Yamaha RX-V3067 og dobling av høyttalere - bør jeg legge til en effektforsterkere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Yamaha RX-V3067 og dobling av høyttalere - bør jeg legge til en effektforsterkere?

Jeg skal antakeligvis bruke "tårn" som fronter i det nye hytteoppsettet mitt, et par Wharfedale E50 nederst og et par E20 oppå der, og jeg skal ha to E30 som senterhøyttaler. Tallene står for antall liter kabinettet er, disse høyttalerne er fra tidlig på 80-tallet og låter topp (etter min meget subjektive mening, selvsagt), veldig friske, spenstige og "rocka", men uten å være skarpe, skjærende eller slitsomme.

Dette er veldig lettdrevne høyttalere, og 1 watt gir rundt 94 dB i 8 ohm. De er for øvrig oppført med kontinuerlig effekt 70 watt, og dermed kan de spille høyt uten å slite ut forsterkeren. Lydbildet og det at de er lettdrevne har gjort at de er blitt veldig populære i England blant folk som har rørforsterkere, dermed har de blitt vanskeligere å få tak i og dyrere.

Jeg er egentlig på jakt etter et par E70 eller E90. Jeg hadde nesten et par E70, men det ble problemer med eBay-selgeren (som jeg tror at antakeligvis solgte dem lokalt etter å ha solgt dem til meg på eBay). Heldigvis fins eBay Buyer Protection, men jeg ville heller hatt høyttalerne enn pengene tilbake...

90 % av tiden vil dette bli brukt til å kjøre lyden fra tv-en og film på "avslappet" lydnivå, mens en gang iblant vil nok jeg eller sønnen min være alene på hytta og guffe opp litt. Og så har vi den årlige festen med gutta, da... Da er det 80-talls heavy som gjelder.

Uansett, kan jeg med disse opplysningene bare koble dem i serie (Yamahaen bør klare 4 ohm på det nivået uten å bli svett engang) med én høyttalerkabel fra forsterkeren (den skal stå i teknisk rom, så det er drøyt 10 m lange kabler, men det har neppe noe å si med tilstrekkelig kvadrat på kabelen), eller bør jeg kjøre én forsterker på hver høyttaler og dermed få meg et eller annet med minst tre kanaler i tillegg? Jeg har en ganske kraftig Yamaha stereoforsterker fra sent på 90-tallet som jeg eventuelt kan bruke, men jeg må i så fall ha en ekstra forsterker fra et eller annet sted.

Avsluttet
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har ville lagt til effekt forsterker , så du får lette yamahaen litt for alt presset... ein slik effektforsterker kansje legger ved link Adcom GFA-7705 5x200W Effektforsterker - L-Sound AS

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, men jeg tror nok vi må komme ned på jorden her... Det blir nok å bruke noe av det jeg alt har liggende. Jeg kom nettopp på at jeg har en Onkyo 939 med ødelagte innganger, men fungerende effektforsterker. Og Yamaha-stereoforsterkeren fungerer som den skal.

Avsluttet
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Takk, men jeg tror nok vi må komme ned på jorden her... Det blir nok å bruke noe av det jeg alt har liggende. Jeg kom nettopp på at jeg har en Onkyo 939 med ødelagte innganger, men fungerende effektforsterker. Og Yamaha-stereoforsterkeren fungerer som den skal.
    ja da kan du nå prøve med det du har , du har jo ganske bra reciver fra før av og

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •