Angående Bi-amping fra receiver når effektforsterker er tilkoblet via pre-out - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 44
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    I en "spike" samles vibrasjonene i et punkt, og blir ikke overført til gulvet i så stor grad som når høyttaleren står overflate-mot-overflate. Da vil hele gulvet stå å "synge" sammen med høyttaleren.
    Det vil da si at med spikes så blir det også mindre gulv-/veggbass? Men brystkasse bassen er vel sikkert den samme både med og uten.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du søker litt på nettet får du et hav av bruker erfaringer, tests osv, se litt på det.
    Til å dempe/isolere en høyttaler fra underlaget kan du prøve Tema Isolator, disse er suveræne når det kommer til å motvirke at vibrasjoner forplanter seg til gulvet. Disse må kjøpes etter vekt. Disse kan ikke justeres i høyden dog.
    SPIKES & UNDERLAG - JFS SOUND SYSTEMS men jeg ville gå for spikes siden du må rette opp høyttaleren.
    Gulv og veggbass som du kalder det er ikke bass i det hele tatt, det er resonanser og resonanser lyder ikke bra. Om du samtidig har høyttalerne stående inne i et hjørne har du tilrettelagt for virkelig dårlig bass.
    Om du vil høre hvordan dine høyttalere kan spille, mest mulig fri for påvirkning av rommet, da kan du prøve dette setup: Cardas Audio
    Kan være en a-ha opplevelse.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Om du søker litt på nettet får du et hav av bruker erfaringer, tests osv, se litt på det.
    Til å dempe/isolere en høyttaler fra underlaget kan du prøve Tema Isolator, disse er suveræne når det kommer til å motvirke at vibrasjoner forplanter seg til gulvet. Disse må kjøpes etter vekt. Disse kan ikke justeres i høyden dog.
    SPIKES & UNDERLAG - JFS SOUND SYSTEMS men jeg ville gå for spikes siden du må rette opp høyttaleren.
    Gulv og veggbass som du kalder det er ikke bass i det hele tatt, det er resonanser og resonanser lyder ikke bra. Om du samtidig har høyttalerne stående inne i et hjørne har du tilrettelagt for virkelig dårlig bass.
    Om du vil høre hvordan dine høyttalere kan spille, mest mulig fri for påvirkning av rommet, da kan du prøve dette setup: Cardas Audio
    Kan være en a-ha opplevelse.
    Takker for svar!

Merkelig dette med vibrasjoner. Jeg har mer vibrasjoner i 2.etg over stua enn i soffan. Mulig at det skal være sånn, men.

Det er altså sånn at viss gulvet vibrerer av høytalerne, så er dette dårlig bass?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nesta
    Takker for svar!

Merkelig dette med vibrasjoner. Jeg har mer vibrasjoner i 2.etg over stua enn i soffan. Mulig at det skal være sånn, men.

Det er altså sånn at viss gulvet vibrerer av høytalerne, så er dette dårlig bass?
    Vibrasjoner i gulv og vegger er ikke bra for lyden. For det første er de vibrasjonene som rommet tar opp opp formidler videre, frekvensavhengige - d.v.s. at visse frekvenser kan spille ganske kraftig med rommet - resonans. Videre er det en treghet her - rommet og høyttalerne spiller ikke helt i takt - og svingningene i gulvet vil gjerne fortsette selv etter at høyttalerne har begynt å spille noe annet - gulv og vegger styres jo ikke av strøm og magneter på samme måten. Det blir en slags mekanisk etterklangstid - avhengig av gulvets mekaniske egenskaper - tregulv/betonggulv, stivhet, masse etc. - noen ganger ikke veldig plagsom, men i enkelte tilfelle vil dette kunne grøte til lyden ganske betraktelig.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bass forplanter seg. Jeg hadde hjemmekino i kjelleren, med svære transmisjonlinjer der gikk til 17 hz. Nede i kjellerstuen hørte jeg ingen dyb bass, men gikk jeg opp på 2. etage lød det som et jordskjelv.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bass forplanter seg. Jeg hadde hjemmekino i kjelleren, med svære transmisjonlinjer der gikk til 17 hz. Nede i kjellerstuen hørte jeg ingen dyb bass, men gikk jeg opp på 2. etage lød det som et jordskjelv.
    Takker for svar

Bor i et hus fra 1896 her. Det er inndelt i maange små rom, dessverre. Gulvet er i tillegg veldig skakt. Så det er ikke lett å få god lyd i disse RF82 høytalerne.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velger å bumpe tråden min, selv om den er gammel.

Har et spørsmål angående en forsterker til av samme merke. Ville en identisk Adcom GFA 5400 utgjort en stor forskjell fra bare en? Altså identiske forsterkere koblet til hver av sine høytalerinnganger.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke sikker på det, men du kan jo prøve. Eller, du kan kjøpe en mye større Adcom effektforsterker, med identisk gain som GFA5400, da kan du bruke den kraftige på bass, og GFA5400 på mellomtone/diskant.
    Det er normalt at lamper begynner å blinke fort, musikk er dynamisk, og spiller du f.eks. med 2 watt i snitt må forsterkeren spytte ut ca. 20 watt i musikkens spisser, det er da lamper begynner å blinke. At de blinker betyr egentlig ikke så mye.....lyser de konstant har du sikkert et problem.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke sikker på det, men du kan jo prøve. Eller, du kan kjøpe en mye større Adcom effektforsterker, med identisk gain som GFA5400, da kan du bruke den kraftige på bass, og GFA5400 på mellomtone/diskant.
    Det er normalt at lamper begynner å blinke fort, musikk er dynamisk, og spiller du f.eks. med 2 watt i snitt må forsterkeren spytte ut ca. 20 watt i musikkens spisser, det er da lamper begynner å blinke. At de blinker betyr egentlig ikke så mye.....lyser de konstant har du sikkert et problem.
    Betyr ikke så mye at de blinker, men det er da forsterkeren ikke greier mer så da begynner det å skurre/vrenger diskanten. Kunne brukt en større en. Tenkte mtp. pris, så kunne en lik Adcom vært et greit alternativ. Da denne koster ca. 3000 kr demobrukt på lsound.no.

Men kunne selvfølgelig solgt den jeg har. Samtidig gått for en som har mer og gå på. Men hvor mye bedre kan det bli med en forsterker som leverer 200 watt i 8 ohm?
    Et annet problem er at man må skru opp så høyt for å få trøkk, da blir diskanten på Klipschene ubehagelig med den elektronikken jeg har. Høytalerne spiller altså høyt, men med en skarp diskant og lite trøkk, i forhold til potensialet i høytalerne.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg sagde, når det blinker betyr det ikke alverden, det er om du da drar på en del mer at forsterkeren får problemer. Når det blinker, ikke fortel meg du hører det på lyden for det tror jeg ikke på.
    En lik effektforsterker vil jo ikke hjelpe deg med blinkingen, hvorfor skulle den det? Den er jo ikke større enn den du har nå, men identisk......
    Problemet ditt er sikkert også samme som alle andre Yamaha eiere med ekstern effektforsterker har. Din effektforsterker krever sikkert 2 volt for full effekt, siden din Yamaha bare har 0,75 volt maks. ut fra pre out utgangene passer tingene ikke sammen.
    Om din GFA5400 har en gain velger bak må du flytte denne til 0,75 volt sensitivitet.
    Lite trøkk kan jo ha noe å gjøre med plaseringen av høyttalerne å gjøre, eller kanskje du må ha en subwoofer for å få trøkket du ønsker?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg sagde, når det blinker betyr det ikke alverden, det er om du da drar på en del mer at forsterkeren får problemer. Når det blinker, ikke fortel meg du hører det på lyden for det tror jeg ikke på.
    En lik effektforsterker vil jo ikke hjelpe deg med blinkingen, hvorfor skulle den det? Den er jo ikke større enn den du har nå, men identisk......
    Problemet ditt er sikkert også samme som alle andre Yamaha eiere med ekstern effektforsterker har. Din effektforsterker krever sikkert 2 volt for full effekt, siden din Yamaha bare har 0,75 volt maks. ut fra pre out utgangene passer tingene ikke sammen.
    Om din GFA5400 har en gain velger bak må du flytte denne til 0,75 volt sensitivitet.
    Lite trøkk kan jo ha noe å gjøre med plaseringen av høyttalerne å gjøre, eller kanskje du må ha en subwoofer for å få trøkket du ønsker?
    Jeg leste hva du sa, og takk for at du svarer. Men når jeg sier at lampene blinker så vrenger forsterkeren og gir ulyd i høytaleren fort. Trenger ikke lyse for at det skal bli skurring da nei, nok med kjapp blinking. Tror høytalerne spiser noe jævlig med strøm i det området når forsterker begynner å blinke.

En ny lik forsterker sånn at man har to, burde jo ha mer strøm å gi. Samtidig kunne avlaste hverandre. Regner med det er strømreservene som går tomme, noe som sikkert ikke hadde skjedd om man hadde en bi-amping fra 2 forsterkere.

Er ingen valg for gain bak på forsterkeren dessverre. Hva mener du med at de ikke passer sammen? Vil det si at jeg burde bytte ut receivern til et annet merke med riktig volt fra pre-out?

Ja, det er mulig at jeg trenger en subwoofer, men grunnen til at jeg kjøpte høytalerne var at jeg trodde man ikke trengte en subwoofer med disse, om man har nok effekt å gi de.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil du ha flere reserver må du ha en større forsterker.....
    Dine diskanter trenger kanskje 3-4 watt for å spille meget høyt, bassen, ja da snakker vi helt andre tall.

Men kanskje Adcom ikke er noen god match for Klipsch? Se i Klipsch tråden hva folk bruker av forsterkeri på disse.

http://avforum.no/forum/receivere-fo...m-pre-out.html
    AVshop.no / Samson S-convert - Bump Box

Selv meget dyre høyttalere blir bedre med en aktiv subwoofer, for det første krever bass enormt med effekt fra din forsterker, for det andre er høyttalere egentlig ikke laget for å stå i et hjørne hvor man får best bass.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil du ha flere reserver må du ha en større forsterker.....
    Dine diskanter trenger kanskje 3-4 watt for å spille meget høyt, bassen, ja da snakker vi helt andre tall.

Men kanskje Adcom ikke er noen god match for Klipsch? Se i Klipsch tråden hva folk bruker av forsterkeri på disse.

http://avforum.no/forum/receivere-fo...m-pre-out.html
    AVshop.no / Samson S-convert - Bump Box

Selv meget dyre høyttalere blir bedre med en aktiv subwoofer, for det første krever bass enormt med effekt fra din forsterker, for det andre er høyttalere egentlig ikke laget for å stå i et hjørne hvor man får best bass.
    Har lest side opp og ned på formet her, så har lest begge trådene du referer til. Men det er mulig at Adcom ikke er en god match, men at det er en billig løsning som ikke er optimalt.

Spørs om bassen trenger mye på disse ja, for diskanten spiller i hvert fall svinhøyt når bassen begynner å våkne. Men mulig at bassen blir bedre med en større forsterker. Har prøvd høytalerne med Patasound A23 også i samme rommet, var ikke noe bedre den heller. Så det kan hende at rommet er totalt deformert/vanskelig å ha noe høytalere i.

Avsluttet
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    emotiva sine monoblokker skal være utrolig god til klipsch...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Feil feil feil. Adcom sammen med parasound og emotiva er MEGET bra match til klipsch!

Er rimelig sikker på at det er andre ting som er problemet hos deg.

Den adcom'en skal drive rf82 bra og vertfall bedre enn yamaha'en da den har mye kraftigere strømforsyning som igjen gjør at den har bedre kontroll.

Du vil få bedre kontroll med 2stk gfa5400 kontra 1. Men nå er det ikke slik at det automatisk gjør at du kan spille MYYYE høyere!

Regner med du vet at 123 db er dobbelt så høyt volum som 120 db.

Newcomer BoEx sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Angående klipsch og effektforsterker

Hei.

På Peis stuen min så har jeg selv klipsch rf 82 mk1 som er koblet til en denon poa 2800 igjennom en eldre nad t744 og på den så står det en project rpm 1 platespiller.

Bruker kun peisestuen til avslappning med acdc,metallica,roy orbinson,traveling wilburies, toto osv....

Det jeg kan si er at disse klipsch liker en god del effekt, min gamle denon ifra 1993 leverer kraftige 2x200 watt i 8 ohm og den dreger fort nesten 10A ifra strømkursen min i rommet når jeg drar på "vises på lysene når jeg drar på".

Synes dette er en ganske bra kombinasjon for og få pen lyd,spiller rent og pent men kan også kjenne det trykker i brystkassa av de "små" 8" bassene om jeg hiver på metallica lp'n

Ville jeg ha vært deg om du synes adcom blir for svak og diskantene griner litt så kjøp deg en kraftigere effektforsterker fks: litt eldre denon,nad,emotiva

Spikes får du kjøpt hos hifiklubben,soundgarden,surround, og komplett
    Og det anbefales, løfter lyden og bassen til ett høyere nivå, men fikk du ikke med spikes når du kjøpte klipsch'ene? det gjorde jeg ihvertfalld.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,666
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pgoutlaw
    Feil feil feil. Adcom sammen med parasound og emotiva er MEGET bra match til klipsch!

Feil feil feil :wink:

Du må tilføre dobbelt så mange watt for å spille 3 db høyere!

En opplevelse av dobbling i lydstyrke er vel ca 10 db økning mener jeg !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pgoutlaw

Er rimelig sikker på at det er andre ting som er problemet hos deg.

Den adcom'en skal drive rf82 bra og vertfall bedre enn yamaha'en da den har mye kraftigere strømforsyning som igjen gjør at den har bedre kontroll.

Du vil få bedre kontroll med 2stk gfa5400 kontra 1. Men nå er det ikke slik at det automatisk gjør at du kan spille MYYYE høyere!

Ja, det er det sikkert. Men parasound og Adcom i det rommet jeg har er IKKE en god match. Men da er det sikkert rommet det er noe galt med.

Jeg vet det, men trenger ikke spille høyere enn jeg gjør, bare med mer trøkk og kontroll.

BoEx: Joda, det var med spikes.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville kjøpt en god subwoofer om jeg var deg...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    241
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville kjøpt en god subwoofer om jeg var deg...
    Takk for at du svarer

Hvilken subwoofer vil du anbefale til disse? Max. 5000 kr. Har laget en tråd med spørsmål om subwoofer før, men blir aldri klok på hva som er best. Er ikke bare å handle en over nettet heller så. hehe.

PS. Fikk tilbud om et par monoblokker fra tag mclaren for 6000 kr.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •