innstilling av høytalere.Hjeeeeelp! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 48
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BeemerZ1
    Det går ikke an å skru volumet opp til -100...
    Skalaen går enten fra -uendelig (hakket under -81,5) til +18,
    eller fra 0 til 100.
    Dvs at -100 finnes ikke så vidt jeg vet.
    nei oki,men -99 finnes så max.
    no viser volumet RELATIVE(THX).
    Den sto på ABSOLUTE ut i fra det jeg skjønner så har det bare med hvordan den vises.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=BeemerZ1]Dette høres rart ut...
    Men det er nok bare noe innstillinger eller noe som ikke er helt som det skal.
    Får du opp DTS eller Dolby Digital i displayet når du spiller film? Da skal det bli ganske livlig!
    Har en 1007 selv, og den funker som bare juling.[/QUOTE

Ja jeg får opp DTS eller DOLBY DIGITAL på film.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Sakset fra manualen til tx-nr3008:

Volume Setup
    ■Volume Display

Absolute:
    Display range is “Min”, “0.5” through “99.5”,“Max”.

Relative(THX):
    Display range is “-infinite dB”, “–81.5dB” through “+18.0dB”.

With this setting, you can choose how the volume level is
    displayed.
    The absolute value 82 is equivalent to the relative value
    0 dB.

Andytoy: sjekk i menyen om du har dynamic volume aktivert. Denne skal være av
    jeg prøver å finne dynamic volum menyen men finner ikke ut av det,den står på Relative(THX) no.

Intermediate AAmrAA sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    1,520
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andytoy
    Hei hei der ute,vet ikke om dette er riktig plass men jeg får prøve.

Har nettopp fått i hus onkyo tx-nr3008 men syns det var ganske svak lyd å vet ikke om jeg har stilt inn ting feil.
    Jeg har kun kjørt auto oppsett på mine dynavoice dynamite 10 som jeg har som front,disse står da som (Full band) i menyen.men er liksom ikke noe trøkk i de.left -4.5db/rigth-4.5db
    Center er dynavoice 62 den står på 40 Hz-4.0db
    Surround er dynavoice 61 og står på 50Hz Rigth-9.0db/left-7.0db
    LPF of LFE 120Hz (vet ikke hva dette betyr)
    Double bass on.
    Alt er innstilt på 6 ohm.
    2ch subwoffer -5.0db på begge etter auto oppsett.hører nesten ikke noe fra disse.

Er det noe jeg kan gjøre her for å få skikkelig trøkk med god lyd.
    er det noe som kan forbedres i menyen.

Har foresten den siste firmware.
    Alt på front rekken er bi-wire med bananplugger på 4 kvadrats kabler,bak er det 2,5 kvadrats kabler med bananplugger(ikke bi-wire)

Er ganske ny på alt dette å håper noen kan hjelpe meg.

Endre(bor i bergen)

Nå har jeg Yamaha og på den vil lyden også ha vært svært dårlig om høyttaler hadde stått på -9db. Juster level på hver høyttaler opp og over + et eller annet. Det samme gjelder suben din. Ser den er justert til - 5db etter autokorreksjon. Det er nok grunnen til at du ikke har noe "trykk" i den vil jeg tro. Plassering er jo også viktig.

Men hva mener du med 6 ohm? Har du høyttalere som krever 8 ohm?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Sakset fra manualen til tx-nr3008:

Volume Setup
    ■Volume Display

Absolute:
    Display range is “Min”, “0.5” through “99.5”,“Max”.

Relative(THX):
    Display range is “-infinite dB”, “–81.5dB” through “+18.0dB”.

With this setting, you can choose how the volume level is
    displayed.
    The absolute value 82 is equivalent to the relative value
    0 dB.

Andytoy: sjekk i menyen om du har dynamic volume aktivert. Denne skal være av
    Fant den. Dynamic volume er OFF.Dynamic EQ er ON

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AAmrAA
    Nå har jeg Yamaha og på den vil lyden også ha vært svært dårlig om høyttaler hadde stått på -9db. Juster level på hver høyttaler opp og over + et eller annet. Det samme gjelder suben din. Ser den er justert til - 5db etter autokorreksjon. Det er nok grunnen til at du ikke har noe "trykk" i den vil jeg tro. Plassering er jo også viktig.

Men hva mener du med 6 ohm? Har du høyttalere som krever 8 ohm?
    Hei så er bare å skru opp level på frontene?subbene?Fronten er instillt som fuk band å på bilde i menyen er de "avbildet" som store høytalere tra jeg de på feks 40Hz blir de lite i menyen har dette noe å si?Høtalerene er fra dynavoice å er dynamite serien å har 4 til 8 Ohm å å disse er satt til 6 ohm,står ihvertfall det i menyen.

Intermediate AAmrAA sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    1,520
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei så er bare å skru opp level på frontene?subbene?Fronten er instillt som fuk band å på bilde i menyen er de "avbildet" som store høytalere tra jeg de på feks 40Hz blir de lite i menyen har dette noe å si?Høtalerene er fra dynavoice å er dynamite serien å har 4 til 8 Ohm å å disse er satt til 6 ohm,står ihvertfall det i menyen.
    Jeg vil tro at normen er 8 ohm, men kan ikke så mye om akkurat det. Alle høyttalere jeg har hatt har vært med 8ohms motstand. Men dette er det sikkert andre som kan mer om enn meg her på forumet.

I tillegg har jeg liten eller ingen erfaring med merkene du har, men har du sub i oppsettet skal alt av høyttalere ha en deling på 80hz. Alt under 80hz skal da sub ta seg av. Høyttalere generelt bør da også være satt til small for at delingen på 80hz skal fungere best mulig.

Jeg ville tatt en ny kalibrering av høyttalere og sub. Sett da alle høyttalere til small med deling 80hz før du begynner. Vinkle fronthøyttalere inn mot der du sitter og ser film. Altså det som kalles sweetspot.
    Sett sublevel på 0 i menyen i receiveren din, og skru gjerne opp gain på sub før kalibrering. Feks mellom 5 til 15 et sted. Det vil sørge for at lavfrekvensen blir "hørbar" under kalibrering og level i receiver får en mer normal styrke på db. Får du den til å ligge rundt +2 til 3 etter kalibrering er det et fint utgangspunkt for etterjustering av sub i receiveren din.

En etterjustering av level på høyttalere har jeg også måttet gjøre her hos meg. Men i utgangspunktet skal ikke det være nødvendig om kalibreringen har blitt gjort etter den bruksanvisning som følger med receiveren din.

Det er mye prøve og feile som må til før det sitter som det skal. Jeg er ingen ekspert på dette, men håper noe av det jeg har skrevet hjelper deg til å få litt mer trykk i oppsettet ditt :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Åsane utenfor Bergen
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv dette.
    Sett frequensy på subene på max, og gain/volume på halv og kjør en ny romkorreksjon. Når dette er gjort setter du alle høyttalerne til 80HZ
    istedetfor fullband i setup.
    Er høyttalerne dine 8 ohm skal reciever settes på 6 ohm i setup.
    SA Mantra 60 - Arenda Sound 1723 Center - Canton GLE 416 - Arendal sound 1723 Subwoofer 1- Yamaha RX-A3010 - XTZ Class AP-100 - Sherbourn PA 2-250 - Apple TV - PS4 - Panasonic DMP-BDT500

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tro at normen er 8 ohm, men kan ikke så mye om akkurat det. Alle høyttalere jeg har hatt har vært med 8ohms motstand. Men dette er det sikkert andre som kan mer om enn meg her på forumet.

I tillegg har jeg liten eller ingen erfaring med merkene du har, men har du sub i oppsettet skal alt av høyttalere ha en deling på 80hz. Alt under 80hz skal da sub ta seg av. Høyttalere generelt bør da også være satt til small for at delingen på 80hz skal fungere best mulig.

Jeg ville tatt en ny kalibrering av høyttalere og sub. Sett da alle høyttalere til small med deling 80hz før du begynner. Vinkle fronthøyttalere inn mot der du sitter og ser film. Altså det som kalles sweetspot.
    Sett sublevel på 0 i menyen i receiveren din, og skru gjerne opp gain på sub før kalibrering. Feks mellom 5 til 15 et sted. Det vil sørge for at lavfrekvensen blir "hørbar" under kalibrering og level i receiver får en mer normal styrke på db. Får du den til å ligge rundt +2 til 3 etter kalibrering er det et fint utgangspunkt for etterjustering av sub i receiveren din.

En etterjustering av level på høyttalere har jeg også måttet gjøre her hos meg. Men i utgangspunktet skal ikke det være nødvendig om kalibreringen har blitt gjort etter den bruksanvisning som følger med receiveren din.

Det er mye prøve og feile som må til før det sitter som det skal. Jeg er ingen ekspert på dette, men håper noe av det jeg har skrevet hjelper deg til å få litt mer trykk i oppsettet ditt :-D
    oki da har jeg litt å prøve ut,tusen takk for hjelpen så langt.

Ps Har 2 subber xtz 99w10.16

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ahilmen
    Prøv dette.
    Sett frequensy på subene på max, og gain/volume på halv og kjør en ny romkorreksjon. Når dette er gjort setter du alle høyttalerne til 80HZ
    istedetfor fullband i setup.
    oki jeg får prøve meg litt frem. takk for hjelpen.

Jeg kommer tilbake med info etter test

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du utdype dette?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Active Gelbear sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Kan du utdype dette?
    Hvis jeg ikke husker feil, så er valget mellom 4 og 6 ohm på onkyo...men dette er etter husken8)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Åsane utenfor Bergen
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du utdype dette?
    Det står beskrevet slik i manualen• You can connect speakers with an impedance of between 4 and 16 ohms. If the impedance of any of the connected speakers is 4 ohms or more but less than 6, be sure to set the speaker impedance to 4 ohms (see page 61). If you use speakers with a lower impedance, and use the amplifier at high volume levels for a long period of time, the built-in amp protection circuit may be activated.

Og slik:6ohms: Select if the impedances of all
    speakers are between 6 and 16 ohms.
    SA Mantra 60 - Arenda Sound 1723 Center - Canton GLE 416 - Arendal sound 1723 Subwoofer 1- Yamaha RX-A3010 - XTZ Class AP-100 - Sherbourn PA 2-250 - Apple TV - PS4 - Panasonic DMP-BDT500

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvd å sette frontene som små ??

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gelbear
    Hvis jeg ikke husker feil, så er valget mellom 4 og 6 ohm på onkyo...men dette er etter husken8)
    Det står beskrevet slik i manualen• You can connect speakers with an impedance of between 4 and 16 ohms. If the impedance of any of the connected speakers is 4 ohms or more but less than 6, be sure to set the speaker impedance to 4 ohms (see page 61). If you use speakers with a lower impedance, and use the amplifier at high volume levels for a long period of time, the built-in amp protection circuit may be activated.

Og slik:6ohms: Select if the impedances of all
    speakers are between 6 and 16 ohms.
    Takk for info. Lurte bare på hvorfor 6 ohm når høyttalerne var 8 ohm.
    Husket ikke at det var slik på forsterkeren, lenge siden jeg har vært inni der og knotet.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Åsane utenfor Bergen
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for info. Lurte bare på hvorfor 6 ohm når høyttalerne var 8 ohm.
    Husket ikke at det var slik på forsterkeren, lenge siden jeg har vært inni der og knotet.
    Bare hyggelig.
    Blitt noe mer trøkk i sakene hos trådstarter?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei alle.

Mye bra info å få her

Valget på ohm er 4 eller 6 på onkyoen men høytalerene er 4 til 8 ohm som valg,ut fra det som står på specs på surround.no

Stille de på smal?når jeg stille de ned til 80 Hz er det det samme som smal?finne liksom ikke noe som står smal på høytaller menyen.

Active Gelbear sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei alle.

Mye bra info å få her

Valget på ohm er 4 eller 6 på onkyoen men høytalerene er 4 til 8 ohm som valg,ut fra det som står på specs på surround.no

Stille de på smal?når jeg stille de ned til 80 Hz er det det samme som smal?finne liksom ikke noe som står smal på høytaller menyen.
    Sett de på høyeste/6ohm. Small=80Hz

EDIT: Husk å sette alle høyttalerne som small/80Hz hvis du har sub, så har du i allefall et greit utgangspunkt.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei.
    Jeg gjore som du sa,men da justerte db enda mere ned subbene ble feks -15db etter auto oppsett og Hz forandret seg tilbake til noe lunde det samme som det var før.

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dropp autokonfig å kjør manuell istedet. Man skal ikke stole blindt på teknologien

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •