DSP Vs pure direct på film - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 49
    Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Til Surround og film så benyttes yamahas ypao + litt manuel etterjustering der i blandt reset av eq justering som ypao har gjort siden jeg kjører med svs eq1.

Musikk Stereo så kan det variere alt etter kilde, kvalitet og type musikk som spilles.
    1 - Har kjørt egen ypao korrigering + litt manuel justering for litt morrotid med subene.
    2 - Straight brukes mest når en skal lytte på mere god musikk samt til qsound.
    3 - Pure Direct. Benyttes av og til på musikklyting. helst da med cd eller når det er FLAC format på musikken.
    Her en dipp i frekvensresponsen på frontene som gjør at en mister en del bassinformasjon. Funker bra på qsound format

Newcomer Daniel NOR sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av arntost
    Sub er ikke aktivert ved bruk av Pure Direct på Yamaha. Punktum!! Da må du bruke Straight.
    rart at suben er aktivert ved bruk av pure direct her da.. når jeg forer den med dd5.1 fra f.eks. discovery hd. ved stereo inn blir den deaktvivert kontra straight.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har forsøkt og finne ut hva som benyttes og ikke av prosessorer osv når en kjører Straight uten hell her nå.

Til surround og stereo: kjøres noen av disse når Straight er aktivert ?

- YAPO korringeringen ?
    - Tonekontroll ?
    - Dialog Lift / Precence ?

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Har forsøkt og finne ut hva som benyttes og ikke av prosessorer osv når en kjører Straight uten hell her nå.

Til surround og stereo: kjøres noen av disse når Straight er aktivert ?

- YAPO korringeringen ?
    - Tonekontroll ?
    - Dialog Lift / Precence ?
    "JA" på alle tre spørsmålene.
    Men jeg kan ikke dokumentere det

Kan det stå noe her?
    Yamaha YPAO Produces Inferior Listening Environment [Text View] - AVS Forum

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant ikke noen epost til yamaha norge der en kunne spørre om det så tok kontakt med lsound der jeg jeg kjøpte min 3800 for og spørre om de kunne finne ut hva som kjøres og ikke når Straight er aktivert :-)

edit: litt av svar funnet

" Straight switches the sound fields off and bypasses the DSP processor "

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0

jojo, men det betyr vel ikke at YPAO, tone control og dialog lift bypasses?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    jojo, men det betyr vel ikke at YPAO, tone control og dialog lift bypasses?
    Jeg håper ypao korrogeringen består men all annen påvirkning er bypasset, for da er det vertfall meget interesant for meg og bruke.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,661
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper ypao korrogeringen består men all annen påvirkning er bypasset, for da er det vertfall meget interesant for meg og bruke.
    Vil tro det er sånn ja!

Blir sikkert det samme som "direct" på Pioneer - da blir korrigeringer gjort av MCACC (RK) beholdt,men ingenting annet! Dialog lift,tonekontroll,osv blir utkoblet!

Og receiveren gjengir automatisk det lydsporet som måtte komme fra kilden - enten det er stereo eller et 5.1 / 7.1 signal!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Vil tro det er sånn ja!

Blir sikkert det samme som "direct" på Pioneer - da blir korrigeringer gjort av MCACC (RK) beholdt,men ingenting annet! Dialog lift,tonekontroll,osv blir utkoblet!

Og receiveren gjengir automatisk det lydsporet som måtte komme fra kilden - enten det er stereo eller et 5.1 / 7.1 signal!
    Ut fra det jeg har testet er nok det helt riktig. Det som ikke kommer med på straight er høydekanaler fremme og bak. Disse ligger jo ikke på lydsporet til kilden, men er vel en del av DSP programmet i receiver.

Intermediate Magnalf sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av arntost
    Sub er ikke aktivert ved bruk av Pure Direct på Yamaha. Punktum!! Da må du bruke Straight.
    Dette stemmer ikke!!

Sitter og ser på Star Wars Episode 1 nå og bildene faller ned fra veggen pga SVS´en.......i Pure Direct-modus! Det ligger vel igrunn i navnet også. Det spilles kanalene som er recorded inn på kilden, altså i dette tilfelle Blu-ray. Så har kilden LFE-spor, ja da får man sub i Pure Direct.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Vil tro det er sånn ja!

Men på mine Yamaha'er er tonecontrol "ekstern"; egen knapp foran på receiverne.
    Mener at disse ikke bypasses med straight, men kun med pure direct

edit: testet nå, Yamaha 667, straight, uansett kilde (BD, DVD) så vises DD, DTS HD i display, men tonecontrol er fortsatt aktiv (kan endre treble og bass)

Newcomer ynroenn sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Straight kobler vel bar ut DSP programmene på Yamha? (Sci Fi, adventure osv)

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant ikke noen epost til yamaha norge der en kunne spørre om det så tok kontakt med lsound der jeg jeg kjøpte min 3800 for og spørre om de kunne finne ut hva som kjøres og ikke når Straight er aktivert :-)

Oppdatterer:

Det var et såpass godt spørsmål at lsound tok kontakt med Yamaha som nå sjekker opp hva som innebærer Straight Effekt :-D

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Angående Yamaha Straight funksjon

Da er det kommet svar fra Yamaha som nå har sjekket ut angående Straight på Yamaha surround recivere/forsterkere :-)

- Ypao: Aktivt
    - Tonekontroller: Aktivt
    - Dialog lift / presence: Da DSP ikke er aktiv, vil ikke Presence kanalene være i drift. Således ikke mulig med Dialog Lift. For å få Aktiv Presence /Dialog Lift må DSP program aktiveres. (Straight + DSP)

Straight betyr ren avkoding av innsignalet. I Pure Direct er ingen av de forespurte funksjoner aktive, og DSP er delvis slukket.

Takker Lsound for hjelp med og kontakte riktig folk hos Yamaha
    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det betyr da at siden jeg benytter Presence med Dialog Lift til film og liker det, så er filmlyden kjøres normalt.

Har nå sett Bolt i HD format med dts hd-ma lyd og vekslet mellom normal og straight.

Hos meg vel og merke... så virker lyden tynnere med straight på.
    Spessielt merker jeg det på center kanalen som virker tynnere og bassen som blir mindre feit.

Og nå så har jeg satt på Rihanna - Good girl gone bad konserten på blu-ray og veksler frem og tilbake. ( mmm... Rihanna i lær og larteks
    Her er det også normal med dialog lift som appelerer til mere trykk i bassen, mere behagelig lyd og større opplevelse av center kanalen.

Musikk i 2 kanaler med og uten suber:
    Her varierer det mellom stereo med suber, straight med suber og pure direct uten subber frontene når greit ca 25hz.
    Straight og pure direct gir best oppløsning og størst lydbilde. Mens Stereo med subene er mere morro lytting der en vil føle lyden og vibrasjonne :-D

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av JosRuu
    Bruker Pure Direct på musikk og Straight på film.
    Pure Dierct låter klart best på mitt oppsett, enten det er film eller TV.
    Hos meg, med små høyttalere, så er subben alltid med i kodet materiale.( i Pure Direct)..f. eks DD 2.0 på TV 3N/Svt1+2....og vil man da ha litt "falsk" surround=Dolby ProLogic så funker det helt klart best med et DD. 2.0 signal.
    På NRK/TV2/TV Norge osv som sender STEREO PCM, så er subben borte i Pure Direct, men kommer tilbake hvis jeg kobler inn Straight og/eller Dolby Pro Logic Movie.
    Og enkelte filmer låter helt sinnsykt mye klarere i Pure Dirct..:-)))))

Så min ønskedrøm(ettersom jeg har 7.1) var å kunne "flytte" om på de to bakerste høyttalerpar når jeg skal kjøre en 5. 1 film, for å få best mulig lyd....i en meny på Yamahaen....da ville jeg bare kjørt film i Pure Direct..:-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate Magnalf sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    789
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Pure Dierct låter klart best på mitt oppsett, enten det er film eller TV.
    Hos meg, med små høyttalere, så er subben alltid med i kodet materiale.( i Pure Direct)..f. eks DD 2.0 på TV 3N/Svt1+2....og vil man da ha litt "falsk" surround=Dolby ProLogic så funker det helt klart best med et DD. 2.0 signal.
    På NRK/TV2/TV Norge osv som sender STEREO PCM, så er subben borte i Pure Direct, men kommer tilbake hvis jeg kobler inn Straight og/eller Dolby Pro Logic Movie.
    Og enkelte filmer låter helt sinnsykt mye klarere i Pure Dirct..:-)))))

Så min ønskedrøm(ettersom jeg har 7.1) var å kunne "flytte" om på de to bakerste høyttalerpar når jeg skal kjøre en 5. 1 film, for å få best mulig lyd....i en meny på Yamahaen....da ville jeg bare kjørt film i Pure Direct..:-)
    Delvis enig med deg classic46, (skriver delvis da jeg ikke har fått testet skikkelig enda ). Det jeg liker med Pure Direct er at lyden blir så mye klarere, og bassen "deiligere" både på film og musikk..!

La merke til at jeg kunne stille dB på hver enkelt kanal selv under Pure Direct, og det stod likt som YPAO hadde satt dem under autooppsettet. Lurer på om avstands"greiene"/forsinkelsen til HT også er aktivt under Pure Direct, noen som vet det?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnalf
    Delvis enig med deg classic46, (skriver delvis da jeg ikke har fått testet skikkelig enda ). Det jeg liker med Pure Direct er at lyden blir så mye klarere, og bassen "deiligere" både på film og musikk..!

La merke til at jeg kunne stille dB på hver enkelt kanal selv under Pure Direct, og det stod likt som YPAO hadde satt dem under autooppsettet. Lurer på om avstands"greiene"/forsinkelsen til HT også er aktivt under Pure Direct, noen som vet det?
    Magnalf og classic har dere subben koblet til LFC kanalen på receiveren ?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Onkyo

Hvordan relaterer dette seg til Audyssey sitt eq system? Har det noe av det samme for seg?

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Til dere med Yamaha receiver..

På min enkle RX-V1067 er det noe som heter "Adaptive DRC". På musikk fungerer det klart best å slå denne av.

Noe å prøve kanskje?

Newcomer Stian B-L sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Akershus
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JosRuu
    Bruker Pure Direct på musikk og Straight på film.
    Samme her

Cambridge Azur 752BD - Music Angel XD800 mkIII - XTZ 99.36 mkII - XTZ 99 W10.16

Se min HiFi HER

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •