Bi-Amping på Pioneer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer eigeek sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bi-Amping på Pioneer

Hei,

Har nettopp kjøpt meg ferdig bi-wire kabler til høytalerene mine. I det jeg monterte dette opp kom jeg til å tenke på at det er faktisk mulig og bi-ampe med den receiveren jeg har nå. Er det noen som har gjort dette før? Regner med det er easy men det jeg lurer på er; får høytalerene mer strøm av dette? Altså bruker receiveren to ekstra kanaler, i mitt tilfelle 190W ekstra på de høytalerene, eller tar den bare å deler det på en måte så jeg vil få lik effekt som vanlig bi-wire?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eigeek
    Hei,

Har nettopp kjøpt meg ferdig bi-wire kabler til høytalerene mine. I det jeg monterte dette opp kom jeg til å tenke på at det er faktisk mulig og bi-ampe med den receiveren jeg har nå. Er det noen som har gjort dette før? Regner med det er easy men det jeg lurer på er; får høytalerene mer strøm av dette? Altså bruker receiveren to ekstra kanaler, i mitt tilfelle 190W ekstra på de høytalerene, eller tar den bare å deler det på en måte så jeg vil få lik effekt som vanlig bi-wire?
    Det burde du prøve når du likevel har kablene ja!

Du får ikke dobbel effekt,men noe mer blir det! Og de to forsterker modulene som slipper å "dra på bassen",får en litt lettere jobb,og det vil derfor i de fleste tilfeller føre til noe renere og bedre lyd - dette avhenger også noe av hvilke HT man har !

Uansett,så er det hvert forsøket når du alikevel har kablene!

2,5 veis HT er vel dem man har mest igjen for å biampe vil jeg tro!

Husk å definere "bi-amp" i receiveren,og fjern for all del de skinnene mellom ht-terminalene!

Kom gjerne med en tilbakemelding når du har prøvd dette:-D
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer eigeek sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ett par XTZ 99.26, merka ikke stor forskjell, eller lettere sagt ingen ved koble bi-wire. Kanskje litt klarere lyd og litt mer i mellom, men ikke stor mer. Og selfølgelig gleden da over og ha noen feite ferdiglagde kabler bakom :-)
    Men du mener de kan få mer power ved at jeg bruker surround utgangene til bi-amp? Altså i teorien så burde de jo få dobbelt så mye MEN når du skifter til "bi-amp" inne i menyen så kan det jo være at receiveren gjør noe snacks der da.. Ser du har LX-82, jeg har LX-83 så vi har vel ganske likt interface og receiver!

NOTIS: har noen andre kabler jeg kan prøve med. Kom ikke så godt frem i første posten men de nye bi-wire kablene jeg fikk var 2 banan til 4 banan, ikke 4 til 4.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eigeek
    Jeg har ett par XTZ 99.26, merka ikke stor forskjell, eller lettere sagt ingen ved koble bi-wire. Kanskje litt klarere lyd og litt mer i mellom, men ikke stor mer. Og selfølgelig gleden da over og ha noen feite ferdiglagde kabler bakom :-)
    Men du mener de kan få mer power ved at jeg bruker surround utgangene til bi-amp? Altså i teorien så burde de jo få dobbelt så mye MEN når du skifter til "bi-amp" inne i menyen så kan det jo være at receiveren gjør noe snacks der da.. Ser du har LX-82, jeg har LX-83 så vi har vel ganske likt interface og receiver!

NOTIS: har noen andre kabler jeg kan prøve med. Kom ikke så godt frem i første posten men de nye bi-wire kablene jeg fikk var 2 banan til 4 banan, ikke 4 til 4.
    Når du aktiverer bi-amp modus,så sørger den for å gi identisk signal til front og surr-back - ikke noe annet enn det! Så i teorien,så får du dobbel effekt,men ikke i praksis,siden diskant området trekker minimalt med strøm i forhold til bass området!

Bi-wire er bortkastet,mens bi-amping kan ha noe for seg!

Nå vet jeg ikke hvor mye det evt utgjør på en stativhøyttaler - som sagt er det på 2,5 veis konstruksjoner det er mest og hente!

Uansett,så er det bare og prøve!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate ROXY sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    4,308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før jeg investerte i en Abrahamsen effektforsterker kjørte, jeg mine Exact høyttalere med bi-amp fra Pioneer LX 70.
    Ja - jeg syntes det ble bedre lyd i sidehøyttalerne med dette. Dynamikken ble merkbart bedre.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bi-ampet med Pioneer AX4ASi når jeg hadde den, og den ga litt mer kontroll i bass området på mine PSB og Klipsch høytallere.

Men husk med en slik forsterker så blir total effekten fordelt utover alle høytallerene. Så surround så får frontene mere effekt enn resten. Ved å ikke bi-ampe så blir det mer fordelt likt.

Men prøv å se hva du liker selv. Er enkelt å bytte om på.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •