[LØST] Lyd kun gjennom 2 høyttalere i DD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

[LØST] Lyd kun gjennom 2 høyttalere i DD

Jeg har en yamaha rx-v861 og når jeg velger dolby digital får jeg kun lyd fra 2 høyttalere. Når jeg velger 7 ch music enhancer får jeg lyd gjennom alle høyttalere. Jeg tok nettopp en factory reset på receiveren og jeg sjekket nå nettopp at bak/surround høyttalerne er satt på i receiver instillingene.

Hvorfor får jeg ikke lyd gjennom bak høyttalerne?

Løste seg ved å ta factory reset + mic optimizing test

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva forer du forsterkeren med?

Er det DD stereo, så er den innstilt for å gi det den får inn ut. Finn surround knappen hvor Dolby Pro Logic 2 ligger under og aktiver denne. Movie for film og Music for musikk

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Hva forer du forsterkeren med?

Er det DD stereo, så er den innstilt for å gi det den får inn ut. Finn surround knappen hvor Dolby Pro Logic 2 ligger under og aktiver denne. Movie for film og Music for musikk
    Nei, det er dolby digital surround, jeg vet ikke hva den mic optimerings testen gjorde, men noe fikset den siden bak høyttalerne ble "aktivert". Jeg brukte samme decoding før og etter testen. Men nå virker det altså

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den romkalibreringen som det kalles. Kjører en test for hvilke høytallere osv som er tilkoblet. Fra fabrikk så er det kun stereo som er stilt inn, da ikke alle bruker senter og surround. Dette må man alltid stille inn enten manuelt eller automatisk slik du da gjorde.

Godt det løste seg.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Den romkalibreringen som det kalles. Kjører en test for hvilke høytallere osv som er tilkoblet. Fra fabrikk så er det kun stereo som er stilt inn, da ikke alle bruker senter og surround. Dette må man alltid stille inn enten manuelt eller automatisk slik du da gjorde.

Godt det løste seg.
    Jeg trodde det hadde løst seg

Det hele er bare merkelig. Jeg tar factory reset og DD fungerer, jeg kan slå av og på xboxen, og alt vil fortsatt virke som det skal. Neste dag skrur jeg på xboxen og tror alt skal være ok, men nå vil den plutselig ikke finne DD igjen. Jeg er temmelig sikker på at problemet vil "løse seg" ved en ny factory reset, men kun for en kortere periode før samme problem oppstår på nytt igjen.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Type kabel du har mellom xbox og reciver ?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Receiveren er hovedsenteret, alt går gjennom den. Jeg bruker HDMI kabler mellom alle ledd.

Jeg prøvde nettopp en factory reset nå og jeg får DD, men jeg er 99% sikker på at den vil falle bort ila morgendagen.

Det om at jeg måtte ta en lyd kalibrering etter en factory reset stemmer forøvrig ikke, det var bare jeg som var litt for rask med konklusjonen akkurat der.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Receiveren er hovedsenteret, alt går gjennom den. Jeg bruker HDMI kabler mellom alle ledd.

Jeg prøvde nettopp en factory reset nå og jeg får DD, men jeg er 99% sikker på at den vil falle bort ila morgendagen.

Det om at jeg måtte ta en lyd kalibrering etter en factory reset stemmer forøvrig ikke, det var bare jeg som var litt for rask med konklusjonen akkurat der.

EDIT:
    Har feilsøkt litt. Jeg bruker alltid harmony logitech one til å skru på alt av utstyret. Om jeg bruker den til å skru på alt, og slår av og på xboxen så kommer DD opp på disaplyet på receiveren. Om det er dette som er problemet ser det ut som løsningen blir å legge inn en delay på oppstarten av xboxen på harmony one.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man har ulike typer lyd man kan tilføre en reciver

Man har ekte surround som feks er DD 5.1 , DTS

Man har stereo som man kan avspille som stereo

eller tilføre en reciver stereo så kan den lage simmulert surround (som ikke er like bra eller samme som ekte surround)
    Da motar man stereo inn reciver å velger feks Dolby Prologic II (eller pro Logic IIx) som lager en form for surround til feks 5.1 høytalere

Jeg er usikker på hva du tilfører din reciver da du bla skriver.....
    Neste dag skrur jeg på xboxen og tror alt skal være ok, men nå vil den plutselig ikke finne DD igjen

Kjører du feks romkalibreringen (med mic) så testes hver å en høytaler å det vil lyse en lampe i reciver for den utgangen (høytaler) som testes.

Når romkalibrering er ferdig å du tilfører fra feks xbox ekte surround (DD 5.1) så vil det lyse en lampe for hver kanal (høytaler)i reciver...
    Center , front left + right , surround left + right + subwoofer ......totalt 6 lamper)

Tilfører du stereo så lyser bare front left + right

Hva man har mulighet til å sende ut fra feks en xbox må man justere i lydinnstillinger xbox

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Man har ulike typer lyd man kan tilføre en reciver

Man har ekte surround som feks er DD 5.1 , DTS

Man har stereo som man kan avspille som stereo

eller tilføre en reciver stereo så kan den lage simmulert surround (som ikke er like bra eller samme som ekte surround)
    Da motar man stereo inn reciver å velger feks Dolby Prologic II (eller pro Logic IIx) som lager en form for surround til feks 5.1 høytalere

Jeg er usikker på hva du tilfører din reciver da du bla skriver.....
    Neste dag skrur jeg på xboxen og tror alt skal være ok, men nå vil den plutselig ikke finne DD igjen

Kjører du feks romkalibreringen (med mic) så testes hver å en høytaler å det vil lyse en lampe i reciver for den utgangen (høytaler) som testes.

Når du tilfører fra feks xbox ekte surround (DD 5.1) så vil det lyse en lampe for hver kanal (høytaler9
    Center , front left + right , surround left + right + subwoofer ......totalt 6 lamper)

Tilfører du stereo så lyser bare front left + right
    Hvis jeg bruker min harmony one kontroll tilfører receiveren stereo (2 høyttalere lyser på displayet). Om jeg skrur på receiveren og venter litt med å skru på xboxen tilfører receiveren ekte surround med 6 lamper som lyser (L, R + SL, SR + C + LFE). Jeg tror nok at problemet er det at fjernkontrollen skrur på alt samtidig og det har enten xboxen eller receiveren min problemer med å godta. Om jeg derimot skrur på alt manuelt med 1 sek. pause så funker DD knall.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke men kan være HDMI Handshake problem som gjør at det bare fungerer når du skrur på en ting av gangen

---------> handshake Google

Om det kanskje hjelper å skru av HDMI control i både reciver og xbox ?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å skru av HDMI CEC som det heter, handshaken, kan ofte løse mange problemer. Kjenner man hva utstyret har, så er det ingen vits å stille inn dette hver gang man starter.

Det kan være startproblemer. Harmonyen skrur ikke alt på samtidig, den tar det etter hverandre. Men det kan hjelpe å stille intervallet mellom disse. Det kan også være greit å bytte rekkefølge på hvilken av dem om starter først.

Start Xboxsen f.eks. først.

Ta å test litt uten Harmony, ved å starte forsterker, så Xbox og se om ting funker, eller omvendt. Sjekk om det også kun er når man starter anlegget med Harmony, og ikke om man bytter aktivitet osv.

Når Harmonyen starter opp så sender den først på signalet til forsterker, og de andre komponentene, så sender den input signalet. Det kan hende der er intervallet her som må stilles på.

Jeg måtte det på min forrige Sony TV, måtte under oppstart sette input valget til 15 sekunder etter på signalet for at den skulle reagere.

I Harmony programvaren så er det 2 forskjellige steder man får stilt forskjellige intervaller. Både på komponent, og aktivitet.

Newcomer bohell sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå inn i setup menyen på receiveren og sjekk "HDMI Audio" instillingen. Den står sikkert på AMP+TV. Hvis du endrer den til AMP så løser sikkert problemet seg.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bohell
    Gå inn i setup menyen på receiveren og sjekk "HDMI Audio" instillingen. Den står sikkert på AMP+TV. Hvis du endrer den til AMP så løser sikkert problemet seg.
    Har gått gjennom alle menyvalgene på receiveren, fant ikke en slik instilling der. Jeg la til en oppstartsdelay på 3 sekunder som løste problemet :-) Takker for alle innspill!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •