Mulig jeg har gjort et dumt kjøp - Denon AVR1312

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mulig jeg har gjort et dumt kjøp - Denon AVR1312

Hei!

Jeg har nylig gått til innkjøp av en receiver - Denon AVR-1312, og kjøpte også med ett par JBL Studio 180.
    Det jeg lurer på er hvordan jeg skal sette opp receiveren på best mulig måte for og få noe som helst utnytte av dette.
    Men om det skulle ha seg sånn at det faktisk er ett helt latterlig dårlig oppsett så tar jeg imot kritikk!
    Kjøpte ikke dette med ett ønske om og spille HØYT, eller imponerende bra, kun for og ha lyd som var bedre enn TV-høytalere.. Brukt det en ukes tid nå, men er som dere kanskje har skjønt ganske nybegynner på det hele, og ville bare starte min "hjemmekino" med 2.0 for så og bygge ut, jeg tror da at receiveren må byttes ut(?) om jeg skal ha flere høytalere.

Og om jeg skal bygge ut(beklager om jeg poster dette på helt feil sted nå), hva burde jeg i så fall starte med?

Som sagt - beklager om jeg har lagt dette på feil sted

Jaffa

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se den første tråden på denne siden, den handler faktisk om å få best mulig kalibrering, desuten, les manualen så du blir kjent med produktet ditt.

Newcomer perkforr sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jaffa92
    Hei!

Jeg har nylig gått til innkjøp av en receiver - Denon AVR-1312, og kjøpte også med ett par JBL Studio 180.
    Det jeg lurer på er hvordan jeg skal sette opp receiveren på best mulig måte for og få noe som helst utnytte av dette.
    Men om det skulle ha seg sånn at det faktisk er ett helt latterlig dårlig oppsett så tar jeg imot kritikk!
    Kjøpte ikke dette med ett ønske om og spille HØYT, eller imponerende bra, kun for og ha lyd som var bedre enn TV-høytalere.. Brukt det en ukes tid nå, men er som dere kanskje har skjønt ganske nybegynner på det hele, og ville bare starte min "hjemmekino" med 2.0 for så og bygge ut, jeg tror da at receiveren må byttes ut(?) om jeg skal ha flere høytalere.

Og om jeg skal bygge ut(beklager om jeg poster dette på helt feil sted nå), hva burde jeg i så fall starte med?

Som sagt - beklager om jeg har lagt dette på feil sted

Jaffa
    Jeg syns du bør vurdere en subwoofer. Trenger ikke nødvendigvis å kjøpe ny receiver. Det er en egen utgang for subwoofer på den forsterkeren du har.

Når det gjelder surround så kan du bruke den forsterkeren du har. Kjøp f.eks. senter og surroundhøyttalere i samme serie. F.eks. denne og disse.

Når du har kommet så langt kan du vurdere å kjøpe ny forsterker. Det er jo du som bestemmer om det er bra nok.

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Starte hjemmekino med 2.0 er ikke noe dumt valg, for å få mest mulig nytte av pengene, man kan jo bygge på etter vært. :-D
    JBL Studio 180 er meget fine høyttalere, intet dumt valg dette etter min menig. Alt handler jo også om dine egne ører som tross alt er referansen, Fornøyd selv?
    Skal du bygge ut er det på tide å tenke på senter høyttaler og bak høyttalere. >Deretter subwoofer, for så etter vært oppgradere receiveren...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar alle sammen.

@Niels Nielsen: Ja, har prøvd og titte litt i manualen, og den har hjulpet litt, men skal se litt mer på den, skal også ta en titt på den andre tråden du nevnte - takk!

@perkforr: Ja, har tenkt litt på en sub, og evt center høytaler i første omgang, men er 3.1 noe gunstig oppsett? Har da altså sett på center som du nevnte og evt sub i samme serie!

@Rotja: Ja, selv er jeg fornøyd, syntes det låter overraskende bra, har ikke fått sett noe ordentlig på film enda, men de klarer seg fint med musikk og.(Riktignok noe overgang fra min cerwin vega ve-12f + NAD 356bee, med tanke fyldighet og dybde), men alt i alt fornøyd!
    Som jeg skrev til perkforr så er jeg litt interessert i ett enten 3.1 eller 2.1 oppsett som er fortsettelse. Men vet ikke om dette er så veldig gunstig i forhånd til 5.0, for så senere bygge ut til 5.1?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar alle sammen.

@Niels Nielsen: Ja, har prøvd og titte litt i manualen, og den har hjulpet litt, men skal se litt mer på den, skal også ta en titt på den andre tråden du nevnte - takk!

@perkforr: Ja, har tenkt litt på en sub, og evt center høytaler i første omgang, men er 3.1 noe gunstig oppsett? Har da altså sett på center som du nevnte og evt sub i samme serie!

@Rotja: Ja, selv er jeg fornøyd, syntes det låter overraskende bra, har ikke fått sett noe ordentlig på film enda, men de klarer seg fint med musikk og.(Riktignok noe overgang fra min cerwin vega ve-12f + NAD 356bee, med tanke fyldighet og dybde), men alt i alt fornøyd!
    Som jeg skrev til perkforr så er jeg litt interessert i ett enten 3.1 eller 2.1 oppsett som er fortsettelse. Men vet ikke om dette er så veldig gunstig i forhånd til 5.0, for så senere bygge ut til 5.1?

Har forresten valgt og "aktivere" surround back" høytalere, for og kunne pl2 osv, men har da igjen skrudd av "surround back" i PL2 modus osv. Så de er aktivert men avskrudd. Har også fadet surround back helt ned. Kan dette være riktig, eller blir det helt feil med tanke på at jeg har 2.0. Selv syntes jeg det låt bedre men hva vet vel jeg! Og måtte også aktivere sub'en, og valgte LFE + main, hvis ikke så ble dialoger helt umulige og høre. LPF for LFE står på 80hz, mens crossover freq er på 40hz.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I utgangspunktet syntes jeg du har kjøpt en litt liten forsterker. Men om du ikke skal spille så høyt som du sier kan den nok gjøre en god jobb.

Det å oppgradere til 2.1 eller 3.1 er ingen dum ide. Dette vil også avlaste receiveren litt da subwooferen tar seg av bassen(og denne har egen forsterker innebygget). Det er derimot kun et poeng å gå for 3.1 om det er flere som skal se på tv/film samtidig, eller at man ikke sitter midt mellom høyttalerne. Centeren er i prinsippet beregnet for at alle i rommet skal merke at stemmer kommer fra skjermen. Om man sitter midt mellom fronthøyttalerne er disse som oftest bedre til å gjengi dette signalet.

Har forresten valgt og "aktivere" surround back" høytalere, for og kunne pl2 osv, men har da igjen skrudd av "surround back" i PL2 modus osv. Så de er aktivert men avskrudd. Har også fadet surround back helt ned. Kan dette være riktig, eller blir det helt feil med tanke på at jeg har 2.0. Selv syntes jeg det låt bedre men hva vet vel jeg! Og måtte også aktivere sub'en, og valgte LFE + main, hvis ikke så ble dialoger helt umulige og høre. LPF for LFE står på 80hz, mens crossover freq er på 40hz.
    I ditt oppsett skal du sette front som "large" og alt annet til "off". Deretter kan du måle avstanden fra der du sitter og til hver høyttaler og legge denne inn under menyen "distance".

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

@ganilsen

Beklager sent svar fra min side, og takk for svar fra din side!

Samboeren min er også med og se på film, så kunne da kanskje vært greit med en center, og en sub for avlastning og sikkert litt mer dybde.

Ja, prøvde det først, har stilt distance, satt de til large osv., men uten og aktivere sub så ble dialogene som sagt umulige og høre, spesielt på serier o.l. der det er applaus og latter i bakgrunnen.

Noe jeg har gjort galt når det er sånn?

Fungerte som sagt fint når jeg aktiverte sub og satt det til lfe+main.
    og syns lyden ble enda "bedre" når jeg aktiverte surround back i menu, men deaktiverte de i de forskjellige surround modusene som jeg da fikk tilgang til.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo bare eksperimentere med de forskjellige modi og da velge den du synes er best. Stereo f.eks.
    Ellers, skjønner det du siger med å aktivere sub og lfe+main, det er veldig rart at man da får tydeligere dialog UTEN en senter aktivert, men sånn er livet, en myriade av paradokser og motsigelser. Opplever det selv når jeg eksperimenterer, jeg har kun stereo men bruker et oppsett i BD spiller der heter 5.1 surround uten senter, surround og sub og bruker jeg DolbyDigital 5.1 som lyd får jeg LFE kanalen i min stereo subwoofer, men ikke ved DTSHDmaster, forstå det hvem der kan.....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @niels nielsen

Ja, syntes også det virket litt rart!
    Men men, man får bare prøve seg frem som du sier! Føler meg hvertfall litt sikrere på hva jeg skal gjøre videre, og på at det jeg har gjort til nå ikke er helt idiotisk så det hjelper.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •