Optisk ut-->ingen lyd.. Hjelp! Arcam & Panasonic

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Optisk ut-->ingen lyd.. Hjelp! Arcam & Panasonic

Jeg er ny her på forumet, og meldte meg inn for å kanskje få hjelp av guruer her.
    Jeg er nok over snittet Hi-Fi- og hjemmekino-gal.

Problemet er følgende:
    Jeg har en Arcam AVR200 reciever. Den har ikke HDMI-innganger, men har coaxial og optisk inn. TVn jeg har er en Panasonic TXp50g20e. Den har optisk ut, men når jeg kobler optisk fra TVn til Arcamen får jeg NULL lyd.

Jeg har en blu-ray-spiller som jeg koblet til samme inngang på Arcamen, og da fungerer det helt topp. Jeg prøvde også å koble til Apple-tvns optiske ut og inn i Arcamen, og da fikk jeg heller ikke lyd.

Jeg har sjekket kablene, og begge de jeg har brukt fungerer fint på Blu-ray-spilleren og inn i recieveren, men samme kablene funker ikke på Apple-tvn eller fra TVen.

Hva kan være feil? Jeg har forsøkt om det kan være en innstilling på TVen, men finner ikke noe slikt, så da antar jeg at den står på hele tiden. Det kommer lys ut av kabelen i hvert fall.

Utstyr jeg har er:
    Arcam AVR200
    Carver A 500 x effektforsterker
    Patos 401 Lyric og lyric center, samt bakhøyttalere basic.
    Panasonic TXP50G20E
    Panasonic blu-ray
    Apple-TV

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet ditt skyldes trolig at du får feil type digitale signaler ut fra TVen din. Gå inn i oppsettmenyen for TVen og prøv å endre signaltype. På min TV kan jeg velge mellom "SPDIF stereo" og "SPDIF Dolby Digital" - Stereo virker på min DAC. På din TV finner du kan hende andre betegnelser: PCM Stereo, Linear PCM stereo e.l. - kjært barn har mange navn. Det er bare å prøve de forskjellige og finne ut hva som virker.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd diverse, men står nå helt fast. Andre forslag?

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm.... Tenkte et kort øyeblikk på at på enkelte TVer må man aktivere de digitale utgangene - men siden det lyser i kabelen din, skulle det være aktivitet nok.

Både kabler og receiver virker åpenbart - siden det blir lyd når du kobler til blu-ray-spilleren din. Altså tilbake til at det må være noe med signalene fra TVen....
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner du til TVn jeg har? Kan nemlig ikke finne noe som har med optisk/digital lyd ut å gjøre, og antar derfor at den står konstant på.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Googlet litt og fant manualen til TVen din. På side 30 - SPDIF-valg - finner du forskjellige muligheter for SPDIF-innstillinger. Prøv PCM.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekka også den, men får ikke opp de valgene på hdmi 1-4, kun ved valg av TV, som jeg regner med ef ved bruk av en cam. Står fortsatt like fast, og vurderer å bytte ut min kjære Arcam med noe med hdmi-inn- og utgang på... Men vil jo helst få det til å virke med det jeg har. Andre innspill mottas med takk.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skyter ut i tåken her, vet ikke, du kan jo sjekke i tv apparater forum, der er sikkert en Panasonic tråd, men, nu har jeg lest at digital output alltid er på, jeg har også lest at ikke noe digital output kan være pga "copyright blocks" og at du ikke får surround fra hdmi kilder ut fra digital outputen men du får det via de tv sendinger der har dette men at det må gå igjennom tv`en sin tuner, altså igjennom antenne inngangen.
    Så, ja, mitt spørsmål til deg, har du dekoder? Ta lyden ut fra denne istedet. Jeg tar lyden direkte ut fra mine kilder og hadde jeg hatt en tv med digital ut hadde jeg ikke brukt dette, i de fleste tilfelder er det vel bare 2 kanaler du kan hente ut der likevel.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det HD lyd du prøver å Sende? det går kun gjennom HDMI...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en HD-PVR, og kjører SPDIF fra denne og inn i recieveren. Det funker fint. Jeg kjører optisk fra Blu-Ray og inn i recieveren. Det funker også fint. Men optisk fra TVn til recieveren = nyll lyd. Optisk fra Apple-TV til reciever funker heller ikke.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,899
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Tryvann
    Jeg har en HD-PVR, og kjører SPDIF fra denne og inn i recieveren. Det funker fint. Jeg kjører optisk fra Blu-Ray og inn i recieveren. Det funker også fint. Men optisk fra TVn til recieveren = nyll lyd. Optisk fra Apple-TV til reciever funker heller ikke.

Tror nok bare du får lyd fra Tv'en via optisk når det er den som lager lyd og bilde: dvs fra det digitale bakkenettet.
    Men har du en HD PVR så tar du lyden fra den, via optisk eller HDMI=da sparer du en ledning, og inn i receiveren din, det er kun den som kan dekode flerkanalslyd=som du får fra f. eks filmkanaler eller BBC HD, hvis det Canal Digital boks du har....
    Vil du ha lyd fra TV'en så må du koble til en antenne for det digitale bakkenettet, der ligger de tre NRK kanalene åpne, da vil du få lyd fra TV'en din gjennom den optiske kabelen.
    Slik det er i dag så skal TV'en kun brukes til å vise bilde, lyden tar du alltid fra dine bokser til din receiver....:-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digital ut ra Apple TV tror jeg du må aktivere før den virker.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Tror nok bare du får lyd fra Tv'en via optisk når det er den som lager lyd og bilde: dvs fra det digitale bakkenettet.
    Men har du en HD PVR så tar du lyden fra den, via optisk eller HDMI=da sparer du en ledning, og inn i receiveren din, det er kun den som kan dekode flerkanalslyd=som du får fra f. eks filmkanaler eller BBC HD, hvis det Canal Digital boks du har....
    Vil du ha lyd fra TV'en så må du koble til en antenne for det digitale bakkenettet, der ligger de tre NRK kanalene åpne, da vil du få lyd fra TV'en din gjennom den optiske kabelen.
    Slik det er i dag så skal TV'en kun brukes til å vise bilde, lyden tar du alltid fra dine bokser til din receiver....:-)
    Da ryker egentlig hele dette prosjektet. Poenget mitt var, at i mangel på hdmi-inngang på recieveren, så skulle alt av hdmi inn i tvn og ut til recieveren via optisk kabel. Dette kan jeg altså skyte ei hvit pil etter....

Men apple tvn får jeg fortsatt ikke lyd fra den optiske kabelen og inn i recieveren.. Hvordan aktiverer jeg den? Den lyser i hvertfall rødt i kabelen....

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er ikke så smart å ta lyd ut fra tv fordi dette som regel bare er et stereosignal man får ut, det er mye bedre å ta lyden ut digitalt fra kilderne til forsterkeren.
    Du må sikkert inn i din Apple TV meny og se under Audio/Video settings, kjender ikke menyen men kanskje digital ut må aktiveres/endres.
    Apple TV (2nd generation): No audio when using Apple TV

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan denne tråden avsluttes. Takk til alle dere som svarte og hjalp meg på veien. Det viser seg at den ene optiske kabelen ikke var helt i form, så den ligger nå i søpla. Å få optisk lyd fra TVn når jeg bruker HDMI inn i TVn var ikke mulig.
    Ved å bruke den andre kabelen fra Apple TVn så fungerte det. Problemet da er at jeg ikke har mer enn én optisk inngang på Arcamen. Men en Y-leddet optisk splitter fra Cool Gadgets at the Right Price - Worldwide Free Shipping - DealExtreme fikser den biffen. Jeg bruker jo ikke blu-ray og AppleTVn samtidig, så da er jo problemet løst, og Arcamen kan leve videre i enda noen år!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •