Analog og digital input samtidig onkyo

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Analog og digital input samtidig onkyo

Hei! Jeg har netopp investert i en Abrahamsen A-DAC for å løfte lyden litt kontra gamle oppsettet mitt. Her har jeg støtt på ett lite problem. Jeg ønsker å bruke dac'en til alt av 2 kanals, og toslink til resten (DD/DTS).

Etter litt prøving og feiling har jeg kommet til den konklusjon at en forsterker ikke kan ha to inputs på samme "kanal". Bruker jeg først optisk vil den ikke switche over til analog når jeg bruker den.

Jeg prøvde da å kjøre analog og digital på separate kanaler. Dette fungerte uten problemer på lydsiden, men da kommer jeg over samme problemet på videosiden. Jeg kan ikke bruke samme HDMI som videoinput på begge kanalene.

Konsekvensen blir da at jeg kun kan bruke DAC'en når jeg ikke ønsker å bruke TV'n. Da forsvant litt av ideen rundt hele anlegget :/

Noen som har erfaring med dette, kanskje en god løsning eller en idé jeg kan teste?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke helt med.
    Du kobler alt av av stereo kilder digitalt til din dac, da kobler du rca fra analog ut på dac til en analog inngang på din receiver (f.eks. cd)
    Nu er det dac`en der dekoder alt av digitale signaler i stereo, men du må velge kilde på dac`en selvfølgelig.
    Digitale multikanal kilder kobler du til receiveren som du vil, hdmi eller digitalt , det spiller ingen rolle, inngang av kilde velger du på receiveren.
    Du trenger vel ikke toslink til DD og DTS når du har hdmi.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah. Kanskje jeg må forklare litt bedre:

På forsterkeren er det fastsatt inputsvelgere type "bd/dvd" og "vcr". Under disse kan man rename, og velge hvilke digitale inputs som hører til (både HDMI, Toslink og coax).

Under den ene av disse tar jeg bildet fra HDMI (pga jeg ikke har skjermkort med lyd). Her har jeg også sendt lydsignalet gjennom toslink for alt (2 kanals, komprimert lyd).

Når jeg nå har fått en DAC, har jeg konfigurert XBMC til å sende alt av komprimert lyd over Toslink og alt av 2 kanals gjennom usb (dac'en).

Problemet som oppstår er at HTPC'n min står på en inputvelger (bd/dvd). Her ønsker jeg at både dac (analog) og toslink skal være på samme inputvelger slik at jeg ikke trenger å skifte mellom inputs når jeg går fra musikk til film i XBMC.

Siden jeg hadde litt problemer med å få lyd i analoge når begge var koblet/satt til samme inputvelger, bestemte jeg meg for å prøve å kjøre det som to separate (slik at jeg måtte skifte). Her oppstå problemet at HDMI inputs kun kan assignes til en inputvelger om gangen.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken Onkyo receiver snakker vi om? Var ikke DACn i receiveren god nok? Ville tro at du har en knapp på fj.kontroll som enkelt bytter mellom analog og digital lyd input på gitt inngang.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, tror ikke du kan gjøre det som du hadde tenkt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, det er litt kjedelig :/ Ønsker jo selvfølgelig å gjøre det enklest mulig for folkene rundt meg. Er ikke problematisk for meg å skifte mellom inputs ettersom hvilket materiale som spilles, men samboer er ikke helt der enda

Får forske videre å se om det er noen gode løsninger på dette.

raymagnu: Recieveren er TX-SR607, og Dac'en i recieveren synes jeg gav rimelig tam lyd.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •