Atuomatisk kalibrering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer Snipp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Atuomatisk kalibrering

Hei. Lurer på om noen der ute har noen erfaring med Harman Kardon sitt "autokalibreringssystem". EzSet heter det vell. Hadde ikke H/K dette lenge før noen andre kom med noe slikt? Funker det bra (like bra som Dsnon og Yamaha's)? Har H/K sine nyeste recivere sånn equalizer funksjon som for eks Denon 3805 har? Har litt problemer med å ordlegge meg riktig her for jeg har så perverst dårlig peiling på disse "autokalibrerings greiene" og allt det andre som man finner i de nyeste reciverene.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir litt motstridende med autokalibrering. Kan noen virkelig godta innstillingene til en "forsterker" i forhold til egne ører? AUTO blir nok mer en mulighet til å oppnå et "greit" utgangspunkt for å optimalisere kalibrering. Bruk The Calibrator, kjøpes på Klubben...., til å "tune" systemet ditt slik at det blir "skikkelig" bra.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    The Calibrator har jeg. bruker den hele tia, men er ellers ingen guru på alle instillingene. Har et vanskelig rom å har bestandig hatt store problemer med bass'en. Prøvde en yamaha forsterker med slik funksjon å den fiksa biffen bedre enn meg. Å uten å løfte en finger da gitt Ja jeg er lat 8) Det var vell en Yamaha 1400 (husker ikke nøyaktig va de heter).

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er bassproblemet?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er at jeg nå for tiden har verdens mest uegnede hjemmekinorom. Litt for lite med skråtak :cry: Problemet med bassen er at den blir for pølsete på film. Lurer nok på om en ny forsterker fikser mye av den kaka. Går ikke akkurat kjeller dypt den jag har nå. Synes i allefall at den Yamaha'en jeg lånte låt bra. Har prøvd de fleste løsninger når det gjelder plassering av høytalere, men akk nei.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skråtak gir den mest optimale løsningen for å eliminere akustiske artefakter i hjemmekino. Har vært gjennom alle type "rom", men dagens løsning med skråtak, fra tak til gulv: Det har aldri vært bedre !!!

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joa. Sikkert greit med skråtak, men sluker litt mye plass. Rommet skal pusses opp uansett snart å da skal jeg sjekke og prøve ut alle mulige løsninger. Slik som det står nå (pga en litt for stor sofa) går skråtaket på langs den ene siden. Kanskje det er bedre om skråtaket skråner ned bak fronthøytalerne eller ned bak lyttepossisjonen? Ble kanskje litt off topic denne samtalen nå, men

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns kanskje den mikrofonen i fjernkontrollen på h\k sine recivere er litt dumt plasert med tanke på at den peker i en retning, hadde vært bedre om de rett å slett hadde slengt med en mic man kunne koble på. Jeg syns dog den stilte in frontene mine bra, dvs si centern :P
    Men bakkanlene begynte den å rote no veldig, kan riktignok være pga en svær recliner jeg sitter i. Har ikke ekspremitert så mye med plaseringer av fjernkontrollen under måling, men fulgte det som sto i bruksanvisninga

Intermediate Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt H/K DPR 2005 hjemme for test og må si at makan til elendig ezet har jeg heldigvis vært skånet for på de andre modellene fra H/K. Jeg har 5.1 oppsett og har innstilt front/center 2 meter foran meg, fontene vinklet litt mot midten. Bakhøytalerene er 1,5 meter bak meg. I ni av ti forsøk "klarte" ezeten følgende:
    Front v= +7 :shock:
    Front h= +8 :shock:
    Center= +4 :shock:
    Bak v= +10 :shock: :shock:
    Bak h= +10 :shock: :shock:

Nå er det ikke sikkert at dette er noe stort problem. men jeg tviler på at dette er enkeltstående problem. Har hørt flere som sleit med det samme på disse nye receiverene.[/b]

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk et EZ set ikke kan sammenlignes med YPAO eller andre systemere som justerer frekvensgangen til hver høyttaler.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er så annerledes med EzSet? Kikka litt på den nye Denon 2105 og tenkte at den måtte jo være den billigste forsterkeren med autokalibrering, men den har ikke denne equalizer funksjonen som 3805 har. Da vill man vel få et dårligere resultat?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EZ set justerer bare nivået.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha. Da ble mine mistanker bekreftet. Man må vell skaffe seg en Yamaha 650 for å få en rimelig og bra surroundforsterker med skikkelig autokalibreringssystem? Eller kanskje ikke denne har det samme som sitter i sine større søsken?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror 650 har identisk kalibreringsystem som min 750. Tror også de eldre 1400 og 2400 forsterkerene har samme system. Følger forresten mikrofonen med på 650 utgaven?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis problemet hovedsakelig ligger i bassen vil ingen av autokalibreringsystemene hjelpe noe særlig. Er ikke sikker på hvor dypt Denon går, men Yamaha stopper iallefall ved 63Hz.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •