Skal jeg erstatte min Yamaha RX-V3900B med defekt HDMI-inngang?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer RamGuy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal jeg erstatte min Yamaha RX-V3900B med defekt HDMI-inngang?

Jeg er i tankeboksen angående hvorvidt jeg skal selge min Yamaha RX-V3900 relativt billig og investere i en ny AV-receiver da den ene HDMI-inngangen har gått fyken og jeg har såpass mange enheter koblet til at det er utrolig upraktisk med en HDMI for lite.

Har registrert meg at alle 2010-2012 modeller fra Yamaha, Pioneer osv kommer med stort sett alt fra 6-8 HDMI innganger, jeg trenger jo da 4 som min RX-V3900 opprinnelig kom med, men når det nå har blitt brudd på den ene av pinnene i den ene HDMI-inngangen så er jeg vell "out of luck"?

Noe slikt går neppe på reklamasjon, og så vidt jeg har lest meg frem til så kan jeg ikke benytte min ubrukte "HDMI OUT2" som en HDMI-inngang?

Har vært veldig godt fornøyd med min Yamaha RX-V3900, selv om det tok litt tid før jeg fikk satt innstillingene skikkelig så har den nå fungert bra siden jeg kjøpte den i 2009 (?).

Den kobles til min Pioneer Kuro LX5090H 50" Plasma, og driver mine 2x Klipsch RF-62 fronthøyttalere, 1x Klipsch RC-64 senterhøyttaler, 2x Klipsch RS-42 surround / bakhøyttalere og 1x SVS PC12-NSD DSP subwoofer.

Via HDMI-inngangene har jeg normalt koblet 1x Mac Mini 2011 modell som HTPC, 1x PlayStation3 Slim for spilling og Blu-Ray, 1x XBOX360 Elite for spilling og 1x ADB 5720SX Canal Digital satelitt tuner for TV. Og av og til går det en Nintendo Wii via komponent tilkobling.

Problematikken hele veien har vært katter + den idiotiske festemekanismen (eller mangelen på) til HDMI kontaktene, så når kattene velger å ta seg en spasertur bak TV-benken så faller jo HDMI kabler ut lett som bare det, og når jeg da kobler disse til igjen også faller de ut igjen, og jeg kobler til igjen osv.. Så har det da over tid ødelagt 2x HDMI kabler og nå er det altså brudd på den ene HDMI-inngangen.

Ikke så alt for mye jeg får gjort med det nå i etterkant, men noen har kanskje noen smarte løsninger på hvordan jeg kan feste HDMI-kablene så de ikke faller ut ved den minste lille berøring? Bananplugger, ethernet kabler og alt mulig annet sitter jo som støpt (som seg hør og bør).

Nå er jo det store spørsmålet hvorvidt jeg skal leve med å måtte koble om HDMI hver eneste gang jeg skal bruke Xbox360 og / eller PlayStation3, for løsningen per i dag er å bruke den ene HDMI-inngangen til begge disse, så når jeg skal spille på Xbox360 så må PlayStation3 kobles ut og Xbox360 kobles inn, også andre veien om jeg skal spille PlayStation3 eller se en Blu-Ray film senere. Tungvindt er det, og mye plass er det jo heller ikke bak TV-benken så det er alltid utrolig enkelt å rive med seg et par andre HDMI-kabler når du først setter i gang og jeg regner med at oddsen for slitasje skade på enda en HDMI-inngang er passe stor når jeg må gjøre dette her fra tid til annen.

Alternativ nr1 er jo å bare leve med det og bare koble ut og inn hver eneste gang.

Alternativ nr2 er å kjøpe en HDMI-switch som jeg kobler på den ene HDMI-inngangen på min RX-V3900, det er jo utrolig lite sexy men det burde få jobben gjort?

Alternativ nr3 er å segle min RX-V3900 billig med en defekt HDMI-inngang og investere i en ny AV-receiver.

Hvis det blir alternativ nr3 så må det jo velges en ny AV-receiver og jeg er rett og slett ikke oppdatert på hva som finnes og hva som anbefales anno 2012.

Har sett litt på nyere Yamaha modeller ala RX-V3067 (utgått?), A3010 og A2010, samt Pioneer med sine SC-LX85 og SC-LX75 modeller, også har jo Onkyo sin TX-NR1009.

Hvem, hva, hvor og hvorfor aner jeg ingenting om. Hvem som passer seg best til mine høyttalere og mitt i all hovedsak "filmfokus" da jeg vektlegger bilde og lydkvaliteten i Blu-Ray filmer høyest vet jeg altså svært lite om, så her trenger jeg nok litt veiledning for å finne frem til den beste løsningen.

Så hva tror dere jeg burde gjøre og gå for?

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Av erfaring blir det fort veldig "kronglete" og frustrerende å bytte hdmi mellom to komponenter. Beste tipset er vel å anskaffe hdmi-kabler med festeskru e på toppen. Er gjenger over hdmi-inngangene bak på panelet.

De nyeste receiverne har også bedret seg betydelig hva lydkvalitet angår, spesielt i stereo(min mening).
    Men samtidig er 3900 en kvalitetsreceiver som ikke holder veldig tilbake fra nyere så fornuften min sier at du bør koste på nytt hdmi-panel. Koster penger, men garantert billigere enn ny receiver i samme klasse.

Men det hele koker ned på om byttelysten er der (), og økonomien.
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom jeg hadde vært avhengig av 4 innganger hadde jeg kjøpt ny receiver, og holdt kattene langt borte. Virker provisorisk å skifte på innganger. Switch synes jeg heller ingenting om...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •