Lytteinntrykk - Byttet onkyo 607 med Cambridge 840a-v2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lytteinntrykk - Byttet onkyo 607 med Cambridge 840a-v2

Edit; endret tittel på tråden etter at forsterkeren kom i hus..

Etter et par år med onkyo 607 og SA jiffy har endelig mulighetene for oppgradering begynt å by seg. Har i all hovedsak likt anlegget, om enn bare for en inngang til den fantastiske verdenen av lyd. Har jo også funnet ut at jeg hører mye mer på musikk enn film, og det er da stereo som er neste skritt.

Har fått hørt på en god del forskjellig de siste par årene, og liker lyden av spesielt cm-serien til b&w, men også ikon og SA.
    Har prøvd å følge med i lenger tid for å se om det kommer en 840a på bruktmarkedet, men har vært for sen de få ganger jeg har sett det. Det er jo tydeligvis en populær forsterker om dagen.

Planen har egentlig vært å få tak i en brukt 840, og deretter eksperimentere med høyttalere for å finne en riktig match.
    Spørsmålet er egentlig om det er noen andre forsterkere som kan duge som et alternativ til 840a?

Har ikke klart å bestemme meg for hvilke høyttalere jeg egentlig har likt best, men både B&W cm7\cm8 og ikon 5\6 mk2 er høyttalere jeg har likt veldig godt sammen med Cambridgen.
    Har også vært inne på SA Mantra og noe Klipsch, men kommer stadig vekk tilbake til at de største gåsehudopplevelsene jeg har er på roligere akustisk musikk som Lofgren, Clapton etc

Mulig denne posten blir rotete, men det stemmer nok. Hodet mitt er rotete selv i forhold til hva jeg egentlig vil ha.
    Jeg vet bare at jeg kommer til å kjøpe meg forsterker og dac først, og deretter finne høyttalere - tror jeg 8)

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes mange gode forsterkere i den prisklassen. Eksempel: Abrahamsen, Xindak, Cayin, Marantz, Hegel, Primare...osv.
    Det ble forresten nettopp lagt ut en Cambridge på Hifisentralen: CAMBRIDGE 840A v.2 Integrert forsterker Sort

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, har du sett ja... Fikk tak i den! Tusen takk Syncron, hadde nok ikke sett den annonsen før det var for sent hadde det ikke vært for deg

Da blir det å vente i spenning på å få den levert, så får man se hva slags høyttalere man etterhvert skal begynne å lete etter 8)

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rifer
    Haha, har du sett ja... Fikk tak i den! Tusen takk Syncron, hadde nok ikke sett den annonsen før det var for sent hadde det ikke vært for deg

Da blir det å vente i spenning på å få den levert, så får man se hva slags høyttalere man etterhvert skal begynne å lete etter 8)
    Så bra. Gratulerer med flott forsterker til en fin pris.
    Hvor mye penger har du tenk til å bruke på høyttalere?
    Jeg har hatt både PSB Image T6 og Klipsch RF82 nettopp, men har nå byttet til KEF IQ90 som jeg fikk kjøpt demobrukt til 7495 kr (Veil. pris 15995 kr).
    IQ 90 passer veldig bra til Lofgren og Clapton. MYE mer detaljert enn Klipsch og sammtidig bra trykk i bassen. De vil gi deg gåsehud tror jeg. IQ 90 er også en meget pen høyttaler synes jeg.

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rifer

Hei

Kan varmt anbefale B&W CM-serie her til denne forsterkeren.
    Siden Cambridge er så nøytral som den er tror jeg denne kan passe ganske mange høyttalere, den framhever på mange måter høyttalernes egenskaper, for dem til å høres ut slik dem var tenkt, da forsterkeren ikke legger noe til eller vekk. Kjører selv Cambridge 840-serie sammen med B&W CM8 i et stereo oppsett og er meget fornøyd. Ble også meget imponert over hvordan den også drev B&W CM9 høyttalerne mine. Gratulerer med en grom forsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat hvor mye jeg skal bruke har jeg ikke bestemt meg for, men har nok en øvre grense på rundt 10 - i utgangspunktet :twisted:
    Tror ikke det blir veldig store høyttalere i første omgang, de må ha en viss waf, og veldig store høyttalere er lite akseptert.

Har hørt en del av cm1 på 640a til cambridge, noe jeg tidligere likte godt (da budsjettet var litt mindre..) - så at det blir i cm-serien er ikke helt usannsynlig.
    Er en 840 egentlig sterk nok til 805s sånn forøvrig?

Ellers har jeg som nevnt likt det har jeg hørt av Ikon mk2-serien, men da med enklere forsterker.. Så gleder meg til å teste de også.

Skal prøve å få sjekket ut kef også, har ikke tenkt på de til cambridge før.

Går nesten utifra at dacmagic er et godt valg til 840a? Tror ikke jeg vil legge penger i cd-spiller ettersom stort sett alt jeg har er digitalisert på flac-filer.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil få bedre lyd om du kjøper en Hegel, Abrahamsen...osv på bruktbørsen.
    Dacmagic er ikke spesielt bra.
    Jeg kjøpte nettopp en Abrahamsen V6 DAC for 1998 kr. Er kjempefornøyd med den. Den har en varm lydsignatur, noe jeg liker.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk tak i en a-dac på elkjøp som får fungere til å begynne med.

Ser ikke ut som om posten klarer å levere forsterkeren før mandag, hadde håpet å kunne bruke helga til testing men meh.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med kjøp. Det letteste hvis du ikke vet hva du vil ha er å dra på Hifiklubben. Der har de forsterkeren din, så kan du høre på høyttalere i ditt prisområde.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Førsteinntrykk - NY FORSTERKER

Ref tidligere innlegg i tråden fikk jeg kjøpt meg en 840a-v2 brukt, og har ventet i spenning på at den skulle komme. Håpet at den skulle ha kommet før helgen, men posten var ikke så rask denne gangen.
    Men endelig, i dag var dagen. Fikk hentet etter jobb, og startet rett med oppkoblinga for å se at ting fungerte - det gjorde det. Det ble lyd.

Men det ble så sinnsykt mye bass bare jeg dro på bittelitt med volum...
    Tenkte at den skulle spille litt for å varme seg, men hjalp ikke mye. Prøvde forskjellige stilarter, og det var bare alt for mye bass (ikke den gode, men den som bare står og skurrer....)
    Prøvde å plassere høyttalere på puter, på sofa, men selv det hjalp lite.
    Etter diverse banning, kobling tilbake til onkyo'en for å teste den igjen ift bass. Sjekket innstillinger på cambridgen, alt var riktig innstilt.
    Fant ut at eneste løsning var å ta en tur ut av huset, og kjøle ned hodet litt. Vandret rundt på rema av alle ting, og kom til sokkehylla..
    ....Og lyset gikk opp for meg.. Jeg hadde glemt å tette bassportene.... Småløp hjem, fikk tettet de, og det var som en annen verden. Trommene hørtes ut som en tromme og ikke som en semi-trailer som kjører forbi huset ditt..

Min teori (her kan jeg godt være på dypt vann, i såfall hjelp meg) er at onkyoen rett og slett ikke klarte å levere den bassen som høyttalerene er konstruert for, og derfor hørtes "pinglete" ut. Når jeg plutselig fikk kreftene til 840a på de, så våknet de og ble alt for mye. Det hjalp hvertfall betraktelig å tette portene. Har også tidligere lest at jiffyene har for mye bass rett og slett, men har ikke tenkt over det før i dag.
    Hvorvidt begrunnelsen min er riktig eller ikke, så er det hvertfall den største lærepenga jeg har fått hittil når det gjelder hifi i egen stue.

Ift diskant og mellomtone så er det litt mer detaljert enn det var på onkyoen, men ikke så mye som jeg egentlig forventet. Men mer om dette kommer i løpet av noen dager.

Hører til med historien at jeg lærte en god del ting om plassering og akustikk mens jeg bannet og svertet før jeg tettet portene, men de skal testes litt nøyere ut før jeg kommer med oppdatering på det.

Som en PS kan det vel nevnes at jeg var på hifiklubben og hørte gjennom sortimentet der med en 840 tilkoblet. Sjansene er meget store for at det blir cm8 når muligheten byr seg kan man vel si... Men skal teste kef litt nøyere også, før jeg bestemmer meg.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der ser man hva litt strøm kan gjøre....forsterkeren er den viktigste komponenten i et anlegg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •