Vil forsterkeren min bli for liten ?? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 83
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Bare hyggelig:-D

Bruk heller noen kr på musikkstreamer ala Squeezebox Duet el....

Hadde vert moro om du når du får alt opp og gå , hadde prøvd høyttalerne kun på receiveren først,og så koblet til effekttrinnet etterpå bare for moro - sånn for sammenligningens skyld!

Ikke sikkert det er SÅ stor forskjell skjønner du :-D
    :-)

Vittig du nevnte det :-) Da jeg var innom BMH i dag, så var en slik boks montert.. Bestemte meg der å da..Slik må jeg ha :-) Genialt :-)

Vet jaggu ikke om jeg tør det hahaha. Vil være for jævlig å sitte på den følelsen, at man har kastet 11 000 rett ut vinduet :-(

Som sagt tidligere i tråden, så liker jeg å spille høyt. Og ut i fra andre på forumet, så vil ikke min forsterker takle det. Så håper den gjør nytte for seg når Dj Tiesto tar av :-)))

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Toilethunter
    :-)

Vittig du nevnte det :-) Da jeg var innom BMH i dag, så var en slik boks montert.. Bestemte meg der å da..Slik må jeg ha :-) Genialt :-)

Vet jaggu ikke om jeg tør det hahaha. Vil være for jævlig å sitte på den følelsen, at man har kastet 11 000 rett ut vinduet :-(

Som sagt tidligere i tråden, så liker jeg å spille høyt. Og ut i fra andre på forumet, så vil ikke min forsterker takle det. Så håper den gjør nytte for seg når Dj Tiesto tar av :-)))
    Vist er det genialt:-D

Hehe,skjønner hva du mener ! Men sånt er uansett en nyttig erfaring og ta med seg!

Det er jo også etterhvert "opplest og vedtatt" at: effekt forsterker, det MÅ man ha,skal man ha noe til anlegg!

Men forskjellen er ofte mindre enn folk liker å innrømme - hvertfall med en såpass kraftig receiver som du har!

Selv hadde jeg ikke handlet effekttrinn før jeg hadde blitt litt vant med høyttalerne,og "kjent" litt på om jeg savnet noe!

Men når du sier at du liker å spille virkelig høyt,så er det jo klart at det er godt å ha rikelig med krefter:-D
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vist er det genialt:-D

Hehe,skjønner hva du mener ! Men sånt er uansett en nyttig erfaring og ta med seg!

Det er jo også etterhvert "opplest og vedtatt" at: effekt forsterker, det MÅ man ha,skal man ha noe til anlegg!

Men forskjellen er ofte mindre enn folk liker å innrømme - hvertfall med en såpass kraftig receiver som du har!

Selv hadde jeg ikke handlet effekttrinn før jeg hadde blitt litt vant med høyttalerne,og "kjent" litt på om jeg savnet noe!

Men når du sier at du liker å spille virkelig høyt,så er det jo klart at det er godt å ha rikelig med krefter:-D
    Ja ikke å stikke under en stol, at en slik boks måååå jeg ha :-)

Ja kan jo være jeg var litt for kjapp i vendingen. Men no liker jeg å tro på folk som har mer greie på ting en meg. Men burde som du sier..Kanskje gitt forsterkeren en sjanse :-)

Men må jo få si en ting.. Er jo litt rå flott å bruke 11 000 spenn bare fordi man liker at det rister i veggene :-) Men men.. Vi får se. Blir det ikke helt den store forskjellen, så legger jeg den for salg. Blir nok ikke rare tapet. Og en erfaring rikere ;-)
    men skal komme tilbake med bilder å tilbakemelding på lyd :-)

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja ikke å stikke under en stol, at en slik boks måååå jeg ha :-)

Ja kan jo være jeg var litt for kjapp i vendingen. Men no liker jeg å tro på folk som har mer greie på ting en meg. Men burde som du sier..Kanskje gitt forsterkeren en sjanse :-)

Men må jo få si en ting.. Er jo litt rå flott å bruke 11 000 spenn bare fordi man liker at det rister i veggene :-) Men men.. Vi får se. Blir det ikke helt den store forskjellen, så legger jeg den for salg. Blir nok ikke rare tapet. Og en erfaring rikere ;-)
    men skal komme tilbake med bilder å tilbakemelding på lyd :-)
    Du har da uansett mye og glede deg til,og grattis med gromme høyttalere!

11000 ,- er da ikke så ille i denne hobbyen,hehe!

Det handler jo om prioriteringer,og dette er jo noe man har glede av nesten hver dag året gjennom,så det finns da jammen dummere ting å bruke penger på i mine øyne

Jepp - bilder og tilbakemeldinger er alltid moro:-D
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har da uansett mye og glede deg til,og grattis med gromme høyttalere!

11000 ,- er da ikke så ille i denne hobbyen,hehe!

Det handler jo om prioriteringer,og dette er jo noe man har glede av nesten hver dag året gjennom,så det finns da jammen dummere ting å bruke penger på i mine øyne

Jepp - bilder og tilbakemeldinger er alltid moro:-D
    Ja det ingen tvil om, at jeg har det :-) Takk for det :-)

Hehe..Nei kan jo ikke si annet en å være enig med deg der.Driver med jakt.Og hadde jeg brukt det jeg har brukt på utstyr der, så hadde jeg vel ikke ligget langt unna den største HI FI nerden i Bergen hehehe :-) Der bruker man 25 tusen bare for å kunne se dyret hahaha..Og har tre av de :-)

Så ja. Alt handler om prioriteringer :-) Ja bare ta seg en tur på byen det.. Lett 3000 spenn..Og **** ikke huske en dritt hahaha :-) Så enig så enig med deg :-)

Bilder å tilbakemelding kommer :-)

Litt OT..Får jeg spørre hva du kjører på ? :-)

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det ingen tvil om, at jeg har det :-) Takk for det :-)

Hehe..Nei kan jo ikke si annet en å være enig med deg der.Driver med jakt.Og hadde jeg brukt det jeg har brukt på utstyr der, så hadde jeg vel ikke ligget langt unna den største HI FI nerden i Bergen hehehe :-) Der bruker man 25 tusen bare for å kunne se dyret hahaha..Og har tre av de :-)

Så ja. Alt handler om prioriteringer :-) Ja bare ta seg en tur på byen det.. Lett 3000 spenn..Og **** ikke huske en dritt hahaha :-) Så enig så enig med deg :-)

Bilder å tilbakemelding kommer :-)

Litt OT..Får jeg spørre hva du kjører på ? :-)
    Kjører på ? Når jeg er på jobb du mener? Eller snakker du lyd nå ?

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden er så full av fail og totalt ubrukelige forslag og anbefalinger at jeg er sjokkert..
    WTF er det dere snakker om folkens, som driver å anbefaler ting til TS som dere aldri har hørt selv..

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du mener noe er feil,så er det vel bedre at kommer med et annet alternativ da,i stedet for å komme med et såpass lite konstruktivt innspill som ingen blir særlig klok av !!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Denne tråden er så full av fail og totalt ubrukelige forslag og anbefalinger at jeg er sjokkert..
    WTF er det dere snakker om folkens, som driver å anbefaler ting til TS som dere aldri har hørt selv..
    Ja da takker jeg for evt nye innspill her .. S
    Med andre ord..Hva ville du koblet sammer her ????

Men har mine sterke tvil på , at de anbefalingene jeg har fått ikke er helt ute på tur..Men kom ikke med effekt.for, til 20 -30000

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Forbanna troll. Du kan vel skrive inn her selv da, har ikke sagt at han skal kjøpe f.eks Rotelforsterkeren. Det må han nesten bestemme selv. I tillegg har DU ingen forutsetninger for å vite hva folk som skriver her har hørt av komponenter før.

Handler du fra lsound.no har du i tillegg 45 dagers returrett. Noe som vil si at du kan sende tilbake forsterkeren om du ikke er fornøyd med lyden.

Har heller ikke sagt at den og den er det beste alternativet til de yamahahøytalerne.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører på ? Når jeg er på jobb du mener? Eller snakker du lyd nå ?

Hehe .. Mente nok hva anlegg du spiller på ja :-) :-)

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe .. Mente nok hva anlegg du spiller på ja :-) :-)
    Ok - lurte litt,siden det står i profilen min at jeg kjører lastebil ser du:-D

Tenkte at kanskje du også var i denne bransjen,og bare var litt nysgjerrig på hva jeg drev med !

Men lyd ja - ja det meste står vel i signaturen min!

Har forelsket meg i Monitor Audio jeg da på høyttalerfronten!
    Fikk de nye GX 300 på sensommeren,og er veldig fornøyd med både lyd og utseende!
    På elektronikk siden bruker jeg Pio LX 85 til og "styre showet",samt dra senter og bak HT!
    Til og dra frontene,så bruker jeg en integrert stereoforsterker med prossessor inngang,slik at jeg bruker kun effektdelen i den! Chapter Presis 250 S.
    Den ble kjøpt ved et innfall på brukten til en ok pris,så da "måtte" bare,etter å ha lest testen i Lyd & Bilde!

Når det er sagt,så har LX 85'en ingen problemer med å dra GX 300,og hvertfall ikke med x-over på 80 hz og i samarbeid med en sub!
    Nå spiller det selvsagt enda råere med Chapteren,men det skulle da bare mangle, med en "villedende" pris på 77 k !

Du kan jo ta en titt her hvis du vil - er da noen bilder :http://avforum.no/forum/hvilket-utst...tte-meg-5.html

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok - lurte litt,siden det står i profilen min at jeg kjører lastebil ser du:-D

Tenkte at kanskje du også var i denne bransjen,og bare var litt nysgjerrig på hva jeg drev med !

Men lyd ja - ja det meste står vel i signaturen min!

Har forelsket meg i Monitor Audio jeg da på høyttalerfronten!
    Fikk de nye GX 300 på sensommeren,og er veldig fornøyd med både lyd og utseende!
    På elektronikk siden bruker jeg Pio LX 85 til og "styre showet",samt dra senter og bak HT!
    Til og dra frontene,så bruker jeg en integrert stereoforsterker med prossessor inngang,slik at jeg bruker kun effektdelen i den! Chapter Presis 250 S.
    Den ble kjøpt ved et innfall på brukten til en ok pris,så da "måtte" bare,etter å ha lest testen i Lyd & Bilde!

Når det er sagt,så har LX 85'en ingen problemer med å dra GX 300,og hvertfall ikke med x-over på 80 hz og i samarbeid med en sub!
    Nå spiller det selvsagt enda råere med Chapteren,men det skulle da bare mangle, med en "villedende" pris på 77 k !

Du kan jo ta en titt her hvis du vil - er da noen bilder :http://avforum.no/forum/hvilket-utst...tte-meg-5.html
    Ja lett å tolke feil den der hehe :-)

Steike sier bare jeg...:-) Så råfett ut det du har der :-) Og de HT så jo bare nydelig ut :-) :-) ...77 K...Ja da skulle det bare mangle :-)
    Går selv å snuser på den LX 85`en Men får nok vente litt til :-)

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja lett å tolke feil den der hehe :-)

Steike sier bare jeg...:-) Så råfett ut det du har der :-) Og de HT så jo bare nydelig ut :-) :-) ...77 K...Ja da skulle det bare mangle :-)
    Går selv å snuser på den LX 85`en Men får nok vente litt til :-)
    Jo takk,jeg er veldig fornøyd selv som sagt,og LX 85 kan varmt anbefales:-D

Nå kjenner ikke jeg høyttalerne du skal ha,og hvor tunge de er å drive,men receivere i denne klassen kan drive rimelig store høyttalere,med et ok resultat!

Og særlig hvis man bruker en sub i tillegg som tar seg av den dypeste bassen!

Skal det brukes en del til film også,så hadde jeg prioritert sub foran effekt trinn!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo takk,jeg er veldig fornøyd selv som sagt,og LX 85 kan varmt anbefales:-D

Nå kjenner ikke jeg høyttalerne du skal ha,og hvor tunge de er å drive,men receivere i denne klassen kan drive rimelig store høyttalere,med et ok resultat!

Og særlig hvis man bruker en sub i tillegg som tar seg av den dypeste bassen!

Skal det brukes en del til film også,så hadde jeg prioritert sub foran effekt trinn!
    Med tid å stunner, så blir det nok å handle en 85 :-) Men akkurat nå tilsier lommeboken noe annet :-(

Er som sagt disse jeg har kjøpt Komplett.no - Yamaha Soavo 1PF gulvhøyttaler

Kanskje du utifra spesifikasjonene kan fortelle om de er lettdrevne eller ikke ??

Var noen som mente, at jeg skulle kunne drive de med den jeg har.Men de fleste mente jeg måtte ha en effekt.Så ble med det da :-)

For tiden, så står anlegget på hytten til mine foreldre. Tror ikke de blir så happy om jeg kommer med sub hehe. Det skal nok brukes til film senere.Men fore tiden, så er det kun musikk jeg bruker det til :-)

Liker som sagt å spille høyt :-) Trance :-)

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tid å stunner, så blir det nok å handle en 85 :-) Men akkurat nå tilsier lommeboken noe annet :-(

Er som sagt disse jeg har kjøpt Komplett.no - Yamaha Soavo 1PF gulvhøyttaler

Kanskje du utifra spesifikasjonene kan fortelle om de er lettdrevne eller ikke ??

Var noen som mente, at jeg skulle kunne drive de med den jeg har.Men de fleste mente jeg måtte ha en effekt.Så ble med det da :-)

For tiden, så står anlegget på hytten til mine foreldre. Tror ikke de blir så happy om jeg kommer med sub hehe. Det skal nok brukes til film senere.Men fore tiden, så er det kun musikk jeg bruker det til :-)

Liker som sagt å spille høyt :-) Trance :-)
    Utifra specs,så burde det vere en overkommelig last for forsterkeren,med 89 db følsomhet,og 6 ohm i impedanse,men dette er ikke alltid så lett og si,for det flere faktorer som spiller inn,og impedansen er ikke konstant på 6 ohm!

Hadde man fått oppgitt minimumsimpedansen,så det hjulpet masse,men det er det nesten ingen som gjør dessverre!

Nå er heller ikke 89 db spesielt "lettdrevet",men det er ganske normalt for denne type høyttalere!

Så hvis man liker å spille høyt,er høyttalere med høy følsomhet å foretrekke,for å slippe å kjøpe "monsterfosterkere" !

Klipch er et eksempel på dette,som ofte har 97-98 db i følsomhet - da kan man teoretisk spille nesten 10 db høyere med samme forsterker i forhold til dine ht,og det er MYE!

Men nå er det ikke alltid dette stemmer helt med virkeligheten,så man må bare prøve om man synes det trykker nok!

Høyttalerens samspill med rommet dem står i har også utrolig mye og si!

Med 2x 200 w på ca 3m avstand på dine HT,så bør du vel klare ca 107-110 db vil jeg tro,og det er vel egentlig høyt nok vil jeg tro;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utifra specs,så burde det vere en overkommelig last for forsterkeren,med 89 db følsomhet,og 6 ohm i impedanse,men dette er ikke alltid så lett og si,for det flere faktorer som spiller inn,og impedansen er ikke konstant på 6 ohm!

Hadde man fått oppgitt minimumsimpedansen,så det hjulpet masse,men det er det nesten ingen som gjør dessverre!

Nå er heller ikke 89 db spesielt "lettdrevet",men det er ganske normalt for denne type høyttalere!

Så hvis man liker å spille høyt,er høyttalere med høy følsomhet å foretrekke,for å slippe å kjøpe "monsterfosterkere" !

Klipch er et eksempel på dette,som ofte har 97-98 db i følsomhet - da kan man teoretisk spille nesten 10 db høyere med samme forsterker i forhold til dine ht,og det er MYE!

Men nå er det ikke alltid dette stemmer helt med virkeligheten,så man må bare prøve om man synes det trykker nok!

Høyttalerens samspill med rommet dem står i har også utrolig mye og si!

Med 2x 200 w på ca 3m avstand på dine HT,så bør du vel klare ca 107-110 db vil jeg tro,og det er vel egentlig høyt nok vil jeg tro;-)
    Da er jeg blitt litt klokere :-)

Men da alt er innkjøpt, så blir det med det :-) Og da jeg ikke har så veldig greie på dette, så tror jeg nok, at jeg kommer til å bli fornøyd :-) Som sagt, så står anlegget på en hytte.Stor stue å høyt under tak.Trevegger så klart :-)

Et sted må man jo begynne :-)

Takker for veldig god hjelp :-)

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jeg blitt litt klokere :-)

Men da alt er innkjøpt, så blir det med det :-) Og da jeg ikke har så veldig greie på dette, så tror jeg nok, at jeg kommer til å bli fornøyd :-) Som sagt, så står anlegget på en hytte.Stor stue å høyt under tak.Trevegger så klart :-)

Et sted må man jo begynne :-)

Takker for veldig god hjelp :-)
    Bare hyggelig det:-D
    Du har nok mye å glede deg til !
    Du får komme med en tilbakemelding når du får alt opp å gå da

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig det:-D
    Du har nok mye å glede deg til !
    Du får komme med en tilbakemelding når du får alt opp å gå da
    :-D

Ja det tror jeg så på 8)

Tilbakemelding med bilder kommer ;-)

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er to måter å se på dette. Med effektålighet mener man den energien talespolen i hvert element klarer å motta uten at man får varmgang. Dette er ikke nødvendigvis det samme som at et høyttalerelement takler samme mengde watt på en skikkelig dyp basstone som det gjør ved å gjengi en transient. Ved en slik tortur vil elementet gå utenfor sitt maksimale slagfelt og dermed likevel begrense maksvolum.

Så det er, som du nevner, viktig å påpeke at teorien er litt mer kompleks. Jeg er enig i at Klipsch er en høyttaler som spiller ganske høyt, men jeg syntes ikke den er tunet for å gå serlig dypt.

Det man derimot pleier å være enig i er at en lettdreven høyttaler har mer dynamikk enn en som er vesentlig tyngre å drive. Og man trenger da ikke slike monster forsterkere for å oppleve skikkelig god dynamikk. Forutsatt at ikke impedansen er veldig vanskelig.

Kan skrive under på det. :P

Prøvde i helgen å se hvor nære jeg kunne klare å komme en måling på en Rihanna sang som noen her på forumet fikk et overveldende resultat på. Jeg ga meg på 110dB(C-vekting, treg respons) fordi da gjorde det vondt i ørene (sangen hadde tydelig en del kompressjon). Jeg var ikke interessert i å ta på hørselvern for å finne maks, så det ble med det resultatet.

Og jeg ser på meg selv som glad i høyt volum til tider. :P

Geir Arne

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •