Hva gjør egentlig en autokalibrering ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva gjør egentlig en autokalibrering ?

Når man tar en autokalibrering så gjør vel ikke recieveren noe mere en å sette avstand til målepunkt, størrelse på høytallere og db på høytallere ??? eller gjør den noe mere også ??

grunnen til at jeg lurer er at etter jeg har tatt en autokalibrering så setter recieveren min alle høytallere til large. Disse kan jeg få endret til small. Men det jeg ikke får gjort hvis jeg skal beholde instillingene til autokal er å sette deling på 80 hz. Får å få gjort det så må jeg slå av autokal.

Det jeg da har gjort er å ta en autokal. så skriver jeg opp alle avstander og db som høytellerene har fått tildelt, slår av autokal og setter alt inn manuelt etterpå + setter deling på 80 hz.. Vil dette fungere på samme måte som en autokal ??? eller er det noe mere som ligger inne i en autokalibrering ??
    håper jeg greide å formulere meg greit nok

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    må vel være noen som vet dette ???

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,668
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dem gjør som regel en del EQ innstillinger også blandt annet , men det hadde jo hjulpet masse hvis du opplyste om hvilken receiver dette er snakk om da !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    på emotivas sider ligger det noen videoer som forklarer veldig godt det tekniske ved autokalibrering

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en sony DA1200es. Tror ikke jeg den gjør noen EQ instillinger altså. Men skal ikke si det for sikkert. Hvis den ikke gjør det, så er det vel det samme om jeg gjør det på den måten jeg har gjort det..eller ??

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,668
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tobby84
    Det er en sony DA1200es. Tror ikke jeg den gjør noen EQ instillinger altså. Men skal ikke si det for sikkert. Hvis den ikke gjør det, så er det vel det samme om jeg gjør det på den måten jeg har gjort det..eller ??
    Kjenner dessverre ikke til Sony receivere,så det kan jeg ikke svare på!

Du kan ikke settet x-over og HT til small før du kjører kalibrering da,og at den da beholder dette?

Ellers så burde det vel fungere det du gjør manuelt etterpå også skulle en tro!

At man har riktig nivå og avstand er jo det viktigste!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Kjenner dessverre ikke til Sony receivere,så det kan jeg ikke svare på!

Du kan ikke settet x-over og HT til small før du kjører kalibrering da,og at den da beholder dette?

Ellers så burde det vel fungere det du gjør manuelt etterpå også skulle en tro!

At man har riktig nivå og avstand er jo det viktigste!
    Det har jeg ikke prøvd på, det er jo selvfølgelig en mulighet

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Autokalibrering kjører som regel flere test-toner og signaler for å sjekke avstand, hvilke høyttalere det er snakk om (x-over/delingsfrekvens), akustikk samt EQ for å gi deg best resultat der du plasserer mic'en.

Om det funker eller ikke kommer veldig ann på

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tobby84
    om DCAC, Sonys proprietære romkorreksjon:
    Sitat Opprinnelig postet av Sony
    (Digital Cinema Auto Calibration) En intelligent teknologi fra Sony som innebærer enkel og nøyaktig automatisk oppsetting av hjemmekinoanlegget. Uansett hvilken størrelse eller form rommet har, så hjelper DCAC deg med å plassere høyttalerne riktig. Resultatet er optimal surroundlyd for både film og musikk. Den brukervennlige funksjonen bruker en mikrofon til å ta nøyaktige mål av høyttaleravstanden, volumet, frekvensen osv. Den kan også automatisk kompensere for akustikken i rommet hvis du ønsker det. De fleste mottakere og hjemmekinoanlegg fra Sony har DCAC.
    Min uthevning.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer sclx85 regner avstand, strls på høytalere eq pr høytaler , fase , stående bølger.......mulig mer også , men dette er det jeg vet

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    stemmer. Ja, men da funker det nok ikke på den måten jeg har gjort det. eller det funker, men blir nok ikke optimalt. Skjønner ikke hvorfor det ikke skal være mulig for meg å få delt hz på 80 når jeg har kjørt autokal. Må bare få kjøpt seg en ny forsterker skjønner jeg

Men takk for alle svar

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv hjemmesiden til Pioneer, der kan du lese om autokalibrering. Det er sikkert andre hjemmesider, som har noe av det samme.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. rart at Egentlig angen har gitt deg et ordentlig svar på dette? Og det er svært mange her som har En Reciever med Auto Kalib.
    selv hadde jeg en "high End" Surround Pre, En Halcro Ssp220 Pris 120k.
    Den har ikke Auto Kalibrering. Men den kan måle aavstand og bestemme level til Høytalerne.
    Så Selve Autokalibereringen er hvordan frekvenskurven skal være. Min Tidligere Denon Avc-a1xva kan vise etter kalibrering bilde av frekvenskurven Front HT. (gjorde Vel Kanskje På De Andre Ht, Husker Ikke Helt..) Og frekvens kurven var ulik Høyre/venstre.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    stemmer. Da fikk jeg et litt mere utfyllende svar Takker for det. Men tror den recieveren min begynner å gå litt ut på dato nå..hehe.
    Jeg kan ikke se noen frekvenskurver etter en autokal. Men det kan man kanskje ikke på alle recievere. Men den beste løsningen for meg frem til jeg får kjøpt meg en ny reciever er kanskje å ta en autokalibrering, beholde de instillingene den gir og drite i å dele på 80 hz. får prøve meg litt frem her. Kommer en kamerat av meg til uken med db måler og litt div, så får vi se hva vi får til

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •