Onkyo 609 - Lydnivå - Mangler Oomph

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Onkyo 609 - Lydnivå - Mangler Oomph

Byttet ut min 10år gamle Onkyo DS696 (100W-5.1) med en 609 i går. Har bare fått montert kabler og kjørt autokalibrering så langt, så jeg har mye å bli kjent med. Men jeg la merke til at lydnivået mangler mye av den 'oomph' trøkket min gamle Onkyo hadde. I og med at det skal være samme effekt pr/kanal på den nye og gamle forsterkeren hadde jeg forventet noe annet.

Har ikke erfaring med autokalibrering, og ser at noe problemet kan ligge der. Høyttalerne (5.1 - aktiv sub) fikk nivået justert til -10db til -5db etter autokalibreringen. Nå må jeg opp på volum-nivå +50 (av 100?) for at det skal bli passe lyd på TV titting. Virker mye.

Er det ikke bare å 'flytte' null-nivået tilbake til null, slik at nivået går fra -5db til 0db? Det kan være at det kjøres noen dsp-effekter også, og det utgjør sikkert noe også. Foretrekker vanligvis å kjøre uten effekter.

Jeg har lettdrevne fronthøyttalere (Klipsch RF-3), så det burde ikke være noe problem å få ut litt guffe av dem :razz:

Active Anders3D sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med ny receiver..!

Måten lydnivået vises på kan byttes til relativ, og høyttalerene stilles ved kalibrering slik at de spiller akuratt så høyt de skal når lyden står på -0 db. Referansenivå eller hva det heter..
    Jeg har selv merket at lyden må stå høyt før det blir noe lyd, men det er vel altså sånn det skal være.. Du kan gjøre slik at receiveren allltid skrur seg på ved f.eks -40 db, og da har det vel lite å si hvor på skalaen du befinner deg..

Vet ikke om mitt dårlige forsøk på hjelp hjalp noe, men du fikk hvertfall noen setninger å lese

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anders3D
    Gratulerer med ny receiver..!
    Vet ikke om mitt dårlige forsøk på hjelp hjalp noe, men du fikk hvertfall noen setninger å lese
    Det blir en viss læringskurve i forhold til min gamle forsterker, merker jeg, men joda, dette hørtes fornuftig ut! Takker

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •