Onkyo TX-NR609 vs. Denon AVR-1912.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Onkyo TX-NR609 vs. Denon AVR-1912.

Jeg har i ett par mnd lånt en TX-NR609 av en kompis, men nå er han ferdig med å flytte og vil ha igjen forsterkeren sin...

Så derfor sitter jeg og titter på hva som finnes.

Høyttalerne som skal være tilkoblet er B&W CCM362 og en PSB Subsonic III sub. (Center må jeg også kjøpe meg, da han ville ha igjen den også ).

Onkyo´en har fungert veldig bra til mitt bruk, men når jeg nå skal kjøpe selv så kan det jo være artig å prøve noe nytt samtidig, i tillegg er jeg veldig fristet av Airplay-funksjonen til AVR´n. (Har iPhone, iPad og Macbook Air).
    Jeg bruker Wimp, så Spotify-funksjonen til Onkyo har jeg ikke bruk for.

Bruken min er 70% film fra HTPC, 10% Spilling med xbox og resten musikk fra Squeezebox eller Airplay om det blir Denon´en.

Jeg ser at Onkyo´n har Marvell Qdeo video scaling, noe Denon´n ikke har.
    Har jeg bruk for det? Fra HTPC´en så kommer det i 99% av tilfellene 720 eller 1080 signaler.

Så til spørsmålet; Hvilken velger jeg? Er det noen andre alternativ jeg også burde ta med?
    Prisklassen er 3-4.000,- evnt litt over..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei, hos hifiklubben og mange andre steder, kan du få "deponere" en reciever.
    Dvs. du kjøper den og har den gjerne til over helgen og får levert den inn igjen for penger tilbake.

Jeg testet på den måten høyttalere jeg vurderte å kjøpe :-)

Er selv fornøyd med min onkyo 709, men den ligger på ca 6000 rundtom.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville gått for Onkyo 609! Har en selv og er strålende fornøyd Beste receiveren jeg har hatt i budsjett klassen!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du bruker wimp eller spotify spiller ingen rolle. Begge går over airplay.
    Mer for pengene hvis du velger Onkyo. Imponerende spec. men tanke på pris.
    De va jo for så lavt som 2500kr hos Lefdal ikke for så lenge siden.. Mulig enda? Selv har jeg denon og digger airplay.

Et viktig moment er kraft. Onkyo er muligens kraftigere enn Denon.
    Jeg sier muligens fordi det står i spec. one channel driven..
    Så hvor reel de effektene med alle kanaler er litt usikker.. Noen som vet her?
    Mens Denon har mer stabil og riktig watt oppgitt er min erfaring.
    Har hatt ulike denon recievere (riktig nok de større modellene) til å drive ulike M.L høytallere og det har vært en bra kombi.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Handlelysten ble for stor på dagen her, så jeg kjøpte Denon´en.
    Mest pga at den støtter airplay, dette er noe jeg tror jeg kommer til å benytte meg en del av. Og litt fordi at jeg har hatt en 609 i stua ett par mnd, og det da er kjipt med noe gammelt-nytt.

Tenkte også at når man handler på nett har man 14dg angrerett, så om det låter helt for ille så sender jeg den tilbake å kjøper meg en Onkyo.

Skal prøve å komme tilbake med en mini-review når jeg har fått prøvd den.

Så nå er det bare å krysse fingrene for at posten er raske

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dreuf
    Takk for svar.

Handlelysten ble for stor på dagen her, så jeg kjøpte Denon´en.
    Mest pga at den støtter airplay, dette er noe jeg tror jeg kommer til å benytte meg en del av. Og litt fordi at jeg har hatt en 609 i stua ett par mnd, og det da er kjipt med noe gammelt-nytt.

Tenkte også at når man handler på nett har man 14dg angrerett, så om det låter helt for ille så sender jeg den tilbake å kjøper meg en Onkyo.

Skal prøve å komme tilbake med en mini-review når jeg har fått prøvd den.

Så nå er det bare å krysse fingrene for at posten er raske

Denon 1912 er en kjempebra sak . Kos deg .

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har Denon´en kommet i hus.
    Førsteinntrykket er bra.

Oppkobling:
    Den har svært få analoge innganger, men de har jeg egentlig ikke bruk for. Så for meg funker det bra.
    Høyttaler terminalene virket veldig skjøre, det betyr ikke noe for meg da jeg bruker bananplugger.
    Har nå koblet til 2stk hdmi (xbox og htpc), samt optisk fra tv´en.

Fjernkontroll:
    Kjedelig, men gjør nytten sin.
    Har en Logitech Harmony one, programmeringen der gikk smertefritt.

Meny:
    Oversiktlig og grei, den er ikke noe fancy å se på, minner litt om Commandore 64.
    De kunne gjort seg litt mer flid med utseende, men egentlig betyr dette ikke så mye, er jo begrenset hvor ofte man skal drive på inne i menyene.

Oppstart:
    Når man skrur den på første gang, har man en prosedyre man kjører gjennom med div innstillinger, bl.a. Audessey.

Lyd:
    Da jeg ikke fikk senter høyttaleren min i dag har jeg ikke kjørt Audessey. Skal derfor heller ikke skrive så mye om lyden før jeg har fått gjort dette.
    Men i forhold til Onkyo 505e som jeg har brukt i ventetiden så er lyden godt på høyde "ukalibrert".

Airplay:
    Denne funksjonen elsker jeg allerede!! Kjøpte nettopp airfoil til mac´en så nå har jeg mulighet til å sende musikk fra Wimp ifra den også. Ikke kun fra iPad og iPhone.
    Eneste jeg har lagt merke til, er at volumkontrollene på airplay. (iTunes, Airfoil, iPhone etc) er veldig korte. Så ett lite "tiks" mens man justerer volumet så er det på max... utrolig irriterende.

Negativt:
    Det som også irriterer meg er volumkontrollen på forsterkeren.
    Det virker som den har en "progressiv" volumkontroll, med det så mener jeg at når du trykker ett trykk på "volum opp" så går den opp 0.5db, altså ikke mye. Men holder du knappen inne så vips er du på max volum.
    Dette er noe merkbart på original fjernkontrollen, og veldig godt merkbart på Harmony One. (den er nok noe tregere).

Så håper jeg at jeg får senterhøyttaleren min snart så jeg får kalibrert den og testet lyden.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd og synest den ikke står tilbake for Onkyo TX-NR609 som jeg har lånt ett par mnd.

Til slutt ett lite spørsmål:
    Er det noe forskjell i lydkvaliteten ved å kjøre Wimp via Airplay, i forhold til å kjøre det gjennom Squeezebox duet? (Har ikke koblet til duet´en enda for å få testet selv).

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg hatt Denon´en stund og fått trykket litt på den.

Lydmessig er den kanskje noe "kaldere" enn hva Onkyo´en var.
    Dette kan også ha sammenheng med ny center (B&W CMC), lånte tidligere en Jamo center som var en god del større i utvendige mål.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd. Kan ikke si at jeg savner Onkyo´en.

Ett par feil har dukket opp:
    1. På fredag hørte jeg på musikk via airplay (macbook air, wimp og airfoil). Når jeg på lørdag skulle spille xbox fikk jeg ikke lyd, switchet til htpc´en, null lyd der også.. Det jeg måtte gjøre var en "hard reset" (skru av forsterkeren, trykk så channel preset 2+3 og power knappen). Da var alt tilbake til det normale igjen. (Måtte da kjøre audessy kalibrering på nytt etc).

2. Når jeg sitter å ser på TV (har da antennekabel rett i tv´en og lyd tilbake via optisk) og switcher over til htpc´en eller xbox så får jeg ikke bilde.
    Jeg må da velge en annen kilde, også tilbake til riktig inngang for å få bilde..
    Dette kan ha noe med rekkefølgen Logitech harmony one gjør ting i.. har ikke fått forsket så mye enda.

Så konklusjonen min er at Denon´en ikke står tilbake mye ifra Onkyo´en. Hadde det ikke vært for airplay så hadde jeg nok valgt onkyo, men iom at jeg har flere ios dingser så blir Denon´en stående.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei gammel post dog er din menning om forsterkern den samme enda? hva slaks ht bruker du med den? går i tankene om n forsterker og airplay er jo veeeeldig fristene får du kjørtnett radio i den eller bare wimp spotify? tenkteog bruke med ipod toutch /pad2 på den var det vanskelig og få di til og samarbeide ?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har denon 4311 og samarbeidet gikk knirkefritt. Men har dog ikke brukt radio over airplay.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jan_m
    går i tankene om n forsterker og airplay er jo veeeeldig fristene
    Nå kan jeg ikke svare på spørsmålet ditt, men tenkte litt i samme baner som deg, fant etterhvert ut at det er enkelt å få AirPlay på andre måter om man ønsker det. Apple TV eller Airport gir deg samme mulighetene tforholdsvis rimelig og mulighet til å overføre bilder i tillegg til lyd, receiverne i denne klassen ikke gir AirPlay bare med lyd. Dermed hadde jeg et større utvalg å velge blant, når Elkjøp hadde RX-V671 på søndagstilbud til 1999,- ble valget enkelt for meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eeee ja f**n at jeg ikke så det litt ot men hvordan funker det ang ledinger etc? tenker da ipod/pad tråløst med lyd til forsterker og ikke minst oppset av dete må mann vere ingeener?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jan_m
    eeee ja f**n at jeg ikke så det litt ot men hvordan funker det ang ledinger etc? tenker da ipod/pad tråløst med lyd til forsterker og ikke minst oppset av dete må mann vere ingeener?
    De fleste produsenter kommer til å bytte ut sine modeller i vår/sommer følg med så dukker det garantert opp flere gode tilbud. Jeg hadde aldri fått tilbudet uten å legge inn overvåkning på aktuelle receivere på prisjakt.no. Ang ledninger antar jeg det er en hdmi kabel og det er det. Har ikke dette selv enda, men som det meste fra Apple antar jeg det går rimelig greit å sette opp.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •