Hvordan vil min LX-85 takle å kjøre B&W CM9? Effekttrinn?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer viz0id sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan vil min LX-85 takle å kjøre B&W CM9? Effekttrinn?

Hei!

Nå som jeg er i godt i gang med hjemmekinoen nede i kjelleren så ser jeg på et surroundoppsett med B&W CM9 som front, CM center og DS3 som bak.

Hvordan vil min Pioneer SC-LX85 kunne takle å kjøre disse? Må jeg eventuelt legge på noe effekttrinn type LYNGDORF SDA 2175 Effektforsterker | Hi-Fi Klubben ?

Andre muligheter jeg holder åpne er System Audio Mantra 60 som fronter, med SA Exact som senter og SA Talent som bak.

Dette er jo et mye mer lettdrevet oppsett som jeg tror vil fungere bedre uten ekstra effekt.

Håper noen har erfaringer på dette! Takk på forhånd

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,976
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    receiveren vil ikke ha noen problemer med å kjøre dette.. men det er klart at du vil har enda mer å gå på med et effekt trinn.

jeg ville ikke ha vurdert å bytte høyttalerne! SA er ikke spesielt mye lettere å drive!

Evt er det beste å ta med receiveren på butikkene å prøve!

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å klarifisere, så har jeg verken B&W eller SA oppsettet pr idag.

Så Mantra 60 er ikke noe lettere å drive enn B&W høyttalerene? Utrolig hva selgere får enn til å tro...

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av viz0id
    Bare for å klarifisere, så har jeg verken B&W eller SA oppsettet pr idag.

Så Mantra 60 er ikke noe lettere å drive enn B&W høyttalerene? Utrolig hva selgere får enn til å tro...
    Tja, begge er oppgitt til 89db følsomhet, men det betyr ikke at den ene ikke er en lettere last for forsterkeren enn den andre...

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Limpalot
    Tja, begge er oppgitt til 89db følsomhet, men det betyr ikke at den ene ikke er en lettere last for forsterkeren enn den andre...
    Er det følsomheten som har å si hvor lettdrevne de er da?

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det følsomheten som har å si hvor lettdrevne de er da?
    Følsomheten gir jo en viss pekepinn, men nei, ikke det som avgjør. Konstruksjon/størrelse på elementer er ofte mer avgjørende.
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ganske sikker på at cm9 krever litt mer krefter av forsterkeren. De omtales hvertfall som relativt tungdrevne.

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håpte det var noen som kanskje kjørte på LX-82 eller lignende eldre modeller + CM9, som kunne gi meg en pekepinn... men virker som om jeg rett å slett må låne med meg hjem noen.. men da føler jeg det blir nesten litt kjøpsforplikdende...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har jo en ganske kraftig receiver så det går nok bra! =)

Du kan jo også be om å høre på dem med en tilsvarende receiver på hifi-klubben. Og da kan du også be om å få høre med og uten effektforsterker.

Det hender jo også det dukker opp meget gode effektforsterkere på bruktmarkedet til en mye lavere pris enn den fra Lyngdorf.

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magb
    Du har jo en ganske kraftig receiver så det går nok bra! =)

Du kan jo også be om å høre på dem med en tilsvarende receiver på hifi-klubben. Og da kan du også be om å få høre med og uten effektforsterker.

Det hender jo også det dukker opp meget gode effektforsterkere på bruktmarkedet til en mye lavere pris enn den fra Lyngdorf.
    Bruktmarkedet er kjempefint. Bruker det masse på min andre hobby (gitar mm). Men der har jeg mer kontroll og peiling på hva som er gode og dårlige kjøp. Den samme kontrollen har jeg desverre ikke på Hifi. Ser at det ligger ute noen eldre Rotel osv, som sikkert ser greie ut. Men vil jo helst slippe unna effekttrinnet hvis det er mulig!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kunne kanskje tatt sjansen hvis du var i nærheten til å kontakte Hifihuset og hørt på Monitor Audios GX serie?(Ring de, da de er dårlige på e-post/webside) Ligger i samme prisleie som de B&W'ene.
    Sikkert mulig å få godt tilbud.
    Kjører bare gammelserien på frontene, men det sparker bra med med min LX83. Er biampet i itillegg, og det ga litt mer kontroll av det også

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GWH
    Du kunne kanskje tatt sjansen hvis du var i nærheten til å kontakte Hifihuset og hørt på Monitor Audios GX serie?(Ring de, da de er dårlige på e-post/webside) Ligger i samme prisleie som de B&W'ene.
    Sikkert mulig å få godt tilbud.
    Kjører bare gammelserien på frontene, men det sparker bra med med min LX83. Er biampet i itillegg, og det ga litt mer kontroll av det også
    Hørtes kjempeinteressant ut, men er litt langt å reise da jeg bor i Stavangerregionen

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,976
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil fortsatt påpeke at jeg tror ingen av oppsettene er vanskelig å drive med denne receiveren.

Skal du ha sub i tillegg ville jeg splittet på 80hz rundt baut og også på denne måten avlaste receiver.

For å tyne noen ekstra db, om du har planer om å spille høyt kan det lønne seg etterhvert å investere i en effekt.. skal du spille ordentlig høyt finnes det langt bedre alternativer enn de to settene du har planer om.

Personlig tror jeg derimot at lydkvaliteten med en Pioneer receiver og SA eller B&W kan bli meget bra!

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zeke1983
    Jeg vil fortsatt påpeke at jeg tror ingen av oppsettene er vanskelig å drive med denne receiveren.

Skal du ha sub i tillegg ville jeg splittet på 80hz rundt baut og også på denne måten avlaste receiver.

For å tyne noen ekstra db, om du har planer om å spille høyt kan det lønne seg etterhvert å investere i en effekt.. skal du spille ordentlig høyt finnes det langt bedre alternativer enn de to settene du har planer om.

Personlig tror jeg derimot at lydkvaliteten med en Pioneer receiver og SA eller B&W kan bli meget bra!
    Jeg har gjort litt numbercrunching, å funnet frem til at å kjøre et SA oppsett vil ligge rundt 10 000 billigere. Jeg er skrekkelig fan av hvordan SA lyder, og soundgarden har LX 85 så jeg må nok bare få ordna meg en skikkelig test der først med rett receiver.

Men jeg er litt skeptisk til de puslete senterhøytalerene til SA. Men size doesn't always matter?8)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,976
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har gjort litt numbercrunching, å funnet frem til at å kjøre et SA oppsett vil ligge rundt 10 000 billigere. Jeg er skrekkelig fan av hvordan SA lyder, og soundgarden har LX 85 så jeg må nok bare få ordna meg en skikkelig test der først med rett receiver.

Men jeg er litt skeptisk til de puslete senterhøytalerene til SA. Men size doesn't always matter?8)
    SA har en fantastisk tøff lyd, ingen tvil! og for 10 lapper billigere ville jeg slått til på.

Ang senter til disse har jeg liten erfaring, igjen kommer det an på hvor høyt du vil spille.. trenger ikke allverdens membranflate for å spille ned til 80-100hz med et normalt volum!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,976
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her er også et par som låter meget bra etter sigende!

Har prøvd rimelige XTZ med Pioneer, og låt KNALL!

http://avforum.no/avtorget/showprodu...uct/82931/cat/

Subbene deres er også BANG for bucks!

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håpte det var noen som kanskje kjørte på LX-82 eller lignende eldre modeller + CM9, som kunne gi meg en pekepinn... men virker som om jeg rett å slett må låne med meg hjem noen.. men da føler jeg det blir nesten litt kjøpsforplikdende...
    Hei

Jeg har B&W CM oppsett der jeg har CM9 fronter og CMC senter og CM1 som bakhøyttalere. Har drevet dette med både SC-LX82/83 og nå SC-LX85.
    Disse receiverne vil drive B&W CM9 greit, grunnen til at jeg sier greit er at min opplevelse er at SC-LX85 er noe svakere enn tidligere modeller som SC-LX82/83. Men synes fremdeles at SC-LX85 er sterk nok til mitt bruk.
    Det beste er om du får ordnet deg med et hjemlån og får prøvd ut selv, hva som er nok og godt nok er så forskjellig fra person til person.
    Så min mening er at disse receiverne vil holde godt til normalt/normalt høyt bruk uten problemer. Synes at lyd og klangmessig i stereo er SC-LX85 et steg i riktig retning ift. eldre modeller, men et lite tilbakeskritt kraftmessig, men fremdeles kraftig nok. Vil si at SC-LX85 låter litt varmere/mørkere enn de eldre modellene, men fremdeles nøytralt, samt en dose mer punch/trøkk i mellmbassen og en noe rundere diskant, ikke så framtredende som tidligere.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører samme SA oppsett som du skisserer, pluss et par Talent som presence, med en Yamaha RX-V3067. Denne ligger i samme nabolag som LX-85 effektmessig.

Det låter veldig bra her hos meg, men jeg mener det blir feil å kalle SA for spesielt lettdrevne høyttalere. Når jeg peiser ordentlig på føler jeg at receiveren blir noe tungpustet.

Både B&W og SA, som skissert, vil nyte godt av ekstra effekt, selv om LX-85 bør klare å drive begge deler godt nok for de aller fleste vanlige mennesker.

Vi her inne er jo ikke vanlige mennesker...

Når det gjelder Exact som senter, er jeg veldig fornøyd. Konstruksjonsmessig står den ingenting tilbake for Mantra 60.

Jeg opplever hos meg at jeg ikke "hører" senterhøyttaleren. For meg betyr det at den spiller på lag med frontene og leverer på linje med dem.

Jeg har ikke hørt B&W komboen du vurderer hjemme hos meg selv, men for 10 000 mer, bør den være jysla god.

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjibba
    Jeg kjører samme SA oppsett som du skisserer, pluss et par Talent som presence, med en Yamaha RX-V3067. Denne ligger i samme nabolag som LX-85 effektmessig.

Det låter veldig bra her hos meg, men jeg mener det blir feil å kalle SA for spesielt lettdrevne høyttalere. Når jeg peiser ordentlig på føler jeg at receiveren blir noe tungpustet.

Både B&W og SA, som skissert, vil nyte godt av ekstra effekt, selv om LX-85 bør klare å drive begge deler godt nok for de aller fleste vanlige mennesker.

Vi her inne er jo ikke vanlige mennesker...

Når det gjelder Exact som senter, er jeg veldig fornøyd. Konstruksjonsmessig står den ingenting tilbake for Mantra 60.

Jeg opplever hos meg at jeg ikke "hører" senterhøyttaleren. For meg betyr det at den spiller på lag med frontene og leverer på linje med dem.

Jeg har ikke hørt B&W komboen du vurderer hjemme hos meg selv, men for 10 000 mer, bør den være jysla god.
    Takk for kjempe respons! Kjekt å høre at du også kjører Exact da jeg var usikker på om den "passet" inn sammen med Mantra 60. Liker som regel å kjøre samme serie. Men dette veier jo veldig for SA serien igjen, så takk for en kjapp og god forklaring

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes B&W senteren virker såpass mye heftigere at bare der vil du få en helt annen opplevelse.
    Når det trøkker til eller på dype,mørke mannsstemmer gir en god senter et skikkelig kick.
    På PS3 spill som f.eks Black Ops trykker senteren så godt til ( har prøvd uten også ) at man skvetter mer av den enn når subbene tar av.
    En god senter gir deg også en grei mulighet til å kjøre uten sub på kvelder uten at det blir altfor tynt og daft.
    CM9 er også veldig gode høyttalere.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •