Skal bytte ut min gamle Rotel RC980 til reciever. Råd trengs :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal bytte ut min gamle Rotel RC980 til reciever. Råd trengs :)

Mitt trofaste anlegg i mange år trenger en oppgradering. Er lut lei av å ikke ha fjernkontroll og kun phono innganger.

Dette har jeg:
    Rotel RC-980BX
    Rotel RB-980BX
    Sound Dynamics R-818 Høyttalere

Det er altså forforsterkeren RC980 jeg skal bytte ut.
    Jeg trenger en mer moderne sak med optisk/hmdi innganger og fjernkontroll(!)

Får man tak i noe sånt i stereo? Eller er det surround reciever man må gå for?
    I så fall er tips velkomne.

Hvis det må bli surround reciever så tenker jeg det må bli 3.0.
    Jeg vil fortsette å bruke effektforsterkeren og høyttalerne.
    Det er musikk som er viktigst, derfor så vil jeg ikke gå for noe som gir meg dårligere lyd enn det jeg har.

Hva skal jeg se etter? Har dere tips? tips til senterhøyttaler er også fint.
    Jeg kommer til å se på brukte komponenter.

Takk!

PS: Hva kan jeg forlange for en RC-980BX ?

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Er i samme båt som deg, og eg har kommet fram til at eg går for Emotiva UMC-1. Evt så var Marantz SR5006 ein sterk kandidat, men ser den har gått tilbake til normalpris no(7499kr). Emotiva står øverst egentlig bare pga prisen og at eg har bare behov for preamp og bildedelen. Preout var viktig pga eg bruker monoblokker.
    Emotiva Audio UMC-1 Audio-Video Processor

Du kan sikkert få nokon hundrelapper for din RC-980bx, men ville ikkje håpt på meir enn 500kr sjølv om den sannsynligvis gjør ein kjempejobb som preamp. Den er såpass utdatert idag mtp inn- og utganger, akkurat som min rotel prosessor RSP-970.
    Har planer om å gi min vekk, siden den er smått defekt, evt kastes.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den Emotivaen virka fresh! Men dette er vel en surroundprosessor uten forsterker.... da trenger noe til å drive senter med i så fall.
    Ser den kommer til usa i februar, skulle gjerne hørt på den først i så fall...:/

7500,- er Marantz SR5006 sikkert verdt, men da må jeg finne en brukt i så fall, ikke planer om å bruke så mye. Ser for meg inntil 4000 for noe brukt, burde vel holde det?

Hvis jeg skal se etter brukt, hva bør jeg være obs på? Det er sikkert noen nye funksjoner og standarder jeg burde få med, f.eks. HDMI 1.4, andre ting?

Evnt. kaste RSP-970'en ja.... ikke bare bare med denne utviklingen
    Gi den bort på Finn.no, eller her, garantert noen som henter den.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du oppgradere til surround eller har du det idag? Gikk ut ifra at du kun kjørte stereo, men har sikkert tatt feil :wink: Prosessoren har ingen forsterker som du sier, så om du skal drive surround så ville eg ha gått for ein surroundforsterker. Det er stort sett fronthøyttalerene som trenger kraft i eit slikt oppsett, så om surroundforsterkeren har preout så kan du koble på egen effektforsterker til dei i tillegg.

Personlig har eg bare stereo oppsett for tiden, så går for emotiva og holder mulighetene åpne for å utvide i eit dedikert rom..ein gang i framtiden :-)
    RSP-970'en er litt defekt, det er derfor eg ikkje ser noko poeng med å ta vare på den. Volumstyringen fungerer ikkje lengre, men inn- og utgangene fungerer. Så volumet er på full blast! klarer å styre volum når eg kobler til f.eks PC, men justeres heilt ned. Er tross alt nær 400W pr kanal

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kun stereo nå ja, stemmer det.
    Blir helt gal av denne jungelen..... men den emotiva saken har kun HDMI 1.3 ser jeg, hadde jo vært litt kjekt med 1.4 når tv'n har det.

Virker som jeg må ut meg en god del 1000 lapper skal dette bli noe av, fare for at jeg bare beholder det slik det er i dag. Bare kjøpe en DAC så jeg kan koble TV'n til anlegget, og kaaaanskje en ny stereo preamp som har fjernkontroll.

Full blæst ja, haha.... det er ihvertfall greit å vite til den som eventuelt får den :P Ellers kan det fort bli blasted speakers også!

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kamikaze911
    Har kun stereo nå ja, stemmer det.
    Blir helt gal av denne jungelen..... men den emotiva saken har kun HDMI 1.3 ser jeg, hadde jo vært litt kjekt med 1.4 når tv'n har det.

Virker som jeg må ut meg en god del 1000 lapper skal dette bli noe av, fare for at jeg bare beholder det slik det er i dag. Bare kjøpe en DAC så jeg kan koble TV'n til anlegget, og kaaaanskje en ny stereo preamp som har fjernkontroll.

Full blæst ja, haha.... det er ihvertfall greit å vite til den som eventuelt får den :P Ellers kan det fort bli blasted speakers også!
    Kanskje denne er eit godt alternativ? Prisen er ivertfall lavere enn Marantz osv:
    Onkyo TX-NR609B 7.2 - Receiver Onkyo | Surround.no - Høyttaler-spesialisten

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje det, har orientert meg litt i utvalget nå, så får jeg se...
    Må få lånt en receiver og sjekke om jeg liker lyden, veldig spent om forskjellen blir stor. Da tenker jeg på musikk i stereo.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •