Rom rundt receiveren

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rom rundt receiveren

Heisann. Jeg skulle egentlig kjøpe større høytalere, men fant ut at den ny innkjøpte yamahaen ikke ville gi meg den kraften jeg trengte, så jeg byttet den inn i en større model (- med preouts til fremtidig effektforsterker). Den nye receiveren er en yamaha rx-a810. Lyden finner jeg helt superb, på alle tenkelige måter. Langt bedere enn den mindre modellen 671. Problemet er at denne blir varmere. Jeg kan fint legge hånden på toppen uten å brenne meg, men den blir varm (ikke lunken, men varm). Jeg målte tempen på toppen av receiveren til mellom 40-43 grader ved normal bruk, og til 45 grader ved å pushe den på høyt volum (høyere enn hva jeg liker å spille). Dette etter å ha brukt receiveren i 6-7 timer i strekk. Er dette for varmt? Grunnet at jeg bor i en studenthybel sm er ferdig møbelert, kan jeg ikke endre på møbelemanget. Receiveren har en klaring på rundt 6,5 cm over, og ca det samme på sidene. Dog blir ikke sidene eller baksiden varm, bare toppen. I manualen står det at dn skal ha en klaring på 30cm over, og 20 cm på sidene...noe jeg finner helt sinnsykt. Hadde jeg visst det i utgangspunktet hade jeg aldri kjøpt den. Sjekket aldri klarige på 671, men tenker det er de samme. Onkyo 609 krever 20cm over, noe jeg og syne er drøyt. Uansett, er temperaturen jeg oppga for mye? Litt engstlig at jeg skal ende opp med en dyr receiver som ikke vil leve lenge. Har ikke hatt noen problemer med den, utover at den blir varmere enn 671, og en tidligere onkyo 608 jeg hadde. Vil gjette på at den ligger ca 5 - 6 grader høyere enn disse i temp.

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha blir generelt varme virker det som. Har selv en v-1800 og før jeg kjøpte effektforsterker så ble den såpass varm at det nesten var vondt å ha hånda oppå den hvis jeg hadde spilt med bra volum lenge.
    Kjenner flere med yamaha forsterkere og de blir varme alle sammen.

Og den plassen du har rundt burde holde i massevis, min har stått mye trangere og det gikk fint, den ble like varm da som når den sto nesten åpent.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    40-45 grader er helt OK - ingen grunn til bekymring. En grei tommelfingerregel er at hvis du greier å holde hånden på forsterkeren uten at du føler ubehag eller brenner deg, er det greit.

Disse kravene på luft i størrelsesorden flere titalls centimeter er nok satt for å ta hensyn til et litt varmere klima enn vårt. Skjønt sommerstid hender det at jeg har tett oppunder 30 grader i stuen - og da gjetter jeg på at stereoen lett ville ha kommet opp i over 50. Men når det er så varmt, blir det helst å sitte ute på terrassen.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker og bukker til dere begge. Da velger jeg å beholde receiveren Er foresten 3 års garanti på denne iforhold til RX-V linjen, som har 2. Det er jo og positivt. Men jeg har enda et spørsmål. Kabinettet er veldig åpent, altså veldig mye riller, også på venstre side. Dette gjør at man lett kan se alle komponentene i receiveren. Da tenker jeg, vil det ikke komme veldig mye støv nedi? Og er det noen måte man burde vedlikeholde den på for dette?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støv pleier ikke å være et veldig alvorlig problem. Vel hvis du aldri støvsuger i rommet der anlegget står, kan det jo bli det etterhvert. Men du kan vanligvis la det gå mange år mellom hver gang du gjør noe med det. En god venn av meg blåser litt forsiktig med trykkluft på boks når han føler behov for det - og det er ikke ofte. Støvsuging under toppdekslet skal man være forsiktig med. Selv om du er aldri så forsiktig, kan du komme borti noe som du ikke burde komme borti. Hvis du røyker eller steker mat hele tiden, blir det litt annerledes - da kan det tetne seg til adskillig fortere.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er der virkelig noen der støvsuger apparatene innvendig?
    Slår receiveren seg ikke av har du ikke noe problem jo.
    I de fleste apparater sitter et kretsløp der slår apparatet av når det blir for varmt, men det er vel ikke før 65 grader tror jeg men det varierer jo litt, noen klasse A kan du nesten steke egg på.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker igjen for svar, til dere alle sammen Neida, jeg røyker ikke, ei lager jeg mat hele tiden hehe. Nei altså, jeg bare synes det var mye penger å legge ned i en receiver, så jeg ønsker å ta forhåndsregler før tiden for åpent kjøp renner ut. Altså jeg har hørt så mye om at receivere må være kladest mulig, for ellers forkorter man levetiden på dem. På et forum var det en som påsto at for vær 10'ende grad over normal temperatur forkorter man levetiden i to. Da normal temperatur ikke sto i bruksanvisningen kunne jeg bare sammenligne med Onkyo'n som jeg eier (608) og yamahaen jeg leverte tilbake. Begge disse var vesentlig kaldere. Målte tempen på onkyon til 33 grader ved normal bruk, og kom alri over 40 på den. Nå har jeg i tillegg små høytalere, HKTS 60 pakka, hvor jeg ikke har koblet til surround høytalerene, så jeg kjører et 3.1 system. Men de bakre høytalerne skal opp så fort jeg får stativer til dem. Har også dynavoice f6 pakken, men liker bedre hkts.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ps: Er den nye receiveren varmere pga de ekstra kreftene i den?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •