Dac eller ikke dac ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate Jan Frode sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dac eller ikke dac ?

Er det noe å hente lydmessig (flac, spotify, wimp etc) ved å bruke en dedikert DAC så lenge Yamaha reciveren allerede har dac innebygd.

Dersom ja, er det mulig å "bypasse" den innebygde dac,n.

Pr idag så kjører jeg en hdmi kabel fra pc til reciver for både lyd og bilde.

Vedr utstyr se signatur.

På forhånd takk for eventuelle svar.
    Stue: Primare I32 - Primare DAC30 - Sonus Faber Venere 2.5 - Viablue SC-2 - HTPC - Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

Reserveutstyr/ til salgs: Nakamichi Amplifier 2
    - Arendal Sound 1723 Tower -System Audio Saxo 30 - Onkyo A-9010 - Sennheiser Momentum

Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje - kanskje ikke.... Med ditt utstyr - no offense - ville jeg tippe at en ekstern DAC ikke vil tilføre så veldig mye. Du bør i hvert fall prøve før du kjøper. Å bypasse den interne DACen er helt kurant - det er bare å bruke en av de analoge inngangene på receiveren din. I så tilfelle er det best å bruke en innstilling som lar signalet gå upåvirket gjennom - "source direct", "analog bypass" - kjært barn har mange navn.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate Jan Frode sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svaret, det var vel nesten det jeg reknet med :wink:
    Stue: Primare I32 - Primare DAC30 - Sonus Faber Venere 2.5 - Viablue SC-2 - HTPC - Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

Reserveutstyr/ til salgs: Nakamichi Amplifier 2
    - Arendal Sound 1723 Tower -System Audio Saxo 30 - Onkyo A-9010 - Sennheiser Momentum

Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koster ikke så mye å prøve med en annen, og denne er ganske god faktisk : eBay - The UK's Online Marketplace
    Du kan alltid bruke den til pc`en ellers.
    Husk å be om Europlugg om du bestiller.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm. Da skal jeg være en motvekt. Spotify / Wimp som musikkkilde; jeg ville ikke investert spesielt mye i DAC. Jeg ville satset på å ha kopi av musikken lossless. Hvis du insisterer på å få "annen" lyd (og beholde Spotify / WiMP) - bytt høyttalere.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, jeg har en annen opplevelse. Samlet mye musikk, gjerne god kvalitet også, rippet alt til harddisk men etter Spotify kom i huset blir harddisken sjeldent brukt. Selv musikk jeg har på harddisken spiller jeg på Spotify.
    Min dac er overkill til Spotify, men desto bedre anlegg du har desto bedre lyd får du, også fra Spotify.
    Men ellers, enig med Ulf-B og Tiger, jeg kjøper bare sjeldent musikk mer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde tidligere en HK 3490 og noen rimelige Canton høyttalere. Inn i forsterkeren kjørte jeg digitalt, og prøvde en Hegel HD10 på systemet, og forskjellen ble STOR. Prøv Dac, og bli overbevist :-)

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hansy
    Jeg hadde tidligere en HK 3490 og noen rimelige Canton høyttalere. Inn i forsterkeren kjørte jeg digitalt, og prøvde en Hegel HD10 på systemet, og forskjellen ble STOR. Prøv Dac, og bli overbevist :-)
    Hva var forskjellen, og hvordan opplevde du den?

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trådstarter har jo allerede en DAC i receiveren sin. Jeg tror fortsatt at å bruke penger på en ekstern DAC, er litt bortkastet. Det må i hvert fall prøves først, før han kjøper.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Hva var forskjellen, og hvordan opplevde du den?
    De største forskjellene jeg opplevde en langt åpnere topp med flere detaljer. I tillegg til en noe mer markant og presis bass. Ingen negative opplevelser :-)
    En god venn opplevde det samme fra hans store Onkyo surroundreceiver med abrahamsen dac. Det er forskjeller på DAC`er internt i forsterkere, og en ekstern dac vil i de aller fleste tilfeller gjøre ting bedre. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Innebygd DAC

Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Trådstarter har jo allerede en DAC i receiveren sin. Jeg tror fortsatt at å bruke penger på en ekstern DAC, er litt bortkastet. Det må i hvert fall prøves først, før han kjøper.
    Correct me if I'm wrong, men nå er det vel sånn at alle komponenter som produserer/tar imot digital lyd, som receivere, har innebygd D/A-converter, for å i det hele tatt kunne gjengi lyden analogt ut av høyttaler... Er vel bare kassettspillere og LP-spillere som IKKE har det. (tror jeg..) Når det er sagt, så mener jeg det så absolutt ikke er bortkastet å kjøpe en standalone DAC. Jeg har akkurat fått en HD11 i hus nå, og merker forskjell i lydbildet, både ved avspilling av Spotify via Squeezebox, og FLAC fra Boxee. Min receiver har innebygd 192 kHz/24-Bit DAC. Merker forskjell bl.a. ved at bassen er mer "markant", særlig ved lavere volum, og diskanten blir klarere. Merkes ikke minst også at det føles mye mer behagelig å lytte over lengre tid, med høyt volum. (Jeg er ikke audioekspert, så mulig jeg ikke uttrykker meg med de rette "terms") Dessuten trenger vel DAC'en en del innspillingstid, før den er 100%.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thomsol
    Correct me if I'm wrong, men nå er det vel sånn at alle komponenter som produserer/tar imot digital lyd, som receivere, har innebygd D/A-converter, for å i det hele tatt kunne gjengi lyden analogt ut av høyttaler... Er vel bare kassettspillere og LP-spillere som IKKE har det. (tror jeg..) Når det er sagt, så mener jeg det så absolutt ikke er bortkastet å kjøpe en standalone DAC. Jeg har akkurat fått en HD11 i hus nå, og merker forskjell i lydbildet, både ved avspilling av Spotify via Squeezebox, og FLAC fra Boxee. Min receiver har innebygd 192 kHz/24-Bit DAC. Merker forskjell bl.a. ved at bassen er mer "markant", særlig ved lavere volum, og diskanten blir klarere. Merkes ikke minst også at det føles mye mer behagelig å lytte over lengre tid, med høyt volum. (Jeg er ikke audioekspert, så mulig jeg ikke uttrykker meg med de rette "terms") Dessuten trenger vel DAC'en en del innspillingstid, før den er 100%.
    Godt at det var et vellykket kjøp for deg. Min erfaring er - og det er det jeg har prøvd å få frem - at noen ganger har en standalone DAC noe for seg, andre ganger ikke. Alt henger sammen med alt - og jeg tror fortsatt at trådstarter bør prøve dette først før han kjøper. Anlegget hans er - no offense - ikke allverden, og han bør ikke forvente seg noen automatikk her m.h.t. lydmessige mirakler.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Godt at det var et vellykket kjøp for deg. Min erfaring er - og det er det jeg har prøvd å få frem - at noen ganger har en standalone DAC noe for seg, andre ganger ikke. Alt henger sammen med alt - og jeg tror fortsatt at trådstarter bør prøve dette først før han kjøper. Anlegget hans er - no offense - ikke allverden, og han bør ikke forvente seg noen automatikk her m.h.t. lydmessige mirakler.
    Joda, er enig Mitt anlegg er kanskje heller ikke all verden, men jeg ville vel egentlig mest få frem min egen erfaring med dette It's all in the ear of the beholder.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Hm. Da skal jeg være en motvekt. Spotify / Wimp som musikkkilde; jeg ville ikke investert spesielt mye i DAC. Jeg ville satset på å ha kopi av musikken lossless. Hvis du insisterer på å få "annen" lyd (og beholde Spotify / WiMP) - bytt høyttalere.
    Fullstendig enig - klarer ikke Spotify lyd !
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Fullstendig enig - klarer ikke Spotify lyd !
    Synd for deg det
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •