Effektforsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer Stian B-L sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Akershus
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Effektforsterker?

Hei. Jeg har i dag i min lille TV Stue en Yamaha RXV-665 Reciver som jeg bruker til både film og litt musikk. Til film så syns jeg den spiller bra nok for meg. Men når det kommer til musikk i stereo så syns jeg det mangler litt.
    Når jeg hører på musik så merker jeg at noe er borte. blandt annet Cymbaler fra trommer.
    Når trommene hamrer løs og man venter på at det skal til å "smashe" skikkelig så skjer ikke det. Cymbalene høres ut til å være i et annet rom. Syns også det er flere detaljer som blir borte under musikk.

Da er spørsmålet mitt. Er det reciveren som ikke egner seg særlig godt i stereo?
    Vil da eventuelt en GOD Effektforsterker bedre lydkvaliteten når jeg hører på musikk hvis jeg kobler den til pre-out fra reciveren??

Håper det er noen med erfaring som kan hjelpe meg med dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, hva har du for noe til høytalere? tenkt på noe ca pris? lydsignatur?

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Akershus
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Avance høyttalere fra Danmark. Hadde en Denon PMA-2000 stereo forsterker på lån for en tid tilbake og kan skrive under på at lyden var MYE mere detaljert enn på reciveren. Klart det er litt prisforskjell på disse, men det er det jammen værdt ved en så stor forskjell på lyden!

Jeg har tenkt max 10.000. Så jeg har alt tittet litt på Abrahamsen V4.0
    Men hvis lyden ikke blir mere detaljert så er det jo ikke interessant.
    Vil reciveren fjerne detaljene i lyden fra Pre-out eller vil det bli en helt annen kvalitet??

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamahaen din vil være en begrensning selv om du skaffer deg en god effektforsterker. Det kan være like greit å kjøpe en dyrere receiver og en som er mer raffinert og nøytral enn Yamaha. Sjekk ut Pioneer sine LX-serie.

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Akershus
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det var det jeg fryktet! har du noen anbefalinger i LX serien?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stian B-L
    Ja det var det jeg fryktet! har du noen anbefalinger i LX serien?
    Har ikke prøvd selv og da blir det litt vanskelig å si noe mer sikkerhet, men jeg ville tro at LX-75 med klasse D forsterkere er bedre enn LX-55. LX-85 regner jeg med er utenfor budsjettet ditt, men den vil nok fall i pris over nyttår og komme ned til 15k. Om det forskjell på LX-75 og LX-85 foruten mer krefter er vanskelig å vite. LX-85 skal på papiret ha en annen DAC, men ikke sikkert det gir noe hørbar forskjell.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også en RX-V665. Den låter bra, men er i seg selv ubrukelig til å drive høyttalere. Med en rotel effekt er det problemet løst, men lyden er fremdeles noe "flat" eller "tam" i mangel på bedre beskrivelse. Med et Yaqin rørbuffer ble det mer schwung over lydbildet, men oppgradering til Marantz SR-6004 var en ytterligere oppgradering.

En Abrahamsen integrert, med prosessorinngang burde være ideelt med ditt budsjett.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    En Abrahamsen integrert, med prosessorinngang burde være ideelt med ditt budsjett.
    Det tviler jeg i grunnen litt på. Abrahamsen virker til å låte mer varmt og fyldig fremfor detaljert og gjennomsiktig. Og Yamahaen vil fortsatt være en klar flaskehals.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med en integrert forsterker med prosessorinngang brukes jo ikke Yamahaen til musikk.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Med en integrert forsterker med prosessorinngang brukes jo ikke Yamahaen til musikk.
    Aah. Trodde at Abrahamsen forsterkeren det var snakk var et effektrinn. Uansett er ikke Abrahamsen kjent for spesielt detaljert og nøytral lyd.

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Akershus
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå bruker jeg PS3 som CD spiller. Det er vell kanskje ikke den beste CD spilleren? Hvis jeg feks hadde kjøpt en ny cd spiller fra HiFiklubben ville jeg fått en annen lyd av det eller står ALT på forsterkeren jeg har?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stian B-L
    Nå bruker jeg PS3 som CD spiller. Det er vell kanskje ikke den beste CD spilleren? Hvis jeg feks hadde kjøpt en ny cd spiller fra HiFiklubben ville jeg fått en annen lyd av det eller står ALT på forsterkeren jeg har?
    Kobler du ikke digital mellom PS3 og Yamahaen? Da er det ikke PS3en som står for konvertering, men DACen i Yamahaen. Skaffer du deg en bedre surround receiver vil du også få bedre DAC enn hva som er i Yamahaen. Helt unødvendig da med CD spiller. Men det fourutsetter at du kobler digitalt mellom PS3 og surround receiver. Kobler du analogt, så står PS3 for konventeringen.

Husk dessuten at CDer er på vei ut. Allerede i 2012 slutter flere store plateselskaper å produsere CDer og går over til nedlasting.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •