Hjelp til 12v trigger output

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til 12v trigger output

Hei.

Jeg har en Yamaha rx-v810, som jeg har kjøpt denne til: http://www.amazon.co.uk/ANTEC-COOLER.../dp/B000VE61XK

Har ikke så god plass over receiveren, så tenkt elitt kjøling ville holde receiveren "frisk". Jeg skulle gjerne ha fått antec kjøeren til å skru seg på sammen med receiveren, så den ikke står på hele tiden, også når receiveren er av. Jeg er også redd folk vil bruke receiveren når jeg ikke er hjemme og glemme å skru på kjøingen, da vil varmen bli enda verre, ettersom kjøleren sitter oppå receiveren. Jegleste på amazon at noen hadde fått denne til skru seg av og på med receiveren ved å bruke 12v triggr ouputen. Det jeg lurer på er, hvordan gjør jeg dette? Og hvilke kabler vil jeg trenge. Send gjerne link, da jeg ikke har snøring på terminologien.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dobbeltposting - se nedenfor.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kjøper et 12/230V-relé - f.eks. på Clas Ohlson: http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=161797387 - kan du koble 12V fra receiveren inn som styrestrøm på reléet - og så kobler du strømmen som skal inn på viften slik at den slås på av reléet når du slår på receiveren, og slås av når du slår av receiveren.

Jeg har brukt denne metoden mange ganger - f.eks. til å slå på og av DACer og utilgjengelige effekttrinn.

Vedlegg 85103

12V er den øverste tilkoblingen - hovedstrømmen kobles til høyre og venstre nederst - hvis du skjønner....
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Hvis du kjøper et 12/230V-relé - f.eks. på Clas Ohlson: http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=161797387 - kan du koble 12V fra receiveren inn som styrestrøm på reléet - og så kobler du strømmen som skal inn på viften slik at den slås på av reléet når du slår på receiveren, og slås av når du slår av receiveren.

Jeg har brukt denne metoden mange ganger - f.eks. til å slå på og av DACer og utilgjengelige effekttrinn.

Vedlegg 85103

12V er den øverste tilkoblingen - hovedstrømmen kobles til høyre og venstre nederst - hvis du skjønner....
    Hmm, dette ble avansert for meg, aldri sett en slik "dings" før. Hvilke kabler og plugger trenger jeg til denne? ALtså en vanlig strømkabel med en vanlig stikkontakt går inn i releet, mens triggern er en mono eller stereo kabel/m plugg som går inn i 12v inngangen på releet?

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner...

OK - 12V tar du ut fra receiveren din. Antageligvis med en kabel med ferdigterminerte og passende monoplugger (vanligvis 3,5mm) i hver ende. Den må du kappe, og så stripper du bare de to +/- ledningene i den enden du kutter, slik at du kan koble dem til 12V-inngangen på reléet. Polariteten spiller ingen rolle. Alternativt kan du gjøre som jeg gjorde: kjøpe en 12V monoplugg på Clas Ohlson, og så lodde på en vanlig lampettledning.

Deretter kapper du strømkabelen til viften din - stripper de kuttede endene, hvoretter du kobler dem til reléet. Hvis du ikke vil skade originalstrømforsyningen til viften din, kan du koble reléet ditt til en skjøteledning som du kapper og stripper - og kobler til reléet - og så kobler du viften til denne kappede skjøteledningen. Reléet bryter strømmen uansett - ikke tenk på de 230 Voltene - det er bare maks spenningen for strømmen til viften.

Sender du meg en PM med mailadressen din, kan jeg lettere tegne og fortelle hvis du er interessert.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK - jeg har prøvd å tegne litt:

Vedlegg 85106

Fra receiveren din trenger du en 12V-triggerplugg i den ene enden - helt kurant å få kjøpt i de fleste hifi-butikker. Denne kapper du og stripper for å koble til reléets 12V-kontakt. Polaritet er likegyldig.

Til reléets øvrige kontakter tar du f.eks. en vanlig skjøteledning - kapper den, og stripper den, og kobler til reléets primærstrømkontakter. Så kobler du viften din til denne skjøteledningen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mattamatisk
    Hei.

Jeg har en Yamaha rx-v810, som jeg har kjøpt denne til: ANTEC A/V COOLER GB VERIS MEDIA SERIES: Amazon.co.uk: Computers & Accessories

Har ikke så god plass over receiveren, så tenkt elitt kjøling ville holde receiveren "frisk". Jeg skulle gjerne ha fått antec kjøeren til å skru seg på sammen med receiveren, så den ikke står på hele tiden, også når receiveren er av. Jeg er også redd folk vil bruke receiveren når jeg ikke er hjemme og glemme å skru på kjøingen, da vil varmen bli enda verre, ettersom kjøleren sitter oppå receiveren. Jegleste på amazon at noen hadde fått denne til skru seg av og på med receiveren ved å bruke 12v triggr ouputen. Det jeg lurer på er, hvordan gjør jeg dette? Og hvilke kabler vil jeg trenge. Send gjerne link, da jeg ikke har snøring på terminologien.

Denne geniale grenuttaket fiker dette for deg.

http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=162511357

Kjøp den og putt kontaktem til Yamaha forsterkeren i den blå merkede stikket som master, så setter du kontakten til kjøleren i et av de andre stikkene, når du da slår på forsterken så trigges grenuttaket slik at kjøleren starter opp. fungerer som en kule, og den tåler 16A .

Bruker dette på begge mine anlegg, da kan alt stå på og jeg slår enkelt av og på sub, dac, effekt, cd, med et enkelt trykk på fjernkontrollen til receiveren.

En annen fordel er at det faktisk er stømløst når det er slått av, så da spares standby strøm også.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK - jeg har prøvd å tegne litt:

Vedlegg 85106

Fra receiveren din trenger du en 12V-triggerplugg i den ene enden - helt kurant å få kjøpt i de fleste hifi-butikker. Denne kapper du og stripper for å koble til reléets 12V-kontakt. Polaritet er likegyldig.

Til reléets øvrige kontakter tar du f.eks. en vanlig skjøteledning - kapper den, og stripper den, og kobler til reléets primærstrømkontakter. Så kobler du viften din til denne skjøteledningen.
    Kjempeflott, tusen hjertelig takk for hjelpen Ulf Du gjorde livet mye lettere for meg.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av arimoen
    Denne geniale grenuttaket fiker dette for deg.

http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=162511357
    Det vil nok fungere for de aller fleste hifiboksene - men man skal være klar over at f.eks. Hegel advarer mot å bruke noe slikt på bl.a. sin Hegel H200 integrerte. Datteren min og mannen hennes vurderte faktisk et slikt grenuttak - og forsåvidt også min 12V-løsning - inntil de finleste brukermanualen. Hegel har tydeligvis lagt inn en ekstra strømkrets for å beskytte elektronikken når man slår på og av - men denne beskyttelsen er aktiv bare når man bruker strømbryteren på Hegelen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil nok fungere for de aller fleste hifiboksene - men man skal være klar over at f.eks. Hegel advarer mot å bruke noe slikt på bl.a. sin Hegel H200 integrerte. Datteren min og mannen hennes vurderte faktisk et slikt grenuttak - og forsåvidt også min 12V-løsning - inntil de finleste brukermanualen. Hegel har tydeligvis lagt inn en ekstra strømkrets for å beskytte elektronikken når man slår på og av - men denne beskyttelsen er aktiv bare når man bruker strømbryteren på Hegelen.

Ser den, men hvis Hegelen er koblet som master og du slår av denne med av/på bryter aå merker jo ikke denne noen forskjell, da master ikke er strømløst, master uttaket registrerer bare at det går strøm, og trigger da et rele som starter slavene. det som er koblet til slavene er jo strømløst så der ser jeg jo poenget,

Fordelen du også får med denne er jo overspenningsvern osv, men hvor bra det er kan en sikkert diskutere.

Jeg bruker mest dette for at jeg hadde en del trafostøy og during i hayttaler når at av utstyr sto i standby, med denne så er det helt tyst.:-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •