Lyttetrøtthet B&W 803 Diamond, trenger hjelp til å bytte ut elektronikk - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 38 av 38
    Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Inntil videre holder jeg med HoPPe´S, men der er litt for mange variabler her, vi må se bilder. Spiller du på langveggen eller kortveggen f.eks.
    L-rom kan være veldig vanskelige....
    Jeg sitter vel 2,5 meter fra høyttalerne i ene enden av den 7 meter lange stuen, (egentlig fungerer de mer som et par digre hodetelefoner) det betyr jeg har ingen bass. Fokus, bredde, perspektiv og homogenitet øker drastisk ettersom man beveger seg bakover i stuen.
    Skarp lyd har jeg aldrig opplevd med min forsterker og rommet er ikke dempet i det hele tatt.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres strengt tatt ikke ut som noen god kombinasjon, Niels? Ingen bass??

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Det er vel et ganske betimelig spørsmål?
    Men for de fleste oppstår vel lyttetretthet hva gjelder en for pågående øvre mellomtone / diskant, uten dermed å utelukke bassområdet som et problem...
    Tja.

Personlig så blir jeg like "lyttetrett" om bassen har noen stående bølger i rommet. Altså at den henger litt etter resten. Og om det er her problemet ligger så ville jeg sett mer på plassering av høytaller og sitteposisjon før demping / forsterkerskifte påbegynnes .

Litt dårlig forklart med dette "wooF" greiene fra min side, men f.eks
    i sangen "Tool - the pot" rett etter introen når første trommer og riff begynner er det mange anlegg som får denne "ekko" lyden i bassen. Det kan også ha med at forsterkeren ikke har nok kontroll på elementene. Da blir jeg lyttetrett da

Jeg er dog enig med deg at det mest sannsynlig er øvre mellomtone / diskant som kan blir litt pågående med de høytallerene trådstarter har.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jo, jeg har bass, blev litt feil skrevet, skulle skrevet øvre bass/nedre mellomtone bass kanskje. Pga. plaseringen er f.eks. 160-300 hz regionen litt svak. Grovmåling med Radio Shack inkludert korrigeringer siger:
    200 hz 61 db
    160 67
    125 70
    100 66
    80 69
    60 67
    50 68
    40 76
    31 75
    25 70

Jeg er jo underlagt sjefens anvisninger så der er ikke så mye jeg kan gjøre med plaseringen av høyttaler og sofa.
    Men målinger siger en ting, ørene siger noe annet, selve lyden blir så mye bedre når man flytter stolen bakover i rommet, man får mer live følelse da og man hører bassen på en helt annen måte.
    Der er ingen romkorreksjon involvert, og jeg har ikke det store 50 hz problem som mange har.
    Hmm, dette var vanskelig å forklare gitt.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et L-formet rom gir veldig ofte mye kanselleringer og lite bass. I tillegg sprer B&W høyttalerne lyden mye. Elektrostater, som Niels har, sprer særdeles lite og man får svært lite med romrefleksjoner. Elektrostater har dessuten mindre forvrengning oppover i frekvens enn dynamiske høyttalere.
    Så skal det også nevnes at B&Wene har en litt svak powerrespons (spesielt i øvre mellomtone kan det se ut som). B&W er litt oppskrytt etter min mening.

XPA-1 har 2 x 200W i 8 ohm, men det er oppgitt i RMS. Skulle tro det holder og verken Emotiva eller Yamaha har rykte på seg å låte hardt og ubehagelig. Tvert imot.

Å bruke en forsterker som fungerer litt som en tonekontroller kan gi mer behagelig lyd, men det blir fort også litt tamt og kjedelig. Men endrer jo direktelyden og det er egentlig ikke der problemet ligger.

Newcomer Outbreak1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

enig

Sitat Opprinnelig postet av HoPPe`S
    Jeg har selv hatt 803 Daimond og jeg brukte McIntosh elektronikk som jeg syns passer veldig bra og lyttetretthet fantes ikke.

Nå har jeg 802 Daimond på samme elektronikk og syns det spiller uttrolig bra sammen.

Jeg tror elektronikken din har mest skyld i lyttetrettheten, 803 krever god elektronikk for å våkne, det tviler jeg Emotiva og en Yamaha Reciver kan gi.
    Jeg må si meg enig.. har selv 803d matchet sammen med Classé. Har prøvd denne komboen i 4 ulike rom og lyttetretthet finnes ikke. Det spiller bare helt knall...
    Du kan jo sjekke om du får lånt med deg noe ny elektronikk hjem for test.
    Lykke til!

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal 803 Diamond være en vanskelig last for en forsterker? Jeg har ikke hørt det. Veldig mange tror at en forsterker må være dyr for å drive en dyr høytaler, dette stemmer jo ikke. Dyre høytalere trenger ikke å være vanskeligere laster en billige.

Personlig tror jeg at Elektronikken ikke er problemet her. Å skulle ekserimentere med å kjøpe effektforsterkere fra 50 000,- til 100 000,- er det siste jeg hadde gjordt.

Selv vet jeg problemene et L rom kan gi. Jeg har ikke lyttetretthet, men klar mangel i bassen. (Skrur man opp for å kompensere for det så gir det vel lyttetretthet.) Og jeg måtte helt klart bruke eq for å fikse problemet da jeg ikke hadde noen muligheter for å om-møblere.

Så min anbefaling er først mål, og så test endring av plasering etc. eventuelt test eq.

Newcomer Outbreak1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

elektronikk

Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Å skulle ekserimentere med å kjøpe effektforsterkere fra 50 000,- til 100 000,- er det siste jeg hadde gjordt.
    Nå sier vel ingen her at han skal kjøpe noe som helst. Eneste måten å finne ut av det på er å teste, som du også sier.
    Jeg nevnte lån av elektronikk, test og se hva som skjer. Er jo bare han selv som kan si hva han liker og mener fungerer.
    Kan jo også være at litt rom-optimalisering for noen få 1000 holder. Absorpsjon, diffusjon eller begge deler.

uansett, lykke til og post gjerne resultat

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som kan være smart, selvom man har veldig gode høyttalere er innkjøp av en subwoofer. Dette endrer hele lytteopplevelsen, man spiller også gjerne lavere enn normalt fordi man nå hører bassen mye bedre.
    Siger ikke dette er løsningen på trådstarters problem, bare generelt.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    .
    Jeg sitter vel 2,5 meter fra høyttalerne i ene enden av den 7 meter lange stuen, (egentlig fungerer de mer som et par digre hodetelefoner) det betyr jeg har ingen bass. Fokus, bredde, perspektiv og homogenitet øker drastisk ettersom man beveger seg bakover i stuen.
    Har du skrevet feil her? Om ikke er jeg 100% uening.

Jo nærmere man sitter høyttalerne, jo bedre fokus, perspektiv og bredde får man grunnet mindre refleksjoner.

Ellers er jeg enig med UOB, Scrooge og Orso(som vanlig kritiserer høyttalerne) i deres vinkling. Dette er gutter som kan det, så å følge rådene deres er å anbefale.

Dersom det ikke er gjort ville jeg brukt noen timer på plassering. Her er det ofte mye å hente, både i plassering av høyttalere og lytteposisjon. B&W har også ganske lite spredning i vertikalplanet, men ganske mye i horisontalplanet som orso er inne på, slik at du burde sitte med optimal høyde. Dette blir ekstra viktig når du sitter så nære som du gjør. Om du ikke kan heve lytteposisjon kan du prøve å vinkle høyttalerne litt ned mot der du sitter(litt opp i rumpa). Ellers er en L-formet stue som nevnt ikke det enkleste å få god lyd i.

Geir Arne

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha dillet mye i eget rom så er min erfaring at selve lytte avstanden på "kun" 2.4-2.5 meter ikke er avgjørende alene for god lyd (perspektiv, bass, o.l.).

Det er vel så viktig hvordan høyttalerne er plassert fra frontvegg og sidevegger. 1/n, der n=et oddetall er viktig. Videre at der man sitter ikke har for mange romnoder.

Mao. relativt enkle måter å regne ut hvor den beste lyden er.

Vinklingen av høyttalerne er kronen på verket (sammen med eventuell absorbsjon av førsterefleksjonspunkter).

Tommestokk er det viktigste verktøyet for godt utgangspunkt for godlyd. Alt annet er bonus deretter.

Lyttetrettget kan skyldes manglende match mellom kilde, forsterker og høyttalere. Men ikke alltid. Først må rammen for godlyd på plass - deretter fintuning.

Newcomer Nick-Andre sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ingen ekspert, men selv merket jeg veldig stor forskjell på lyd ved å flytte høyttalerene litt ut fra vegg samt flytte de lengre fra hverandre. Kanskje dette ikke passer for deg å din stue, men det er jo likevel gøy å prøve å høre forskjell

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke at jeg har noen god forklaring på det, men har L formet stue selv, og jeg sitter med sweetspot helt inntil veggen i selve L-en, om du skjønner :P Kanksje det hadde funket?

Jeg har sweet lyd, men har bare betongvegger så sliter med litt mer romklang enn vanlig som kan bli slitsomt i lengden med tung musikk, er mest bassområdet jeg har problemer med. Ser mest på film og opplever ikke noe lyttetretthet ved det, kun bekymringer for naboen skal bli forbanna :P

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nick-Andre
    Jeg er ingen ekspert, men selv merket jeg veldig stor forskjell på lyd ved å flytte høyttalerene litt ut fra vegg...
    DET at du flyttet dem gjorde deg til "ekspert". Andre (nei - tenker IKKE på trådstarter) sitter og søker på kabler, elektronikk osv. Cred til deg.

Avstand fra elementene til bakveggen skal være f.eks. 1/5-del. 1/7-del eller 1/9 (normalt sett) og avstanden fra sideveggene ditto (men ikke nødvendigvis samme "brøk" som fra frontveggen.

Dette gjør underverker.

Sitter man dessuten "ca" 38% av lengden i rommet fra f. eks. bakveggen vil romnodene være minst der og forstyrre lyden minst mulig. Man kan oppleve at man får en bass dipp / topp der, så da får man justere litt frem - eller tilbake.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skader vel ikke å låne annen elektronikk? De oppgitte wattene til emotiva xpa-3 er ganske veike i følge min erfaring. Jobbe med høyttalerplassering er selvfølgelig også viktig, men bytte av div. elektronikk kan også gjøre underverker.
    (Men husk, jeg er bare en hifi-amatør som nyter musikk i en stue med relativt få akustiske tiltak.)

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gargamel_Grusom
    Blir ikke xpa 3 litt slapp for de høyttalerne der da? Er storfornøyd med min på Jbl ls80, men de er jo ganske mye lettere å drive. Hvis det skal være Emotiva på de så bør de vel få xpa1? Eller er jeg helt på jordet?
    En presset forsterker er jo ingen god oppskrift på bra lyd, men 200W rms burde duge greit på alle normale lyttenivåer, og han hevder at han ikke spiller umenneskelig høyt, så da tviler jeg på at det er hovedproblemet.

Men vi trenger mer informasjon fra trådstarter for å komme til bunns i dette tror jeg
    --
    Thorbjørn

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en kraftig Rotel? Er vel ikke altfor dyrt med slik effekt, og er det BW selv testet høytelere med...

Ellers har jeg hørt at Marsboer som var endel på forumet før brukte Parasound med stort hell..

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min personlige mening at dette er nok et akustisk problem, og at det beste resultatet får man med å finne ut som er galt og gjøre noen akustiske tiltak. Kanskje også plassering av HT kan endres? I tillegg, som den PA-mannen som jeg er, så hadde jeg ikke nølt to sekund med å bruke parametrisk EQ som Yamahaene har for å finne frem gromlyden. (Selv om kanskje RX-V1065 har litt få/grove justeringsmuligheter) Det er kanskje helligbrøde i HiFi-verdenen, men etter min erfaring kan det gi bedre lydutbytte enn å begynne et rotterace etter rett type elektronikk.

Jeg er nysgjerrig på lydbildet og akustikken. Hva er det som gir lyttetrettheten tror du? Hvordan er "lyden" i lytterommet? Er det bright lyd der? Hvis man sier "tsssk" og "hysssh", får man mye gjenklang? Hører du lyden (lenge) etter at du har sluttet å lage den? Tilsvarende hvordan er midten? (Grunnkurs i lydteknikers "Ett, ttooooo!" her )
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •