Surround og effektforsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Surround og effektforsterker

Hvordan er det å integrere en effektforsterker med en surroundreciever? Tenker på nivåjustering o.l. Har en AVR355 og lurte på om jeg skulle spandere litt mer effekt på frontparet. (SA1750)
    Er det noe å hente på det?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går jo automatisk når du romkorrigerer, lyden kommer jo fortsatt ut av høyttalerne.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, men vil det gjelde på alle volumnivåer? Ser for meg at ut-kurven på en 125W forsterker ser annerledens ut enn fra en 65W forsterker...?! Vil de ligge parallellt gjennom hele spekteret, bare på forskjellige nivå?
    Er jeg helt på jordet?

Altså, litt grovt sett og litt på spissen:
    La oss bruke verdiene jeg oppgav lenger opp. Ved null volum på receiveren er ut-effekten på alle kanlene 0. Ved 50% volum er uteffekten til hovedparet 62,5W og resten 32,5W. Ved 100% volum vil hovedkanalene ha 125W ut, og resten 65W. Altså er forskjellen i nivå større ved høyt volum enn lavt...?

Nå tror jeg nesten selv jeg er på jordet....!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte å si at jeg ikke bruker EQ-set eller hva det nå heter, men egne ører for å justere det inn.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av YFront
    Jo, men vil det gjelde på alle volumnivåer? Ser for meg at ut-kurven på en 125W forsterker ser annerledens ut enn fra en 65W forsterker...?! Vil de ligge parallellt gjennom hele spekteret, bare på forskjellige nivå?
    Er jeg helt på jordet?

La oss bruke verdiene jeg oppgav lenger opp. Ved null volum på receiveren er ut-effekten på alle kanlene 0. Ved 50% volum er uteffekten til hovedparet 62,5W og resten 32,5W. Ved 100% volum vil hovedkanalene ha 125W ut, og resten 65W. Altså er forskjellen i nivå større ved høyt volum enn lavt...?

Poenget er at du skal jo ikke spille høyere med fronthøyttalerne enn det du ville ha gjort med de innebygde effekttrinnene. Hvis vi for enkelhets skyld antar at det er samme gain på det eksterne effekttrinnet som på det interne, vil du på maks volum få ut 65 Watt av det eksterne effekttrinnet. Samme som du ville ha fått med det interne. Fronthøyttalerne vil ikke spille høyere, men de vil trolig spille med en bedre dynamikk og med en bedre kontroll, særlig i bassen - uten at effekttrinnet blir stresset.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK!

Da skjønner jeg! Takk for god og utfyllende forklaring. Da sparte jeg de pengene...!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av YFront
    Er jeg helt på jordet?

Du misforstår hele greia totalt, det går ikke an å regne på denne måten i det hele tatt. Watt er ikke konstant, musikk er dynamisk og derfor kan man f.eks. bruke 3 watt i gjennomsnitt når man spiller litt høyt, men når der kommer et skudd eller annen liknende voldsom dynamikk, da bruker man plutselig 30 watt i disse spisser.
    H/K er kjendt for kraftige forsterkere, om du ønsker effektforsterker kan dette være fordi du ønsker bedre eller bare en annen lyd men det er kanskje lurt å prøve først før man kjøper.
    Du kan kanskje sammenlikne det med å kjøre en Toyota Corolla i 80 km/t, og da en BMW 330I i samme fart, jeg ser vitsen med BMW`en, gjør du?

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke for å drive egenreklame, men den crownen jeg har , har jeg teste både på cerwin vega dc15 og klipsch rf82 noe som er helt totalt forskjellige høyttalere, eneste negative jeg kan si om den er litt viftestøy, eller ble det go lyd fra begge, klipschen ble rett på slett nesten for heftig, stålkontroll og med klår og fin lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Du misforstår hele greia totalt, det går ikke an å regne på denne måten i det hele tatt. Watt er ikke konstant, musikk er dynamisk og derfor kan man f.eks. bruke 3 watt i gjennomsnitt når man spiller litt høyt, men når der kommer et skudd eller annen liknende voldsom dynamikk, da bruker man plutselig 30 watt i disse spisser.
    H/K er kjendt for kraftige forsterkere, om du ønsker effektforsterker kan dette være fordi du ønsker bedre eller bare en annen lyd men det er kanskje lurt å prøve først før man kjøper.
    Du kan kanskje sammenlikne det med å kjøre en Toyota Corolla i 80 km/t, og da en BMW 330I i samme fart, jeg ser vitsen med BMW`en, gjør du?
    Hehehe.. Joda jeg gjør det! Godt forklart!
    Regna nesten med jeg bomma litt, og det gjorde jeg!
    Må kanskje få lånt meg en effektforsterker og prøve, men er jo egeltlig ikke så missfornøyd fra før. Jeg gikk opp fra avr255 til avr355 og synes ting ble merkbart bedre. (synes jeg fikk strammere/"tørrere" bass. Mulig bare innbilling) Tenkte kanskje det kan bli ENDA bedre med enda mer power.
    Hmmm... Tror jeg får roe meg ned med det jeg har enn så lenge!

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skader aldri med et bedre effekttrinn. Ikke fordi man nødvendigvis skal spille høyere - men ganske enkelt fordi et bra effekttrinn har bedre kontroll over høyttalermembraner, og et bedre effekttrinn har også mer resurser når musikken drar seg til. M.a.o. bedre smekk og dynamikk. Det er veldig sjelden at man sitter og spiller rene sinustoner - det er barnemat for enhver forsterker.

Nå hører jeg til dem som foretrekker "overmotoriserte" høyttalere. Litt à la bilkjøring: en liten bil med stor motor gir mye større kjøreglede enn en stor bil med liten motor. Selv om man i utgangspunktet ikke har tenkt å kjøre fortere enn 80 km/t. Beolab'ene mine har 2.500 Watt innebygget i hver høyttaler - men jeg bruker sikkert ikke mer enn en Watt eller to eller tre sånn jevnt over.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Active kellex sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Lillehammer
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med effektforsterker synes jeg er et spenende område!
    Som dere ser på min signatur så kjøres det i Yamaha receiver og Dali høytalere. Er langt fra fornøyd i dag og tenkte jeg skulle høre med Hi-Fi klubben om å få låne hjem en 'NAD C275BEE Effektforsterker' og se om det vil forbedre lydbildet..

Har ikke peiling på hva slags effektforsterker man bør se etter i forhold til mitt oppsett eller hva slags spesifikasjoner man bør se etter..

Bør nevnes at jeg vil oppgradere receiveren min innen sommerstid med enten Onkyo tx-nr809 eller Yamaha RX-A3010.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •