Hvor stor forsterker trenger jeg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor stor forsterker trenger jeg

Har bestemt meg for at det er på HØY tid å bytte ut min 12 år gamle JVC stereo. Har funnet høytalerne jeg vil ha, "Jamo S 608".
    De ser ut til å levere et godt lydbilde og er passe store til min leilighet.

Nå har det seg sånn at min kunnskap om stereoe/hifi er ganske begrenset. Så om noen her kan hjelpe meg litt på vei mtp hvor mange watt forsterkern min bør være på så hadde det vært veldig fint.

Det sto i testen at de var ganske tungdrevne i forhold til andre høytalere å trengte litt forsterker kraft. De anbefalte noe på linje med NAD C375BEE eller Hegel H200.. Jamo S 608 | Lyd & Bilde

Demo testet NAD C375BEE går for 8.5k hos HIFI klubben.
    Rundt 7k brukt.
    Og Hegel 200 blir i dyreste laget (23k)

Var helt satt på å kjøpe NAD forsterkeren, inntil jeg leste at vintage Technics forsterkere fra 70 og 80 tallet var bedre en mye av det som blir produsert i dag mtp et renere og varmere lydbilde.
    Om det stemmer så er jeg helt for å kjøpe en av de.
    Fant noen på ebay til alt i fra 2-4k.
    Pluss at NAD vistnok ikke er like bra lengre som de var før.

Det jeg da var litt usikker på, var hvor mye W den bør levere per kanal, eller om det er andre ting som avgjør om den er kraftig nok, feks ohm eller lignende.

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Watt er villedende, det blir oppgitt på forskjellige måter og sier ikke noe om hvor mye strøm en forsterker kan levere.
    S608 er oppgitt til 90db følsomhet, og trenger ikke enormt mange watt for å spille høyt, men det kan godt hende de har en vrien impedanskurve, og derfor krever mye strøm.
    Altså trenger du en forsterker som kan levere mye strøm, altså mange ampere.
    Til høyttalere i denne prisklassen er det vel ikke naturlig å anbefale en forsterker til 23K, vil jeg tro.
    Stikk innom Soundgarden og hør dem på Harman/Kardon HK980, vil tippe at den klarer å riste liv i dem.
    Den er oppgitt til 80w, men leverer 80 ampere, hvis jeg ikke husker feil, altså en strømsterk rakker.
    Et røverkjøp er den også om dagen.

Avsluttet
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Limpalot
    Watt er villedende, det blir oppgitt på forskjellige måter og sier ikke noe om hvor mye strøm en forsterker kan levere.
    S608 er oppgitt til 90db følsomhet, og trenger ikke enormt mange watt for å spille høyt, men det kan godt hende de har en vrien impedanskurve, og derfor krever mye strøm.
    Altså trenger du en forsterker som kan levere mye strøm, altså mange ampere.
    Til høyttalere i denne prisklassen er det vel ikke naturlig å anbefale en forsterker til 23K, vil jeg tro.
    Stikk innom Soundgarden og hør dem på Harman/Kardon HK980, vil tippe at den klarer å riste liv i dem.
    Den er oppgitt til 80w, men leverer 80 ampere, hvis jeg ikke husker feil, altså en strømsterk rakker.
    Et røverkjøp er den også om dagen.
    +1 kjøp største harman kardon forsterkeren dem har , det er ikke watten som teller , men amper som står i og , det er noe harman kardon leverer...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    henger meg på h/k 980 bruker selv en nad på 2x80w og syns det er mer fres i h/k en naden

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Takk for hjelp folkens. Da går jeg for HK 980.

Kom på i siste liten her at det eneste som var litt dumt er at den mangler optisk inngang, så jeg får ikke digitalt lydsignal fra PC'n, men må gå for analogt via 3.5mm RCA kabel.
    Men stereo forsterkere pleier vel ikke ha digital inngang.
    Må vel ha reciever visst man skal ha digitalt.

Forresten noen som vet om det er mye merkbar forskjell analogt kontra digitalt.
    Og evnt om det blir sammenlignbart med en DAC i forhold til rent digitalt signal.

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det rene digitale signalet du snakker om går til en DAC, om det er en innebygget i en receiver, eller en ekstern DAC, så er det en DAC.
    Det må nemlig en DAC til for at forsterkerdelen skal få et analogt signal fra optisk, og den skjønner ikke noe annet.
    Sleng med en Hegel HD2 usb-dac, så har du knall lyd fra pc, også.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •