Onkyo TX-NR709 ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Onkyo TX-NR709 ?

Hei,
    Jeg hadde tenkt å kjøpe meg en rimelig reciever, pga. jeg kjører små høyttalere og subber.. Men ca. hver 1.5 år, bytter jeg ut komponenter og jeg vet jo ikke hva jeg da kommer til å gå for neste gang.

709 har jo pre out, den har støtte for 4k oppskalering, m.m., så den er vel litt future proof. Den har også en del hdmier, samt den har nettverk,m.m.

Har sett litt rundtom i dag og jeg finner ikke mange 4k recievere.
    Jeg vet at 4k ikke er "i bruk" nå, men det kan jo tenkes at den onkyoen vil vare da 4-5 år. Nå vet jeg jo ikke om det kommer andre formater som gjør at man uansett må bytte, he he..

Hva sier folket? Jeg ser man kan få 709 for 6000kr.
    Alternativet er den vesentlig billigere 609, som også støtter 4k, men mangler pre out. At den mangler pre out er ikke nødvendigvis den største svakheten, da jeg tenker sånn at en reciever til 3xxxkr er mye billigere å skifte ut, enn en til 6xxxkr.

Ser på sammenligningen her:
    Onkyo | Product comparison

Differansen er jo pre out, samt 609 støtter ikke bi-amp (ikke nødvendig for meg, per dags dato).

En ting jeg ville ELSKET er forøvrig dette:
    Additional Volume Management

Det har man jo bare på 709en, ikke på 609.. dvs. at man slipper å bli døv i reklamepausene.

Søkte på forumet her, men fant lite om 709en... Internasjonale tester virker å gi den bra skussmål.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Solgte min Harman Kardon AVR-355 og kjøpte meg en Onkyo 709.
    Takket være Musik Magazinet, slapp jeg en helg uten reciever De tok tlf etter stengetid og sa jeg kunne banke på, for å få kjøpe recieveren - etter stengetid! Det var bedre service enn Soundgarden som ikke ville selge meg onkyo. Selgeren hos soundgarden mente jeg burde kjøpe pioneer lx-51, pga. den var visst kraftigere.

Selv om jeg påpekte at jeg hadde små høyttalere og subwoofere, mente han at jeg burde kjøpe LX-51 (som selvsagt kostet 2000kr mer....). Når jeg sa at om jeg skulle kjøpe noe i den prisklassen, ville jeg ha 4k, stod han med et spørsmålstegn.. 4K,spurte han.. Jeg bare: ja, 4k, høyere oppløsning enn fullhd, det som kommer nå i år. Så fortsetter jeg å si at jeg trenger det neppe i år, men om jeg kjøper noe uten 4k støtte, må jeg nok bytte om 1-2 år.

Soundgarden selgeren ville fremdeles selge meg pioneeren og la ut om at den hadde bedre lyd, at jeg bare måtte kjøpe harman kardon eller pioneer.

Takket være Musikk Magazinet, fikk jeg derfor testet 3D på tven, på lørdag! Yey!

Årsaken for mitt valg av reciever:
    I denne prisklassen kunne jeg valgt "en del" (rundt 6000kr).

Yamaha, Harman Kardon, Pioneer, denon, m.fl. har alle mange recievere rundt denne prisklassen, men bare Onkyo har så mange features for den prisen.

Pioneeren er kanskje kraftigere, det samme vil jeg tro om harman kardon.. Men onkyoen har støtte for 4k, samt den har en del andre ting som de fleste ikke har.
    Jeg har ikke rukket å kalibrere den enda, må nesten gjøre det når min bedre halvdel ikke er til stede.

Et par ting har jeg dog merket meg hittil:

Positive ting
    * Vet ikke om dette er en standard hdmi 1.4 ting (ARC?), men nå følger recieveren "etter" tven. Jeg kan justere volumet med tvkontrollen og når jeg slår av/på tven, slår recieveren seg av/på.

Negative ting
    * Stygg fjernkontroll, lite logisk
    * Recieveren bytter input automagisk, men noe rart skjer.. Den bytter for bilde, men ikke nødvendigvis for lyd. t.d., om jeg har brukt ps3 og slår av alt, så slår ejg på tv (som da slår på reciever automagisk) og så slår jeg på tuner.. da får jeg bilde, men ikke lyd. Første gangen lurte jeg på WTF skjer! Etter en verbal utbasunering og av/på av alle enheter, trykket jeg på cbl/sat knappen og da kom lyden. For meg var dette egentlig lite intuitivt.

Nå skal det sies at jeg ikke har sett så veldig mye i menyene enda (mye å gjøre i helgen), så det kan være at jeg kan slå av denne auto-switchingen, eller kanskje jeg kan låse kilder sammen på en måte som gjør at auto-switchingen av input fungerer som det muligens er tiltenkt å fungere (på en logisk måte, hva skal man med bildeswitching, uten lyd??).

Ellers er recieveren litt mindre stygg enn den så ut på bilder, men den kan jo ikke måle seg med harman kardon sitt design. Liten ripe i lakken at man har synlige inputs (deksel burde man få med til denne prisen!) Fjernkontrollen er også en av de styggeste jeg har sett siden 90-tallet, bare overgått av philips sine stygge fjernkontroller. Heldigvis er den hakket bedre å bruke enn philips sine.

Newcomer BendxITG sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er du fornøyd med den sånn alt i alt? Bryr meg ikke så fryktelig mye om hvordan det ser ut, Cerwin høytalerne mine er vel ikke akkurat et mesterverk designmessig de heller. Er det enkelt å kalibrer manuelt og er menyene greit forstålige?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk akkuratt min 709 i dag. Er ganske fornøyd men er ganske uvant siden jeg hadde pioneer fra før. Sliter litt med å finne ett oppsett av lyd som gir bra lyd. Men har bare fått testet en liten kveld

Men er det noen som har peiling på skjerminnstillinger når jeg kobler til PC? På gamle pioneer'en stilte skjermen seg perfekt til bildet. Slik at jeg kunne duplisere skjermene å bruke begge to(har PC'en på annet rom enn stua). Så nå må jeg enten ha på max skjermoppløsning(slik det er best for pc'en) eller stille ett hakk ned slik at jeg ser alt på tv'en. Noen som kan svare på dette? Leste manualen men stod lite om akkuratt dette

Newcomer BendxITG sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sveiin
    Fikk akkuratt min 709 i dag. Er ganske fornøyd men er ganske uvant siden jeg hadde pioneer fra før. Sliter litt med å finne ett oppsett av lyd som gir bra lyd. Men har bare fått testet en liten kveld

Men er det noen som har peiling på skjerminnstillinger når jeg kobler til PC? På gamle pioneer'en stilte skjermen seg perfekt til bildet. Slik at jeg kunne duplisere skjermene å bruke begge to(har PC'en på annet rom enn stua). Så nå må jeg enten ha på max skjermoppløsning(slik det er best for pc'en) eller stille ett hakk ned slik at jeg ser alt på tv'en. Noen som kan svare på dette? Leste manualen men stod lite om akkuratt dette
    Det kan hende at det er vanskelig å få til, begge outputs sender vel samme signal?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BendxITG
    Det kan hende at det er vanskelig å få til, begge outputs sender vel samme signal?
    Ja når jeg dupliserer sender de samme signal Men er jo rart at dette virket uten problem på pioneer'en. Når jeg forandrer video til 4:3 på recieveren ser jeg alt, men det ser jo ikke bra ut! Men med auto eller wide så "zoomer" han for mye inn slik at en del av skjermen forsvinner bak kanten.

Noen onkyo eksperter så kan vite hva dette er? Rekner med det er flere som liker å koble PC til tv

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant du det ut? Jeg hadde aldri problem med onkyo 607 på dette. Satt bilde til 1280x800 for å få pc bildet å fylle opp hele tv skjermen og lyd osv var aldri noe problem. Men med yamaha og en nad jeg har nå, er det et rent ******* å prøve få lyd og bilde overens med tv/pc. :roll:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av YeOlde
    Fant du det ut? Jeg hadde aldri problem med onkyo 607 på dette. Satt bilde til 1280x800 for å få pc bildet å fylle opp hele tv skjermen og lyd osv var aldri noe problem. Men med yamaha og en nad jeg har nå, er det et rent ******* å prøve få lyd og bilde overens med tv/pc. :roll:
    Ja fant det ut til slutt Var "overscan" på tv'en som måtte stillest på. Da passet bildet perfekt.

Men har hørt at "overscan" funksjonen kan endres i nvidia innstillingene på skjermkortet. Men har ikke funnet den innstillingen enda. For når jeg ser på vanlig TV, ofte litt gamle programmer så får jeg en liiten linje øverst på tv'en som det ikke er bilde på. Ikke noe kjempekrise men hadde vært kjekt å fått vekk

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •