Forsterker 20-35k til Monitor Audio GS20

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterker 20-35k til Monitor Audio GS20

En kamerat har Monitor Audio GS20, drevet av en selvbygget Else Audio The End Millennium.

Dette lyder utrolig livlig, med oppløsthet, godt samspill mellom høyttalerne, samt et godt trykk i bassen.

Testet min Hegel H200 på GS20, det lød dødt og forferdelig. Lite bass, spiss i toppen.

Tips til en amp eller poweramp som passer GS20? Ny eller brukt, til ca 20-35000.
    Jeg har Hegel HD20 DAC som kan brukes som pre.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt Monitor Audio GS60 og Hegel H200. Jeg er enig i dine beskrivelser og Hegel-en ble ikke gammel hos meg.
    Jeg har hatt div forsterkere på Monitor Audio. Jeg har aldri testet A51 mot Parasound NC2250 siden jeg kjøpte pre-en og Parasound A51 på en gang mot NC2250 og Yamaha 3067 som pre som jeg hadde før.

Også prøvd hos meg selv og hos den nye eieren på GS60. Denon 4311 receiver og Onkyo 905 receiver. Musical Innovation Mos Fet 2x150 watt. H200 som pre på Parasound NC2250 (HELT RÅ KOMBO). Rotel pre på NC2250 osv.

Parasound NC2250 gir en saftig bunn med dyp bass. Dog ikke verdens strammeste. H200 f.eks er strammere i bassen. NC2250 har også en dempa topp som jeg føler at Monitor Audio trenger sammen med Hegel, men også generelt. NC2250 synes jeg gjorde en fantastisk jobb til prisen.

Så kanskje du også burde vurdere Parasound A21 som skal være bedre på alt.

Electrocompaniet er neppe et dårlig valg heller.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde tidligere Primare I30 på mine GS 20.
    Jeg syntes det var en kjempematch. Anbefales

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sven1978:
    Parasound A21, hvilke forhandlere fører den? Hva er listeprisen ca på, og hvordan lyder den, generelt? Evt også tilgang på bruktmarked?
    Har nok trolig hørt om merkenavnet Parasound, men ut over det er det egentlig veldig ukjent for meg. Parret kun med en HD20 DAC som forforsterker, vil det kunne fungere?

Fugazi:
    Også interessant at Primare I30 nevnes, for jeg har faktisk en I30 stående, planen har vært å selge den. Kan i hvertfall se for meg at I30 kan passe mer enn H200 i diskanten, men usikker på hvordan det blir med bassområdet. Noen kommentarer til det? Ellers kommentarer til hvordan den lød? Og hadde du noe sammenligningsgrunnlag mot andre forsterkere på GS20? Og, hva byttet du til etter denne kombinasjonen, og hvorfor?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje en Musical Innovation kunne vært noe for deg?
    Har hørt at det er en bra mach mot MA høyt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mbst
    Sven1978:
    Parasound A21, hvilke forhandlere fører den? Hva er listeprisen ca på, og hvordan lyder den, generelt?
    Hei
    I Oslo mener jeg OHFC, NAT og Eltek forhandler Parasound.
    Listepris er rundt 25" , jeg synes den låter rimelig "amerikansk"(kraftig og fyldig lyd).

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Musical Innovation nevnte jeg også og det var ikke en dum match. Kameraten min som kjøpte GS60 låner min Musical Innovation på de nå.
    Denne funket også bra på B&W 803 N. Deilig rund, klang, men synes den mangler litt på oppløsning og blir for slapp i bassen.

Jeg har selv A51 som er en 5 kanals versjon av A21 med mye større strømforsyning. Så om de låter helt likt vites ikke.

Om du trenger så mye krefter på GS20 er jeg usikker på. Den har stålkontroll i bassen og her er det stramt, dypt og punchy på en gang. Bassene står ikke akkurat og flagrer her.
    Toppen virker detaljert og passe dempa.
    A21 er en skikkelig klassiker og i den siste testen jeg så av den med en Parasound pre til 10.000 konkurrerte den med div integrerte forsterkere opp til 80.000. Den hadde mest krefter og låt svært nærme de aller beste og dypeste på kvalitet også.

Bassbrothers.no er min favoritt-selger. Ta kontakt med han for evt pris.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

En Bladelius Thor III med innebygd Dac til 35k er noe jeg absolutt ville testet. Har hatt mange bra effekter og forsterkere i kinoen, men enda er det ingen som kan matche denne.
    Bladelius Thor

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ligger vel en MI8 på Hifisentralen nå, ville seriøst vurdert den.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Monitorene trenger da ikke en så dyr forsterker. Jeg vil tippe en Naim Nait XSII med en Rega DAC som kilde hadde gitt meget god lyd. 2 x 60 W er nok i massevis.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Monitorene trenger da ikke en så dyr forsterker. Jeg vil tippe en Naim Nait XSII med en Rega DAC som kilde hadde gitt meget god lyd. 2 x 60 W er nok i massevis.
    Takk for svar, cybervision! Ang krav til effekt. Grunnen til at jeg selv fikk inntrykk av at GS20 krever litt effekt, er at det var lite bass å spore da jeg testet GS20 på min Hegel H200, i hvertfall sammenlignet med min kamerats The End Millennium. Det var en *helt* annen dybde og kontroll å spore. Men, det kan jo godt tenkes at dette primært skyldtes en litt uheldig frekvensrespons på Hegelen, mulig den sammen med MA GS20 gir et litt lavt gain i nedre frekvensområde..

Planen er å teste min Primare I30 på GS20 ila uka. Blir spennende. Bare synd at jeg ikke tok den med allerede i forrige testrunde.

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du synes Helgel blir skarpt og bassfattig. Så hadde jeg vert deg. sjekket ut Pathos TT Anniversary RR som du får langt under budskjett.
    Ver oppmerksom på at dette er et beist vekt messig og at den bør så med mye luft. Men makan til lyd som kommer ut fra denne ampen skal du virkelig lete lenge etter.

Denne finner du brukt for 20k og innimellom ned mot 16-18.

MVH En tidligere eier av denne ampen,
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det ikke låt bra med H200 er nok det heller et resultat av dårlig matching mellom den og høyttalerne, ikke mangel på kraft.
    H200 leverer 2x200W i 8Ohm, og oppgitt ampere er over 130, så der mangler det virkelig ikke på ressurser.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    GOD kontroll kan ofte forveksles med LITE bass.
    LITE kontroll kan ofte forveksles med MYE bass.
    MEN likevel :

Når jeg testet H200 ( 2x200 watt oppgitt annerledes enn konkurrentene, høyere forvrenging) mot Parasound NC2250 ( 2x250 normale watt i 8 ohm ) på GS60 som har 3x6" i bassen føltes og hørtes H200 ut som 2x6" .
    NC2250 ble som 3x7" . Forskjellen var enorm. Med H200 som pre ble det en sinnsykt bra kombo, så jeg gir effektdelen i H200 "skylda" .

H200 har svært høy dempingsfaktor og holder høy kontroll på elementene. Om det er dette som blir problemet vet jeg ikke, men synes hvertfall at den var svært bassfattig.

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nok mye med matching å gjøre, H200 er ikke basstung, det er merkbart mer bass hvis jeg kobler inn juniors Rotel, uten at jeg synes den låter bedre av den grunn, langt i fra, men junior synes det.
    Matching og smak.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar, cybervision! Ang krav til effekt. Grunnen til at jeg selv fikk inntrykk av at GS20 krever litt effekt, er at det var lite bass å spore da jeg testet GS20 på min Hegel H200, i hvertfall sammenlignet med min kamerats The End Millennium. Det var en *helt* annen dybde og kontroll å spore. Men, det kan jo godt tenkes at dette primært skyldtes en litt uheldig frekvensrespons på Hegelen, mulig den sammen med MA GS20 gir et litt lavt gain i nedre frekvensområde..

Planen er å teste min Primare I30 på GS20 ila uka. Blir spennende. Bare synd at jeg ikke tok den med allerede i forrige testrunde.
    Jeg opplevde ikke Nait XS med 2 x 60 watt oppgitt som noe svakere enn I30 her, og monitorene er jo ikke tunge å drive. Bassnivået bestemmes jo i stor grad av plassering i rommet også.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet i kveld min Primare I30 med MA GS20. Selv om erfaringen er motsatt på andre høyttalere, feks mine nåværende SA Ranger Master, gikk I30 vesentlig dypere enn H200 på MA GS20. Den noe fremoverlente diskanten til GS20 var også mer behagelig med I30 (den ble myk og fin).

Konklusjonen var at I30 passet meget bra med GS20. I30 hadde mer enn nok krefter, opplevde blant annet meget god kontroll og ingen "rumling" i bassen på Kari Bremnes - Byssan Lull. Også Roger Waters - Three Wishes gikk meget dypt og kontrollert.

Ankepunkt: Initielt hørtes "alt" bra ut med I30. Etter hvert ble jeg imidlertid litt bekymret for om mellomtonen / øvre mellomtone var litt for tilbaketrukken med I30 (eks vokalen i Pink Floyd - Mother på The Wall).

Vi torte imidlertid ikke konkludere helt på mellomtonen, da vi testet med kameraten min sine av dagen nye kabler som har et ganske stort tverrsnittareal (6mm2). Dette skal ifølge ham ha en større innvirkning på diskant og mellomtone enn hva man skulle tro (jeg er vel en delvis "kabelskeptiker"). Effekten skal ifølge ham være at diskant/mellomtone reduseres da høyfrekvensene går på utsiden av kabelen som på en tykkere kabel har et større areal. Dermed møter disse komponentene mer motstand på veien. Han sier at han selv har opplevd denne effekten som meget reell. (Kabelen skal av ham benyttes til bassen i et biamping oppsett.)

En annen "effekt" på mellomtonen kan jo også rett og slett være at sangene og innspillingene vi hørte på i en periode i kveld har lavere volum på mellomtonen enn hva jeg husket, samt kanskje litt placebo (?). Det er vel også på det rene at SA Ranger vel har en del fokus på mellomtonen, og det er disse jeg er vant til fra før.

Summa summarum, jeg tror jeg har funnet at min Primare I30 vil kunne fungere godt med GS20. (The End Millennium representerer riktignok en forbedring til neste nivå, med en enda "bløtere oppløsthet" og tilstedeværelse, men jeg har i hvertfall med I30 et godt utgangspunkt som vil kunne fungere minst et års tid.)

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro Abrahamsen og ville kunne fungere godt på Monitorene f.eks. Eventuelt 2 V4-blokker med pre.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Summa summarum, jeg tror jeg har funnet at min Primare I30 vil kunne fungere godt med GS20.
    Hør med moiz audio om han har Burson PI-160 inne. Burson og britisk hifi fungerer bra her hjemme (kjører på dette settet: 6moons audio reviews: Burson Audio 160 Preamp & PowerAmp.

Moiz Audio | moiz.no
    PI-160 Integrated Amp

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring med Abrahamsen er at de mangler kontroll. Testet en V.2 på et par Kef IQ7 og med engang man ga det et snev av volum flagret elementene ukontrollert frem og tilbake. Har styrt unna siden den opplevelsen

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •