Angående Bi-amping fra receiver når effektforsterker er tilkoblet via pre-out

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 44
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Angående Bi-amping fra receiver når effektforsterker er tilkoblet via pre-out

Hei

Har en Yamaha RX 765V, denne har en Adcom GFA5400 effektforsterker tilkoblet.

Per dags dato driver denne Klipsch RF82 høytalere. Jeg lurte i denne sammenhengen på om jeg kan fjerne skinnene på høytalerne, for så å koble Adcomn på di nederste terminalene og Yamahaen til de øverste terminalene.

Jeg mente da å koble de øverste terminalene på noe som heter sur.back/biamping bak på yamahaen, IKKE på frontutgangen på Yamahen.

Ville dette bli bra/bedre enn det er?
    For slik de står nå så er ingenting koblet til yamahen, kun Adcomn via pre-outn på yamahaen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nesta
    Hei

Har en Yamaha RX 765V, denne har en Adcom GFA5400 effektforsterker tilkoblet.

Per dags dato driver denne Klipsch RF82 høytalere. Jeg lurte i denne sammenhengen på om jeg kan fjerne skinnene på høytalerne, for så å koble Adcomn på di nederste terminalene og Yamahaen til de øverste terminalene.

Jeg mente da å koble de øverste terminalene på noe som heter sur.back/biamping bak på yamahaen, IKKE på frontutgangen på Yamahen.

Ville dette bli bra/bedre enn det er?
    For slik de står nå så er ingenting koblet til yamahen, kun Adcomn via pre-outn på yamahaen.
    Fungerer nok kun når du biamper på Yamahaen vil jeg tro. Du vil nok få en god volumforskjell hvis det i det heletatt er mulig å få lyd ut av biamp tingen når du kjører front som pre out.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Blæh!
    Fungerer nok kun når du biamper på Yamahaen vil jeg tro. Du vil nok få en god volumforskjell hvis det i det heletatt er mulig å få lyd ut av biamp tingen når du kjører front som pre out.
    Okei, takker for svar

Irriterende å sitte med en receiver som man ikke får brukt til noe også da Hadde vært fin til å drive noe av høytalerne med.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, takker for svar

Irriterende å sitte med en receiver som man ikke får brukt til noe også da Hadde vært fin til å drive noe av høytalerne med.
    Du får koble til noen surr.ht da:-)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, takker for svar

Varför? Din Adcom har nära på 10 gånger mer effekt per kanal än Yamahaen. Varför vill du byta bort det?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    Varför? Din Adcom har nära på 10 gånger mer effekt per kanal än Yamahaen. Varför vill du byta bort det?
    10 ganger mer effekt per kanal? Det kan neppe stemme. Jeg greier å dra på litt mer med Adcomn enn med yamahaen, men ikke mye. Tenkte på at Adcomn kunne drive basserne i RF82 høytalerne, og receivern kunne ta seg av diskanten.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har nivåjustering på Adcom-en så kan du kanskje justere det inn slik at nivået mellom bass og diskant blir riktig. Hvis ikke vil du oppleve at bassene får tilført høyere "effekt" enn diskantene, eller omvendt, slik at du får enten veldig mye bass eller veldig lite bass. Dette kommer an på gain i Adcom, dvs. hvor mye den forsterker det innkommende signalet fra pre-out på receiveren.

Det er vel generelt ikke anbefalt å blande på denne måten med mindre man har god peiling på hva man holder på med

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Hvis du har nivåjustering på Adcom-en så kan du kanskje justere det inn slik at nivået mellom bass og diskant blir riktig. Hvis ikke vil du oppleve at bassene får tilført høyere "effekt" enn diskantene, eller omvendt, slik at du får enten veldig mye bass eller veldig lite bass. Dette kommer an på gain i Adcom, dvs. hvor mye den forsterker det innkommende signalet fra pre-out på receiveren.

Det er vel generelt ikke anbefalt å blande på denne måten med mindre man har god peiling på hva man holder på med
    Ikke noe nivåjusteirng på Adcomn. Men føler at diskanten får mye effekt fra Adcomn. Diskanten kunne gjerne vært dempet litt, for de spiller høøyt nå også, men med lite bass.

Da får jeg holde meg unna det da, hehe. Sender vel vekk den effektforsterkeren tenker jeg. Hente inn en sub i stedet.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, takker for svar

Hmm, det er jo det der er vitsen med å koble en effektforsterker på, da blir du egentlig sittende med en surround prosessor der kan drive senter og surround høyttalere. Høyttaler utgangene til fronterne vil ikke fungere når du bruker PreOut.
    Glem dette med biamping, bruk bare Adcom`en. For det første er det en veldig dårlig ide å biampe med receiverens innebygde forsterker og en ekstern effektforsterker, de har forskjellig signatur på lyden, og hva verre er, de har sikkert også forskjellig gain, romkorreksjonen vil sikkert ikke fungere i det hele tatt.
    Skal du biampe må du ha to identiske forsterkere som du kobler på PreOut, eller hvertfald to forsterkere fra samme fabrikant med identisk gain, watt kan da være forskjellig på de, spiller ingen rolle.
    At du føler diskanten har for mye volum er en vanesak, kanskje passer Adcom ikke til deg eller også er det bare fordi Adcom klarer å drive dine høyttalere mye bedre en receiveren.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Hmm, det er jo det der er vitsen med å koble en effektforsterker på, da blir du egentlig sittende med en surround prosessor der kan drive senter og surround høyttalere. Høyttaler utgangene til fronterne vil ikke fungere når du bruker PreOut.
    Glem dette med biamping, bruk bare Adcom`en. For det første er det en veldig dårlig ide å biampe med receiverens innebygde forsterker og en ekstern effektforsterker, de har forskjellig signatur på lyden, og hva verre er, de har sikkert også forskjellig gain, romkorreksjonen vil sikkert ikke fungere i det hele tatt.
    Skal du biampe må du ha to identiske forsterkere som du kobler på PreOut, eller hvertfald to forsterkere fra samme fabrikant med identisk gain, watt kan da være forskjellig på de, spiller ingen rolle.
    At du føler diskanten har for mye volum er en vanesak, kanskje passer Adcom ikke til deg eller også er det bare fordi Adcom klarer å drive dine høyttalere mye bedre en receiveren.
    Takker for svar!

Jeg kan ta et n00b spørsmål til med det samme. Høytalerne er spesifisert til 125watt RMS i 8 ohm. Vil dette si at forsterkeren belastes i 8 ohm? Eller vil forsterkeren kunne gå ned til 4 ohm? (og yte mer..)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar!

Jeg kan ta et n00b spørsmål til med det samme. Høytalerne er spesifisert til 125watt RMS i 8 ohm. Vil dette si at forsterkeren belastes i 8 ohm? Eller vil forsterkeren kunne gå ned til 4 ohm? (og yte mer..)
    Forsterkeren ser da 8 ohm, med det varierer når du spiller med høyttaleren. Hvis forsterkeren er oppgitt med effekt med 8 ohms last er det den du skal forholde deg til.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkeren ser da 8 ohm, med det varierer når du spiller med høyttaleren. Hvis forsterkeren er oppgitt med effekt med 8 ohms last er det den du skal forholde deg til.
    Skulle nesten tro at den kjørte i 8 ohm. Forsterkeren er oppgitt til 125 watt i 8 ohm, på den andre siden 200 watt i 4 ohm.
    Er det noe man kan gjøre for at den skal gå ned til 4 ohm? Eller skjer dette automatisk når belastningen blir større?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle nesten tro at den kjørte i 8 ohm. Forsterkeren er oppgitt til 125 watt i 8 ohm, på den andre siden 200 watt i 4 ohm.
    Er det noe man kan gjøre for at den skal gå ned til 4 ohm? Eller skjer dette automatisk når belastningen blir større?
    Da har du 125w rett å slett. Når du halverer motstanden skal i teorien effekten dobles, men effekten er da oppgitt til 200w i 4 ohm og ikke 250. Har du da ett par høyttalere som har 4ohm kan du hente ut 200w

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har du 125w rett å slett. Når du halverer motstanden skal i teorien effekten dobles, men effekten er da oppgitt til 200w i 4 ohm og ikke 250. Har du da ett par høyttalere som har 4ohm kan du hente ut 200w
    Hmm okei. Takker for svar!

Da burde jo strømreservene på forsterkeren vært enorme i 8 ohm da, men det er de jo ikke.

I tillegg har jeg et spørsmålet. Gulvet i huset her jeg leier er eeeekstremt skakt, høytalerne står og vipper. Det kan neppe være bra for lyden sin del? Jeg hadde høytalerne i en parkettstue, og da spilte de atskillig bedre mener jeg å huske.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar!

Høyttalerens belastning betyr i praksis o og niks, det er en verdiløs spec. Ser masse unge der skryter av 350 watt høyttalere osv, men det er litt det samme som å skryte av at man har dekk med hastighetsindeks W (270 km/t) på en Fiat Panda...
    Dette med at mange vil hente ut flere watt ved å kjøpe 4 ohms høyttalere har heller ingen mening. 4 ohm er en ganske ekstrem belastning for en forsterker og det er derfor, enkelt forklart, naturligt at forsterkeren må levere mere strøm da, resultatet blir likt om man hadde 8 ohms høyttalere.
    Impedansen i en høyttaler er ikke en konstant faktor, den varierer igjennom hele frekvnsområdet. Ser du noen tests av høyttalere på f.eks. Home Page | Stereophile.com vil du se kurver med målinger, og forklaringer der gjør at du kan lese dem. Mine høyttalere har f.eks. nominelt 4 ohm, men oppe ved 20.000 hz er den 1,1 ohm, det stiller enorme krav til forsterkeren og en forsterker der ikke takler belastningen vil ha en lyd der er kjedelig og flat, og kanskje når man prøver å justere volum litt opp kutter forsterkeren ut.
    Rommet du spiller i betyr jo alt for lyden, det er logisk at et annet rom vil gjøre enorme utslag på lyden.
    Om du har dårlig lyd nå, jobb med plaseringen av høyttalerne, trekk de langt ut fra bakveggen, og gjerne et godt stykke fra sideveggen også, kanskje må du flytte din sofa også.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Høyttalerens belastning betyr i praksis o og niks, det er en verdiløs spec. Ser masse unge der skryter av 350 watt høyttalere osv, men det er litt det samme som å skryte av at man har dekk med hastighetsindeks W (270 km/t) på en Fiat Panda...
    Dette med at mange vil hente ut flere watt ved å kjøpe 4 ohms høyttalere har heller ingen mening. 4 ohm er en ganske ekstrem belastning for en forsterker og det er derfor, enkelt forklart, naturligt at forsterkeren må levere mere strøm da, resultatet blir likt om man hadde 8 ohms høyttalere.
    Impedansen i en høyttaler er ikke en konstant faktor, den varierer igjennom hele frekvnsområdet. Ser du noen tests av høyttalere på f.eks. Home Page | Stereophile.com vil du se kurver med målinger, og forklaringer der gjør at du kan lese dem. Mine høyttalere har f.eks. nominelt 4 ohm, men oppe ved 20.000 hz er den 1,1 ohm, det stiller enorme krav til forsterkeren og en forsterker der ikke takler belastningen vil ha en lyd der er kjedelig og flat, og kanskje når man prøver å justere volum litt opp kutter forsterkeren ut.
    Rommet du spiller i betyr jo alt for lyden, det er logisk at et annet rom vil gjøre enorme utslag på lyden.
    Om du har dårlig lyd nå, jobb med plaseringen av høyttalerne, trekk de langt ut fra bakveggen, og gjerne et godt stykke fra sideveggen også, kanskje må du flytte din sofa også.
    Takk for svar du

Men i front på Adcomn er det lamper som blinker når forsterkeren ikke har mer å gi. Jeg personlig synes at disse begynner å blinke fort, men det er mulig det er meg det er noe galt med. Hva gjør man med et tregulv fra slutten av 1800-tallet som er veeeldig skjevt? Høytalerne står jo og vipper omtrent. Kan vel nesten ikke legge under avise heller.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo kjøpe spikes til dine høyttalere, disse kan du justere individuelt så det passer med gulvet.
    At forsterkeren blinker gjør ikke noe egentlig men dine RF-82 liker kanskje effekt.
    At lamperne blinker kan også ha noe å gjøre med at preout nivået på Yamaha normalt er 0,75 volt, om din Adcom krever 2 volt for full utstyring mangler der jo en del juice fra Yamahaen. Se manualen for specs.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En tykk MDF-plate under høyttaleren kan hjelpe hvis gulvet er ujevnt. Bruk møbelknotter under hjørnene for å stabilisere. Spikes kan du likevel bruke mellom høyttaleren og plata.

Du må ikke finne på å koble høyttalere både på preout og høyttalerterminalene på de samme kanalene samtidig på Yamaha. Det går ille. Heller ikke i biamp-mode går det an, siden frontsignalet ikke kan routes ut preout surround back. Det advares mot det i manualen. Man kan f.eks. koble effektforsterker på front og drive senter med receiveren, men ikke både effektforsterker og høyttalere på samme kanalene. Knitre -knitre POFF! sier det da. Så blir du en effektforsterker fattigere. Ikke gøy

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    En tykk MDF-plate under høyttaleren kan hjelpe hvis gulvet er ujevnt. Bruk møbelknotter under hjørnene for å stabilisere. Spikes kan du likevel bruke mellom høyttaleren og plata.

Du må ikke finne på å koble høyttalere både på preout og høyttalerterminalene på de samme kanalene samtidig på Yamaha. Det går ille. Heller ikke i biamp-mode går det an, siden frontsignalet ikke kan routes ut preout surround back. Det advares mot det i manualen. Man kan f.eks. koble effektforsterker på front og drive senter med receiveren, men ikke både effektforsterker og høyttalere på samme kanalene. Knitre -knitre POFF! sier det da. Så blir du en effektforsterker fattigere. Ikke gøy
    Takker for svar!

Hva er spikes godt for? Vet at det er "støtter" under beina på høytalerne, men.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I en "spike" samles vibrasjonene i et punkt, og blir ikke overført til gulvet i så stor grad som når høyttaleren står overflate-mot-overflate. Da vil hele gulvet stå å "synge" sammen med høyttaleren.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •