Lyttetrøtthet B&W 803 Diamond, trenger hjelp til å bytte ut elektronikk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyttetrøtthet B&W 803 Diamond, trenger hjelp til å bytte ut elektronikk

Hei godtfolk.

Kjøpte inn 803 Diamond høyttalere i høst etter noen lytterunder over noen timer. Veldig fornøyd med det jeg hørte der.

Hjemme så sliter jeg litt med lyttetrøtthet og jeg lurer litt på om det er elektronikken jeg må bytte ut.

Jeg er i ferd med å gjøre målinger på frekvensresponsen i rommet, men venter på lydkort til å gjøre målingene med. Rommet er L-formet og i stuepartiet er det satt opp noen 30mm og 50mm akustikkplater fra rockwool.

Elektronikken er Yamaha rx-1065 som signalkilde og dac, mens en Emotiva XPA-3 driver frontene og center.

Jeg synes ikke at lyden er skrikende, men opplever likevel at det er slitsomt å lytte på all type musikk. Her i gården er det alt fra klassisk til heavy.
    Avstand fra sitteposisjon til høyttaleren er ca 2,4 meter.

Er det noen andre som har erfaringer med disse høyttalerene og hvilken elektronikk som egner seg bra, eller er det rommet jeg må jobbe med ?

Takker for all tilbakemelding.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ewltra
    Hei godtfolk.

Kjøpte inn 803 Diamond høyttalere i høst etter noen lytterunder over noen timer. Veldig fornøyd med det jeg hørte der.

Hjemme så sliter jeg litt med lyttetrøtthet og jeg lurer litt på om det er elektronikken jeg må bytte ut.

Jeg er i ferd med å gjøre målinger på frekvensresponsen i rommet, men venter på lydkort til å gjøre målingene med. Rommet er L-formet og i stuepartiet er det satt opp noen 30mm og 50mm akustikkplater fra rockwool.

Elektronikken er Yamaha rx-1065 som signalkilde og dac, mens en Emotiva XPA-3 driver frontene og center.

Jeg synes ikke at lyden er skrikende, men opplever likevel at det er slitsomt å lytte på all type musikk. Her i gården er det alt fra klassisk til heavy.
    Avstand fra sitteposisjon til høyttaleren er ca 2,4 meter.

Er det noen andre som har erfaringer med disse høyttalerene og hvilken elektronikk som egner seg bra, eller er det rommet jeg må jobbe med ?

Takker for all tilbakemelding.
    Er det et stort rom? Du sitter jo rimelig nærme relativt store (for store?) høyttalere da? Det er vel ikke så usannsynlig at det er rommet, Emotiva er vel ikke så veldig slitsomme i lyden sånn i utgangspunktet. I hvilken grad Yamaha farger lyden er vanskelig å si.

Det at du sitter såpass nærme gir deg kanskje mer direkte diskant enn du ideelt sett ønsker. Har du forsøkt å vinkle høyttalerne litt ut? Eventuelt rett og slett skru ned diskantnivået litt med tonekontrollen på Yamahaen for å kompensere?
    --
    Thorbjørn

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte på det samme, 2,4 meter er nærme. 803 krever sitt av elektroniken også, så vil tippe du får mye mer ut av de med bedre utstyr også:-)

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken elektronikk har du allerede nå?

Kan jo være et problem om du har mye etterklang også, kan oppleves som slitsomt, dette finner du jo fort ut når du får deg lydkortet ditt så du kan ta en måling

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Hvilken elektronikk har du allerede nå?

Kan jo være et problem om du har mye etterklang også, kan oppleves som slitsomt, dette finner du jo fort ut når du får deg lydkortet ditt så du kan ta en måling
    Det står I første innlegg;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke noe problem å sitte nærmt store høytalere, du regulerer jo volumet til et nivå du er komfortabel med.

Du har nok problemer med romakustikken, tipper store peaks i frekvensresponsen, du kan lett EQ vekk en god del av disse og gjøre ting greit mer komfortabelt.

Mål så fort som mulig!

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du legge ut bilder av rommet (på front, bak, sider og tak), så kan det være mulig å danne seg et inntrykk. Frekvensrespons målinger vil kun vise deg en del av hva som trengs. ETC og vannfall er også viktig.

Det er svært lite trolig at elektronikken er synderen her (eneste måtte være en dårlig romkorreksjon som er aktivert). Jeg ville tro at det først og fremst skyldes en kombinasjon av slank frekvensrespons som vipper det tonale mot det lyse og mye refleksjoner med høyt nivå.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Christian
    Det står I første innlegg;-)
    Sorry, er litt blind av og til

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemeldinger. Jeg fikk kalibrert lydkortet i går, så satser på å starte målinger i rommet.

Skal se om jeg kan komme tilbake til noen av de andre spørsmålene i tråden.

PS. Jeg spiller nok med edruelig volum

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revolution
    Er ikke noe problem å sitte nærmt store høytalere, du regulerer jo volumet til et nivå du er komfortabel med.

Du har nok problemer med romakustikken, tipper store peaks i frekvensresponsen, du kan lett EQ vekk en god del av disse og gjøre ting greit mer komfortabelt.

Mål så fort som mulig!
    Det er vel å ta i litt å si at det er "lett" å EQe vekk problemer i diskanten, da frekvensproblemer så høyt er svært følsomme for posisjon, det kan være nok å flytte hodet noen cm så får du en helt annen måling.

Du kan dog med bred EQ dempe diskanten, hvis det er svaret på utfordringene.

Når det gjelder elektronikk så gikk jeg fra Electrocompaniet til Emotiva på mine 804S, og fikk på ingen måte mer slitsom diskantgjengivelse, snarere tvert i mot (ikke at det var et problem i utgangspunktet). Så er det noen syndere på elektronikksiden er det antagelig ikke Emotiva.
    --
    Thorbjørn

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    orso setter jo fingeren på et alt for ofte "glemt" punkt: Rom og akustikk!
    Bilder av smått og stort vil ganske fort kunne gi en pekepinn, og som også kanskje kan redde deg fra et (kanskje unødvendig?) kjøp av en annen forsterker.
    Bilder sier jo mer enn tusen ord, vet du! ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal få tatt noen bilder, men jeg er ikke hjemme akkurat nå. Det må nok vente til helgen.

Intermediate HoPPe`S sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv hatt 803 Daimond og jeg brukte McIntosh elektronikk som jeg syns passer veldig bra og lyttetretthet fantes ikke.

Nå har jeg 802 Daimond på samme elektronikk og syns det spiller uttrolig bra sammen.

Jeg tror elektronikken din har mest skyld i lyttetrettheten, 803 krever god elektronikk for å våkne, det tviler jeg Emotiva og en Yamaha Reciver kan gi.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoPPe`S
    Jeg tror elektronikken din har mest skyld i lyttetrettheten, 803 krever god elektronikk for å våkne...
    Frisk uttalelse før du har sett bilder av rommet.
    Hvis han opplever lyden som skarp på lydnivåer som forsterkeren strengt tatt skal tåle er sjansene for at rommet er synderen veldig stor.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke få blitt mer enig i det, artur79....

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går selvsagt ann å kompensere for romproblemer med elektronikk som farger lyden. Noe jeg tror Mclntosh gjør (har sett målinger som bekrefter det) og veldig mange bruker nok rørforsterkere nettopp av den grunnen. Men det blir aldri et veldig bra totalresultat IMO.

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

Tror også rommet kanskje har en del med det å gjøre. Hvor mange møbler/gardiner osv også.

Men som Hoppe sier så har Mcintosh ( av de jeg har hørt ) en veldig mild øvre mellomtone og diskantgjengivelse som hjelper veldig mot lyttetretthet. I mange tilfeller løser det problemet nok for folk flest . Om trådstarter har mulighet på et lån så kunne han prøvd.

Ofte lettere å skifte elektronikk kontra forandre på rom. Spesielt om man har en bedre halvdel i nærheten :roll:

Men til slutt. Jeg forstår ikke helt "hva" som gjør lyden slitende på all musikk som trådstarter sier. Kan du utdype litt mer ? . Er det f.eks "wooooOOOF" ""wooooOOOF" "wooooOOOF" lyd i sanger med mye bass eller er det i øvre mellomtone ( typisk damestemmer som synger høyt ) ?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Det går selvsagt ann å kompensere for romproblemer med elektronikk som farger lyden. Noe jeg tror Mclntosh gjør (har sett målinger som bekrefter det) og veldig mange bruker nok rørforsterkere nettopp av den grunnen. Men det blir aldri et veldig bra totalresultat IMO.
    Nei, det kan vel "aldri" bli bra med en slik løsning?
    Da kan man vel like gjerne finne frem en gammel forsterker med tonekontroller, alternativt henge et stykke dopapir foran diskanten?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maddie
    Tror også rommet kanskje har en del med det å gjøre. Hvor mange møbler/gardiner osv også.

Men til slutt. Jeg forstår ikke helt "hva" som gjør lyden slitende på all musikk som trådstarter sier. Kan du utdype litt mer ? . Er det f.eks "wooooOOOF" ""wooooOOOF" "wooooOOOF" lyd i sanger med mye bass eller er det i øvre mellomtone ( typisk damestemmer som synger høyt ) ?
    Det er vel et ganske betimelig spørsmål?
    Men for de fleste oppstår vel lyttetretthet hva gjelder en for pågående øvre mellomtone / diskant, uten dermed å utelukke bassområdet som et problem...

Newcomer Gargamel_Grusom sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir ikke xpa 3 litt slapp for de høyttalerne der da? Er storfornøyd med min på Jbl ls80, men de er jo ganske mye lettere å drive. Hvis det skal være Emotiva på de så bør de vel få xpa1? Eller er jeg helt på jordet?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •