Dyr receiver eller billigere receiver + effekttrinn??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dyr receiver eller billigere receiver + effekttrinn??

Etter noe frem og tilbake mellom hjemmekino og stereo har jeg konkludert med at jeg savner filmlyden fra min Pio SC-LX81 som jeg hadde for et par år tilbake(spilte på S3EX).

Byttet i sin tid ut dette med Proac D25/Burmester Rondo/Pio LX50. Spiller bra i stereo, men mangler totalt "stinget" fra den gamle kombinasjonen ved filmlyd.
    Antar prosesseringen i receiveren er det svake punktet, vurderer derfor å byttet ut hele forsterkeriet med en toppmodell receiver ala Pio SC-LX85 alternativt en billigere receiver + 2-kanals kvalitets effekttrinn(type Bryston, Linn etc. etc.).

Så til spørsmålet ved alternativet med separat effekttrinn; hvor langt opp på "receiver prisstigen" må en for å få god nok pre-del(for stereo), god nok lydprosessering film og god nok RK ??? Og hvilke merke(r) er best her??

"God nok" er i dette tilfellet tett oppunder hva toppmodellene leverer, dvs. er det bare toppmodellene som duger eller har de billigere utgavene tilsvarende kvaliteter på de nevnte områder?

Pga. rommet er RK-kvaliteter viktig, LX81 gjorde for øvrig en tilfredsstillende jobb her. Mengder av tilkoplinger/utstyr/fancy finesser og effekt er underordnet.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Din Burmester har ikke prosessorinngang?
    Langt det beste når du liker stereo er å ha en forsterkerløsning med prosessorinngang, da mister du ingenting ved stereo. Prosessorinngangen tilsluttes en receivers front pre out og da drives dine fronter fortsatt av din stereo løsnings effektforsterker, mens resten drives av receiveren. Det er kun BD spilleren f.eks. der er tilsluttet receiveren.
    Der er jo ikke noe i veien for å få en Pioneer igjen, men problemet er din stereo forsterker.
    Men ellers, tror nok du vil bli fornøyd med bare en god Pioneer receiver faktisk.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Din Burmester har ikke prosessorinngang?
    Langt det beste når du liker stereo er å ha en forsterkerløsning med prosessorinngang, da mister du ingenting ved stereo. Prosessorinngangen tilsluttes en receivers front pre out og da drives dine fronter fortsatt av din stereo løsnings effektforsterker, mens resten drives av receiveren. Det er kun BD spilleren f.eks. der er tilsluttet receiveren.
    Der er jo ikke noe i veien for å få en Pioneer igjen, men problemet er din stereo forsterker.
    Men ellers, tror nok du vil bli fornøyd med bare en god Pioneer receiver faktisk.
    Burmesteren har nok ingen prosessorinngang, nei. Håpet er at en ren receiverløsning kan levere også i stereo, slipper på den måten noe bokser. Utfordringen kan være Proac'ene, de liker kvalitet inn8) .

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De store Pioneer receivere har vel ICE forsterkere, vet ikke hvordan ProAc liker det, men de funker vel fint med Jeff Rowland etc. Der må være noen her med de der kan råde deg. eller kanskje der er en egen tråd for disse Pioneer receivere...

Avsluttet
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg ville gått for pioneer lx 85 , 9x190 ice power watt , det betyr ekte digital kraft , så slipper du effektforsterker...men det er spørs hvilken høytalere du skal bruke

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med Pioneer LX85 så kan man også biampe høytallerene hvis de har flere innganger. Altså enda mere kraft for pengene.

Hvis det ikke er nok så kan man se på effekt trinn ved siden av. Hvis stereo er viktig, så krever det nok noe av sin forsterker.

Jeg hadde Pioneer AX4ASi, siste versjon før LX serien kom, og byttet til Marantz prossessor og effekt trinn. Savnet da litt Pioneeren, men når jeg byttet til Rotel effekttrinn så har jeg aldri savnet noe. Marantz er enormt gode på lyd, og er ikke veldig ulike Pioneer i lyden etter min mening. Spesielt ikke på detaljer.

Marantz AV7005 kan jo være ett alternativ, hvis man ønsker separat løsning.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AV7005 kan absolutt være et alternativ, hadde helt glemt denne:???: . Synes den er noe dyr i forhold til at den er uten effekttrinn, men kan jo være et eks dukker opp på brukt'en.

Skal se om jeg får testet LX85; om den klang- og ytelsesmessig passer til høyttalerene regner jeg med at den blir fasiten.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •