bra reciver /effektforsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

bra reciver /effektforsterker

Poster en hjelp-tråd i håp om å få få gode tips og ideer.

Jeg er i ferd med å bytte ut "det som er". Har ikke mye erfaring så bruker litt tid på dette.
    Tanken er et 5.1 oppsett som skal fungere til både musikk og film.
    Rommet dette skal inn i er kun 13 kvm. Har doble dører inn til rommet som gjerne lukkes når det snurres film og åpnes til musikk.

Planen er som følger:
    Samsung F-UE55D8005
    B&W CM8
    B&W CMC
    B&W M-1 (liker ikke store bakhøytalere)
    Velodyne SPL 1000 Ultra
    SONOS Zoneplayer 90 til streaming.

Er vel så glad i å lytte til musikk som film så ønsker god lyd, men trenger også punch og dybde til filmene.
    Er ganske altetende innen musikk.

Det jeg er usikker på er valg av forsterker som matcher høytalere og ønsket om god lyd.
    Trenger også en god blueray-spiller.
    Hva gjelder budsjett til forsterker tenkte jeg rundt 20.000,- et sted, men ting blir gjerne dyrere enn planlagt så dette kan utvides noe.

HFK kom med forslag om reciver NAD T777 og bluray NAD T567, men magefølelsen stemmer av en eller annen grunn ikke.

Hva med reciver pluss en effektforsterker? Hva slags kombinasjon?
    Liker gjerne "rene" linjer, så helst fra samme produsent men ikke absolutt.

Setter stor pris på innspill og forslag

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Her vil jeg anbefale deg Pioneer SCLX75/85 receiver og Pioneer BDP-LX55 Blu-Ray spiller. Ellers å sjekke bruktmarkedet for Pioneer SCLX82/83/72/73 receiver. Du sier du liker "rene" linjer, det tolker jeg slik at design/utseende sammen med lyd og bilde kvalitet spiller inn og at receiver og blu-ray gjerne er av samme produsent. Pioneer receiverne gjør seg ihvertfall ikke bort design og utseende messig, også har de masse kraft samtidig som dem låter meget bra. Synes B&W CM-serie låter og passer bedre med Pioneer sin nøytrale klang ift. NAD. Pioneer selges av bla. Soundgarden og Elkjøp.
    Lykke til med valget !

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare pass på så du får tak i en receiver/effektforsterker med nok krefter. B&W er generelt glade i strøm
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips.

Ser at Pioneer SC-LX75/85 scorer veldig bra, så disse tar jeg helt klart en titt på hos Soundgarden.
    Har noen spørsmål:

Vil det være nok kraft i SC-LX75 til å drive CM8 eller bør noe mer effekt til?
    Hva med egen forsterker til 2-kanals musikk, eller er det helt unødvendig?

Blir det merkbar forskjell med bi-amping ved bruk av reciver?

Vil CM8 virke lyse med Pioneer? Ønsker ikke for "spiss" lyd siden CM8 i utgangspunktet er på den lyse/klare siden.

Hva med valg av kabler...her har jeg svært liten kunnskap desverre.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lydhund
    Takk for tips.

Ser at Pioneer SC-LX75/85 scorer veldig bra, så disse tar jeg helt klart en titt på dem hos Soundgarden.
    Har noen spørsmål:

Vil det være nok kraft i SC-LX75 til å drive CM8 eller bør noe mer effekt til?
    Hva med egen forsterker til 2-kanals musikk, eller er det helt unødvendig?

Blir det merkbar forskjell med bi-amping ved bruk av reciver?

Vil CM8 virke lyse med Pioneer? Ønsker ikke for "spiss" lyd siden CM8 i utgangspunktet er på den lyse/klare siden.

Hva med valg av kabler...her har jeg svært liten kunnskap desverre.
    Hei

Det vil være nok kraft i LX75/85 til å drive CM8 etter min mening, har selv CM9 på LX85 og tidligere LX82/83. Har også hatt diverse Denon receivere på CM9, 3808A, 4310, 4810. Pioneer receiverne har helt klart hatt mest å gi sammen med 4810.

Min erfaring er at man får mest igjen ved å bi-ampe med en klasse D forsterker slik som Pioneer, disse er bygget på en litt annen måte og "klapper ikke sammen" like raskt som en klasse A/B forsterker/receiver.
    Så ja, du vil helt klart merke forskjell med bi-amping, men du får ikke dobbelt med kraft.

En effektforsterker er et bedre alternativ, dog dyrere, er egentlig bare du som kan bestemme om du synes det er kraft nok.

Jeg selv synes ikke CM8 er på den lyse siden, synes den er mer mot den mørke, dette gjør at den passer meget godt sammen med den nøytrale klangen til Pioneer, LX75/85 er dog blitt noe mørkere/varmere i lyden enn tidligere SCLX modeller, men er forsatt nøytral.

Angående kabler ville jeg kjøpt noen kabler som virker grei og solid, hadde nok ikke brukt verken 100-vis eller 1000-vis av kr pr. meter. Kabler fra 50-100.kr meteren er mer en godt nok etter mitt syn.

Et annet alternativ du har er jo å kjøpe inn en integrert stereoforsterker med HomeTheater inngang, eller effektforsterker og bruke sammen med en litt rimeligere receiver, slik jeg forstod det har du satt av ca. 20.000 til forsterker.

Du har jo Cambridge 840A v.2 til 8500,- også LSound har vel også Rotel RB-1572 effektforsterker til rundt 8.000 kr også.
    En av disse og en receiver til rundt 12.000.kr vil også gjøre nytten.

Cambridge forsterkeren vil fungere som en vanlig stereo forsterker under musikk/stereo og effektforsterker til fronthøyttalerne under film/surround.
    Rotel RB-1572 er en helt vanlig effektforsterker.

Disse overnevnte alternativene kan parres med Denon AVR-3312 eller Pioneer SC-LX55

Edit: Ser at Pioneer SC-LX75 er nedsatt nå, hvis du har mulighet til å strekke budskjettet litt er jo Pioneer SC-LX75 og/eller Cambridge 840A/Rotel RB-1572 innenfor rekkevidde. Det skulle bli meget bra.

En siste liten ting, er nok ikke sikkert du har behov for ekstra effekt utover det Pioneer SC-LX75/85 vil kunne gi da rommet dette skal stå i ikke er særlig stort.

Lykke til med valget !

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er til stor hjelp for meg...takker så mye.

Kanskje et klønete spørsmål men hvordan kobler jeg det hele ihop ved bruk av Cambridge 840A v.2 i kombinasjon med Pioneer SC-LX75 til CM8?

Er det enkelt å svitche mellom musikk og 5.1?

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lydhund
    Dette er til stor hjelp for meg...takker så mye.

Kanskje et klønete spørsmål men hvordan kobler jeg det hele ihop ved bruk av Cambridge 840A v.2 i kombinasjon med Pioneer SC-LX75 til CM8?

Er det enkelt å svitche mellom musikk og 5.1?
    Hei

Du kobler egentlig på samme måte som med en effektforsterker.
    Signalkabel fra Receiver Pre-Out Front til ----> en av linje inngangene på Cambridge 840A. Fronthøyttalerne til Cambridge forsterkeren.
    Når du da velger den inngangen som er koblet sammen med Pre-Out fra receiveren vil den fungere som effektforsterker til fronthøyttalerne ved film/surround, eller som en helt vanlig stereoforsterker ved musikk/stereo.
    Inngangen som brukes som HomeTheater inngang settes også som Fixed Level i menyen på Cambridge forsterkeren, da bruker du receiveren til å skru opp og ned volumet. Ved musikk/stereo bruk ved de andre inngangene (eksempel cd inngang) brukes Cambridge forsterkeren til å skru opp og ned volumet, altså som en helt ordinær stereoforsterker.
    Alt dette står veldig enkelt og greit forklart i brukermanualen som følger med Cambridge forsterkeren, så dette greier du nok fint. Og skulle du lure på noe er det mange her på forumet som kan hjelpe deg i mål.
    Lykke til ! Kom gjerne med tilbakemelding når valg og kjøp av utstyr er tatt og du har fått noen inntrykk.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott, takk!