Trenger tips til effekt! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 51
    Newcomer Nick-Andre sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takk for mange gode innspill Har lagt inn en reservasjon på XPA-2. Satser på at det blir bra!

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nick-Andre
    Så vidt jeg kan forstå vil XPA-5 gi 3 x 250W. Surrounden får Yamaha'n ta seg av. Mens hvis jeg går for XPA-2 vil den gi 2 x 300W. Da vil senter + surround drives av Yamaha'n. Hva ville folket gjort? Brukes Ca 50/50 med musikk/film.
    Senter bør ha minst like mye krefter som frontene, er min mening. Har jobbet mye med muting av enkeltkanaler under uttesting og kalibrering, så jeg kan skrive under på at mange (ikke alle) filmer har veldig mye materiale i senteren. Tale er ikke trivielt å gjengi og krever en viss pndus på senter+effekt.

Har testet min senter med XPA-5 og en hauggammal Dynamic Precision. Begge har krefter i massevis, og det er ikke veldig lett (om i det hele tatt mulig i blindtest) å skille de to som driver til senteren. Pr i dag driver XPA5en bare bak- og sidekanaler, men den dagen DPen tar kvelden har jeg ikke noe problem med å sette den ledige kanalen på XPA-5en til å drive senteren.

Argumentene over og med den prisen du får en XPA-5 til vil jeg ikke være i tvil. Kjør XPA5 på fronter og senter, ikke la en receiver ta seg av den viktigste jobben :-)

EDIT: Oups, mitt råd var litt på tvers av det du endte opp med....

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke endt opp med noe enda. Men sendte inn en slags reservasjon på en stk XPA-2. Så vil Emotivia kontakte meg når den er på lager igjen. Så jeg tar gledelig imot gode forslag! Når det gjelder film må jeg si meg veldig enig i det du sier. For min del er jeg ikke 100% fornøyd med hvordan senteren spiller, men jeg tror ikke det er effekten det står på. Blir vel kanskje en RC 64 på meg en dag

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke endt opp med noe enda. Men sendte inn en slags reservasjon på en stk XPA-2. Så vil Emotivia kontakte meg når den er på lager igjen. Så jeg tar gledelig imot gode forslag! Når det gjelder film må jeg si meg veldig enig i det du sier. For min del er jeg ikke 100% fornøyd med hvordan senteren spiller, men jeg tror ikke det er effekten det står på. Blir vel kanskje en RC 64 på meg en dag
    Tror nok ikke du blir skuffet over Emotiva
    Jeg er veldig fornøyd med min xpa-3! Spiller fantastisk på musikk Har enda ikke prøvd den skikkelig på film..
    Ja du må skaffe deg en RC-64 senter Den er heftig!
    Lykke til

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser mer å mere ut til at jeg ender opp med Emotivia effekt. Jeg kan liksom ikke skjønne hvordan feks Parasound kan forsvare den enorme prisforskjellen. En A51 koster jo nesten 50k ny. Mens XPA-5 får man for Ca 8k.. Selv ikke en brukt A51 til halve prisen klarer jeg å forsvare prisen til. Men overtal meg gjerne de som kan

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser mer å mere ut til at jeg ender opp med Emotivia effekt. Jeg kan liksom ikke skjønne hvordan feks Parasound kan forsvare den enorme prisforskjellen. En A51 koster jo nesten 50k ny. Mens XPA-5 får man for Ca 8k.. Selv ikke en brukt A51 til halve prisen klarer jeg å forsvare prisen til. Men overtal meg gjerne de som kan
    Høres bra ut! Du blir fornøyd tenker jeg
    Har ikke hørt Parasound forsterkere, men vil tro at lydkvaliteten er en del bedre der.. Men så kommer også prisen da..
    Men Emotiva er ganske billig, ihvertfall i forhold til dollarkursen nå for tiden.
    Så bare slå til Om du ikke er fornøyd er de ingen problem å selge her på forumet! Jeg kjøpte min for 1 uke siden her på forumet og selger sa at de va 7 stk som var interressert på 20 min etter den var lagt ut. Slå til

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, du får deg en bil til 8000 kr i Norge også, de er ganske like andre biler, de har 4 hjul, motor, og bringer deg mellom A til B, forhåpentligvis, det du glemmer er selve kjøreturen. Skal bilen ha ABS, AC, Stereo, Skinnseter, varme i frontrute, varme i seter etc etc. Ekstrautstyr som mange tar for gitt, men ett voldsomt savn hvis du plutselig tar de bort.

Sånn er det i HiFi verden også, har først fått prøvekjøre en Audi, BMW, Mercedes, så blir det ikke helt det samme å sette seg tilbake i en Volvo 240. Når vi snakker om A51 så har vi hevet oss litt over den nevnte 240`n, vi begynner å snakke om biler som koster rundt millionen til sammenligning.

Hadde jeg hatt pengene så har jeg ingen problemer med å legge 50 lapper på disken for en A51, frontrekken min trenger effekt.

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DET var den mest latterlige sammenligningen jeg har sett i hele mitt liv! Du kommer bare med svada å ingenting

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DET var den mest latterlige sammenligningen jeg har sett i hele mitt liv! Du kommer bare med svada å ingenting
    Det var da voldsomt for en reaksjon da... :???: Anbefaler deg å høre på ett skikkelig oppsett, så har du ett grunnlag å strekke deg etter. Skjønte du det bedre da?

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager for "voldsom reaksjon" Men jeg syntes det var en meget merkelig måte å sammenligne på. Men selvfølgelig er det forskjell på en forsterker til 8000 kroner, kontra 50000. Jeg tviler ikke på at den er bedre. Men er den 40000 kroner bedre? Kanskje for noen, men ikke for meg.

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er vel noe i prisklassen din?

KRELL FBP 200 OG FBP 300 SAMT KAV250P

A.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager for "voldsom reaksjon" Men jeg syntes det var en meget merkelig måte å sammenligne på. Men selvfølgelig er det forskjell på en forsterker til 8000 kroner, kontra 50000. Jeg tviler ikke på at den er bedre. Men er den 40000 kroner bedre? Kanskje for noen, men ikke for meg.
    Din "voldsome reaksjon" bunner i at du beskylder meg for å komme med svada og ingenting når jeg bidrar med en tankegang når du ikke skjønner forskjellen på budsjettutstyr og "High End" utstyr. Men XTZ har jo også High End utstyr til under 10.000 kroner, men de har kanskje ikke kommet lengre i utviklingen, High End skal jo være state of the art da.
    Men du jo allerede konkludert at A51 ikke er verdt de 40.000 ekstra, for min egen del så gidder jeg ikke engang å vurdere Emotiva, NAD etc, men det er meg da.

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebby
    Din "voldsome reaksjon" bunner i at du beskylder meg for å komme med svada og ingenting når jeg bidrar med en tankegang når du ikke skjønner forskjellen på budsjettutstyr og "High End" utstyr. Men XTZ har jo også High End utstyr til under 10.000 kroner, men de har kanskje ikke kommet lengre i utviklingen, High End skal jo være state of the art da.
    Men du jo allerede konkludert at A51 ikke er verdt de 40.000 ekstra, for min egen del så gidder jeg ikke engang å vurdere Emotiva, NAD etc, men det er meg da.
    Det eneste jeg reagerte på var hvordan du sammenlignet. Hvis du mener en A51 er en BMW/BM/Audi med full utstyrspakke, og Emotivia tilsvarer en Volvo 240 så deg om det. Det gir bare ingen mening for min del.

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uuups her var det temperatur gitt
    Skal vi ikke heller gå det nye året i møte glad og fornøyd ? Neida skal ikke hive bensin på bålet

I bunn og grunn handler det vel om hva en ønsker å legge pengene i. Noen synes det er greit å legge 50K i et effekttrinn, mens andre legger lista noe lavere.
    Ikke tvil i at det er en grunn til at det er 40K i prisforskjell, men for noen er det ikke verdt de pengene.

Jeg kaller min hjemmekino for en budsjett kino, og som sagt kjører jeg Emotiva XPA-5. Men vil ikke dra det så langt å kalle forsterkeren for en Volvo 240 men jeg skjønner hva som er poenget ditt. Uansett så tilfredsstiller de meg på alle mulige måter, prisen tatt i betraktning. Og det er vel det som er meningen også... ?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager om jeg fornærmet noen med å kalle Emotiva for en 240, hva om vi oppgraderer den til en 740...

En kjent konstruktør av forsterkere i Norge sa til meg, "2 transistorer kan være lik på papiret, men alikevel er det forskjeller". Når du tar slike hensyn gjennom hele kjeden så vil det gjenspeile prisen til slutt, forhåpentligvis i form av bedre lyd. Jeg tror ikke trådstarter enda har kommet dit hen at man kommer til en grense hvor små forbedringer koster mye penger, og det er summen av disse små forbedringen som gjenspeiler den lyden man til slutt ender opp med. Så spørs det om man er villig til å krysse den grensen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I biltrimmeverden sier man at først bruker en 10% av pengene sine til å hente ut 90% av hestene. Så bruker du 90% av pengene for å hente ut de resterende 10% av kreftene.
    Er nok ikke langt ifra sannheten i denne verden heller tipper jeg...

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebby
    Beklager om jeg fornærmet noen med å kalle Emotiva for en 240, hva om vi oppgraderer den til en 740...

En kjent konstruktør av forsterkere i Norge sa til meg, "2 transistorer kan være lik på papiret, men alikevel er det forskjeller". Når du tar slike hensyn gjennom hele kjeden så vil det gjenspeile prisen til slutt, forhåpentligvis i form av bedre lyd. Jeg tror ikke trådstarter enda har kommet dit hen at man kommer til en grense hvor små forbedringer koster mye penger, og det er summen av disse små forbedringen som gjenspeiler den lyden man til slutt ender opp med. Så spørs det om man er villig til å krysse den grensen.
    Hehe, skal nok mere til for å fornerme denne bautaen
    Hadde ikke brydd meg om så Barack obama kom inn dørene å hadde noe negativt å si om anlegget/effektforsterkeren mitt
    Jeg er strålende fornøyd !

Men som sagt så skjønner jeg poenget ditt og er jo forsåvidt enig med deg. Men ikke alle som prioriterer å ta det siste steget ut.

740 er greit det hvis du slenger inn en klase med Wunderbaum i sammenligningen

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg avventer litt å ser om det dukker opp noe spennende på bruktbørsen, har tenkt litt på en A21. Får vel en mail når XPA-2 er på lager igjen. Ellers kunne det jo funket med 2 x XPA-1

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener jeg så en XPA på brukten idag, eller husker jeg feil...?

Edit: her var den: http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=84422&cat=13

Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spiff79
    Mener jeg så en XPA på brukten idag, eller husker jeg feil...?
    Stemmer, men da må jeg kjøre til Ålesund :???: Sitter å håper at det dukker opp noe i bergens området

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •