet så langt på dette prosjektet enda, men setter pris på at du tar deg tid til å fortelle dette må nok høre litt mer, forskjellige steder, før jeg kjøper meg et par høyttalere til

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var da voldsomt til dramatikk.. Og hva mener du med at stereo blir "spilt inn med 2 htt. og èn sub"?

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har samme forsterker og synes å huske at det står i manualen at du kan koble til 2 par ht innenfor gitte specs. men det kan du vel lese deg til selv i din manual
    Stereo: Yamaha RX-v773, Emotiva XPA-2, JBL Studio L890, LC2, LG 65", Xbox One S, Chromecast, Sonos
    Kino: Yamaha RX-V 781, JBL Studio L880, L820, LC2, XTZ 12.17, Velodyne CHT-12Q, Xbox One X, LG 65", Sonos, MediaPc, Chromecast

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eriko86
    Det var da voldsomt til dramatikk.. Og hva mener du med at stereo blir "spilt inn med 2 htt. og èn sub"?
    Stereo, f.eks hvis du hører på Dire Straits sine innspillinger, så er det jo ikke noe vits i å spille i Surround, Surround'en er ikke original, hvis du skjønenr hav jeg mener? Pink Floyd er jo også spilt inn i Stereo. Hvis det er sånne tilkoblings-muligheter som på HK-980, så er det jo tilegnet Bi-Amping. Fikk klar beskjed av min far : Du skal IKKE kjøre med 4 høytalere på en Stereo-Forsterker, kanskje kanalene lever der og da, og kanskje i morgen, men en dag går dette i stykker ". Jeg har gjort en feil på en gammel Denon, den var ikke så gammel da, men nå er den jo gammel. Der gikk begge kanalene, både A og B som det står på enkelte forsterkere, og fikk levert den inn, men de skulle ha 400,- for å skru opp lokket synes jeg og huske. Og min far har gjort samme feilen. Etter det ble det Surround på han, ( Flerkanals ) som det heter så fint. Dette var kanskje litt vanskelig å forstå, men jeg prøver så godt jeg kan Det er jo tilegnet Bi-Amping som jeg skrev tidligere her. Det går fint med Sluttrinn på de største og du kan evnt. kjøre de litt mindre på H/K som jeg gjør nå. Kjører mine AT-100 på mitt sluttrinn og Tannoy på H/K. Jeg har ikke så mye peiling innen lyd, men jeg vet el del om hva som ikke skal kobles på da

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er null problem å kjøre 4 høytalere på forsterkeren, hvis du ser bak på forsterkeren står det noe som: Speaker Impedans: "1 or 2, 4 ohm" og "1 and 2" 8 ohm. Dette betyr at hvis du har 2 par høytalere med 8 ohm eller mer kan du trykt kjøre de samtidig. Men hvis høytalerne har en oppgitt impedans på under 8 ohm (4 eller 6 ohm) kan du bare spille med en sone eller et par høytalere. Grunnen til dette er at 4 ohms høytalere er en tyngere last for forsterkeren enn 8 ohms og dermed kan man ødelegge forsterkeren.

Ved normal bruk av fire 8 ohms høytalere har man fremdeles garanti, forsterkeren er jo oppgitt til å kare dette.

Men som flere andre skriver: Hva er vitsen med flere høytalere? (hvis det ikke er i et annet rom)

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stereo, f.eks hvis du hører på Dire Straits sine innspillinger, så er det jo ikke noe vits i å spille i Surround, Surround'en er ikke original, hvis du skjønenr hav jeg mener? Pink Floyd er jo også spilt inn i Stereo
    HK 980 er ingen surroundreceiver, så trådstarter skal åpenbart ikke spille musikk i dette formatet - han vil kun ha mer luft i toppen, og tenker nok å spille i dobbel stereo. Er nok også greit å ha et par stativhtt. til f.eks rolige kvelder.

Ja, jeg skjønner helt fint hva(hav) du mener.

Som clerken over meg sier, så lenge impedansen er det samme, er det heeelt ålreit!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjørte 6 høyttalere på min forsterker, 2 stk 4 ohm og 4 stk på 8 ohm totalt sett 2 ohm...
    Dette hadde forsterkeren min ingen problemer med men nå er jo den stabil i 2 ohm og da såe...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •