innstilling av høytalere.Hjeeeeelp! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 48 av 48
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Lars J
    Dropp autokonfig å kjør manuell istedet. Man skal ikke stole blindt på teknologien
    ok.har du noe tips til hva jeg skal sitte db på da?eller må jeg høre meg frem til hva jeg syns er bra?

Active Gelbear sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette jeg har gjort;

1. plasser høyttalerne så bra du kan/har plass til. Like langt mellom alle høyttalere til sweetspot(der du sitter).

2. Toe in front høyttalere? Hvor mye skal de skrå inn mot sweetspot? Vanligvis skal de krysse akse litt bak hodet ditt. Prøv deg fram med forskjellig musikk, Roger Waters funker bra til dette. Vokal kommer fra "senter", selv om du kun hører i stereo.

2. Del på 80Hz. Juster nivå på alle ht(høyttaler), slik at det høres likt ut, hvis du ikke har noe måleintrument. Sub er vanskelig, men hvis du hører musikk kan du stille den slik at du kun merker den når du drar litt på. Og når du da slår av sub, og hører uten, da først merker du at noe mangler. På film kan du godt ha 3-6db ekstra på suben. Her er en grei guide.

3. Romkorreksjon: Står mere i denne tråden, men greit å flytte på møbler og slikt. Ta alle målinger, men hold de rundt der du sitter i stedet for å ta hensyn til plassen 3 meter til siden. Hold deg 80cm unna alle vegger og helst stolrygger når du kalibrerer...hvis du kan.

4. Etter romkorreksjon: Mål at avstandene til ht stemmer. Men la subwoofer være. Den er ofte for langt unna, men kan være forsinkelse grunnet forsterker og slikt på sub. Så kan du kjøre en 50 hz sinus-tone ( basstone) i stereo, eller en sang med jevn bass for å justere fasen til du hører "mest/høyest" bass (+6db med en sub, så 3 db til med ekstra sub). Så prøver du med litt musikk og film igjen for å sjekke resultatet.

Håper dette kan være til hjelp.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gelbear
    Dette jeg har gjort;

1. plasser høyttalerne så bra du kan/har plass til. Like langt mellom alle høyttalere til sweetspot(der du sitter).

2. Toe in front høyttalere? Hvor mye skal de skrå inn mot sweetspot? Vanligvis skal de krysse akse litt bak hodet ditt. Prøv deg fram med forskjellig musikk, Roger Waters funker bra til dette. Vokal kommer fra "senter", selv om du kun hører i stereo.

2. Del på 80Hz. Juster nivå på alle ht(høyttaler), slik at det høres likt ut, hvis du ikke har noe måleintrument. Sub er vanskelig, men hvis du hører musikk kan du stille den slik at du kun merker den når du drar litt på. Og når du da slår av sub, og hører uten, da først merker du at noe mangler. På film kan du godt ha 3-6db ekstra på suben. Her er en grei guide.

3. Romkorreksjon: Står mere i denne tråden, men greit å flytte på møbler og slikt. Ta alle målinger, men hold de rundt der du sitter i stedet for å ta hensyn til plassen 3 meter til siden. Hold deg 80cm unna alle vegger og helst stolrygger når du kalibrerer...hvis du kan.

4. Etter romkorreksjon: Mål at avstandene til ht stemmer. Men la subwoofer være. Den er ofte for langt unna, men kan være forsinkelse grunnet forsterker og slikt på sub. Så kan du kjøre en 50 hz sinus-tone ( basstone) i stereo, eller en sang med jevn bass for å justere fasen til du hører "mest/høyest" bass (+6db med en sub, så 3 db til med ekstra sub). Så prøver du med litt musikk og film igjen for å sjekke resultatet.

Håper dette kan være til hjelp.
    Hei hei du,ja dette var litt av en guide.

Men etter å ha prøvd litt inne på menyen å når jeg tar på feks dolby volume til on blir det noe helt annet.
    Så har jeg dynamic volume som har en undermeyny for å kalle det det,der jeg kan velge mellom,light,medium og hevy å da skjer det ting.dette er da jeg ser på cab/tv Tvlogic(skal prøve film straks)

Alle HT er stilt til 0db på 80Hz(THX) å no låst i setup menyen.viss dette er låst å jeg tar en RK igjen vil den da låse seg opp igjen å forandre Hz mon tro?Vinklet mot sweetspot,har ingen hindringer mellom HT.
    Gain/volume på subbene er på halv å frec er på max.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Alle ht står på 0 db", da tror jeg i allefall du har høy nok lyd... Har en
    gammel onkyo 875 selv, men der er det meste rundt -(minus)9-10db. Men jeg har andre ht, som er meget lettdrevet.

Prøv å lytt deg til samme nivå, kan variere en del mellom de forskjellige ht. lukk øynene og hør etter, så lar du det stå når du mener du hører samme nivå. Ikke bry deg om alle er likt innstilt etter menyen i reciver. Jeg har en radioshack som jeg måler med og stiller inn nivå deretter. Kan være meget grei å ha, koster vel ca 500,-. Denne kan du også koble opp til pc via et program som heter REW, og dermed ta målinger fortløpende, få fancy grafer ol.
    Hvert oppsett og rom er forskjellig, så det beste tipset er å høre etter hva du liker selv. Hvis du har helt nye ht vil de låte bedre etter noen timer med innspilling. Så kan det være lurt å ta ny romkorreksjon etter et par uker.

Husk på at å få god lyd mtp plassering og slikt tar tid for de som har mye kunnskaper. Og ennå mer tid for slike som deg og meg! Men er utrolig gøy når du sitter der med et bra resultat og gåsehud

Lykke til videre!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Alle ht står på 0 db", da tror jeg i allefall du har høy nok lyd... Har en
    gammel onkyo 875 selv, men der er det meste rundt -(minus)9-10db. Men jeg har andre ht, som er meget lettdrevet.

Prøv å lytt deg til samme nivå, kan variere en del mellom de forskjellige ht. lukk øynene og hør etter, så lar du det stå når du mener du hører samme nivå. Ikke bry deg om alle er likt innstilt etter menyen i reciver. Jeg har en radioshack som jeg måler med og stiller inn nivå deretter. Kan være meget grei å ha, koster vel ca 500,-. Denne kan du også koble opp til pc via et program som heter REW, og dermed ta målinger fortløpende, få fancy grafer ol.
    Hvert oppsett og rom er forskjellig, så det beste tipset er å høre etter hva du liker selv. Hvis du har helt nye ht vil de låte bedre etter noen timer med innspilling. Så kan det være lurt å ta ny romkorreksjon etter et par uker.

Husk på at å få god lyd mtp plassering og slikt tar tid for de som har mye kunnskaper. Og ennå mer tid for slike som deg og meg! Men er utrolig gøy når du sitter der med et bra resultat og gåsehud

Lykke til videre!
    Hvor får jeg tak i en sånn radioshack?

Å har dette noe å si?http://www.fynda.se/bilder/dynavoicex-change.jpg

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en. Bare google etter flere. Ja det har noe å si hvordan toppen høres på ht. Bare å prøve seg fram. Var det m-65 ht du hadde? Mener det var en grundig test av denne i forrige utgave av bladet hjemmekino. Skal se om jeg finner den i morgen, er på jobb i natt.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en. Bare google etter flere. Ja det har noe å si hvordan toppen høres på ht. Bare å prøve seg fram. Var det m-65 ht du hadde? Mener det var en grundig test av denne i forrige utgave av bladet hjemmekino. Skal se om jeg finner den i morgen, er på jobb i natt.
    kan den brukes sammen det programmet Rew?
    Nei er dynavoice dynamite 10 HT jeg har.
    vet du hva de bør stå på i X-change?eller bør jeg teste det etter jeg får skaffet en Radioshack?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner no å få ting til med lyden,etter mye bra info og hjelp begynner det å bli ganske bra,har lest hva hvær eneste ting i menyer er mens jeg har blad i menyen på onkyoen å stilt inn,så feks Transformers (1) noe som resulterte i et stooort smil

Har oxo fått stativ til bak HT som no får en bedre vinkling mot sweetspot,kjørt ny RK å stilt all deling inn på 80Hz.
    Hadde ikke stativ til micen så brukte et justerbart støvsugerskaft

Så neste trinn blir høyde HT bak å fremme for å se hvor mye gøy det kan bli.
    Så blir det vel kanskje onkyo sin PA-MC5500 9-kanals effektforsterker viss jeg får det til med tiden,men det er ikke avgjort,er bare på ønskelisten å få effektforsterker.

Ha en strålende dag alle hi-fi venner:-D

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •