Surround via fiber ???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Surround via fiber ???

Hei

Jeg har et spørsmål.

Jeg har en Samsung LED smart TV med 3 x HDMI innganger.
    Jeg har koblet Altibox til HDMI 1
    Jeg har koblet Sony Bluray spiller til HDMI 2
    Jeg har koblet Popcorn Hour C-200 til HDMI 3
    Og så har jeg koblet en fiberkabel fra TV til min Yamaha RX-V633 receiver.

Men så oppdaget jeg at når jeg f-eks. kjører DVD og velger 5.1 surround på DV'en så viser fremdeles displayet til receiveren PCM og Stereo.
    Den viser også Pro Logic.

Tidligere når jeg kjørte HDMI rett inn på receiveren og så videre til TV så koblet receiveren automatisk over på DTS surround når den fikk DTS signal fra DVD spilleren.

Har jeg gjort noe galt her ?????....Trodde surroundlyden også kunne transporteres via fiber eller er det oppsettet på TV'n som bestemmer det ?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor har du koblet alt inn i TV'en? Du har jo HDMI-innganger på receiveren for en grunn. Bruk de i stedet, så skal du se det løser seg.

Grunnen til at du ikke får opp DTS på receiveren når du kjører optisk fra tv er at TVen din ikke klarer å dekode dts signalet den får fra de andre signalkildene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alek
    Hvorfor har du koblet alt inn i TV'en? Du har jo HDMI-innganger på receiveren for en grunn. Bruk de i stedet, så skal du se det løser seg.

Grunnen til at du ikke får opp DTS på receiveren når du kjører optisk fra tv er at TVen din ikke klarer å dekode dts signalet den får fra de andre signalkildene.

Jeg kjørte alt inn på receiveren tiligere og som sagt så fungerte alt greit da.
    Problemet er at min receiver kun har 2 HDMI innganger og jeg altå 3 kilder.
    Jeg måtte da bruke en HDMI switch i tillegg.
    Den TV'en jeg hadde før hadde bare 1 HDMI inngang.
    Når jeg nå fikk ny TV så hadde den 3 HDMI innganger og jeg så det som praktisk å koble alt inn på TVen og bruke switchen der. Mye enklere og mer ryddig kablingsmessig,
    I tillegg er min DVD spiller en 3D spiller og da var det nok en utfordring. Jeg fikk ikke TV til å detektere 3D signaler gjennom HDMI switchen jeg hadde (måtte ha en HD HDMI switch som takler HDMI 1.4) pluss nye kabler men så var receiveren. Switchen i receiveren takler heller ikke HDMI 1.4 så for å få 3D så måtte jeg koble spilleren direkte til TV med HDMI 1,4 kabel. Greit nok men da vill jeg kun få lyd på TV og ikke surround via receiveren. Så derfor håpet jeg at dersom jeg koblet alt via TV'n og tok lyden via fiber fra TV ned til receiveren så ville alt løse seg.
    Men du mener altså at det ikke går ?
    Og at det er på grunn av at TV'n ikke klarer å detektere DTS og sende det videre til fiberen ?
    På TV'en kan jeg sette opp SPDIF utgangen til enten PCM eller Dolby Digital.
    Jeg har satt de til Dolby Digital.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan hende TVens interne TV-tuner kan få sendt DD som brukes på enkelte TV sendinger ut av TVen. Men veldig få TVer greier å videresende 5.1 signaler, grunnen ser sikkert at den selv kun bruker stereo.

Send de 2 kildene du ønsker surround i via forsterkeren, så den siste kilden med optisk ned fra TV.

Selv så kjører jeg alle min kilder via forsterkeren, men har koplet BD spillerens 3D utgang direkte til TV. Det samme har jeg med HTPC.

Og siden jeg bruker Logitechs Harmony fjernkontroll, så merker jeg aldri noe ekstra klunder med å bytte kilder på forskjellige steder.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja du har rett.
    Jeg fant fram manualen på TV'n og leste at den ville sende 5.1 ut på fiberen dersom den mottok det via tv tuneren men dersom det kom fra en av de andre kildene så ville den kun sende ut 2 ch på fiberen.

Det var jeg ikke klar over gitt....

Så jeg koblet om.
    Siden min receiver kun har 2 HDMI innganger og ikke klarer å transportere 3D fra dvd spilleren så koblet jeg Altibox og Popcorn inn på hver sin HDMI kanal på receiveren og får dermed DTS surround fra Popcorn mens DVD spilleren koblet jeg med 1.4 HDMI kabel direkte til TV'n og lyden går via coax fra spilleren til receiveren. Da får jeg også surround fra DVD spilleren og 3D på TVn når jeg spiller det. Det var desverre ikke fiber utgang på DVD spilleren men regner med at coax omtrent er like greit.
    Ser ut til å funke greit nå.

Ny erfaring og ny lærdom. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Det kan hende TVens interne TV-tuner kan få sendt DD som brukes på enkelte TV sendinger ut av TVen. Men veldig få TVer greier å videresende 5.1 signaler, grunnen ser sikkert at den selv kun bruker stereo.

Send de 2 kildene du ønsker surround i via forsterkeren, så den siste kilden med optisk ned fra TV.

Selv så kjører jeg alle min kilder via forsterkeren, men har koplet BD spillerens 3D utgang direkte til TV. Det samme har jeg med HTPC.

Og siden jeg bruker Logitechs Harmony fjernkontroll, så merker jeg aldri noe ekstra klunder med å bytte kilder på forskjellige steder.
    Fortell kort om Harmony fjernkontrollen din.
    Hva er så fint med den ??
    Flyter rundt med fjernkontroller her :-)

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først: Coax og Toslink (optisk/fiber) er det samme bare elektrisk eller lys. Begge sender det som heter S/Pdif. Ingen forskjell. Det fine med Toslink er at den ikke er elektrisk koplet sammen med forsterker, så ved bruk mot PC så slipper man å få elektrisk støy med til forsterkeren. Men nå som PC også koples mot TV, så kommer den seg frem uansett.

Men det er heldigvis blitt mye mindre støy den veien de siste årene.

Logitech Harmony:

Enkelt. Du programmerer den lett på en PC, ved å fortelle den hvilke TV, forsterker osv du har. I programmet så ligger alle IR kodene klare, slik at du slipper å laste dem opp selv. Kanskje noen veldig sære apparater som ikke er med. De hadde for ett par år siden over 175.000 forskjellige apparater i sitt system. Og finner du ikke din spesielle komponent, så er det som regel ofte samme signaler fra samme merke, men annen modell.

Når du har forklart hvilke komponenter du har. Så kan du lage aktiviteter. Som er like enkelt.

Aktivitetene er som f.eks. "Se TV", "Se DVD", "Hør Musikk" osv, kall dem hva du vil. Når du f.eks. lager "Se TV" så spør programvaren om det er TV eller dekoder som skal styre kanal valget. Hvis du har lagt inn dekoder blant komponentene. Dette finner den ut av selv. Når du da velger dekoder. Så spør den om det er TV eller forsterker som skal regulere volumet. Når det valget er gjort. Så spør den hvilken inngang dekoderen er koplet til TVen. Du får opp en liste, og den stemmer som regel med inngangene på TVen. Så spør den om inngangen på forsterkeren.

Selv om du kanskje ikke kan velge en spesiell inngang direkte fra original fjernkontrollen, så har Logitech som regel ett direkte signal for denne.

Når du har gjort det, og alle aktiviteter er ferdig. Så kan du ta i bruk kontrolleren.

Når den er klar til bruk. Så (etter hvilken versjon man har av kontrolleren) så er det enten en knapp eller ett bilde på displayet som viser en aktivitet. Trykk på denne så starter TV, dekoder, forsterker og settes til riktig inngang på alle komponter i løpet av noen få sekuder. Du trykker kun 1 eneste gang, og alt er klart til bruk. Det samme når du skal slå av. 1 trykk og alle komponenter som er på, slås av.

Skal du fra TV til å se DVD, så er det bare trykke aktivitets knappen, og "Se DVD" så, slår den av dekoder, og starter DVD spiller, samt bytter innganger på forsterker og TV hvis nødvendig.

Logitech har holdt programmeringen enkel, slik at alle skal kunne gjøre det enkelt og greit. Så enkelte liker ikke at man ikke kan gjøre som man vil med den. Men det er mye innstillings muligheter hvis man ønsker. Som favoritt kanaler osv, i enkelte modeller med bilde av kanal logo i displayet osv.

I start fasen så kan det være enkelte ting som må fikses på. Slik som hvor lang tid den skal bruke fra TVen slås på, til man kan stille inngang på den osv. Enkelte TVer bruker litt tid før den er mottakelig for signaler. Dette kan man stille på.

Og står man virkelig fast, så har Logitech en meget god hjelpe service, hvor de kan gå inn og fikse opp i problemene dine, siden alle innstillinger ligger på internett. Eller de hjelper deg over telefon. Av en nordmann. Jeg har faktisk spurt om noen problemer her inne i Logitech trådene, og har blitt kontaktet av Logitech selv med tilbud om å hjelpe. Meget bra.

Vil anbefale at man ikke går for de billigste modellene, de har kun faste knapper. Harmony One, som jeg har, er meget bra, og har trykkfølsom skjerm. Det eneste den mangler er de 4 farge knappene for TVen. Men de får du på den trykkfølsomme skjermen. Harmony 900 har disse, men koster over 1000,- mer om dagen.

Med Harmony 900 (og med litt klunder One også) og ekstra utstyr. Så kan man faktisk styre lys osv i huset om man ønsker.

Beklager om det ble litt mere info enn ønsket

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja googlet litt på den mens jeg ventet på svar fra deg :-)

Hvilken modell har du/vil du anbefalle ??

Søkte opp Popcorn Hour C-200 og fikk "grønn hake" på at den støttet også den men PCH C-200 bruker radiobølger til fjernkontrollen og ikke IR så jeg ble litt skeptisk men regner med at den funker dersom de sier det :-)

Oppdatering: Ser at modell 900 har RF så da er det vel ok :-)
    Men prisen var stiv....2,500,-

Petter

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil anbefale One eller 900.
    Mine foreldre har en av de billigere, den funker, men langt fra samme kvalitetsfølelsen som min One.

Har selv også hatt Harmony 1000, men valgte å bytte til One pga jeg liker bedre å ha litt knapper å føle meg frem på, i stedet for å måtte se på skjermen for å treffe riktig. Samt at 1000/1100 krever 2 hender.

Har selv ikke vært borti RF versjonen. Man får kjøpt RF mottaker til One også, det er billigere enn 900. Men husker ikke hva som krevdes av 900 for at det skal funke, eller noe slikt.

Men spør om det i Logitech tråden her inne, der er det mange som nok har vært borti det. Bruk One tråden.

Alt annet er det bare å spørre om

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Audio Return Channel?

Har du det på TV'n din? Altså, audio return channel? Det er en søt funksjon som sender HDMI-lyd direkte tilbake til forsterker.
    Så da kan du koble mange enheter til tv'n, og en HDMi-kabel til forsterkeren, og etter hva jeg har skjønt, få lyden til forsterker mens bildesignaler vises på tv'n.

Da er alle problemene dine løst

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av newman221
    Har du det på TV'n din? Altså, audio return channel? Det er en søt funksjon som sender HDMI-lyd direkte tilbake til forsterker.
    Så da kan du koble mange enheter til tv'n, og en HDMi-kabel til forsterkeren, og etter hva jeg har skjønt, få lyden til forsterker mens bildesignaler vises på tv'n.

Da er alle problemene dine løst
    hm....det må jeg sjekke opp.
    TV'n jeg har er:

Komplett.no - Samsung 46" 3D LED Smart TV UE46D6505
    Samsung 46" 3D LED Smart TV UE46D6505

Googlet litt og fant dette:

HDMI 1.4 med Audio Return Channel og nye muligheder
    UE46D6505 har hele fire HDMI-tilslutninger, så du kan nyde dagens bedste digitale overførsel af billede og lyd med et minimum af kabler. Med den helt nye ”Audio Return Channel”, som følger med HDMI 1.4-standarden, kan du overføre lyd i begge retninger, så du ikke længere behøver et separat audiokabel for at få tv-lyden over på din surround-receiver.

Med andre ord kan du nu nøjes med et enkelt HDMI-kabel plus strømkabel til tv’et. Det er virkelig noget, der pynter i stuen – specielt hvis du har tv’et hængende på væggen. Vær dog opmærksom på, at din receiver også skal være HDMI 1.4-kompatibel og understøtte denne funktion

Så da kan jeg kanskje bruke Audio Return om jeg bare finner ut hvordan :-)

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan hende det er en knapp på fjernkontrollen som heter ARC.

På forsterkerene så kom dette rett etter 3D TVene kom.
    Går du sendt 3D signaler igjennom forsterkeren, så har du kanskje ARC også. Men det kom i tiden da de fleste av de billigere forsterkerene begynte å ha 3 HDMI innganger. Din hadde vel bare 2?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Det kan hende det er en knapp på fjernkontrollen som heter ARC.

På forsterkerene så kom dette rett etter 3D TVene kom.
    Går du sendt 3D signaler igjennom forsterkeren, så har du kanskje ARC også. Men det kom i tiden da de fleste av de billigere forsterkerene begynte å ha 3 HDMI innganger. Din hadde vel bare 2?

Ja min forsterker har bare 2 innganger.
    Jeg prøvde å kjøre 3D gjennom forsterkeren og bruker HDMI 1.4 kabler hele veien, fra DVD til forsterker og fra forsterker til TV. DVD spilleren sier da at den ikke detekterer noe 3D TV og vil ikke sende 3D men dersom jeg kobler rett til TV fra DVD spilleren så går alt greit. Men da gikk altså lyden kun på TV men det jeg gjorde da var å koble lyden via coax fra DVD til forsterker.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •