Handofdoom og jakten på den nye forsterker - AKA Audiovector søker bestevenn

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer handofdoom sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Handofdoom og jakten på den nye forsterker - AKA Audiovector søker bestevenn

Jakten på audiofil tilfredsstillelse tar tilsynelatende aldri slutt.

Etter rundt et år med et oppsett bestående av Audiovector Si1 Avantgarde Arreté stativhøyttalere, Hegel HD10 DAC og Yamaha A-S2000 integrert stereoforsterker, har det begynt å surre rundt ideer i hodet mitt om at sistnevnte komponent er det som må byttes ut for å nå neste steg på vei til nirvana.

Jeg er på ingen måte misfornøyd med hvordan det låter per i dag, men jeg savner det siste lille ekstra i forhold til å få den virkelige gåsehudfølelsen, der instrumenter og vokal åpenbarer seg foran deg som om du var tilstede i konsertlokalet.

Så, hvorfor legge skylden på stakkaren fra katastroferammede Japan? Muligens har jeg en fiks idé om at en forsterker til 15.000 kr med 2x90 watt fordelt på solide 22 kg, og en drøss gode testresultater, ikke yter høyttalere til doble prisen rettferdighet.

Jeg VET jo at jeg nødvendigvis vil få en bedre forsterker et eller annet sted på prisskalaen, men hvor høyt må jeg for å få skviset ut det siste lille ekstra av de danske perlene mine?

Med Hegel DAC og Soundgarden en kort spasertur unna, glir tankene lett til Hegel H200, som jo har høstet til dels fantastiske kritikker på glanset papir, men jeg frykter både at denne forsterkeren ikke vil gi det etterspurte løftet, mao. at jeg må høyere opp i pris/kvalitet for å få det, og samtidig at Hegel kan bli litt i overkant masete sammen med den noe spisse lydsignaturen til Audiovectors bånddiskanter, som jeg egentlig setter stor pris på i utgangspunktet.

Har dog sett svært delte meninger angående lydsignaturen til H200, så jeg tar det med en liten klype salt at den er så lite rund i kantene som enkelte hevder.

Håper at noen med erfaring med matching av Audiovector kan gi et lite pip dersom de har åpenbare kandidater i prisklassen opp til 30 store. Andre kan selvsagt også slenge seg på : )

Om det er transistorer, rør eller digitale whatnows som sørger for øreorgasmen spiller for så vidt ikke så stor rolle.

På sjappa der jeg kjøpte høyttalerne anbefalte de Naim (samme importør i Norge), men da jeg er en relativt forfengelig mann, og er av den oppfatning at Naims produkter trolig er designet av døvblinde fotmalere, er ikke det så veldig aktuelt.

De kabeltroende kan informeres om at Supra står for metall og plast, gjennom en variant de kaller Ply. Ikke noe som står himmelhøyt i kurs skulle en tro.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Notorious B.U.M.P.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du bor nærme Soundgarden så går det jo an og ta med Audiovectorene dine samt dacen din og spør om du kan høre på ulike forsterkere på et demorom? Soundgarden har jo også andre spennende merker som bla. Electrocompaniet og Primare...

Eventuelt spøre om demo hos andre butikker?

å handle for 30 000 kun på andres meninger når det gjelder dette emnet her er risky synest jeg. for når det gjelder lyd så er det veldig subjektivt om hva som er bra og ikke bra.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audiovector bruker Naim når de bygger sine høyttalere. Kanskje ikke de peneste av alle forsterkere, men godlyd gir dem.

Peter Stenberg, salgsdirektør hos Audiovector, bruker 1 x NAP250 på diskant og 2 x NAP200 på mellomtone og bass på Si3 AA. Kanskje kunne NAP250 eller 200 holde for Si1 AA, om du ønsker å gå for forforsterker + effekt. Evt. SuperNait som ligger på en 28000kr om integrert er ønsket.

Oslo Hi-Fi senter var veldig glad i å bruke Densen på Audiovector i den tid de forhandlet dem. B130+ eller B150+ kunne kanskje vært aktuelle? Densen har også mange fine effektforsterkere.

Selv har jeg hatt hell med Onkyo på mine mer beskjedne K3 Signature. Andre produkter som har fått prøve seg er Emotiva XPA5, Harman/Kardon 330 og 345, Pioneer LX75 og en eldre Marantz receiver av nest øverste modell. Kun Marantzen har passet høytalerne like godt som Onkyo på musikk, faktisk kanskje hakket bedre på noen områder, men likeledes vis-versa. Vet ikke om noen forhandler Marantz her for tiden.

Onkyo M-5000R ser ut til å være en fin effektforsterker som yter 2*80W i 8Ohm. Veil. pris er vel rundt 25.000kr. Da har man vel så vidt noe til overs til forforsterker. Litt i det knappeste kanskje

Alt i alt tror jeg at Naim eller Densen nok er beste match for høyttalerne dine.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for mange gode forslag! : )

Naim-designet har faktisk vokst veldig på meg desto mer jeg har sett på dem, så det har blitt mer og mer aktuelt.

Har sett en del på SuperUniti, men det er litt kjedelig at det ikke er mulig å senere oppgradere denne med HiCap, som mange har meldt løfter lyden til uante høyder.

Onkyo M-5000R er jo selvfølgelig griselekker, og jeg venter også i spenning på den nye Hegel H300.

Dessverre ser det muligens ut til at jeg kommer til å selge høyttalerne, da jeg ikke får brukt dem på langt nær så ofte som jeg ønsker på grunn av min nåværende bosituasjon, men hvis jeg ikke får den prisen jeg ønsker, så lar jeg dem heller bli stående og bruke dem når anledningen byr seg.

Da får jeg heller glede meg til jeg flytter til litt mer lydtette omgivelser

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får ikke selv alltid utnytte hverken stueanlegget, eller soveromsstereo så mye som jeg skulle ønske. Men de få gangene jeg får brukt det, er verdt det for min del. Bruktmarkedet bugner jo over med varer til lav pris. Herlig om man kjøper brukt, litt værre om man selger drømmen.

Jeg ønsker meg enebolig ila de nærmeste årene med litt friere tøyler enn hva jeg har i denne leiligheta

Den Uniti hadde jeg ikke sett før nå. Snerten og smart sak. Litt synd den ikke støtter alle de tilgjengelige tilleggsmodulene Naim har ja. Da hadde man vært litt mer garantert godlyd.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •