Dali Ikon 6 Mk 2, forsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dali Ikon 6 Mk 2, forsterker?

Hei

Jeg er midt i prosessen med å kjøpe meg et skikkelig hifi-anlegg til musikk for første gang, og har etter mye om og men falt ned på Ikon 6 Mk 2 høyttalere. Disse tror jeg er et bra valg til min musikksmak som omfatter rock, pop og noe visesang.

Nå er valget kommet til forsterker. Jeg har sett en del på NAD C356 men lurer på om det er noe å hente ved å gå opp til C375 på disse høyttalerne. Hvis jeg går opp til C375 har jeg kanskje større valgfrihet senere, ved eventuelt overgang til høyttalere som dm683 hvis jeg blir lei av ikon, men da kan jeg jo også kjøpe inn et effekttrinn hvis jeg går for C356. Hva hvis jeg ønsker en sub senere? Vil C375 være bedre skikket da iom. mer kraft?

Så det avgjørende blir vel om Ikon 6 Mk 2 lyder mye bedre med C375 enn med C356... begge skal vel være sterke nok til å drive høyttalerne.

Hva tenker dere? Takknemlig for input her i dette vanskelige spørsmålet :-)

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har ikon 6 mk1, og i begynnelsen kjørte jeg de med denon2808 reciveren, nå har jeg testet litt forskjellig, og endt opp med litt utradisjonell effekt, nemlig 1x crown xti 4000 forsterker. Og det låter veldig bra når man har mye headroom. Denoen har ikke sjanse til å ha samme lydkvalitet og kontroll. Ikon krever en del effekt for å "levere" synetes jeg. Velger du en for liten forsterker så kan du sitte igjen med en ikon høyttaler hvor bassen er temmelig dårlig og risiko for at noe skjer når du vrir litt på volumhjulet. Jeg hadde valgt C375 over den mindre naden. obs: Jeg liker ikke komboen nad+dali, men mange gjør det. Kombinasjonen bør du ha testet på forhånd. Det er ELSK/HAT.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du bør teste dem med denon pma 1510, synes den spiller vesentlig bedre enn nad c375

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg fikk en demo av IKON mk2 og Denon PMA 2010 det låt helt rått.

Intermediate Monster1 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon har vel litt rocka lyd, og er veldig lett og like. Hørte Denon PMA-1510AE på Ikon 6 Mk2 for noen måneder tilbake, og det spilte ikke dårlig for å si det sånn.

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frank_flisen@flateby.net
    du bør teste dem med denon pma 1510, synes den spiller vesentlig bedre enn nad c375

+1. Rimelig NAD elektronikk spiller etter mitt syn faktisk ganske dårlig, og i tillegg gir det ytterligere vann på mølla ift spiss og krass diskant, noe som i utgangspunktet også et er et kjent problem med Dali høyttalere i denne prisklassen. Man bør derfor søke elektronikk som demper den spisse diskanten, og iallfall holde seg unna elektronikk som gjør dette problemet enda verre. Denon har en varme og fyldighet i lyden som således passer utmerket til Dali.

Så her støtter jeg tipset om Denon fullt ut. PMA 1510AE vant forøvrig sammen med respektive CD spiller, Eisaprisen for beste 2 kanalskomponenter i 2010 var det vel. At dette er en god forsterker er derfor hevet over enhver tvil.

Edit: Dette er naturligvis en smakssak, hvis trådstarter har bestemt seg for NAD og det er ufravikelig så mener jeg ikke på noen måte å rakke ned på valget til vedkommende.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange gode tips! Det med noe spiss diskant var det første jeg tenkte da jeg hørte Ikon-høyttalerne første gang, men tenkte at bassen sikkert forsvant i det store lokalet hos HFK, som sikkert kan være en del av forklaringen også. Skal definitivt få testa med Denon-forsterker også før jeg drar kortet, kan godt være det passer bedre for min del sånn som dere beskriver det.

Men har iallefall tenkt å gå for C375 nå hvis det blir NAD forsterker. Og da har jeg en forsterker som kan dra mye forskjellig hvis jeg vil bytte høyttalere senere. Men første pri nå er å teste Denonen hos HFK til mandag

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mkander
    Takk for mange gode tips! Det med noe spiss diskant var det første jeg tenkte da jeg hørte Ikon-høyttalerne første gang, men tenkte at bassen sikkert forsvant i det store lokalet hos HFK, som sikkert kan være en del av forklaringen også. Skal definitivt få testa med Denon-forsterker også før jeg drar kortet, kan godt være det passer bedre for min del sånn som dere beskriver det.

Men har iallefall tenkt å gå for C375 nå hvis det blir NAD forsterker. Og da har jeg en forsterker som kan dra mye forskjellig hvis jeg vil bytte høyttalere senere. Men første pri nå er å teste Denonen hos HFK til mandag

Høres meget klokt ut spør du meg. Det koster deg ingenting å lytte hvordan Denon forsterkeren låter før kjøp, så er du iallfall sikker og slipper angre i etterkant8) Blir spennende å høre hva du kommer frem til og hva du går for. Post gjerne utviklingen her i tråden

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Låner denne tråden litt da jeg har akkurat samme spørsmål. Tenkt å kjøpe Dali Ikon 6. Står mellom NAD C356 eller HK 980. Ser de har samme spesifikasjoner, men HK980 er på tilbud hos SoundGarden til 3500 kr (Før 5000). Tilbudsprisen er 1500 kr forskjell fra NAD sin. Det er gode penger å spare for en student, men vil ikke være kjip når jeg legger ut mellom 10-15 for et anlegg.

Noen innvendinger?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •