Utviklingen på Recivere før og nå? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 31 av 31
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RCS
    Nå sammenlikner jeg ikke Denonen med min HK på noe vis... Det var egentlig bare denne som fikk diskusjonen i gang. Jeg er veldig fornøyd med min HK, men har en "flickering" lyd som kommer og går ved analoge avspillinger, som jeg ikke finner utav. Ellers er den god som gull den. Har DD og DTS og trenger ikke mer! MEN om jeg kan bruke en Bluray tilkoblet HK som gir meg HD lydformatene i tilegg er jo det noe å vurdere.... Men da bruker jeg forsterkerdelen og ikke omvendt... Føler de 170w per kanal er greit nok til film osv... Til stereo kunne jeg godt prøvd noe annet..

Romkorrigering har jeg jo også i min HK... Mic sitter i fjernkontrollen og har aldrig blitt brukt. ANlegget har stått veldig lenge uten bruk frem til jeg nylig bygget kinorom i kjelleren...Var meningen XTZ skulle sende en roomanalyzer, men kom aldrig. Så jeg har ikke satt dette opp enda... Merker også ved noen av de analoge formatene så klikker den og plutselig er centerelyden i bakhøytalerne....? Slår den av og på og så er det ok.
    Har man en kraftig og god 7-åring som din HK, vil jeg ikke si at HD-lyden er noe kvantesprang, for å si det på den måten. Min DPR2005 ble byttet ut i høst til fordel for RX-V 2067. Før dette prøvde jeg med analoge signaler fra BD-spilleren slik at denne skulle ta seg av dekodingen. Skepsisen var stor og det med rette. Det var en stor nedtur og valgte derfor å la HK'n ta seg av jobben.
    Avgjørende for hvor god opplevelsen av overgangen fra "vanlig" lyd til HD-lyd blir, kommer selvfølgelig an på komponentene. Pris er avgjørende, samtidig som overgang fra et merke til et annet vil gi forskjellige utslag.
    Jeg var veldig godt fornøyd med min HK, men etterhvert banket oppgraderingsspøkelset på døren hver eneste dag I korte trekk, etter ca 3 måneders HD-erfaring, er min konklusjon at HD-lyd generelt er mer oppløst og har mer dynamikk. Men det er kanskje ikke dermed sagt at det nødvendigvis er HD-lyden i seg selv som er hele årsaken, da jeg ikke har erfaringer med Yamaha fra tidligere, bortsett fra de jeg har lest om på nett. Yamahaen låter i tillegg merkbart bedre til musikk i stereo, men har ikke samme kraft og råskap som HK'en hadde, da spesielt i 5.1. Når det gjelder utstyr forøvrig, kan dette selvfølgelig ikke sammenlignes. Mer avansert romkorreksjon, 1080p, HDMI, USB, nettverk osv.

Til syvende og sist er det vel ens egne ører som skal tilfredstilles, og det er vel det som er avgjørende...

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men finnes det ikke en duppedings som kan "oppgradere" litt eldre recivere?

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

[QUOTE=RCS]Hei

Først må jeg bare si at det virker som om det har blitt drukket nye akkevit eller noe sånt i løpet av julen.....:-)
    Power er bare halve lyden....hvis du tar en 5 år gammel bil, og putter inn en helt ny motor i den, så går den nok fortere, men vil npk mangle en del på kjøreegenskaper...
    Dessverre så er det nok sånn at verden går fraomver, og kjøper du en ny receiver i dag, så er det ikke først og fremst på grunn av watt, men hele pakka.
    Evnen til å oppskalere, evnen til å dekode et lydspor og gi deg en surrroundopplevelse du ikke har hørt maken til....mye pga av romkorreksjon og mye pga av gode komponenter i en litt dyrere modell...
    Mange av Blu-ray filmene har DD før filmen begynner, og noen har DTS HD med en gang....DD låter høyere, men DTS HD låter så mye bedre....
    Så prøv med en spiller med 7.1/5.1 utganger....men da er det spilleren som dekoder....min nye Panasonic BDT310 hadde bedre surroundlyd enn min gamle 55....synes jeg...of DD og DTS er neste like gammeldags som Scart pluggen....dra hjem til noen som har et bta anlegg, ta med yndlingsfilmen din som han har på Blu-ray og sammenlign....:-)
    Da skjønner du hvorfor din "gamle" forsterker er "utdatert".....Sorry...:-)

Hva mener dere? Dette var min mening :-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GWH
    Til trådstarter, foreslår at du prøver denne i HTPC'en, og ser om du merker forskjell, hvis ikke er det bare å bruke angreretten:
    Asus Xonar HDAVI
    Interesangt. Leste en test og noen private meninger...Ser der har vert div trøbbel med drivere osv, men er jo et "gammelt" kort så det er trolig fikset for det meste?

Jeg har at M-Audio Audiophile lydkort og optisk ut fra HK.... Begge disse får jeg "ulyd" fra og aner ikke hvorfor. Misstenker det er forsterkeren, men rart om det er den og. Jeg har en litt eldre strømforsyning...Kan denne skape "prikking" i lyden mon tro? Er også kostbart kort! Men kan jo testes og se...

Men er det slik at jeg da går utenom all forforsterking på min HK? Så volumet må da styres via PC eller kan man fortsatt bruke reciverens volum? Regner med det kun er amp delen av min HK jeg vil nytte med dette oppsettet? Stemmer det?

En den som kunne dratt hjem flere løsninger og testet dette ut over tid....

RCS

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ikke unngå å bruke forsterkerdelen i din HK, skal du unngå dette må du bruke effektforsterkere tilsluttet direkte til de analoge utganger på ditt lydkort, eller bruke aktive høyttalere.
    Angående din HK, den har ikke Main Inn terminaler slik den kan brukes som effektforsterker. Å kontrollere volum fra pc er litt tricky, da må du være helt sikker på dette fungerer 100% så ikke bruk det.
    Hvorfor du vil unngå forsterkningen i din receiver skjønner jeg ikke helt, hva er da vitsen med receiver? Den fungerer jo som forforsterker med tonekontroll/romkorreksjon, inngangsvelger, volum, balanse osv, og som effektforsterker. Du tenker litt feil her og er ikke helt klar over hvordan ting fungerer. En htpc er som enhver annen kilde du kobler til din receiver.
    Der er mange måter å få surroundlyd på, en måte er å bruke en BD spiller/HTPC med analoge utgange og da kan du bruke hvilken som helst receiver med analoge innganger for surroundlyd, og få HD lyd, eller du kan bruke HDMI ut fra lydkort/BD spiller inn i en moderne receiver med moderne romkorreksjon, Airplay osv osv, ditt valg.
    Du har jo BD spiller i din htpc, hvorfor skriver du da at du kunne tenke deg en BD spiller i tillegg? Jeg er ikke helt med her og kan ikke følge din tankegang....

Som sagt, har du analoge utgange på ditt skjermkort kobler du disse 7.1 eller 5.1 utgangene til dine 7.1 eller 5.1 inngange på din receiver og du skal vel få HD lyd. Din BD spiller har vel en meny du kan sjekke? Jeg vet ikke hvilken BD spiller det er du har i din htpc, kanskje der er noe jeg ikke har fått med meg her....

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal man ha modulære løsninger så er det ikke først og fremst receiver som skiller seg ut. Hvis det skal være noe der i gården så blir det vel i form av propreitære moduler som kan funke til ett merke, primare vet jeg gjør det sånn.

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jo være interessant for mange å vite hvilke av de mer billige nye receiverene som gir bra lyd (i stereo/surround) hvis kombinert med en ekstern effektforsterker. Jeg prøvde for 2-3 år siden med en Sony til 4-5000 kroner. Det syns jeg ikke ga noen spesielt god lyd i stereo. Nå har jeg en eldre Arcam prosessor kombinert med en Rotel RMB 1572. Mye mer åpen lyd. Arcamen mangler selvsagt alt av nyere innstillinger som god romkorreksjon, nyere lydsystem og har bare støtte for video over HDMI. Jeg er på utkikk etter en ny receiver som har samme lydkvaliteter som Arcamen, men mulig det er vanskelig uten å betale en god del mer enn 4-5000.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror der er litt missforståesler ute og går her...?

Jeg er rimelig sikker på at DD og DTS i min H/K er på høyde med hvilken som helst reciver i dag, mer eller mindre. Romkorrigering er fullt mulig å fikse manuelt og slik jeg skjønner så vil de fleste gå inn å justere litt etter romkorrigeringen er ferdig da man ikke helt liker instillingene som har blitt gjort automatisk. Så denne funksjonen er vel heller ikke "nødvendig". Det jeg har tenkt på er å kunne kjøre DTS og DD i True HD eller hva det heter. Har hørt dette i en nyere reciver og med rett film der de utnytter denne båndbredden så er der klart mer detaljer i lyden her en i min.

Der er to alternativer for meg i en slik sammenheng. Enten nytt lydkort med 7.1 analog ut, som medfører mye fikling for å få det opp å gå 100%, eller en BD spiller med 7.1 analog ut. Da vil ting fungere og ferdig med det. Ja jeg har BD spiller i HTPCn... så der kommer lydkortet eventuelt inn i bildet.

Det jeg lurte litt på er om man med 7.1 analog ut fra BD eller Lydkort vil bypasse forforsterkerdelen i HK...Noe jeg skjønner man ikke gjør. Men man kan benytte analog stereo ut og bruker vel da DAC i lydkortet eller BD spiller...Så spørs det om denne er bedre en den i HKn?

For ca 1500kr kan jeg altså "løfte" min HK opp til nyere formater men fortsatt beholde kreftene den har... En ny reciver til 5000kr + vil trolig ikke ha samme krefter som min HK og muligens ikke like bra stereo lyd heller? Jeg har hatt DPR 2005 og denne var min forrige reciver før AVR7300... Kan nevne jeg hadde MYE problemer med begge modellene og hadde hjemme flere av begge før jeg fikk en uten feil.... Er nå usikker på om min HK sliter litt i analoge sammenhenger der jeg får "prikking" i lyden...men det kan jo også være HTPCn selv om den har blitt byttet ut innvendig nettopp på grunn av feilen...Hjalp desverre lite. Men kan fortsatt være driverproblem eller no sånn...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du misforstår en del med romkorreksjon. Du har det, og en mikrofon, hvorfor ikke bruke det da? Skjønner ikke din motvilje her.
    Det tar enormt lang tid å sette opp høyttalere, og spesiellt subwoofere i rommet slik det spiller best muligt, men å kalibrere lyden manuellt i etterkant er nermest en umulighet, hvordan i alverden vil du gjøre det med 7 høyttalere og 2 subwoofere? Med romkorreksjon gjøres alt automatisk, frekvensrespons fase og delay, bare å ta deg en brus mens systemet jobber. Etterpå kan du justere litt om du har lyst.
    Vet ikke hvordan romkorreksjonen er i din HK, men som regel kan denne IKKE brukes til å kalibrere bare stereo, og desuten er romkorreksjon i nyere receivere langt mer avansert.

Selvfølgelig må du ha en lydkort til din BD spiller, med alle de nye formater. Når du ser en film velger du lydspor, vanligvis på mange filmer er der nå DTS HD Master Audio f.eks.
    Når du velger lydkort er det viktigt du velger det rette, har du hdmi inn på din receiver? Da holder det med et kort der har hdmi alene, Komplett.no - ASUS Xonar HDAV1.3 Slim f.eks., men har du ikke hdmi må du ha 7.1 analoge utgange, men se til at kortet da har de nye lydformater, DD True HD og DTS HD Master Audio, det holder IKKE med bare DD og DTS.
    De analoge utganger tilslutter du din 7.1 inngang på receiveren, stereo spilles også via disse utgangene, (da brukes kortets dac) eller, om du vil og kortet har det, da kan du også bruke optisk ut fra lydkortet til digital inn på din receiver, da bruker du receiverens dac for stereo.
    Med en ekstern BD spiller med 7.1 analoge utganger har du kanskje den fordel at du kan se film på tv uten at anlegget må være på, men da har du en BD spiller i din htpc som du ikke bruker til noe, så valget er ditt. Om BD spilleren kan bruke hdmi til tv og de analoge utganger samtidig er en annen sak, det vet jeg ikke, men det går sikkert.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Tror du misforstår en del med romkorreksjon. Du har det, og en mikrofon, hvorfor ikke bruke det da? Skjønner ikke din motvilje her.
    Det tar enormt lang tid å sette opp høyttalere, og spesiellt subwoofere i rommet slik det spiller best muligt, men å kalibrere lyden manuellt i etterkant er nermest en umulighet, hvordan i alverden vil du gjøre det med 7 høyttalere og 2 subwoofere? Med romkorreksjon gjøres alt automatisk, frekvensrespons fase og delay, bare å ta deg en brus mens systemet jobber. Etterpå kan du justere litt om du har lyst.
    Vet ikke hvordan romkorreksjonen er i din HK, men som regel kan denne IKKE brukes til å kalibrere bare stereo, og desuten er romkorreksjon i nyere receivere langt mer avansert.

Selvfølgelig må du ha en lydkort til din BD spiller, med alle de nye formater. Når du ser en film velger du lydspor, vanligvis på mange filmer er der nå DTS HD Master Audio f.eks.
    Når du velger lydkort er det viktigt du velger det rette, har du hdmi inn på din receiver? Da holder det med et kort der har hdmi alene, Komplett.no - ASUS Xonar HDAV1.3 Slim f.eks., men har du ikke hdmi må du ha 7.1 analoge utgange, men se til at kortet da har de nye lydformater, DD True HD og DTS HD Master Audio, det holder IKKE med bare DD og DTS.
    De analoge utganger tilslutter du din 7.1 inngang på receiveren, stereo spilles også via disse utgangene, (da brukes kortets dac) eller, om du vil og kortet har det, da kan du også bruke optisk ut fra lydkortet til digital inn på din receiver, da bruker du receiverens dac for stereo.
    Med en ekstern BD spiller med 7.1 analoge utganger har du kanskje den fordel at du kan se film på tv uten at anlegget må være på, men da har du en BD spiller i din htpc som du ikke bruker til noe, så valget er ditt. Om BD spilleren kan bruke hdmi til tv og de analoge utganger samtidig er en annen sak, det vet jeg ikke, men det går sikkert.
    Er tydelivis ikke så lett å formidle det man mener på forumet her :-). Romkorreksjonen er nok bedre i dag ja. Den jeg har på min er ikke spesielt bra. Selvsagt ville jeg brukt det om den var bra!

Har IKKE HDMI på reciveren min desverre og derfor diskuterer vi dette temaet her. Jeg MÅ ha enten NY reciver eller nytt Lydkort/BD spiller med 7.1 ut analog skal jeg få de "nye" formatene. Jeg bruker kun 5.1, men har mulighet for 7 kanaler. Selvsagt er DD og DTS ikke nok. Det har jeg fra før og det er jo gammle greier! Det jeg vil ha er som sagt HD versjonen av disse samt sikkert andre formater jeg ikke har satt meg inn i.

Om det blir BD spiller med analog ut eller lydkort blir jo en ren smaksak...Begge koster det samme....Vel BD spilleren kan være billigere! Mer dill med lydkortet også... Så om jeg har BD spiller i HTPC eller ikke blir mindre viktig i slik sammenheng.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RCS

Har IKKE HDMI på reciveren min desverre og derfor diskuterer vi dette temaet her. Jeg MÅ ha enten NY reciver eller nytt Lydkort/BD spiller med 7.1 ut analog skal jeg få de "nye" formatene. Jeg bruker kun 5.1, men har mulighet for 7 kanaler. Selvsagt er DD og DTS ikke nok. Det har jeg fra før og det er jo gammle greier! Det jeg vil ha er som sagt HD versjonen av disse samt sikkert andre formater jeg ikke har satt meg inn i.

Om det blir BD spiller med analog ut eller lydkort blir jo en ren smaksak...Begge koster det samme....Vel BD spilleren kan være billigere! Mer dill med lydkortet også... Så om jeg har BD spiller i HTPC eller ikke blir mindre viktig i slik sammenheng.
    Helt greit er ikke 5.1/7.1 analogt ut BD spiller da du får -10db LFE som du må justeres i reciver (om den har mulighet med analog lyd) eller skru opp volum på subwoofer
    (er jo greit å justere men bytter du mellom andre kilder lyd må du stille volumøkning/demping LFE (reciver/subwoofer) hver gang du skifter melleo feks optisk/coax og analog multichannel
    Skal du en gang i fremtiden utvide med 6.1 7.1 høytalere vil heller ikke BD spiller decode utvidelsescodec (feks dts es ) (heller ikke dts 24/96) så da må du ta den lyden optisk/coax for best lyd

Lydkort vil jeg tro du får samme LFE problem + mulighet for ræva DAC så analog lyd blir lite til oppgradering + analog lydkabler av ok kvalitet + pc må stå på hver pokkers gang man ser bd

Utviklingen går ikke bakover igjen

Ser ut til at du har tatt standpunkt til å droppe utvikling å tviholde på en gammel avr med middels farudja men ok watt (er vel ikke mange som bruker scalerer i en reciver uansett)

Jeg ville solgt den gamle reciveren (den blir ikke bedre med tiden eller inneha høyere bruktverdi i fremtiden)

Kjøp en ok bd spiller eller sett nytt skjermkort i pc (som støtter hdmi og hd lyd...billigste koster ca 400,- eller mindre)
    Kjøp ny reciver (behøver ikke koste enormt)
    Putt på en effektforsterker om du føler du trenger mere watt til frontene (eventuelt til fronter+center)
    (vil jo også kunne bli bra til stereo lyd)
    Mye nymotens kan man også få kjøpt brukt så totalpris oppgradering behøver ikke koste mye

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •