Receiver 7.1 til fremtidig b&w cm-serie

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Receiver 7.1 til fremtidig b&w cm-serie

Kjøpte billigste receiveren jeg fant på komplett.no bare for å ha noe å starte med (1500kr pioneèr). Har en god del logitech satelitter som spiller ok for størrelsen (datahøyttalere til sånne 2-3tusenkr's sett)

Har forelsket meg i CM-serien til bowers, og tenkte å starte med et par CM5 og bruke logitech satelitter senter/bak til film..

Når man senere kan ta seg råd til et par CM8/CM9, og en NAD stereoforsterker (2x75w lite tro?).. også en senterhøyttaler i CM-serien, hvilken 7.1 receiver, evt. 9.1, er ok i denne sammenhengen da? Pioneer 7.1 receiver VSX-921-K - Lefdal

Kan man kjøre 5.1 oppsett med denne og bruke 4 av kanalene til de 2 CM5'ene da? (dette som kalles bi-amping?) altså 2x150w ("watt") til hver fronthøyttaler? Merker jeg har mye å lære her.. ;-)

B&W CM oppsett er jo ikke gratis akkurat, så receiver til under 4 høres litt "kjipt" ut spør du meg..

Hva er fordelene med en mye dyrere 7.1 eller 9.1 receiver, bortsett fra evt. råere effekt? Syns forsåvidt den jeg har kjøpt fra komplett nå er litt merkelig, men så kostet den 1500 også.

Ble en del småspørsmål innimellom her men håper noen har tid til å forklare en nybegynner litt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CM serien er litt hard å drive så 921 kan blir i snaueste laget ved pådrag Ville kikket på brukten om du finner Pioneer SC-LX71-73/81-83. Disse bruker de samme ICE forsterkerne å gir mye effekt+bra lydkvalitet. Kun 73 og 83 som er 3D klare hvis dette har mye å si for deg. Prisene starter fra ca 5-6k. Flere her på forumet som bruke denne komben med bra resultat.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg kan nok overleve en receiver til 5-6 laken, absolutt, sparer ikke inn der når man handler den svindyre serien med høyttalere.
    men med tanke på at det kanskje blir kjøpt en mye bedre receiver senere igjen, og denne kanskje havner på soverommet (og evt. i starten bare skal dra noen små datahøyttalere og to CM5), er det ikke da nok effekt i 7 kanaler, hvis man bi-amp'er ? eller hva man gjør, til at CM5ene trøkker det dem skal ? For når receiveren havner over på soverommet blir det ingen CM-høyttalere på den hvertfall. (Men ja, jeg har hørt mange nevne det ,at CM-serien krever sitt for å trøkke skikkelig).

3dklar, jeg kjøpte 3dklar samsung smart tv i går, men hva vil 3dklar receiver si? dette kan jeg lite om. type 3d, annerledes lydgjengivelse da eller?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kunne sikkert søkt meg fram til det her men, ... hvis jeg kjøper meg en litt kraftig onkyo eller denon, 7.1 .. og kjører en effektforsterker (nad e.l.) til et evt. CM8 / CM9 frontsett.
    Kan jeg da med receiveren (blir det å bi-ampe?).. har lite erfaring her.. men - kjøre f.eks. 2 av kanelene(2x150w feks) til en CM type B&W senter, og 2+2 av kanalene, f.eks. 2x150w til hver av CM-5 bakhøyttalerne, og samtidig kjøre ut signaler for 2 front, til en NAD som driver CM9 f.eks... ? er dette mulig? bare på svindyre receivere evt. eller er dette lett sak på mange receivere?? =)

... og skulle jeg ende opp med å kjøpe en svindyr 9.1 receiver, kan jeg f.eks. koble 6 kanaler til bak, og 2 til senter? f.eks. 3x150w til hver av 2stk CM5 bakhøyttalere, også 2x150w til senter. er jo 9kanaler, så evt. 3x150w til senter... Aner ikke jeg, åssen funker deette? : ) Må jo også kunne koble ut signaler til NAD evt. som skal drive 2 fronter.

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av garland
    jeg kan nok overleve en receiver til 5-6 laken, absolutt, sparer ikke inn der når man handler den svindyre serien med høyttalere.
    Hei

Dette høres nesten komisk ut, kjøper du inn en receiver til 5-6 laken til å drive CM8, "sparer du nok inn"! Er ikke meningen og være spydig eller frekk her, bare så det er sagt. En receiver i den prisklassen vil være for svak.
    Alternativt kan du kjøpe brukt, eller se på andre høyttalere.
    Du vil ikke få skikkelig glede av høyttalerne med en så svak/liten receiver.
    Du vil jo heller ikke "spare" mye på å måtte kjøpe større å bedre receiver senere, eller at du ender opp med at enten receiver eller høyttaler elementer ryker forde receiver ikke greier å levere nok power. Du bør heller kjøpe inn en skikkelig receiver med det samme til CM8 eller gå for noen mindre høyttalere.
    Et annet alternativ er jo heller å gå for en stereo forsterker som du senere kan bruke som effektforsterker i et surround oppsett, eksempel Cambridge 740A eller 840A. Andre høyttalere som også spiller godt og ser meget bra ut er Monitor Audio RX-serie, selges på HiFi Huset i Bærum. Disse er også mye mer "lettdrevne" enn B&W CM-serie og kan brukes med en mindre/svakere receiver/forsterker. Du kan også vurdere stativhøyttalere istedet for gulvstående, hvis du ikke ønsker å ta deg råd til en receiver som koster mer enn 5-6 tusen kroner. Da kan du med tiden bruke disse til bakhøyttalere i et surround oppsett når du tar deg råd til en bedre/kraftigere og større forsterker/receiver og høyttalere. Helt til slutt vil vil jeg bare si at går du for B&W CM8, så sørg også for å ikke "spare" på receiver/forsterker heller.
    Hvis du kommer med et budskjett for hele "startpakken" er det sikkert mye hjelp og få her på forumet. Lykke til med valget !

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har for all del aldri ment å drive CM9 høyttalere med en 5-6tusen kroners eller en dyrere receiver, for all del. Står nevnt noe om NAD e.l. i første posten hvertfall.

Bare 683'ene til faren og kompisen min har jeg da hørt godt, at ikke funker på en receiver. Kompisen syns absolutt ikke yamaha receiveren med min 9x200w veil. til 30 lapper omtrent, klarer å dra 683'ene bra nok.

Det jeg mente, og prøver å lære litt om (er det bi-amping?);

Kan jeg bruke en mellomklasse 7 kanals receiver, for enkelthets skyld si 7x100w. 4 kanaler (200w+200w) til 2stk CM 5 bak - og 2 eller 3 kanaler, 200-300w til en CM type senterhøyttaler. Og fortsatt kjøre ut signaler til en effektforsterker for CM9 frontene. Og selvfølgelig signaler ut til sub.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har for all del aldri ment å drive CM9 høyttalere med en 5-6tusen kroners eller en dyrere receiver, for all del. Står nevnt noe om NAD e.l. i første posten hvertfall.

Bare 683'ene til faren og kompisen min har jeg da hørt godt, at ikke funker på en receiver. Kompisen syns absolutt ikke yamaha receiveren med min 9x200w veil. til 30 lapper omtrent, klarer å dra 683'ene bra nok.

Det jeg mente, og prøver å lære litt om (er det bi-amping?);

Kan jeg bruke en mellomklasse 7 kanals receiver, for enkelthets skyld si 7x100w. 4 kanaler (200w+200w) til 2stk CM 5 bak - og 2 eller 3 kanaler, 200-300w til en CM type senterhøyttaler. Og fortsatt kjøre ut signaler til en effektforsterker for CM9 frontene. Og selvfølgelig signaler ut til sub.
    Hei

Skjønner, de fleste nyere receivere idag som kan kjøre 7.1 eller flere høyttalere tilbyr muligheten for bi-amping. Det vil si at hvis du kun kjører 5.1, fem høyttalere og subwoofer, front, senter, bakhøyttalere og subwoofer kan du bruke de to restrerende effettrinnene til å bi-ampe fronthøyttalerne.
    Fronthøyttalerne får ikke dobbelt så mye effekt, men du vil få et renere signal, bedre lyd som oftest, og noe mer effekt. Du bruker et effekttrinn til å fore diskant mellmtone og et effekttrinn til og fore bass istedet for et effettrinn til både diskant, mellmtone og bass. Noen receivere gir deg også muligheten til og bi-ampe senterhøyttaler også.

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg uttaler meg med forbehold om at jeg hverken kjenner receiveren eller høyttalerene dine.

Jeg ser at receiveren du har kjøpt ikke har mulighet til å koble til en effektforsterker. Dette gjør den nokså ubrukelig når det kommer til å bruk sammen med store, tungdrevne høyttalere slik som CM8/9. (Man kan lage en hjemmemekka løsning, men det enkleste er nok å kjøpe en bedre receiver.)

Billige receivere har gjerne spesifikasjoner som ikke passer inn i virkeligheten. Når det står 150W så er det som regel at den klarer å yte 150W på en kanal om gangen. De litt mer seriøse modellene er gjerne målt med to kanaler i drift av gangen.

På pioneer sine sider står følgende om din receiver:
    Power Output Per Channel(20Hz-20kHz,.08%THD@8ohm): 80W

Siden det ikke står noe om antall kanaler som måles vil jeg anta att det er snakk om 1 kanal. Legg merke til at det er høyere forvrengning (.08%THD) enn feks Rotel oppgir på sin forsterker:
    Power Output All channels driven 100 watts x 2/ch (20-20 kHz, 0.03% THD, 8 ohms)

Receiveren din kan kanskje til nød klare å drive et par CM5 på moderat lydnivå, men du bør være forsiktig så du ikke sprenger høyttalerne ved å belaste forsterkeren for mye.

Hifiklubben anbefaler en 2x150w NAD til sine CM5 og CM8. Det kan være en pekepinn på hvor kraftig forsterker du bør kjøpe for å drive høyttalerne dine.

Hvis du kjøper en receiver med såkalt "pre-out" på alle kanaler, ikke bare sub som du har nå, vil du kunne koble til en effektforsterker som passer dine høyttalere. Det blir da effektforsterkeren som driver høyttalerene og du kan la en middels slapp receiver ta seg av feks kun bakkanalene.

Siden du allerede har kjøpt receiveren så vil jeg anbefale å prøve den ut på høyttalerene. Du kan kanskje avtale med hifiklubben om du kan ta med din receiver for å teste hos dem før kjøp. Hvis du kan levere tilbake receiveren på lefdal og få pengene igjen så er det enda bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ryback

Hifiklubben anbefaler en 2x150w NAD til sine CM5 og CM8. Det kan være en pekepinn på hvor kraftig forsterker du bør kjøpe for å drive høyttalerne dine.

Hvis du kjøper en receiver med såkalt "pre-out" på alle kanaler, ikke bare sub som du har nå, vil du kunne koble til en effektforsterker som passer dine høyttalere. Det blir da effektforsterkeren som driver høyttalerene og du kan la en middels slapp receiver ta seg av feks kun bakkanalene.

Siden du allerede har kjøpt receiveren så vil jeg anbefale å prøve den ut på høyttalerene. Du kan kanskje avtale med hifiklubben om du kan ta med din receiver for å teste hos dem før kjøp. Hvis du kan levere tilbake receiveren på lefdal og få pengene igjen så er det enda bedre.
    Er akkurat noe sånn jeg tenker på, og regnet med at det ikke var noe problem på dyrere receivere.
    Kan noen komme med tips til ålreite receivere, helst godt under 10 lapper hvertfall, min. 7 kanaler.
    Receiveren jeg har kjøpt kan jeg fortsatt levere igjen et par uker til.

Jeg ville gjerne kjørt 2x150w NAD i CM8, selv om det kanskje hadde funka med en mindre NAD også. CM5 derimot er jo ganske mye mindre enn CM8? Kan ikke tenke meg de trenger like mye effekt, men bedre med for mye enn for lite, er ikke uenige med noen på det..

Når det gjelder effekten i forsterkeren min, så regnet jeg for all del med at 5x100 watt eller hva den er oppgitt til hos komplett.no, ikke stemmer, men at det var så ille visste jeg ikke.
    Denon pleier kanskje ikke skryte på seg så mye watt? Onkyo bl.a. og Pioneer kom dårlig ut i en test jeg leste for en stund siden.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon pleier kanskje ikke skryte på seg så mye watt? Onkyo bl.a. og Pioneer kom dårlig ut i en test jeg leste for en stund siden.
    Hei

Alle de store merkene skryter på seg watt vil jeg si, ihverfall når det kommer til receivere. NAD er vel dem jeg vil si er mest ærlig her. Tror ikke noen receivere i budskjettklassen (6-10.000.kr) vil drive B&W CM8/9 optimalt. Når det kommer til reinspikka kraft er ikke Denon noe bedre enn Marantz, Onkyo, Yamaha eller Pioneer etter min mening. Det positive med Denon er jo at de som regel er spekket med siste nytt. Kraftmessig synes jeg ikke at Denon er noe bedre enn konkurrentene sine overhodet, har selv eid endel Denon receivere opp gjennom årene, og har hatt både Denon 3805, 3808A, 4310, 4810 i hus.
    Inntrykket mitt er at det er kun NAD, Cambridge og H/K som oppgir ærlige watt.
    Onkyo har jeg inntrykk av gir helt klart mest for pengene!
    Andre ting som spiller inn er jo også lydkvaliteten/klangen/matching, så man skal ikke se seg helt blind på bare watt og power.
    Toppmodellene til de fleste receiver leverandørene vil drive de fleste høyttalere helt greit etter min mening, men da snakker vi ikke lengre budskjettklasse receivere. Mange velger også å kjøpe inn en rimelig receiver med muligheter for å tilkoblet effektforsterker (Pre Out) og pøse på med en effektforsterker i tillegg, dette blir gjerne en billigere og bedre løsning enn å gå for en toppmodell. På HFK har dem NAD T757 og Denon AVR-3312 som greie alternativer, Soundgarden har Pioneer SCLX55 og SCLX75 hvis du kan strekke budskjettet litt. Hvis du ser på brukten kan du sikkert gjøre et kupp på Denon 4311, 4310, Pioneer SCLX72/82/73/83.
    Vil også anbefale deg å høre på Cambridge 840A (stereoforsterker) på B&W CM-serie, denne kan brukes som effektforsterker senere hvis du kjøper deg en rimelig receiver med Pre Out. Dette er en meget god forsterker til spottpris. Vil også anbefale deg å få deg en skikkelig demo på din lokale HFK, få dem til å koble opp CM5 og CM8 og be om å få høre dem på receivere i tenkt prisklasse, og gjerne også i høyere prisklasse slik at du får dannet deg et bilde av hvordan du synes det låter.

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville kjøpt en brukt receiver.

Her er en brukt receiver med pre-ut på alle kanaler: http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=82935&cat=13

Det er et par andre på avtorget også.

Resten av penga kan du bruke på en effektforsterker, gjerne brukt der også.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •