Surround prossesor eller reciver?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Surround prossesor eller reciver?

Hola!

Har bestilt emotiva xpa-5 til klipschene mine, men sliter med valg av preamp/reciver/surroundprossesor ... Det virker som om de fleste kjøper en reciver og bruker den som prossesor, men finnes det ingen rimlige surroundprossesorer?

Emotiva har jo en 7 kanals prossesor til en rimlig penge, men denne har jo også fått endel kritikk, samtidig finner jeg ingen ting om lydsignaturen til den. Lurer også på om det finnes bedre valg til omtrentlig samme pris.

Ser at flere velger onkyo recivere, er det rett og slett fordi det finnes så få(gjerne litt dyre)prossesorer?

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med denne:

Marantz SR5005

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med deg om at det burde være et marked for rimelige prossessorer. Som f.eks pre-delen i Yamaha 3067 hadde vært fin å få som ren prossessor.

Forslaget over hær om å gå for den Marantzen støtter jeg. Den ser også skikkelig bra ut. Fordel. Er bare litt skeptisk til Audyssey romkorreksjon som den bruker. Har hatt problemer tidligere med at Audyssey gjemmer en del trøkk i mellombassen, og gjør det til en omfattende jobb å få anlegget til å spille maksimalt.

Anbefaler deg å tygge litt på denne som alternativ:Yamaha RX-V2067 7x130W 9.2 3D A/V receiver - L-Sound AS

Intermediate borabora sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    527
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I samme situasjon og er bare Emotiva sin som jeg har funnet i en normal prisklasse men føler denne er litt utdatert selv om de vel ikke kom med ny før 2013. Bare en oppgradering. Liker nye funksjoner så gikk for en Onkyo 709 så har man mulighet til å bytte senere uten for stort tap.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt mye bra om Marantz, det samme med Yamaha. Lener meg litt mot Marantz, da jeg har hørt Yamaha og Klipsch og det falt ikke helt i smak. Onkyo er også en jeg vurderer veldig sterkt.

Hvordan er dette med recivere, har en rimligere utgave av en serie samme egenskapene med lyd og bare litt mindre krefter? Betaler man for effektdelen av en reciver?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forvent en noe tilbakelendt spillestil fra Klipsch når Marantz styrer showet. Mulig det er midt i blinken for deg. Funker jo knall på Dire Straits, Kari Bremnes osv, mens Metallica mister noe gnist.

Har egentlig ikke peiling, men gjetter på at ca 1/3 av prisen på receiver går til effekt-delen.

For å se kvalitetsforskjellene på prossessordelen må du finlese specs. Hva slags DAC og bildeprossessor som står i hver enkelt modell.

En kul ting er at noen har to sub-ut, og kan korrigere subbene hver for seg.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marantz og Klipsch funker knall
    Har hatt Marantz forforsterker med både Marantz Effekt, Emotiva effekt og nå Rotel effekt.

Det som har vært en gjenganger som negativt med Marantz er at de har manglet krefter. Men det problemet uteblir når man bruker den som prossessor. Og som det så er det vel ikke så mange som har like god lyd?

Husk også at skal du ha en ren prossessor som tilsvarer en receiver, så må du faktisk opp en del i pris, da volumet på produksjonen på receiverer faktisk er mange ganger større enn det er for prossessorer, og prisene dermed er mye billigere for recievere enn prossessorer.

Og en siste liten ting. Husk at en prossessor også er receiver. Da reciever faktisk kun omhandler om det er radio eller ikke innebygd. Selv om det er blitt en felles fortegnelse for en surround forsterker med innebygd effekttrinn.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var i lignende situasjon som deg, jeg har xpa 2 og xpa 3. Jeg handlet en prosessor marantz av 7005. Meget bra i stereo også.

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenker litt i samme bane som deg. En XPA-2 er på vei til B&W 683.

Jeg har til nå sett for meg en Yamaha RX-A2010. Jeg har tenkt å legge opp sone2 til kjøkken og sone3 til kontor/soverom. Reciveren kan styres fra andriod/iphone app og med mye musikk på dlna bl.a. kan det blir ganske kult.

Marantz av7005 ser også veldig spennende ut.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •